polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

relacje

Podróż przez muzykę do gwiazd

Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w PoznaniuW dniach 10-14 września 2014 roku odbyła się druga edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika „PER MUSICAM AD ASTRA”. Podczas koncertów w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu publiczność mogła usłyszeć piętnaście chórów z Holandii, Litwy, Polski, Słowenii i Węgier.

10 września podczas koncertu inauguracyjnego wykonana został utwór Karla Jenkinsa The Armed Man. A Mass for Peace. Wykonawcami byli: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Astrolabium, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska (mezzosopran). Całość poprowadził Dainius Pavilionis. The Armed Man. A Mass for Peace – utwór dedykowany ofiarom Kosowa został skomponowany w 1999 roku, a swą światową premierę miał rok później. Wielokulturowa w swoim charakterze msza idealnie wpisała się w międzynarodowy charakter wydarzenia. Wykonanie tej kompozycji wpisało się w obchody dwóch ważnych rocznic przypadających w 2014 roku: wybuchu I i II wojny światowej. Toruń należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast – Orędowników Pokoju, stąd zaprezentowanie Mszy o Pokój Karla Jenkinsa miało jeszcze silniejszy przekaz. Jak mówił podczas ceremonii otwarcia Prezydent Torunia Michał Zaleski: „Także z Torunia wołamy o pokój dla tych, którym to dobro odebrano – na Ukrainie, a także w wielu innych miejscach świata.” Licznie zgromadzona na koncercie publiczność nagrodziła wykonawców owacjami na stojąco.

Czytaj więcej: Podróż przez muzykę do gwiazd

Sacrum Profanum 2014: Transmutacja dźwięku

Sacrum Profanum 2014Mocnym uderzeniem rozpoczęła się 12. edycja festiwalu "Sacrum Profanum". W niedzielny wieczór (14 września 2014) oko w oko stanęły naprzeciw siebie dwa pozornie odległe światy: dwudziestowiecznych gigantów klasyki i agresywnej, soczystej elektroniki. Scena krakowskiego Teatru Łaźnia Nowa nie stała się jednak areną konfrontacji, ale przestrzenią dialogu. To niecodzienne doświadczenie dokonało się za sprawą zespołu Sinfonietta Cracovia pod batutą brytyjskiego dyrygenta Charlesa Hazlewooda oraz Toma Jenkinsona, występującego pod pseudonimem Squarepusher.

Wierni słuchacze festiwalu pamiętają zapewne, że myślą przewodnią pierwszych edycji było zderzenie motywu sakralnego z motywem świeckim na gruncie muzyki dwudziestego wieku. Stopniowo jednak zaczęto odchodzić od tego pomysłu, by od zeszłego roku wyraźnie skierować kurs "Sacrum Profanum" na nowe tory. - Ideą festiwalu jest przenikanie się muzyki popularnej i klasycznej. Można powiedzieć, że te granice już dawno zostały zatarte - przypomniał na tegorocznej konferencji prasowej dyrektor artystyczny Filip Berkowicz. - Istnieje tylko jedno pasmo muzyki, które co prawda ma różne prądy, ale wzajemnie na siebie oddziałujące - wtórował mu Charles Hazlewood, znany krakowskiej publiczności z wykonania muzyki do filmu Męczeństwo Joanny D’Arc Carla Theodora Dreyera (Misteria Paschalia 2011). I tak, tegoroczną edycję festiwalu wyznaczają trzy cykle: Kronos Quartet Residency (trzy koncerty w ramach świętowania czterdziestolecia istnienia grupy), Classic!Now (serce festiwalu, wypełnione głównie przez dzieła Philipa Glassa i Steve'a Reicha) oraz Modern!Now (połączenie klasycznych dzieł muzyki współczesnej z elektroniką artystów wytwórni Warp, świętującej w Krakowie 25-lecie działalności). To właśnie koncert z ostatniego cyklu zainaugurował Sacrum Profanum 2014.

Czytaj więcej: Sacrum Profanum 2014: Transmutacja dźwięku

Muzyka Andrzeja Panufnika i Pawła Mykietyna na 10. Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie

Sinfonietta Cracovia pod batutą Bassema Akiki Andrzej Panufnik i Paweł Mykietyn (ich kompozycje) - to bohaterowie koncertu, który odbył się w dniu 5 lipca 2014 roku w kościele św. Marcina w Krakowie w ramach 10. Festiwalu Muzyki Polskiej.

