Polmic - FB


nasze projekty

Muzyczne wizytówki - Portrety współczesnych kompozytorów polskich - Seria II

MPDII

W roku 2013 Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zainicjowało serię płytową „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich”. Wydanych zostało wówczas 10 monograficznych płyt kompaktowych audio, poświęconych muzyce aktualnie tworzących polskich kompozytorów należących do różnych generacji: Zbigniewa Penherskiego, Lidii Zielińskiej, Magdaleny Długosz, Tadeusza Wieleckiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Jacka Grudnia, Jarosława Siwińskiego, Michała Talmy-Sutta, Ewy Trębacz oraz Aleksandra Kościowa. Projekt był realizowany we współpracy z Polskim Radiem S. A. i dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Od samego początku istniał zamiar kontynuowania projektu i wydawania kolejnych płyt. Starania w tym kierunku zakończyły się sukcesem w roku 2019, kiedy to POLMIC otrzymał dofinansowanie dla czterech kolejnych płyt w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Do tej edycji wybrano cztery postacie: Jana Krenza (ur. 1926), Jerzego Maksymiuka (ur. 1936), Grażynę Pstrokońską-Nawratil (ur. 1947) oraz Jerzego Kornowicza (ur. 1959).

Nagrania pochodzą głównie ze zbiorów POLMIC – Biblioteki Związku Kompozytorów Polskich (są to rejestracje koncertów „Warszawskiej Jesieni”, „Warszawskich Spotkań Muzycznych” oraz cyklu „Portrety kompozytorów”), ponadto z Archiwum Polskiego Radia (wśród nich są najwybitniejsze nagrania archiwalne zespołów radiowych), a także z innych źródeł zarekomendowanych przez bohaterów płyt, którzy żywo włączyli się w prace nad swoimi wizytówkami.

Eseje napisali autorzy, którym zarówno opublikowana muzyka, jak i postacie kompozytorów są szczególnie bliskie: Grażyna Teodorowicz, Mieczysław Kominek oraz Katarzyna Bartos. Szczególny charakter ma tekst zamieszczony w książeczce Jerzego Kornowicza, gdyż jest to zapis (fragment) ogromnie ciekawej rozmowy dwóch kompozytorów: bohatera płyty i Tadeusza Wieleckiego, która odbyła się podczas prac nad płytą.

Celem wydawnictwa jest również promocja wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie, dzięki czemu na płytach zostały wydane świetne nagrania wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów. Im, jak również wszystkim innym osobom i podmiotom, których działania, wsparcie i wszechstronna pomoc umożliwiły wydanie płyt w ich obecnym kształcie – wszystkim Kompozytorom, Wykonawcom, Autorom, Reżyserom Dźwięku, Fotografikom, a także wielu Instytucjom Muzycznym – wydawca składa niniejszym serdeczne podziękowania.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

ZOBACZ: OPIS SERII

Czytaj więcej: Muzyczne wizytówki - Portrety współczesnych kompozytorów polskich - Seria II

Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

7_nurtow

W roku 2016 Związek Kompozytorów Polskich zakończył obchody swojego 70-lecia, organizując cykl koncertów pod tytułem Festiwal Siedmiu Nurtów. W ramach programu „Muzyczny ślad” 2019, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, w postaci siedmiopłytowego boxu ukazały się nagrania utworów, które zabrzmiały podczas Festiwalu Siedmiu Nurtów.

Dzięki współpracy kompozytorów i muzykologów, członków Związku, przyoblekła się wówczas w realny kształt idea nowego, „nurtowego” spojrzenia na 70 ostatnich lat muzyki polskiej, zaproponowana przez Jerzego Kornowicza. Nie ma tu neoklasycyzmu, awangardy, nowej romantyczności czy postmodernizmu. Pokazane zostało inne ujęcie twórczości polskich kompozytorów po II wojnie światowej – właśnie siedem nurtów, a są to: intuicja, konstrukcja, liryka, metastylistyka, brzmienie, redukcja i energia.

Za każdy nurt odpowiada inny muzykolog–kurator, który przygotował i program koncertu, i jego omówienie. W ten sposób na siedmiu koncertach, a teraz na siedmiu płytach zostały przedstawione najważniejsze, czy może najbardziej wyraźne kierunki muzyki polskiej ostatnich siedemdziesięciu lat. Eseje napisane przez kuratorów stworzyły ciekawy zbiór refleksji o nowych technikach kompozytorskich – prezentujemy je tutaj w języku polskim i angielskim. Zapraszamy serdecznie do słuchania i lektury.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ).

