Polmic - FB


nasze projekty

Dublin | Koncert w hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu

Dublin10 października 2021 w ramach popularnej serii Sundays@Noon w Hugh Lane Gallery w Dublinie zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Koncert w wykonaniu Hard Rain Soloists Ensemble pod dyrekcją Sinead Hayes odbędzie się w ramach projektu „Krzysztof Penderecki: Europa w hołdzie Mistrzowi”, który organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z partnerami zagranicznymi.

Klamrę koncertu stanowić będą wczesne kompozycje zmarłego w marcu 2020 roku światowej sławy kompozytora, dyrygenta i pedagoga, wieloletniego Członka Honorowego oraz Prezesa Honorowego Związku Kompozytorów Polskich. Trzy Miniatury na klarnet i fortepian, nie zdradzające jeszcze śladów późniejszego radykalizmu, Krzysztof Penderecki skomponował w 1956 roku jako student Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Trzy lata później powstały Trzy miniatury na skrzypce i fortepian, w których przejawiają się już sonorystyczne poszukiwania kompozytora. To właśnie u progu lat 60., za sprawą zdobycia wszystkich trzech nagród w II Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP, kariera Pendereckiego nabrała rozpędu. Wśród jego studentów w krakowskiej uczelni był m.in. Marek Stachowski, którego Audition na flet, wiolonczelę i fortepian (1970) usłyszymy podczas koncertu.

Krzysztof Penderecki przez całe życie był gorącym propagatorem muzyki najnowszej. W programie koncertu nie zabraknie zatem twórczości kompozytorów polskich młodego pokolenia. Usłyszymy ReVerse 4 (2014) Adama Porębskiego, Dance with my Breath (2015) Agnieszki Stulgińskiej oraz Lignes d’hauntologie / 1949? (2017) Pawła Sieka. Kompozycje wykona Hard Rain Soloist Ensemble (HRSE) – zespół muzyki współczesnej z Belfastu, którego misją jest prezentowanie muzyki lokalnych twórców w zestawieniu z dziełami czołowych przedstawicieli muzyki współczesnej z całego świata. Program koncertu uzupełni muzyka współczesnych kompozytorów irlandzkich: Blunt Instrument (2008-09) Grega Caffreya oraz LUCA (2017) Gráinne Mulvey.

Projekt realizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Contemporary Music Centre w Dublinie przy wsparciu Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Dublinie. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Więcej informacji: https://www.cmc.ie/

Baza informacji o polskiej współczesnej twórczości kompozytorskiej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

FN

Prowadzona przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC baza informacji o polskiej współczesnej twórczości kompozytorskiej jest elektronicznym zbiorem danych dotyczących polskiej muzyki XX i XXI wieku. Podstawowym źródłem informacji w niej zawartych są zasoby biblioteczne i archiwalne Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich. Jest to największy i jedyny tego rodzaju w Polsce i na świecie księgozbiór dotyczący nowej muzyki polskiej (ponad 5000 egz.), a także zbiór partytur (ponad 20 000 egz.) i nagrań (13 900 LP i ponad 2500 CD) utworów polskich kompozytorów współczesnych. Ponadto zasoby archiwalne Związku Kompozytorów Polskich zawierają dane o ponad 500 twórcach, które pochodzą wyłącznie od samych kompozytorów. Informacje te stały się podstawą do stworzenia w latach pięćdziesiątych Kartoteki Twórczości Współczesnych Kompozytorów Polskich (w postaci katalogu kartkowego), a potem posłużyły za punkt wyjścia niniejszej bazy danych.

Pierwotna wersja bazy tworzona była od 1995 roku we współpracy z firmą informatyczną Arka. W 2003 roku powstała jej pierwsza wersja przeznaczona do Internetu i dostępna (wyłącznie z opcją podglądu) na naszej stronie internetowej Polmic.pl. Niestety zawierała ona jedynie podstawowe dane na temat kompozytorów i utworów, z przyczyn technicznych była też bardzo rzadko aktualizowana. Pełna baza dostępna była jedynie w siedzibie Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W roku 2021 podjęliśmy intensywne działania w kierunku udostępnienia w Internecie pełnej bazy - zarówno do przeglądania, jak i do edycji. Projekt udało się sfinalizować na początku września br., a efekty zostały zaprezentowane na 50. Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich, która odbywała się w dniach 9–11 września 2021 roku na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.