Podczas tego wieczoru usłyszeliśmy Koncert na fagot i orkiestrę smyczkową A. Panufnika. Utwór ten został poświęcony życiu, myśli i śmierci ks. Jerzego Popiełuszki. Jest też wyrazem solidarności z ojczyzną mieszkającego na emigracji kompozytora. Ideę utworu znakomicie oddał solista fagocista Adam Mróz.

Kolejnym utworem, jakiego wysłuchaliśmy były Krzyki na orkiestrę smyczkową P. Mykietyna. To w istocie niewielkie, lecz wyraziste, ekspresyjne dzieło, będące trafnym odzwierciedleniem stanów emocjonalnych i psychicznych człowieka. Wykonanie tego utworu zaimponowało energią dyrygenta oraz orkiestry.

Ostatnim wykonywanym utworem był Koncert skrzypcowy A. Panufnika. W tej kompozycji swoje wirtuozostwo zaprezentował znakomity skrzypek Janusz Wawrowski.

Bardzo dobrze przygotowana orkiestra Sinfonietta Cracovia dała z siebie wszystko dla charyzmatycznego, niezwykle precyzyjnego, doskonałego interpretatora współczesnych kompozycji dyrygenta Bassem Akiki (na zdjęciu), dlatego też koncert ten porwał publiczność z miejsc oraz pozostawił niezatarte wrażenia. Tłumnie przybyła widownia owacjami na stojąco wyraziła swój zachwyt nad wykonaniem zaprezentowanych dzieł, co zostało nagrodzone przez artystów bisem trzeciej części Koncertu skrzypcowego Andrzeja Panufnika.

10. Festiwal Muzyki Polskiej odbywa się w tym roku w dniach 4-20 lipca i powyższy koncert był niewątpliwą jego „perełką”. Ogromne brawa dla Adama Mroza, Janusza Wawrowskiego, Sinfonietty Cracovia i dyrygenta Bassema Akiki.

Iwona Karpińska, Wrocław (tekst nadesłany)

Sukces Chóru Filharmonii Krakowskiej w Watykanie

Chór Filharmonii Krakowskiej w Watykanie Chór Filharmonii Krakowskiej wziął udział w uroczystościach kanonizacyjnych papieży – Jana XXIII i Jana Pawła II w Watykanie. Zespół filharmoniczny pod batutą jego szefa artystycznego – Michała Dworzyńskiego oraz chórmistrzyni – Teresy Majki-Pacanek, wystąpił bezpośrednio przed uroczystą mszą świętą, w niedzielę 27 kwietnia 2014 roku.

Wobec wiernych zgromadzonych na Placu Świętego Piotra, wśród których znajdowali się najwyżsi dostojnicy kościelni oraz głowy państw, wykonany został następujący program: Bogurodzica, Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, Alleluja. Ave Maria Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Gaude Mater Polonia. W trakcie mszy świętej Chórowi Filharmonii Krakowskiej towarzyszył Coro Cappella Sistina, czyli chór na co dzień sprawujący opiekę muzyczną nad uroczystościami w Watykanie.

W poniedziałek 28 kwietnia 2014 Chór Filharmonii Krakowskiej uświetnił swoim śpiewem watykańską mszę dziękczynną. Po występie artystom z Filharmonii pogratulował osobiście Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej - Bronisław Komorowski wraz z małżonką Anną Komorowską, prezydentowa Karolina Kaczorowska oraz Prezydent RP Lech Wałęsa wraz z małżonką Danutą Wałęsową.

Czwarta Symfonia - Górecki z krwi i kości

Czwarta Symfonia Góreckiego. Już jest! (Gazeta.pl)W sobotę, 12 kwietnia 2014 roku w gmachu Royal Festival Hall w Londynie odbyła się prapremiera długo oczekiwanej IV SymfoniiHenryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu London Philharmonic Orchestra. Pracę po zmarłym w 2010 roku kompozytorze dokończył jego syn, Mikołaj Górecki.

- Jeśli [...] ktoś sądził, że Czwarta będzie "powtórką" z Trzeciej, grubo się zawiedzie. - napisał w recenzji koncertu na łamach "Gazety Wyborczej" znany krytyk muzyczny, Jacek Hawryluk. - "Trzecia i pół" - też nie. Jeśli z kolei ktoś przypuszczał, że ręka syna - Mikołaja Góreckiego, który kończył partyturę pozostawioną przez ojca - zdominuje Czwartą, też się pomylił. To Górecki ojciec z krwi i kości.

PRZECZYTAJ: cały artykuł - Jacek Hawryluk Czwarta Symfonia Góreckiego. Już jest!, Gazeta.pl [2014-04-14] - plik pdf