Polmic - FB


reports

Roman Palester – przywracanie pamięci, c.d.

PalesterGabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zakończył cykl działań, którymi uświetniał przypadający na 2019 r. jubileusz 30-lecia śmierci Romana Palestra, wybitnego kompozytora i publicysty, którego spuścizna jest przechowywana w BUW.

Szczególny podwód do radości i dumy stanowi płyta CD (niebawem dostępna też na platformach streamingowych), którą wydano z inicjatywy BUW i Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy concertina (na fortepian, saksofon oraz klawesyn) i orkiestrę oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

We współpracy z Fundacją Piąta Esencja zakończyły się też prace nad drugą edycją grantu „Palester cyfrowy”, dzięki któremu zdigitalizowano prawie 3500 stron rękopisów muzycznych (24) oraz skryptów audycji Radia Wolna Europa (276). 300 nowych obiektów można oglądać w ramach kolekcji „Roman Palester - kompozytor zza żelaznej kurtyny” w Crispie (z uwagi na prawa autorskie – tylko w ramach sieci kampusowej Uniwersytetu Warszawskiego).

Ważnym wydarzeniem jubileuszowego roku był też cykl „Roman Palester – tu i teraz” organizowany przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz BUW przy wsparciu MKiDN). Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowano podczas dwóch monograficznych koncertów. Ponadto dwa konwersatoria przypomniały ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych.

Piotr Maculewicz

Alexander Kalischewski – 1. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i występ w Carnegie Hall w Nowym Jorku

American ProtegeAlexander Kalischewski (sopran chłopięcy), uczeń klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, wziął udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i został uhonorowany 1. nagrodą w „classical category“ w grupie juniorów (11-14 lat) oraz zaproszeniem do występu w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w Carnegie Hall w Nowym Jorku w grudniu 2019 roku.

Od prawie 10 lat organizowany jest w Nowym Jorku w USA Międzynarodowy Konkurs Wokalny American Protégé. Jest on rozpisany w kilku grupach wiekowych i różnych kategoriach: opera, klasyka, muzyka tradycyjna / ludowa, musical / jazz. Każdego roku do konkursu zgłasza się kilkuset uczestników z USA, Kanady, Kostaryki, Trynidad i Tobago, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Arabii Saudyjskiej, Chin, Indii, Tajlandii, Singapuru, Japonii, Korei Południowej, Wysp Karaibskich, Tajwanu, Filipin, Australii i wielu innych krajów. American Protégé jest konkursem wyjątkowym, o zasięgu światowym, bowiem wybór laureatów dokonywany jest drogą przesłuchań opublikowanych nagrań video zgłoszonych uczestników, spośród których wybrani laureaci prezentują swoje umiejętności w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

W czerwcu ubiegłego roku, jeszcze będąc 13-letnim uczniem klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, Alexander Kalischewski wziął udział w Konkursie, prezentując następujące utwory: Giuseppe Giordaniego Caro mio ben, Franza Schuberta Minnelied oraz Luigiego Denzy słynną pieśń Funiculi funicula. Otrzymawszy 1. nagrodę, Alexander wykonał 21 grudnia 2019 roku w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w nowojorskiej sali koncertowej Carnegie Hall znany i lubiany utwór Funiculi funicula. Alexandrowi akompaniował przy fortepianie Romuald Kalischewski.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Lisbon | With Polish music from the Baltic to the Atlantic

Lisbon

A concert to celebrate the centenary of the recognition of Polish independence by Portugal took place on 9 November 2019 in the O'culto da Ajuda concert hall in Lisbon. The event was organised by the Polish Composers' Union in cooperation with the centre for creation, development and promotion of contemporary music Miso Music Portugal in the framework of the project "With Polish Music from the Baltic to the Atlantic". Sond'Ar-te Electric Ensemble performed under the direction of Pedro Neves.

