21 września 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Relacje
Wyjątkowe obchody 75. rocznicy śmierci I. J. Paderewskiego w Warszawie PDF Drukuj Email

Maciej GrzybowskiWystępy kilkunastu pianistów oraz pokazy filmów poświęconych Ignacemu Janowi Paderewskiemu odbyły się na deptaku przed warszawską Galerią Kordegarda z okazji 75. rocznicy śmierci wielkiego kompozytora, pianisty i męża stanu. Wśród wykonawców znaleźli się m.in. znakomici pianiści: Maciej Grzybowski i Paweł Kowalski oraz absolwenci i studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a także uczniowie warszawskich średnich szkół muzycznych.

Już wczesnym popołudniem przechadzający się Krakowskim Przedmieściem warszawiacy mieli okazję usłyszeć na żywo kompozycje i utwory z repertuaru Ignacego Jana Paderewskiego. Kilkunastu utalentowanych młodych pianistów zasiadło do klawiatury koncertowego fortepianu Boston Steinway & Sons i oddało hołd wielkiemu pianiście, kompozytorowi oraz jednemu z ojców polskiej niepodległości. Przechodnie mieli okazję usłyszeć, takie utwory jak Melodia H-dur i Mazurek e-moll oraz Koncert fortepianowy a-moll I. J. Paderewskiego.

Poprzez organizację koncertu chcemy oddać hołd Ignacemu Janowi Paderewskiemu – jednemu z ojców niepodległej Rzeczypospolitej – powiedział Marek Mutor, dyrektor Narodowego Centrum Kultury, organizatora wydarzenia. – Chcemy również zwrócić uwagę na tego wielkiego Polaka, zasłużonego dla naszej ojczyzny. Mamy nadzieję, że wydarzenie będzie sposobem przybliżenia przez media sylwetki Jana Ignacego Paderewskiego szerokiemu gronu odbiorców.

W muzyce Paderewskiego jest coś niezwykle ujmująco polskiego, być może bardziej polskiego niż u Chopina, Szymanowskiego, których muzyka jest sztuką europejską, czy u Moniuszki. Paderewski oddawał tego ducha w dużo prostszy sposób – powiedział Maciej Grzybowski, jeden z pianistów biorących udział w maratonie. – W sztuce pianistycznej był jednostką genialną. Jego grę charakteryzował niezwykle śpiewny, szeroki, niesłychanie bogaty wolumen brzmieniowy. Słynął z potężnego, rozwibrowanego dźwięku. Ma się czasem wrażenie, jakby on grał na podwójnych klawiszach.

Z godziny na godzinę wokół stojącego na deptaku przed warszawską Kordegardą fortepianu gromadziło się coraz więcej mieszkańców stolicy. Koncertów wysłuchało kilkaset osób.

Paderewski był gwiazdą światowego formatu i jednym z pierwszych członków Artystów Steinwaya, programu, który do dziś zrzesza ponad 1600 nazwisk najlepszych pianistów i kompozytorów, wśród których to właśnie Polak uchodzi za najważniejszego – powiedziała Magdalena Piotrowska, przedstawicielka Steinway & Sons, współorganizatora wydarzenia. – Mamy nadzieję, że dzięki takim wydarzeniom jak dzisiejszy maraton w atrakcyjny sposób przypominamy nie tylko twórczość samego Paderewskiego, lecz także szczególną rolę, jaką w polskiej historii odegrała muzyka fortepianowa oraz wykonujący ją wybitni kompozytorzy i pianiści, którzy promowali naszą kulturę i walczyli o sprawę polską na arenie międzynarodowej.

W przerwach pomiędzy recitalami przechodnie obejrzeć mogli fragmenty filmów przybliżające sylwetkę wybitnego męża stanu i jednego z najsłynniejszych Polaków w historii.

Wsparcia organizatorom udzieliła również marka instrumentów muzycznych Casio. Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Radio.

Share on Facebook
 
55. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie przeszła do historii PDF Drukuj Email

Straszny DwórKate Liu, Julian Rachlin, Michael Barenboim czy Agnieszka Duczmal – jak co roku w maju do Łańcuta zawitały gwiazdy największego formatu. Wszystko w ramach jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie i w Europie, czyli 55. edycji Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Na festiwalowych scenach łącznie wystąpiło około 300 artystów, których podziwiało ponad 10 tysięcy melomanów.