Od tej pory baza danych będzie na bieżąco, stale aktualizowana. Obecnie zawiera informacje o 1015 kompozytorach i 49135 utworach muzycznych kompozytorów polskich powstałych w XX i XXI wieku.

Bazę można przeglądać na dwa sposoby: bez rejestracji (wtedy widoczne są tylko wybrane kategorie informacji) lub za pomocą własnego loginu i hasła, CO UMOŻLIWIA PRZEGLĄDANIE KOMPLETU DANYCH. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy serdecznie do kontaktu: 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Więcej informacji - na stronie bazy danych:

REGULAMIN

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

Nową baza informacji o polskiej współczesnej twórczości kompozytorskiej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC najłatwiej można znaleźć poprzez portal www.polmic.pl (zakładka encyklopedia/dzieła) lub bezpośrednio, pod linkiem https://www.bazapolmic.infoforhumans.eu/index.php .

Wilno | Orkiestra Kameralna im. św. Krzysztofa w hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu

Penderecki15 lipca 2021 o godz. 19.00 w kościele św. Katarzyny w Wilnie odbędzie się koncert poświęcony pamięci Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Orkiestry Kameralnej im. św. Krzysztofa pod batutą Modestasa Barkauskasa. Wydarzenie transmitowane na żywo przez LRT Klasika jest częścią projektu „Krzysztof Penderecki: Europa w hołdzie Mistrzowi”, realizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z partnerami zagranicznymi.

Nadchodzącym koncertem chcemy uczcić pamięć zmarłego 29 marca 2020 roku światowej sławy kompozytora, dyrygenta i pedagoga, wieloletniego Członka Honorowego i Honorowego Prezesa Związku Kompozytorów Polskich, który współtworzył nowe oblicze polskiej muzyki XX wieku. W programie koncertu znajdzie się m.in. Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego w zestawieniu z utworami kompozytorów polskich młodego pokolenia, w tym uczniów Maestro i laureatów konkursów kompozytorskich jego imienia, a także utwór jednej z najsłynniejszych współczesnych kompozytorek litewskich, Raminty Šerkšnytė.

Sinfonietta per archi Pendereckiego, będąca orkiestrowym odpowiednikiem jego Tria smyczkowego (1990/91), to doskonały przykład dzieła neoklasycznego, inspirowanego barokową formą concerto grosso z wyraźnymi odniesieniami do muzyki Bartóka. W programie koncertu zostanie zestawiona z Sinfoniettą – Time is ticking autorstwa ucznia Maestro, Macieja Bałenkowskiego. Ten motoryczny utwór inspirowany koncepcją czasu zdobył I nagrodę w Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” (2018) pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego. W repertuarze koncertu znajdą się także Novelette Wojciecha Kostrzewy (2018, I nagroda w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum”) oraz Tech-uniques Andrzeja Ojczenasza (2019, I nagroda w V Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego w ramach 9. Festiwalu NDI Sopot Classic). Wieczór zwieńczy wczesna praca Raminty Šerkšnytė De profundis (1998), w której kompozytorka eksponuje szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych w różnych fakturach orkiestrowych.

Projekt realizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Orkiestrę Kameralną św. Krzysztofa Miasta Stołecznego Wilna przy wsparciu Instytutu Polskiego w Wilnie. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dołącz do wydarzenia na FB.

Transmisja na żywo: na stronie LRT Klasika oraz na Facebooku i kanale YouTube Šv. Kristoforo Kamerinis Orkestras.

Regamey & Regamey / Pasiecznik & Pasiecznik: prezentacja albumu online

RegameyZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza 24 czerwca 2021 roku o godz. 16.00 na wirtualne spotkanie poświęcone Konstantemu i Konstantemu Kazimierzowi Regameyom. Przedstawimy premierowe nagranie pieśni i utworów fortepianowych wybitnego kompozytora i jego ojca w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik, zrealizowane we współpracy ZKP i Programu 2 Polskiego Radia.

O muzyce i nagraniu będą mówić śpiewaczka i pianistka oraz reżyser Ewa Guziołek; o twórczości i postaciach obu kompozytorów będą rozmawiać Jerzy Stankiewicz – pomysłodawca przedsięwzięcia, profesor Marek Mejor – orientalista z Uniwersytetu Warszawskiego, dr Katarzyna Naliwajek – badacz twórczości Konstantego Regameya oraz jego uczeń – Ryszard Gabryś. Każdy uczestnik spotkania otrzyma egzemplarz złożonego z dwóch płyt albumu w prezencie!

