polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

relacje

Laureaci 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2016

Mahidol University ChoirStatuetka Sopockiej Mewy została w Trójmieście. Zakończyła się konkursowa część 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2016. Międzynarodowe jury pod kierownictwem prof. Marcina Tomczaka w składzie: prof. Elżbieta Wtorkowska, Hee Churl Kim (Korea Południowa), Joergen Graven Nielsen (Dania) oraz Leonardo Sagliocca (Włochy) wybrało najlepszych z najlepszych. Poziom tegorocznego konkursu był bardzo wysoki, dlatego jurorzy mieli niełatwe zadanie.

W kategorii „Spirituals, gospel, jazz”, I nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymał Wokalny Zespól Jazzowy studiów I stopnia Kierunku Jazz i Muzyka Estradowa Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku pod dyrekcją dr Małgorzaty Kuchtyk. W kategorii „Muzyka świecka i ludowa” najlepszy okazał się Chór Kameralny 441 Hz z Gdańska prowadzony przez dr Annę Wilczewską. W ostatniej kategorii „Muzyka sakralna” bezkonkurencyjny był Mahidol University Choir z Bangkoku (na zdjęciu), co wprawiło w ogromną radość przybyłą na Koncert Finałowy reprezentację Ambasady Tajlandii – Radcę-Ministra Paitoona Mahapannaporna oraz I Sekretarz Ambasady Panią Thanthidę Wangthamrong.

Do zmagań o nagrodę Grand Prix oraz Statuetkę Sopockiej Mewy jury wytypowało trzy zespoły – Chór Kameralny 441 Hz ( Gdańsk), Mahidol University Choir ( Bangkok) oraz Chór Mieszany Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu Akademii Muzycznej w Gdańsku. Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji konkursowych jurorzy zdecydowali, że zwycięzcą 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2016 zostaje Chór Kameralny 441 Hz z Gdańska pod dyrekcją dr Anny Wilczewskiej.
Koncert Finałowy Festiwalu MUNDUS CANTAT był prawdziwą ucztą dla melomanów. Oprócz wyników konkursu, zgromadzeni goście mogli wysłuchać wszystkich laureatów oraz gości specjalnych.

W pierwszej części koncertu, zaprezentowali się przesympatyczni Hiszpanie z zespołu Tuna Universitaria de Coruña. Galijczycy przy akompaniamencie bandurri i gitar zaśpiewali piękne, miłosne serenady, chwytając widownię za serca. W drugiej części koncertu obok laureatów, wystąpił Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego w towarzystwie Zagan Acoustic oraz Bogdana Kołakowskiego z piosenkami z 20-lecia międzywojennego. Fantastyczne aranżacje i wykonanie hitów takich jak Ach te baby czy Zimny drań zerwały słuchaczy z ławek, a przed sceną odbyła się spontaniczna potańcówka.

ZOBACZ: Film z Koncertu Finałowego

Gala Finałowa 2. Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

Kropka 201612 maja 2016 roku o godz. 18.30 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie odbyło się wyczekiwane rozdanie nagród drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Konkurs odbył się z inicjatywy Fundacji MEAKULTURA. Jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce, a jego pomysłodawczynią jest Prezes Fundacji, dr Marlena Wieczorek.

W konkursie co roku wyłaniane są najlepsze teksty o muzyce, ważne dla polskiej krytyki muzycznej, a jego otwarta formuła obejmuje różne gatunki muzyczne (od klasyki po muzykę popularną) i style wypowiedzi. Nagradzani są też debiutujący twórcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność na rynku muzycznym oraz zagraniczni krytycy, promujący muzykę polską na świecie.

Konkurs to tylko jeden z elementów działań Fundacji MEAKULTURA, organizacji pożytku publicznego, która od ponad trzech lat na różne sposoby wspiera wartościową muzykę i artystów, Do najbardziej znaczących inicjatyw Fundacji należy wydawanie pisma o muzyce meakultura.pl, na którego łamach opublikowano do tej pory blisko 2000 artykułów, kampania społeczna Save the Music wspierająca kulturą muzyczną przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych, a także stworzenie portalu musicfrompoland.eu, promującego najważniejsze postaci związane z polską muzyką.