55. Muzyczny Festiwal w Łańcucie sprostał wymaganiom nawet najbardziej wymagających słuchaczy. Wydarzenie dostarczyło wielu niezapomnianych wrażeń artystycznych, a organizatorzy udowodnili, że to muzyczne święto obok którego nie można przejść obojętnie. Festiwalowe koncerty, które tradycyjnie odbywały się w pięknej scenerii Muzeum-Zamku w Łańcucie oraz w Filharmonii Podkarpackiej, wiązały się z ogromnymi emocjami oraz wspaniałą muzyką. Łącznie odbyło się 10 koncertów, z czego dwa pierwsze były plenerowe.

Festiwal zainaugurowała opera Straszny Dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Laco Adamika, w wykonaniu Solistów, Orkiestry, Chóru i Baletu Opery Krakowskiej pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty (na zdjęciu). Dzieło wykonane przed kilkutysięczną publicznością zachwycało znakomitą inscenizacją i świetnymi kreacjami partii solowych. Drugiego dnia Festiwalu melomani wysłuchali zespołu Kroke oraz Anny Marii Jopek, którym towarzyszyła Elbląska Orkiestra Kameralna. Oryginalne, wysublimowane brzmienia z pogranicza muzyki klezmerskiej i etno dopełnił intrygujący głos artystki.

Festiwalowa publiczność oklaskiwała również Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą najsłynniejszej polskiej dyrygentki Agnieszki Duczmal oraz jej córki Anny Duczmal-Mróz. Słuchacze mogli się także delektować muzykalnością i technicznymi umiejętnościami wiolonczelistki Karoliny Jaroszewskiej. Owacjami na stojąco nagrodzono nadzwyczajny recital Kate Liu, laureatki III nagrody w ubiegłorocznym Konkursie Chopinowskim. Można było podziwiać mistrzowską wirtuozerię gry artystki, niuanse kolorystyczne oraz przejmujące interpretacje utworów Fryderyka Chopina.

Goście Festiwalu docenili również skrzypka Juliana Rachlina, który wystąpił z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod batutą Wojciecha Rajskiego. Zachwyt wzbudził zarówno bogaty, szlachetny ton brzmienia jego skrzypiec, jak i perfekcja kreacji muzyki W. A. Mozarta. Wybitna aktorka Stanisława Celińska zaśpiewała poetyckie piosenki z płyty Atramentowa. O jej sukcesie świadczyła liczba bisów oraz cierpliwe oczekiwanie fanów na autograf. Głęboko emocjonalny okazał się koncert Węgierskiej Filharmonii Kameralnej pod dyrekcją Antala Barnása. Soliści koncertu – sopranistka Katerina Beranova oraz baryton Klemens Sander dali się poznać jako wybitni interpretatorzy utworów J. S. Bacha oraz W. A. Mozarta.

W trwającym ponad dwie godziny monologu Jan Peszko udowodnił, że jest artystą doskonałym i wszechstronnym. Jego możliwości interpretacyjne zaowocowały rewelacyjnym występem. Nową jakość klasycznych wykonań zaprezentował Janoška Ensemble, który z gracją, elegancją i humorem pokazał, jak łączyć różne style i gatunki muzyczne. W koncercie finałowym publiczność podziwiała natomiast niezwykle utalentowanego Michaela Barenboima oraz towarzyszącą mu Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Case Scaglione. Koncert skrzypka pochodzącego ze słynnej rodziny muzyków wywołał prawdziwą furorę. Wybitny kapelmistrz porwał z kolei słuchaczy swoją żywiołowością oraz godnym podziwu warsztatem dyrygenckim, który pozwolił mu na świetną interpretację muzyki C. Debussy’ego.

55. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie zachwyciła publiczność, ale dobiegła już końca. Na kolejne wieczory z doskonałą muzyką i wspaniałymi artystami musimy poczekać rok. Dyrektor Naczelna Filharmonii Podkarpackiej, prof. Marta Wierzbieniec, już zapowiedziała, że kolejny Festiwal ruszy 20 maja 2017 roku. Na pewno warto być wtedy znowu w Łańcucie.