Ostatnia płyta wydana w roku 2020 przez ZKP w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” jest wyjątkowa, choćby dlatego, że złamana tu została zasada, w myśl której każde wydawnictwo miało być poświęcone tylko jednemu kompozytorowi, tworząc jego monograficzną, muzyczną wizytówkę. Tym razem wydawca zrobił wyjątek – ze względu na wyjątkowe relacje i losy dwóch postaci – i pozwolił, by z okładki spoglądał, oprócz znanego nam (choć nadal zbyt słabo) „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya, również... jego ojciec, Konstanty Kazimierz, kompozytor nieznany dotąd właściwie zupełnie, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć... Pomysłodawcą projektu, autorem eseju do płyty i wykonawcą niezliczonych działań o charakterze organizacyjnym i redakcyjnym jest Jerzy Stankiewicz, który badaniu życia i twórczości obu Regameyów (a także popularyzacji odkrywanych dzieł i kontekstów) poświęcił wiele lat.

Projekt został dofinansowany w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o.

Spotkanie odbędzie się na platformie zoom: https://us02web.zoom.us/j/83685217310?pwd=NnBLYmRpYnVhcmQ0UG1OYmdZOTlFQT09  (Meeting ID: 836 8521 7310; Passcode: UqM2Sv).

Mieczysław Kominek, Prezes ZKP

Krzysztof Penderecki: Europa w hołdzie Mistrzowi

MKDNiS„Krzysztof Penderecki: Europa w hołdzie Mistrzowi” to cykl dwóch koncertów organizowanych w 2021 roku przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z partnerami zagranicznymi z Litwy i Irlandii w ramach programu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Promocja kultury polskiej za granicą".

Zaplanowanym cyklem koncertów pragniemy upamiętnić zmarłego 29 marca 2020 roku światowej sławy kompozytora, dyrygenta i pedagoga, wieloletniego Członka Honorowego i Prezesa Honorowego Związku Kompozytorów Polskich. W programie każdego koncertu znajdą się kompozycje Krzysztofa Pendereckiego oraz korespondujące z nimi utwory innych kompozytorów współczesnych z Polski i krajów partnerskich. Usłyszymy kompozycje rówieśników i uczniów Maestro, a także laureatów konkursów kompozytorskich jego imienia, m.in. Marka Stachowskiego, Macieja Bałenkowskiego, Wojciecha Kostrzewy, Andrzeja Ojczenasza czy Pawła Sieka.

Lokalne zespoły kameralne zaprezentują ten repertuar międzynarodowej publiczności. Orkiestra Kameralna im. św. Krzysztofa Miasta Stołecznego Wilna pod batutą Modestasa Barkauskasa wystąpi 15 lipca o godz. 19.00 w Kościele św. Katarzyny w Wilnie, natomiast Hard Rain Solists Ensemble pod kierownictwem artystycznym Grega Caffreya zagra 10 października o godz. 12.00 w Hugh Lane Gallery w Dublinie w ramach serii koncertów The Sundays @ Noon. Oba wydarzenia będą transmitowane na żywo w serwisie YouTube, gdzie można je będzie także obejrzeć w późniejszym terminie.

Więcej szczegółowych informacji już wkrótce na stronie oraz Facebooku Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

„Roman Berger in memoriam” – spotkanie i promocja płyty

BergerZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza na wirtualne spotkanie poświęcone pamięci Romana Bergera, wybitnego kompozytora i filozofa muzyki, Członka Honorowego ZKP. Spotkanie i promocja albumu z jego muzyką odbędzie się na platformie Zoom we czwartek, 27 maja 2021 roku o godz. 16.00. Każdy uczestnik spotkania otrzyma egzemplarz płyty w prezencie.

W przedsięwzięciu, poświęconym pamięci artysty zmarłego 22 grudnia 2020 roku w wieku 90 lat, wezmą udział Jego krewni oraz osoby blisko z Nim współpracujące. Jednym z elementów spotkania będzie promocja płyty z monumentalną Missa pro nobis Romana Bergera, wydanej tuż przed śmiercią Kompozytora przez Związek Kompozytorów Polskich wspólnie z Narodowym Centrum Kultury i dofinansowanej ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał: „Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): ‘Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei’”.