ZOBACZ: Opis serii

Czytaj więcej: Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

Materiały archiwalne z „Warszawskiej Jesieni” dostępne!

WJ

Nagrania 150 kompozycji wykonanych podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz kopie cyfrowe 400 archiwalnych fotografii z Festiwalu zostaną udostępnione w serwisie www.polmic.pl w ramach projektu „Warszawska Jesień Dostępna!”.

W ciągu ostatnich lat Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje program pełnej archiwizacji, digitalizacji i udostępniania zbiorów nagrań oraz zdjęć związanych z organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich Festiwalem „Warszawska Jesień” – najważniejszą imprezą w tej dziedzinie w Polsce, a także jednym z najważniejszych tego typu wydarzeń w Europie i na świecie. Nagrania i zdjęcia dokumentujące Festiwal w ciągu już ponad 60 lat jego istnienia są prawdziwym dziedzictwem narodowym, odzwierciedlającym historię polskiej kultury muzycznej w tym okresie, uwieczniającym jej twórców i prezentującym ich najważniejsze  dzieła. Celem naszych działań jest uchronienie archiwalnych dokumentów od nieuchronnej degradacji oraz udostępnienie cennych materiałów szerokiej publiczności, m.in. za pośrednictwem portali polmic.pl oraz muzar.polmic.pl, a także na portalach monograficznych wybranych kompozytorów.

W 2019 roku zdigitalizowany został unikatowy i bezcenny zbiór nagrań dźwiękowych i fotografii, który obejmuje taśmy z „Warszawskiej Jesieni” z lat 1956–1962 oraz fotografie z lat 1977–1980. Zdjęcia w cyfrowej galerii są częścią dokumentacji festiwalowych koncertów oraz wydarzeń towarzyszących w obiektywie Jana Hausbrandta i Andrzeja Glandy – fotografów przez lata współpracujących z „Warszawską Jesienią”. Fragmenty kompozycji udostępnione w wersji cyfrowej to zachęta dla wszystkich zainteresowanych do odwiedzenia Biblioteki–Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich (Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa), gdzie możliwe jest zapoznanie się z całymi utworami!

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

ZOBACZ: Zdjęcia z „Warszawskiej Jesieni” 1977–1980Nagrania z „Warszawskiej Jesieni” 1956–1962

Znamy zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”!

12 minut18 grudnia 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbył się Finał Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Operę Narodową.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego było odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

Po zakończeniu przesłuchań II etapu Jury Konkursu w składzie: Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, przyznało główną nagrodę w wysokości 40000 zł dr. Tomaszowi Szczepanikowi za utwór Imigrant. Zwycięzca Konkursu pełni funkcję wykładowcy Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2009 roku jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Dotychczas został już laureatem II Ogólnopolskiego Konkursu na Chóralną Pieśń Pasyjną (2006), I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II (2007), II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Ignacego Jana Paderewskiego (2008), Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2009, 2014), VIII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego (2017) oraz konkursu na kompozycje chóralne dla Zespołu Wokalnego „Rondo” z Wrocławia.

Pozostali finaliści – Ignacy Zalewski, Patricia Elizabeth Martínez, Otto Wanke, Paweł Siek i Estera Wityńska – otrzymali nagrody w wysokości 20000 zł oraz tytuły laureata Konkursu. Przyznana została również nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10000 zł dr. Ignacemu Zalewskiemu, adiunktowi Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Wszystkim Laureatom serdecznie gratulujemy!

Warszawa | 12 minut dla Moniuszki – Wieczór Prawykonań

12 minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa, organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, zapraszają na Wieczór Prawykonań 18 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej o godz. 19.00, podczas którego nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego jest odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł: Poczekalnia godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski); 2001 godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez); Maska godło 211289 (kompozytor Otto Wanke); Imigrant godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik); Szumią, 36o godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek); Klon godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Podczas Wieczoru Prawykonań nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród. Zwycięzca Konkursu otrzyma nagrodę główną w wysokości 40 000 złotych oraz tytuł zwycięzcy Konkursu. Pozostali finaliści otrzymają nagrody w wysokości 20 000 złotych oraz tytuły laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem laureata nagrody publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2019-2020/12-minut-dla-moniuszki-wieczor-prawykonan/termin/2019-12-18_19-00/ 

Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Sondarte

Zaledwie dwa dni przed Narodowym Świętem Niepodległości, 9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie odbędzie się koncert organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal, celebrujący stulecie uznania przez Portugalię niepodległej Polski.