Share on Facebook
 
Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi PDF Drukuj Email

Polsko-Ukraińskie Dialogi MuzyczneFundacja „Pro Musica Viva” oraz Zespół Kameralny „Kijowscy Soliści” o statusie Narodowej Instytucji Kultury Ukrainy w dniach 16-28 maja 2016 roku zrealizowały w dziewięciu miastach centralnej i wschodniej Ukrainy cykl koncertów zatytułowanych „Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi”.

Repertuar koncertów wypełniły utwory kompozytorów polskich i ukraińskich wybranych pod kątem reprezentacji różnych pokoleń – od uznanych mistrzów do twórców młodszych, którzy już wyjawili swój talent. Takie zestawienie ukazało twórcze napięcie między muzyką polską i ukraińską i dało publiczności możliwość odczytania stylistycznych paraleli i odrębności.

Pod batutą Romana Rewakowicza zabrzmiały kompozycje następujących twórców: Tomasz Opałka (ur. 1983) – Hemi Sphere na orkiestrę smyczkową, Zoltan Almaszi (ur. 1975) – Concerto grosso na orkiestrę smyczkową,  Igor Szczerbakow (ur. 1955) – Warum na orkiestrę smyczkową, Zygmunt Krauze (ur. 1938) – Aus aller Welt stammende na orkiestrę smyczkową, Maciej Zieliński (ur. 1971) – Shinning II, Oleksandr Szymko (ur. 1977) – Sny starego lasu na orkiestrę smyczkową, Walentyn Sylwestrow (ur. 1937) – Cicha muzyka na orkiestrę smyczkową, Wojciech Kilar (1932-2013) – Orawa na orkiestrę smyczkową.

Więcej informacji – na stronie: www.pmv.org.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
Laureaci 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2016 PDF Drukuj Email

Mahidol University ChoirStatuetka Sopockiej Mewy została w Trójmieście. Zakończyła się konkursowa część 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2016. Międzynarodowe jury pod kierownictwem prof. Marcina Tomczaka w składzie: prof. Elżbieta Wtorkowska, Hee Churl Kim (Korea Południowa), Joergen Graven Nielsen (Dania) oraz Leonardo Sagliocca (Włochy) wybrało najlepszych z najlepszych. Poziom tegorocznego konkursu był bardzo wysoki, dlatego jurorzy mieli niełatwe zadanie.

W kategorii „Spirituals, gospel, jazz”, I nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymał Wokalny Zespól Jazzowy studiów I stopnia Kierunku Jazz i Muzyka Estradowa Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku pod dyrekcją dr Małgorzaty Kuchtyk. W kategorii „Muzyka świecka i ludowa” najlepszy okazał się Chór Kameralny 441 Hz z Gdańska prowadzony przez dr Annę Wilczewską. W ostatniej kategorii „Muzyka sakralna” bezkonkurencyjny był Mahidol University Choir z Bangkoku (na zdjęciu), co wprawiło w ogromną radość przybyłą na Koncert Finałowy reprezentację Ambasady Tajlandii – Radcę-Ministra Paitoona Mahapannaporna oraz I Sekretarz Ambasady Panią Thanthidę Wangthamrong.

Do zmagań o nagrodę Grand Prix oraz Statuetkę Sopockiej Mewy jury wytypowało trzy zespoły – Chór Kameralny 441 Hz ( Gdańsk), Mahidol University Choir ( Bangkok) oraz Chór Mieszany Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu Akademii Muzycznej w Gdańsku. Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji konkursowych jurorzy zdecydowali, że zwycięzcą 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2016 zostaje Chór Kameralny 441 Hz z Gdańska pod dyrekcją dr Anny Wilczewskiej.
Koncert Finałowy Festiwalu MUNDUS CANTAT był prawdziwą ucztą dla melomanów. Oprócz wyników konkursu, zgromadzeni goście mogli wysłuchać wszystkich laureatów oraz gości specjalnych.