Link do platformy Zoom: https://us02web.zoom.us/j/82557701496?pwd=Y294a2dkN1NZOGtFRHZrZDJNZGhUdz09  (meeting ID: 825 5770 1496, passcode: 7xjv7t).

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Prezentacja nowych portali Związku Kompozytorów Polskich: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i „Roman Maciejewski”

pZwiązek Kompozytorów Polskich uruchamia nowe portale internetowe: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i monograficzną stronę internetową „Roman Maciejewski”. Prezentacja obu portali, dostępna dla wszystkich zainteresowanych, odbędzie się na platformie Zoom we czwartek 28 stycznia 2021 roku o godz. 14.00.

Pod adresem www.archiwumcyfrowe.polmic.pl publikowane będą zbiory Biblioteki-Fonoteki ZKP: nagrania, fotografie, partytury, druki programowe oraz dokumenty związkowe. Znaczna część zbiorów bibliotecznych jest związana z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, organizowanym od roku 1956 przez ZKP. Na portalu znajdą się również partytury, z których wiele nie zostało jeszcze wydanych i pozostaje wciąż w rękopisach, publikacje towarzyszące organizowanym przez ZKP festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej. W „Archiwum Cyfrowym POLMIC” Związek Kompozytorów Polskich udostępni także niezwykle interesujące archiwalne dokumenty dotyczące funkcjonowania Związku w politycznej rzeczywistości PRL. Polityką były przeniknięte wówczas wszystkie sfery życia, czego najlepszym, przykładem była sławetna Konferencja Kompozytorów i Krytyków Muzycznych w Łagowie.

Wzbogaca się też seria monograficznych portali poświęconych polskim kompozytorom współczesnym. Powstała strona internetowa poświęcona Romanowi Maciejewskiemu (1910–1998). Na www.maciejewski.polmic.pl znaleźć można szczegółowy życiorys kompozytora przedstawiony w atrakcyjnej formie audio-wizualnej z wieloma ilustracjami oraz wszechstronną prezentację twórczości z przykładowymi nagraniami. Roman Maciejewski rozwinął muzyczne skrzydła w okresie międzywojennym, zyskując uznanie takich autorytetów, jak Karol Szymanowski, by po emigracji, z uwagi na sytuację polityczną świata i własną filozofię życia, stopniowo znikać ze świadomości melomanów. Stał się więc Maciejewski częścią większego zjawiska – „elementem” układanki złożonej z całej generacji intelektualistów i artystów, często wybitnych, a jednak zapomnianych. Generacji, którą muzykolog Tadeusz Kaczyński określił terminem „zgubione pokolenie”. Na szczęście, od około 1989 roku, stopniowo zaczęto włączać twórczość kompozytorów emigracyjnych w ogólną historię muzyki polskiej, co również przyczyniło się do wzrostu zainteresowania Maciejewskim. Obecnie jego utwory coraz silniej doceniane są przez wykonawców, muzykologów i miłośników muzyki.

Projekty zostały dofinansowane w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Prezentacja obu portali odbędzie się na platformie zoom: https://us04web.zoom.us/j/76732024573?pwd=V2ZJa1hBdmJGK0JqZVdyQWNIUzRaUT09  

W razie problemów z logowaniem prosimy pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dwaj Regameyowie - ojciec i syn - na płycie z serii „Muzyka polska dzisiaj”

RegamejOstatnia płyta wydana w roku 2020 przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” jest wyjątkowa, choćby dlatego, że złamana tu została zasada, w myśl której każde wydawnictwo miało być poświęcone tylko jednemu kompozytorowi, tworząc jego monograficzną, muzyczną wizytówkę. Tym razem wydawca zrobił wyjątek – ze względu na wyjątkowe relacje i losy dwóch postaci – i pozwolił, by z okładki spoglądał, oprócz znanego nam (choć nadal zbyt słabo) „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya, również... jego ojciec, Konstanty Kazimierz, kompozytor nieznany dotąd właściwie zupełnie, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć.

Pomysłodawcą projektu, autorem eseju do płyty i wykonawcą niezliczonych działań o charakterze badawczym, organizacyjnym i redakcyjnym jest Jerzy Stankiewicz, który badaniu życia i twórczości obu Regameyów (a także popularyzacji odkrywanych dzieł i kontekstów) poświęcił wiele lat.