The introduction was given by the directors of cooperating institutions – Mieczysław Kominek and Miguel Azguime. The evening began with the performance of Midsummer (1979) for clarinet, piano, cello and electronics by Włodzimierz Kotoński – exactly 40 years after the premiere of the piece on 9 November 1979 at the Sudeutscher Rundfunk concert studio in Stuttgart. The Polish premiere of the work, which is a part of the cycle dedicated to the four seasons, took place a year later during the "Warsaw Autumn" festival. Despite the passage of time, the composition of the father of Polish electronic music was an interesting proposition for contemporary audience. Then we listened to the work -onym (2011) by Wojtek Blecharz, which is a sonification of a sentence referring to the artist's identity, and PRIMORDIUM: Encephalon (2010) by Karol Nepelski – the second in a planned cycle of several works devoted to the quest for various form of primordiality and origins in music. The composer, who was present at the concert, got a long round of applause from the Portuguese audience.

The second part of the concert began with the world premiere of the work commissioned by Sond'Ar-Electric Electric Ensemble – Open Enclosure for flute, clarinet, violin, cello, piano and electronics by the Portuguese composer João Madureira. The eight-part composition by the artist struggling with a chronic illness was a tribute to composers who inspires him on the creative path. This group included Miguel Azguime, as well as members of the ensemble that premiered the work. The evening ended with a commentary on contemporary consumption culture – Grocery Store Music # 5 (2018) by Piotr Peszat, premiered last year by the Hashtag Ensemble during the conference "Independent Polish Music". The audience, performers and composers had the opportunity to discuss the works during the formal reception after the concert.

The project "With Polish music from the Baltic to the Atlantic" was realized by the Polish Composers’ Union as part of the "Promotion of Polish culture abroad" programme. The concert was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund.

Recording of the concert is available athttps://www.youtube.com/watch?v=4W3FZbEB2DE

 

Read more: Lisbon | With Polish music from the Baltic to the Atlantic

Lisbon | With Polish music from the Baltic to the Atlantic

Lisbon

A concert to celebrate the centenary of the recognition of Polish independence by Portugal took place on 9 November 2019 in the O'culto da Ajuda concert hall in Lisbon. The event was organised by the Polish Composers' Union in cooperation with the centre for creation, development and promotion of contemporary music Miso Music Portugal in the framework of the project "With Polish Music from the Baltic to the Atlantic". Sond'Ar-te Electric Ensemble performed under the direction of Pedro Neves.

The introduction was given by the directors of cooperating institutions – Mieczysław Kominek and Miguel Azguime. The evening began with the performance of Midsummer (1979) for clarinet, piano, cello and electronics by Włodzimierz Kotoński – exactly 40 years after the premiere of the piece on 9 November 1979 at the Sudeutscher Rundfunk concert studio in Stuttgart. The Polish premiere of the work, which is a part of the cycle dedicated to the four seasons, took place a year later during the "Warsaw Autumn" festival. Despite the passage of time, the composition of the father of Polish electronic music was an interesting proposition for contemporary audience. Then we listened to the work -onym (2011) by Wojtek Blecharz, which is a sonification of a sentence referring to the artist's identity, and PRIMORDIUM: Encephalon (2010) by Karol Nepelski – the second in a planned cycle of several works devoted to the quest for various form of primordiality and origins in music. The composer, who was present at the concert, got a long round of applause from the Portuguese audience.

The second part of the concert began with the world premiere of the work commissioned by Sond'Ar-Electric Electric Ensemble – Open Enclosure for flute, clarinet, violin, cello, piano and electronics by the Portuguese composer João Madureira. The eight-part composition by the artist struggling with a chronic illness was a tribute to composers who inspires him on the creative path. This group included Miguel Azguime, as well as members of the ensemble that premiered the work. The evening ended with a commentary on contemporary consumption culture – Grocery Store Music # 5 (2018) by Piotr Peszat, premiered last year by the Hashtag Ensemble during the conference "Independent Polish Music". The audience, performers and composers had the opportunity to discuss the works during the formal reception after the concert.

