25 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Relacje
Sukces Chóru Filharmonii Krakowskiej w Watykanie PDF Drukuj Email

Chór Filharmonii Krakowskiej w Watykanie Chór Filharmonii Krakowskiej wziął udział w uroczystościach kanonizacyjnych papieży – Jana XXIII i Jana Pawła II w Watykanie. Zespół filharmoniczny pod batutą jego szefa artystycznego – Michała Dworzyńskiego oraz chórmistrzyni – Teresy Majki-Pacanek, wystąpił bezpośrednio przed uroczystą mszą świętą, w niedzielę 27 kwietnia 2014 roku.

Wobec wiernych zgromadzonych na Placu Świętego Piotra, wśród których znajdowali się najwyżsi dostojnicy kościelni oraz głowy państw, wykonany został następujący program: Bogurodzica, Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, Alleluja. Ave Maria Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Gaude Mater Polonia. W trakcie mszy świętej Chórowi Filharmonii Krakowskiej towarzyszył Coro Cappella Sistina, czyli chór na co dzień sprawujący opiekę muzyczną nad uroczystościami w Watykanie.

W poniedziałek 28 kwietnia 2014 Chór Filharmonii Krakowskiej uświetnił swoim śpiewem watykańską mszę dziękczynną. Po występie artystom z Filharmonii pogratulował osobiście Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej - Bronisław Komorowski wraz z małżonką Anną Komorowską, prezydentowa Karolina Kaczorowska oraz Prezydent RP Lech Wałęsa wraz z małżonką Danutą Wałęsową.
Share on Facebook
 
Czwarta Symfonia - Górecki z krwi i kości PDF Drukuj Email

Czwarta Symfonia Góreckiego. Już jest! (Gazeta.pl)W sobotę, 12 kwietnia 2014 roku w gmachu Royal Festival Hall w Londynie odbyła się prapremiera długo oczekiwanej IV SymfoniiHenryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu London Philharmonic Orchestra. Pracę po zmarłym w 2010 roku kompozytorze dokończył jego syn, Mikołaj Górecki.

- Jeśli [...] ktoś sądził, że Czwarta będzie "powtórką" z Trzeciej, grubo się zawiedzie. - napisał w recenzji koncertu na łamach "Gazety Wyborczej" znany krytyk muzyczny, Jacek Hawryluk. - "Trzecia i pół" - też nie. Jeśli z kolei ktoś przypuszczał, że ręka syna - Mikołaja Góreckiego, który kończył partyturę pozostawioną przez ojca - zdominuje Czwartą, też się pomylił. To Górecki ojciec z krwi i kości.

PRZECZYTAJ: cały artykuł - Jacek Hawryluk Czwarta Symfonia Góreckiego. Już jest!, Gazeta.pl [2014-04-14] - plik pdf

Share on Facebook
 
Oskar Kolberg "Pieśni na głos z fortepianem" - światowa premiera płyty PDF Drukuj Email

Oskar Kolberg "Pieśni na głos z fortepianem" (AP0300)W dniu 21 lutego 2014 roku w Przysusze, miejscu urodzenia Oskara Kolberga, w przeddzień Jego 200. rocznicy urodzin, odbyła się uroczystość otwierająca Rok Oskara Kolberga. W jej ramach po raz pierwszy publicznie zaprezentowano zapomniane i nigdy nie wykonywane utwory skomponowane przez Kolberga.

Galę otworzyli organizatorzy: Andrzej Kosowski – Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ilona Jaroszek – Dyrektor Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu. Inaugurację uhonorowali swoją obecnością liczni znakomici goście, między innymi: Małgorzata Omilanowska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego, Zenon Butkiewicz – Dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – Dyrektor Polskiego Radia Programu 2, Joanna Wnuk-Nazarowa – Dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Jan Pałka – Dyrektor Instytutu Oskara Kolberga w Poznaniu, a także przedstawiciele rodziny Kolbergów.

Podczas uroczystego koncertu prezentacji utworów Oskara Kolberga dokonali: Iwona Kowalkowska (sopran), Wojciech Maciejowski (tenor) oraz Andrzej Tatarski (fortepian), profesorowie na stałe związani z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Artyści wykonali utwory fortepianowe oraz pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu, utrwalone na płycie Pieśni na głos z fortepianem, wydanej przez poznańską Almae Matris specjalnie na okoliczność 200. rocznicy urodzin Oskara Kolberga. Publikacja ta jest częścią składową projektu zatytułowanego Oskar Kolberg w liryce wokalnej, prowadzonego przez poznańską Akademię Muzyczną, a dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolberg 2014 – Promesa, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta Pieśni na głos z fortepianem to światowa premiera fonograficzna 21 pieśni skomponowanych przez Oskara Kolberga na sopran i tenor. Zamieszczone na płycie utwory stanowią wybór spośród 26 pieśni pozostawionych w spuściźnie kompozytorskiej Kolberga. Płyta prezentuje dorobek kompozytora wpisujący się w zakres polskiej twórczości wokalnej opartej na rodzimej tradycji muzycznej, czerpiącej równocześnie ze skarbnicy ogólnoświatowego dziedzictwa kultury i sztuki. W świetle dokonań Kolberga na polu etnograficznym i naukowym, obszar artystycznej działalności tego wybitnego Polaka umyka uwadze zarówno muzyków, jak i muzykologów. Niedoceniona, w konsekwencji dotąd mało znana, jest jego artystyczna twórczość – w tym także wokalna. Muzyka wokalna zaś, niejako siłą inercji, tworzy podstawę kompozytorskiej działalności Kolberga, ponieważ jako badacz był zafascynowany muzyką ludową, w której dominującą rolę odgrywa ludzki głos i jego wokalne możliwości.