Ogromną satysfakcją jest fakt, że w tym roku zgłoszenia we wszystkich kategoriach liczone były w setkach, z czego do rąk jurorów trafiło ponad 200 tekstów. W bieżącej edycji do Nagrody Specjalnej zgłoszono trzykrotnie więcej tekstów niż w roku ubiegłym, co świadczy o umocnieniu pozycji konkursu na arenie międzynarodowej. Do organizatorów napłynęły zgłoszenia z redakcji niemal wszystkich liczących się pism poświęconych muzyce klasycznej, jazzowej i popularnej, zarówno drukowanych, jak i internetowych, a także z licznych blogów i od osób prywatnych.

W tegorocznym Jury, obradującym pod przewodnictwem dr Daniela Cichego, muzykologa i krytyka muzycznego, zasiadały osobistości związane z mediami, instytucjami kultury i uczelniami muzycznymi. Byli to: dr hab. Maria Pomianowska (multiinstrumentaliska, wokalistka, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie), dr Beata Bolesławska-Lewandowska (muzykolog i dziennikarka muzyczna, pracownik Instytutu Sztuki PAN), dr Miłosz Bembinow (kompozytor i przedstawiciel ZAIKS-u), dr Mariusz Gradowski (muzykolog, dziennikarz i publicysta muzyczny), Robert Kamyk (dziennikarz, producent, muzykolog, przedstawiciel TVP Kultura), Adam Suprynowicz (dziennikarz, prezenter radiowy i krytyk muzyczny, przedstawiciel PR2). Dodatkowo Nagrodę Indywidualną przyznał Piotr Metz (dziennikarz, dyrektor muzyczny Programu III Polskiego Radia).

Podczas Gali wręczone zostały trzy Nagrody Główne (Paweł Siechowicz, Magdalena Romańska, Antoni Michnik). Nagroda Specjalna (John Allison). Nagroda dla blogera (Dorota Kozińska), Nagroda dla debiutanta i Nagroda Redaktora Naczelnego PWM (Karolina Dąbek), Nagroda Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej (Olga Drenda) oraz Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej (Krzysztof Bilica).

Czytaj więcej: Gala Finałowa 2. Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

Wielkie otwarcie amerykańskiego tournée gdańskiej orkiestry

Amerykańskie tournee Orkiestry PFBPierwsze zaoceaniczne koncerty gdańskich filharmoników we Florence oraz w Huntsville w stanie Alabama spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności, wśród której nie zabrakło amerykańskiej Polonii.

W czwartek 14 stycznia 2016 roku Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpiła w Audytorium Uniwersytetu Północnej Alabamy. Pod batutą Bogusława Dawidowa Orkiestra zagrała Uwerturę do opery Latający Holender Richarda Wagnera, II Koncert skrzypcowy f-moll Henryka Wieniawskiego oraz Suitę symfoniczną „Szeherezada" Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Partie solowe wykonał Jarosław Nadrzycki, zwycięzca wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Sala licząca prawie 1800 miejsc była wypełniona po brzegi. Sam koncert spotkał się z olbrzymim aplauzem publiczności.

Dzień później, 15 stycznia 2016 roku w Huntsville, w wielkiej Sali Koncertowej Von Braun Civic Center (2153 miejsc) Orkiestra prowadzona przez Massimiliano Caldiego wykonała kompozycje Piotra Czajkowskiego: Uwerturę-fantazję „Romeo i Julia”, Koncert skrzypcowy D-dur oraz V Symofnię e-moll. Orkiestrze ponownie towarzyszył Jarosław Nadrzycki. Publiczność gromkimi brawami nagradzała zarówno poziom artystyczny muzyków, jak i doskonałe zgranie filharmoników z włoskim dyrygentem.  – To niezwykłe przeżycie móc słuchać europejskiej muzyki w tak profesjonalnym wykonaniu przez orkiestrę pochodzącą z kraju, z którego kiedyś przybyli tu moi przodkowie – mówił po koncercie w Huntsville Stephen Cormack, który przybył na to wydarzenie z całą rodziną. Podobne, często wzruszające komentarze można było usłyszeć także od innych reprezentantów amerykańskiej Polonii. 

To jednak dopiero początek amerykańskiej przygody dla gdańskich muzyków – do końca tournée pozostało jeszcze 40 koncertów. Po krótkiej przerwie, 20 stycznia 2016 roku Orkiestra PFB zagra sześć koncertów na Florydzie. Po raz pierwszy przed amerykańską publicznością zaprezentuje się także młody, lecz niezwykle utalentowany solista, wyróżniany podczas Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku – Marcin Koziak. Po raz pierwszy podczas tej trasy zabrzmi również II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina.