The project "With Polish music from the Baltic to the Atlantic" was realized by the Polish Composers’ Union as part of the "Promotion of Polish culture abroad" programme. The concert was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund.

Recording of the concert is available athttps://www.youtube.com/watch?v=4W3FZbEB2DE

 

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

WWECCW dniach 23-27 października 2019 w Warszawie odbyła się pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla dyrygentów orkiestr dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition, organizowanego przez Stowarzyszenie Warsaw Wind Music. Konkurs składał się z trzech etapów, a w szranki stanęło 18 dyrygentów z 11 krajów.

Uczestników oceniało jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – Dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego skład weszli najwybitniejsi polscy dyrygenci orkiestr dętych: Jarosław Ignaszak – dyrygent orkiestry dętej Akademii Muzycznej w Krakowie, ppłk Adam Czajkowski – wieloletni kapelmistrz-dowódca Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego im. gen. Józefa Wybickiego w Warszawie oraz dr Jarosław Praszczałek – pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, sekretarz jury oraz pomysłodawca konkursu. Jury w poszczególnych etapach zasilili również kompozytorzy Tomasz Dudziński i Artur Słotwiński, których utwory były wykonywane przez uczestników Konkursu.

Pierwszy etap odbył się w dniach 23-24 października na UMFC. Dyrygentom towarzyszyło dwoje pianistów – Łukasz Nagórka i Misato Tokuda. W repertuarze znalazło się Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz Uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Po pierwszym etapie jury wyłoniło 12 dyrygentów, którzy dostali się do kolejnego etapu Konkursu. Dalsza rywalizacja przeniosła się do Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów. Podczas drugiego etapu, który odbył się w dniach 25-26 października, dyrygenci poprowadzili Orkiestrę składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znalazły się dwa utwory: Serenada d-moll na instrumenty dęte Antoniego Dvorzaka oraz Wariacje filmowe na temat arii Stanisława Moniuszki „Szumią jodły na gór szczycie” Tomasza Dudzińskiego.

W trakcie trwania drugiego etapu Konkursu, po przesłuchaniach odbyły się wykłady prowadzone przez pedagogów, kompozytorów i muzyków. Prelegentami byli: pedagog i kompozytor Ignacy Zalewski, kompozytor Paweł Pudło, trębacz Bartłomiej Łubian oraz kompozytor Artur Słotwiński. Do trzeciego etapu jury wyłoniło sześciu najlepszych dyrygentów. Wśród nich znalazło się trzech Koreańczyków – Kang Lim, Kim Daehwan i Oh Hyun Kwon, Hiszpan David Llano Diaz, Japończyk Manataka Shibaoka oraz Amerykanin Chris David Westover.

Finał konkursu odbył się w niedzielę 27 października. Finaliści poprowadzili Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału znalazła się Druga suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Po zakończonych przesłuchaniach odbył się Koncert Galowy, podczas którego jury ogłosiło zwycięzców Konkursu. Jury podkreśliło wysoki poziom uczestników co potwierdził werdykt – przyznanie dwóch pierwszych miejsc ex equo. Tytuł laureata pierwszej nagrody powędrował do Koreańczyka Kima Daehwana oraz Amerykanina Chrisa Davida Westovera. Drugie miejsce zdobył Japończyk Manataka Shibaoka. Na zakończenie laureaci Konkursu zadyrygowali jeszcze raz utworami wykonywanymi podczas etapu finałowego.

Zwycięzcom przyznane zostały nagrody w postaci koncertów z orkiestrami dętymi w sezonie 2019/2020: Manataka Shibaoka zadyryguje Orkiestrą Wieniawa, Youth Warsaw Wind Orchestra poprowadzi Kim Daehwan, a Chris David Westover wykona koncert z Orkiestrą Reprezentacyjną Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Kolejna edycja Konkursu została ogłoszona na rok 2021.

Damian Kisielewski