Płyta ukazała się nakładem wydawnictwa Acte Préalable (AP0300).

Share on Facebook
 
Nieznany Poniatowski na Wawelu PDF Drukuj Email

Nieznany Poniatowski na Wawelu26 stycznia 2014 roku w Sali Senatorskiej na Zamku Królewskim na Wawelu odbył się koncert muzyki operowej w wykonaniu Joanny Woś, przy akompaniamencie Roberta Morawskiego (fortepian). Główną część wieczoru stanowiły kompozycje Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, dyplomaty i senatora, znanej osobistości XIX – wiecznego życia politycznego i muzycznego Włoch i Francji. Stworzone przez niego opery - dziewięć włoskich i trzy francuskie - w jego czasach miały premiery na najbardziej prestiżowych scenach europejskich, m.in. mediolańskiej La Scali, Opery Paryskiej czy Covent Garden w Londynie.

Inicjatorami koncertu byli Senatorowie RP Jarosław W. Lasecki i Janusz Sepioł, który przedstawił licznie przybyłym gościom sylwetkę nieznanego Poniatowskiego i zaproponował powrót do tradycyjnych wieczorów muzycznych na Wawelu. Bogusław Nowak, Dyrektor Naczelny Opery Krakowskiej przypomniał udaną współpracę naszego teatru i Zamku przy okazji dotychczasowych koncertów plenerowych. Z kolei prof. Jan Ostrowski, Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu opowiedział o tradycjach zabytkowej Sali Senatorskiej, w której odbył się koncert.

Podczas wieczoru Joanna Woś zaprezentowała m.in. Ah! Que fois j'ai cru le voir i Ah! Qu'il etait donc beau Pedro z opery L'Aventurier oraz Doux rêve de ma vie z opery Pierre de Médicis J. M. Poniatowskiego. Widownia nagrodziła artystów owacjami na stojąco. Na bis usłyszeliśmy m.in. Estrano, estrano z Traviaty G. Verdiego. Wśród widzów znaleźli się m.in. przedstawiciele władz terytorialnych i samorządowych, goście ze świata biznesu i melomani.

Patronat nad wydarzeniem objął Marek Sowa, Marszałek Województwa Małopolskiego. Koncert powstał przy wsparciu Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA i Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice. Współorganizatorami wieczoru z muzyką J. M. Poniatowskiego byli Zamek Królewski na Wawelu i Opera Krakowska.

Share on Facebook
 
Kurs Mistrzowski z prof. Dariuszem Paradowskim w Akademii Sztuki w Szczecinie PDF Drukuj Email

Kurs Mistrzowski z prof. Dariuszem Paradowskim w Akademii Sztuki w SzczecinieW dniach 5-6 grudnia 2013 roku Zakład Wokalistyki Akademii Sztuki w Szczecinie zorganizował warsztaty wokalne, których głównym bohaterem był uznany w świecie operowym kontratenor - sopranista prof. dr hab. Dariusz Paradowski, pedagog śpiewu Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Niezwykła barwa głosu tego wybitnego śpiewaka, nie mającą nic wspólnego z brzmieniem falsetowym, zachwycała publiczność w całej Polsce, we Włoszech, Hiszpanii, Francji i Wielkiej Brytanii. Przez lata Dariusz Paradowski związany był z Operą Kameralną w Warszawie, a lekcje śpiewu pobierał m.in. u maestry Montserrat Caballé.

Prof. dr hab. Dariusz Paradowski wygłosił interesujący wykład Osiągnięcia sztuki wokalnej kastratów w kontekście współczesnego bel canta, prezentując studentom i pedagogom Wokalistyki Akademii Sztuki w Szczecinie znakomite nagrania ostatnich kastratów i dowodząc, iż technika kastratów leży absolutnie u podstaw prawidłowej techniki wokalnej. W ramach wywiadu poprowadzonego z prof. Dariuszem Paradowskim przez prof. Piotra Kusiewicza (wykładowcę szczecińskiej Wokalistyki AS oraz gdańskiej AM), gość opowiadał o swoich przygodach i problemach z głosem i psychiką, które zdarzają się każdemu w karierze operowej. Chwile słabszej formy wokalnej (np. przy chorobie) są, niestety, nieuniknione, dlatego tak ważna jest świadomość i umiejętność radzenia sobie w momencie niedyspozycji głosowej oraz opieka wokalna zaufanego pedagoga. Zwieńczeniem pierwszego dnia spotkania z prof. Paradowskim były zajęcia praktyczne ze studentami. Kurs kontynuowany był nazajutrz i cieszył się ogromnym zainteresowaniem młodych śpiewaków Akademii Sztuki w Szczecinie.

Share on Facebook
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 8 z 21
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information