Do udziału w projekcie zaprosił dwie gwiazdy – siostry: Olgę Pasiecznik (sopran) i Natalię Pasiecznik (fortepian). Wykonały one repertuar, na który złożyły się pieśni i romanse oraz utwory fortepianowe obu Regameyów. Nagrania dokonała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w sierpniu 2020 roku Ewa Guziołek.

Książeczka zawiera eseje z zakresu dwóch dziedzin: muzykologii (Jerzego Stankiewicza) i historii literatury (Anny Bednarczyk) - po polsku i po angielsku, a także teksty pieśni w językach oryginalnych (polski i rosyjski) i tłumaczeniach na języki polski i angielski. Przekłady tekstów poetyckich są dziełem Anny Bednarczyk i Marty Kaźmierczak.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji. Współproducentem nagrania muzycznego i wydania płyty jest Program 2 Polskiego Radia.

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może korzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

POCZYTAJ WIĘCEJ: TUTAJ

Materiały z "Warszawskiej Jesieni" dostępne w nowym portalu Archiwum Cyfrowego POLMIC

WJMKiDN600 archiwalnych fotografii oraz 70 fragmentów nagrań z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” trafiło na nowy portal Archiwum Cyfrowego POLMIC w ramach projektu "Warszawska Jesień Dostępna!".

W ciągu ostatnich lat Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje program pełnej archiwizacji, digitalizacji i udostępniania zbiorów nagrań i zdjęć związanych z organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" – najważniejszą imprezą w tej dziedzinie w Polsce i jednym z ważniejszych tego typu wydarzeń w Europie i na świecie. Unikatowe fotografie oraz nagrania dźwiękowe dokumentujące festiwal w ciągu już ponad 60 lat jego istnienia to prawdziwe dziedzictwo narodowe, odzwierciedlające historię polskiej kultury muzycznej drugiej połowy XX wieku, uwieczniające jej twórców i prezentujące ich najważniejsze dzieła. Celem naszych działań jest uchronienie archiwalnych materiałów od nieuchronnej degradacji oraz udostępnienie ich szerokiej publiczności.

Na potrzeby prezentacji zdigitalizowanych zbiorów w 2020 roku powstało Archiwum Cyfrowe POLMIC – pierwsze archiwum cyfrowe poświęcone polskiej muzyce współczesnej. W ramach ubiegłorocznego projektu udostępniliśmy w nim niespełna 700 obiektów. Prezentowane fotografie to przede wszystkim dokumentacja festiwalowych koncertów oraz wydarzeń towarzyszących w obiektywie Andrzeja Glandy – fotografa współpracującego z "Warszawską Jesienią" w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. W portalu znajdziemy także fragmenty rejestracji dźwiękowych z festiwalowych koncertów w latach 1962 i 1963. Nasze cyfrowe zbiory będą się nieustannie powiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy do Archiwum Cyfrowego POLMIC: http://www.archiwumcyfrowe.polmic.pl/

Roman Maciejewski - na dwa fortepiany

okladka

W ramach zainicjowanej w roku 2013 serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” Związek Kompozytorów Polskich wydał w ubiegłym roku kolejne trzy płyty. Pierwsza z nich, zawierająca monumentalną Missa pro nobis Romana Bergera i bardzo ważna dla kompozytora (specjalnie do książeczki tego wydawnictwa napisał tekst będący podsumowaniem jego pracy i filozofii), zdążyła – na szczęście – trafić do jego rąk przed śmiercią w grudniu 2020 roku. Kolejne dwie płyty zostały poświęcone dwóm wielkim postaciom, których twórczość rozwijała się w kilku epokach, a rozpoczęła już w dwudziestoleciu międzywojennym: Romanowi Maciejewskiemu i Konstantemu Regameyowi.

Płyta z muzyką Maciejewskiego (o numerze katalogowym polmic 161) zawiera komplet „drobnych” utworów na dwa fortepiany tego kompozytora: Oberek (1943), cztery Negro Spirituals (1943), Mazurek (1948), Kołysankę (1938), Tarantelę (1938) oraz Tańce szwedzkie (sześć miniatur z lat 1940–1942). Wykonawcą wszystkich utworów na płycie jest Chopin Piano Duo w składzie Anna Boczar i Bartłomiej Kominek; nagrania dokonała firma DUX Recording Producers w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 29 września – 1 października i 24–25 listopada br. Esej do płyty napisała Marlena Wieczorek – autorka monografii kompozytora wydanej w Poznaniu (Wydawnictwo PTPN) w roku 2008.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem ZKP była Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji.

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).