W 2019 roku przypada setna rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami na całym świecie. Z tej okazji Związek Kompozytorów Polskich wraz z partnerami z zagranicy organizuje koncerty muzyki polskiej w ramach projektu „Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku”. W lipcu utwory polskich kompozytorów zabrzmiały podczas festiwalu Glasperlenspiel Music Festival 2019 w Tallinie, natomiast w listopadzie polskich kompozycji można będzie wysłuchać w stolicy Portugalii.

W portugalskiej odłosnie projektu wystąpi specjalizujący się w muzyce współczesnej zespół kameralny Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa. Koncert odbędzie się w centrum muzyki i sztuki O'culto da Ajuda, które działa od 2014 roku pod auspicjami Miso Music Portugal, promując działania eksperymentalne w zakresie muzyki i jej relacji z innymi sztukami. Zabrzmi Pełnia Lata (1979) na klarnet, fortepian, wiolonczelę i elektronikę Włodzimierza Kotońskiego – ojca polskiej muzyki elektronicznej. Uwór wchodzący w skład cyklu poświęconego czterem porom roku miał swoją premierę w Polsce w 1980 roku podczas festiwalu "Warszawska Jesień". Usłyszymy także -onym (2011) Wojtka Blecharza – pierwszy utwór kompozytora na live electronics, Grocery Store Music #5 (2018) Piotra Peszata – prawykonany w ubiegłym roku przez Hashtag Ensemble podczas konferencji "Niepodległa Muzyka Polska", oraz PRIMORDIUM: Encephalon Karola Nepelskiego – drugi z cyklu utworów poświęconych poszukiwaniu różnych form pierwotności i pochodzenia w muzyce. Program dopełni światowe prawykonanie utworu zamówionego przez Sond’Ar-te Electric Ensemble – Open Enclosure na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i elektronikę portugalskiego kompozytora João Madureiry.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” realizowany jest w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

20 lat Wydawnictwa Płytowego POLMIC!

POLMICZ dumą przypominamy, że 20 lat temu, na przełomie roku 1999 i 2000, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (wówczas jeszcze pod swoją dawną nazwą Biblioteka-Fonoteka Związku Kompozytorów Polskich) wydało po raz pierwszy „Kronikę Dźwiękową Warszawskiej Jesieni” na płytach kompaktowych.

Warto wspomnieć, że w roku 1999 „Kronika Dźwiękowa” nie była przedsięwzięciem nowym. Jej idea zrodziła się już u zarania Festiwalu i w latach 1956–1989 realizowana była we współpracy z Polskimi Nagraniami w postaci corocznych wydań kompletów wolnoobrotowych, długogrających płyt gramofonowych. Od 1989 roku „Kronika”, niezależnie od nośnika, wydawana jest samodzielnie przez Związek Kompozytorów Polskich, a dokładniej przez Bibliotekę-Fonotekę (obecnie POLMIC), zawsze jako wydawnictwo całkowicie niekomercyjne, nieprzeznaczone do sprzedaży.

Od samego początku „Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” była pomyślana jako przedsięwzięcie przede wszystkim promocyjne, popularyzujące muzykę polską w ścisłym znaczeniu tego słowa. Są to bezpłatne publikacje płytowe, rozsyłane na cały świat! Płyty są rozprowadzane jako prezenty dla artystów, instytucji i bibliotek – tak w Polsce, jak i w wielu innych krajach.

„Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” to główna działalność fonograficzna POLMIC, ale nie jedyna, w dorobku mamy już blisko 200 płyt CD, a wśród nich:

  • „Polska Kolekcja Warszawskiej Jesieni 1956–2005” – jubileuszowy komplet dziesięciu płyt CD, wzbogacony obszerną książeczką poświęconą historii Festiwalu i prezentacjom muzyki polskich kompozytorów na „Warszawskiej Jesieni”;
  • Polish 20th and 21st Century Music – From Romanticism to New Avant-garde – płyta-wizytówka nowej muzyki polskiej wydana specjalnie na wystawę organizowaną w ramach targów MIDEM;
  • płyty monograficzne w ramach serii „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich”. Są to autorskie (przygotowywane wspólnie z kompozytorami i często wskazanymi przez nich muzykologami i teoretykami – autorami esejów), monograficzne płyty twórców należących do różnych generacji, którzy nie posiadali jeszcze własnej płyty;
  • komplet 7 CD z rejestracją koncertów „Festiwalu Siedmiu Nurtów”, który Związek Kompozytorów Polskich zorganizował w roku 2016 na swoje 70-lecie.