Koncert Bożonarodzeniowy w Ueckermünde

Koncert Bożonarodzeniowy w Ueckermünde18 grudnia 2015 roku w Sali Ratuszowej Bürgersaal w Ueckermünde na zaproszenie Stowarzyszenia Muzycznego „BEL CANTO Ueckermünde” e.V. w Koncercie Bożonarodzeniowym wystąpiły studentki oraz wykładowczyni śpiewu solowego Akademii Sztuki w Szczecinie.

Julita Jabłonowska, Eliza Nowakowska, Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia i Julita Wudarczyk zaprezentowały niemieckiej publiczności wiele z przepięknych polskich kolęd tradycyjnych i kolęd artystycznych takich, jak Bóg się rodzi, Przybieżeli do Betlejem, Anioł pasterzom mówił, Gdy śliczna panna, Lulajże Jezuniu, Wśród nocnej ciszy, ale także tradycyjne kolędy niemieckie. Dr Sylwia Burnicka-Kalischewska wybrała Cichą noc w obu wersjach językowych oraz znaną i lubianą Kołysankę (Wiegenlied) Johannesa Brahmsa.

W kolędowym wieczorze uczestniczyły także dwie laureatki Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego: Elena Patsalidou z Cypru (laureatka 2013, świeżo upieczona absolwentka Akademii Muzycznej w Dreźnie) oraz Friederike Bieber (laureatka 2011 i 2012, studentka śpiewu Akademii Muzycznej w Londynie). Zaśpiewały takie utwory, jak Ave Maria Franza Schuberta, Marie Wiegenlied Maxa Regera, Panis Angelicus z Mszy uroczystej Cesara Francka, jak również bożonarodzeniowe pieśni Petera Corneliusa.

Do plejady znakomitych głosów dołączył także uczeń śpiewu solowego Szkoły Muzycznej z Ueckermünde Alexander Kalischewski wraz ze swoją szkolną koleżanką Anniką Violą Eberbach w utworach z opery Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka i arii Caro mio ben Giuseppe Giordaniego. Wszystkim artystom towarzyszyła na fortepianie mgr Karolina Stańczyk ze szczecińskiej Akademii Sztuki. Licznie przybyli słuchacze nie ukrywali wzruszenia, szczególnie po wspólnie wykonanej niemieckiej kolędzie O du fröhliche.

Koncert Bożonarodzeniowy w Brüssow

Wokaliści Akademii Sztuki w SzczecinieW niedzielę 13 grudnia 2015 roku wokaliści szczecińskiej Akademii Sztuki wraz ze swoim pedagogiem śpiewu solowego dr Sylwią Burnicką-Kalischewską kolędowali w niemieckim Brüssow, mieście oddalonym od Szczecina o ok. 50 km. To już kolejny raz Stowarzyszenie Organowe Św. Zofii w Brüssow gościło szczecińskich śpiewaków.

Miejscem koncertu był majątek państwa Asty i Kaspara von Oppen, osób od kilkudziesięciu lat nieodłącznie związanych z kulturą i berlińską Fundacją im. Yehudi Menuhina. W koncercie wystąpiły nie tylko studentki klasy śpiewu solowego dr Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej (Julita Jabłonowska, Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia, Julita Wudarczyk) i sama pani pedagog, ale także ich młodzi następcy Annika Viola Eberbach i Alexander Kalischewski ze Szkoły Muzycznej w Ueckermünde. Śpiewakom akompaniowali na fortepianie na zmianę mgr Karolina Stańczyk i mgr Romuald Kalischewski. Państwo von Oppen zadbali o wspaniałą atmosferę koncertu ze świecami i zapachami świątecznych słodkich smakowitości, którymi goście raczyli się po koncercie, a artyści okrasili spotkanie cudownym muzycznym programem. Zarezentowali znane wszystkim polskie i niemieckie kolędy oraz kolędy artystyczne kompozytorów polskich i niemieckich, a także zaprosili publiczność do wspólnego kolędowania. Słuchacze byli zachwyceni, czemu wielu z nich dało wyraz podczas gratulacji i rozmów po koncercie.