W pierwszej części koncertu, zaprezentowali się przesympatyczni Hiszpanie z zespołu Tuna Universitaria de Coruña. Galijczycy przy akompaniamencie bandurri i gitar zaśpiewali piękne, miłosne serenady, chwytając widownię za serca. W drugiej części koncertu obok laureatów, wystąpił Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego w towarzystwie Zagan Acoustic oraz Bogdana Kołakowskiego z piosenkami z 20-lecia międzywojennego. Fantastyczne aranżacje i wykonanie hitów takich jak Ach te baby czy Zimny drań zerwały słuchaczy z ławek, a przed sceną odbyła się spontaniczna potańcówka.

ZOBACZ: Film z Koncertu Finałowego

Share on Facebook
 
Gala Finałowa 2. Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA” PDF Drukuj Email

Kropka 201612 maja 2016 roku o godz. 18.30 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie odbyło się wyczekiwane rozdanie nagród drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Konkurs odbył się z inicjatywy Fundacji MEAKULTURA. Jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce, a jego pomysłodawczynią jest Prezes Fundacji, dr Marlena Wieczorek.

W konkursie co roku wyłaniane są najlepsze teksty o muzyce, ważne dla polskiej krytyki muzycznej, a jego otwarta formuła obejmuje różne gatunki muzyczne (od klasyki po muzykę popularną) i style wypowiedzi. Nagradzani są też debiutujący twórcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność na rynku muzycznym oraz zagraniczni krytycy, promujący muzykę polską na świecie.

Konkurs to tylko jeden z elementów działań Fundacji MEAKULTURA, organizacji pożytku publicznego, która od ponad trzech lat na różne sposoby wspiera wartościową muzykę i artystów, Do najbardziej znaczących inicjatyw Fundacji należy wydawanie pisma o muzyce meakultura.pl, na którego łamach opublikowano do tej pory blisko 2000 artykułów, kampania społeczna Save the Music wspierająca kulturą muzyczną przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych, a także stworzenie portalu musicfrompoland.eu, promującego najważniejsze postaci związane z polską muzyką.

Ogromną satysfakcją jest fakt, że w tym roku zgłoszenia we wszystkich kategoriach liczone były w setkach, z czego do rąk jurorów trafiło ponad 200 tekstów. W bieżącej edycji do Nagrody Specjalnej zgłoszono trzykrotnie więcej tekstów niż w roku ubiegłym, co świadczy o umocnieniu pozycji konkursu na arenie międzynarodowej. Do organizatorów napłynęły zgłoszenia z redakcji niemal wszystkich liczących się pism poświęconych muzyce klasycznej, jazzowej i popularnej, zarówno drukowanych, jak i internetowych, a także z licznych blogów i od osób prywatnych.

W tegorocznym Jury, obradującym pod przewodnictwem dr Daniela Cichego, muzykologa i krytyka muzycznego, zasiadały osobistości związane z mediami, instytucjami kultury i uczelniami muzycznymi. Byli to: dr hab. Maria Pomianowska (multiinstrumentaliska, wokalistka, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie), dr Beata Bolesławska-Lewandowska (muzykolog i dziennikarka muzyczna, pracownik Instytutu Sztuki PAN), dr Miłosz Bembinow (kompozytor i przedstawiciel ZAIKS-u), dr Mariusz Gradowski (muzykolog, dziennikarz i publicysta muzyczny), Robert Kamyk (dziennikarz, producent, muzykolog, przedstawiciel TVP Kultura), Adam Suprynowicz (dziennikarz, prezenter radiowy i krytyk muzyczny, przedstawiciel PR2). Dodatkowo Nagrodę Indywidualną przyznał Piotr Metz (dziennikarz, dyrektor muzyczny Programu III Polskiego Radia).

Podczas Gali wręczone zostały trzy Nagrody Główne (Paweł Siechowicz, Magdalena Romańska, Antoni Michnik). Nagroda Specjalna (John Allison). Nagroda dla blogera (Dorota Kozińska), Nagroda dla debiutanta i Nagroda Redaktora Naczelnego PWM (Karolina Dąbek), Nagroda Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej (Olga Drenda) oraz Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej (Krzysztof Bilica).

Share on Facebook
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 2 z 21
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information