Ideą nadrzędną wydawnictwa jest promocja współczesnej muzyki polskiej – przede wszystkim za granicą. Dlatego też książeczki i okładki wszystkich płyt zawierają opisy w języku polskim i angielskim. W roku 2007 powstał dwujęzyczny katalog Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 1956-2006 / Sound Chronicle of the Warsaw Autumn 1956–2006, obejmujący wszystkie wydania od początku historii „Kroniki”; angielskojęzyczny katalog Music of the Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music on promotional CDs released by the Polish Music Information Centre (1999–2006) , oraz obszerny aneks będący de facto katalogiem w książce Siódma dekada, Związek Kompozytorów Polskich 2006–2015. Edycje nowsze opisane są na stronie www.polmic.pl w zakładce „Wydawnictwa POLMIC”.

W 2019 roku do popularyzacji polskiej muzyki współczesnej dołączyło się nowe wydawnictwo płytowe ANAKLASIS powstałe pod auspicjami PWM. Gratulujemy Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu kolejnego interesującego projektu!

Warszawa | Nowa płyta z muzyką Romana Palestra – spotkanie promocyjne

PalesterSerdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na spotkanie promocyjne poświęcone nowej płycie z muzyką Romana Palestra, które odbędzie się w piątek 20 września 2019 o godz. 16.00 w budynku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie (Sala na I piętrze).

Na nowej płycie CD wydanej przez Fundację Piąta Esencja we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich znalazły się utwory Romana Palestra pochodzące z archiwum Związku Kompozytorów Polskich – Requiem, Metamorfozy oraz Koncert altówkowy. Nagrań dokonano podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" oraz Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Spotkanie promocyjne poświęcone nowemu wydawnictwu płytowemu poprowadzą dr Beata Bolesławska-Lewandowska oraz Lech Dzierżanowski.

Spotkanie organizowane jest jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (20-28 września 2019). Wstęp wolny!

Zapraszamy do odzwiedzenia strony poświęconej Romanowi Palestrowi: http://www.palester.polmic.pl/index.php/pl/

ZOBACZ: Wydarzenie FB

„Polski Rocznik Muzykologiczny”

Rocznik został powołany do życia za sprawą Adolfa Chybińskiego w 1935 roku. Niestety wówczas ukazały się tylko dwa tomy (drugi tom w 1936 roku). W roku 2004, po prawie 70 latach, z inicjatywy Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, został wydany trzeci tom, który dedykowano pamięci twórców polskiej muzykologii Profesorom Zdzisławowi Jachimeckiemu i Adolfowi Chybińskiemu.

Rocznik zamieszcza artykuły i komunikaty z zakresu wszystkich subdyscyplin muzykologicznych, w tym m.in. wybrane materiały z Ogólnopolskich Konferencji Muzykologicznych ZKP. Pismo ma charakter dwujęzyczny — publikuje teksty w języku polskim i angielskim. Począwszy od rocznika 2011 (nr 9) zawartość kolejnych tomów prezentowana jest online w otwartym dostępie na licencji Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Kolejne numery można przeglądać w zakładce "Wydane numery".

W roku 2016, wraz z XIV tomem „Rocznika”, rozpoczął się nowy etap w dziejach naszego czasopisma, związany ze współpracą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym — prestiżową oficyną wydawniczą specjalizującą się w publikacjach nut oraz książek o tematyce muzycznej, która podjęła się wydawania i dystrybucji drukowanej wersji czasopisma. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Sztuki z dnia 6 marca 1997 r. w sprawie wykazu bibliotek uprawnionych do otrzymywania egzemplarzy obowiązkowych poszczególnych rodzajów publikacji oraz zasad i trybu ich przekazywania Polskie Wydawnictwo Muzyczne wysyła egzemplarze obowiązkowe do Biblioteki Narodowej i Biblioteki Jagiellońskiej (po 2 egzemplarze) oraz 13 innych bibliotek wskazanych w rozporządzeniu.

W roku 2019 uruchomiona została nowa, domowa strona czasopisma www.polskirocznikmuzykologiczny.pl.

Pod koniec roku 2020 wydawca pisma - Związek Kompozytorów Polskich - podpisał umowę o współpracy z platformą Sciendo specjalizującą się w promocji i dystrybucji zawartości czasopism naukowych.

Mecenasem „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

ZAiKS

Oficjalna strona: http://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl

Łagów Lubuski | 48. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Granice wolności”

ZKPW dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie Lubuskim (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB