23 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Nasze patronaty
Laureaci XIX Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi PDF Drukuj Email

XIX Konkurs Muzyki KameralnejZwycięzcami zakończonego w niedzielę 17 kwietnia 2016 roku XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi został duet: pianistka Han-Wen Yu (Tajwan) i wiolonczelista Mon-Pou Lee (Hiszpania/Tajwan). Podczas koncertu laureatów, który odbyłsię w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi w samo południe,zwycięski zespół porywająco zagrał Sonatę na wiolonczelę i fortepian Claude’a Debussy’ego. Laureaci kolejnych nagród i wyróżnień zaprezentowali się w utworach Brahmsa, Saint-Saënsa, Moniuszki, Musorgskiego i Schumanna.

Han-Wen Yu i Mon-Pou Lee – muzycy pochodzący z Tajwanu – spotkali się w Berlinie, gdzie obecnie oboje mieszkają. 30-letnia pianistka Han-Wen Yukształci się w Hochschulefür Musikund Theater w Lipsku, 22-letni wiolonczelista Mon-Pou Lee studiuje na Universität der Künstew Berlinie. Prowadzą bogatą działalnością koncertową solo i kameralnie. Wspólnie koncertowali już w Niemczech, Czechach i we Włoszech, w planach mają koncerty w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i na Tajwanie, w najbliższym czasie wystąpią również w Konzerthaus Berlin, Berlin Philharmonie i Gasteig München. W 2015 roku jako duo zostali laureatami Concorso Internazionale Di Musica „Marco Fiorindo” we Włoszech. Nagroda, którą zdobyli w łódzkim konkursie, to nagroda pieniężna – 8 tysięcy złotych dla każdego członka zespołu. Artyści wrócą do Łodzi dzięki nagrodzie pozaregulaminowej ufundowanej przez Filharmonię Łódzką w postaci zaproszenia do wykonania koncertu kameralnego. Co złożyło się na sukces właśnie tego duetu? – Wielka indywidualność wiolonczelisty i znakomite wyczucie pianistki, która pozwoliła mu być sobą i jednocześnie potrafiła nawiązać z nim kameralny dialog – odpowiada prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska zasiadająca w jury konkursu.

II nagrodę w konkursie zdobył kwintet młodych artystów – studentów Akademii Muzycznej w Łodzi, który tworzą: Krzysztof Cegliński (fortepian), Sławomira Wilga (skrzypce), Maria Sosnowska (skrzypce), Magdalena Agatowicz (altówka) i Anna Cierpisz (wiolonczela). Dwie III nagrody ex aequo otrzymały duety: Aleksander Krzyżanowski (fortepian) i Iwo Jedynecki (akordeon) oraz Goun Kim z Korei Południowej (fortepian) i Dominik Manzz Niemiec (wiolonczela). Wyróżniono trio fortepianowe w składzie: Michał Kluska (fortepian), Weronika Pucka (skrzypce), Anna Cierpisz (wiolonczela) oraz duet: Kristina Raczyńska (fortepian) i Łukasz Hajduczenia (baryton). Nagroda za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego trafiła do Ryszarda Alzina (fortepian) i Michała Janickiego (baryton). Pośród laureatów zostały rozdzielone również pozostałe nagrody pozaregulaminowe, w tym koncerty w filharmoniach w Krakowie, Opolu, Łomży i w łódzkiej Akademii w ramach cyklu „Estrada Młodych”.

11-osobowe jury konkursu, które pracowało pod przewodnictwem prof. Cezarego Saneckiego, rektora łódzkiej Akademii Muzycznej, ogłosiło listę laureatów późnym wieczorem w sobotę 16 kwietnia 2016. Zdobywcy nagród zostali wyłonieni spośród 25 zespołów, które wystąpiły w drugim etapie. Było to 16 ansambli z Polski i 9 z zagranicy, w których grali muzycy z 11 krajów (Australia, Białoruś, Chiny, Czechy, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Rosja, Serbia, Tajwan, Ukraina). Przesłuchania konkursowe trwały aż 6 dni, od rana do wieczora. – Pracowaliśmy ciężko, ale z przyjemnością, ponieważ na konkurs przyjechało dużo świetnie grających zespołów i niełatwo było wybrać najlepszych – podsumowywał podczas Koncertu Laureatów Profesor Sanecki.

XIX Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza odbył się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 10-17 kwietnia 2016 roku. Jego organizatorem była Katedra Kameralistyki tej uczelni. Patronat honorowy konkursu: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki prof. Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
Debata na temat wyzwań współczesnej edukacji muzycznej w Białymstoku PDF Drukuj Email

Wyzwania współczesnej edukacji muzycznej 2Druga debata z cyklu „Wyzwania  Współczesnej Edukacji Muzycznej” odbędzie się w budynku Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w dniach 18-19 kwietnia 2016 roku.

Celem konferencji jest diagnoza sytuacji edukacji muzycznej w warunkach dynamicznej zmiany świata i wskazanie dróg rozwoju kształcenia muzycznego w kontekście świadomego i twórczego zgłębiania dóbr kultury muzycznej. Współczesny świat generuje nieznane wcześniej problemy, które tworzą skomplikowane konteksty działania szkolnictwa ogólnokształcącego i muzycznego. Zmieniająca się rzeczywistość w niezwykle trudnej sytuacji stawia wychowanie estetyczne dzieci i młodzieży, które niejednokrotnie w opozycji do obecnych trendów kulturowych wymaga zastosowania zindywidualizowanych i innowacyjnych praktyk edukacyjnych. W tych warunkach wizja nauczyciela, dyrygenta, animatora staje się kluczowa dla kształcenia przyszłych pokoleń młodych adeptów sztuki.

Mając na względzie wyzwania współczesnej pedagogiki muzycznej w obliczu dokonujących się zmian w świecie organizatorzy zamierzają skoncentrować uwagę na takich zagadnieniach jak: edukacja muzyczna jako przyszłość wychowania estetycznego dzieci i młodzieży, problemy kształcenia profesjonalnej kadry muzycznej, problematyka reformy szkolnictwa muzycznego, współczesne badania dotyczące edukacji muzycznej, preferencje i zainteresowania muzyczne dzieci i młodzieży rola muzycznych zajęć pozalekcyjnych w rozwoju muzycznym dzieci i młodzieży.

Przewidywana jest możliwość debaty w sesji plenarnej bądź w sekcjach tematycznych. Organizatorzy planują udział przedstawiciela Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program konferencji

Share on Facebook
 
Łódź stolicą kameralistów PDF Drukuj Email

XIX Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. K. BacewiczaMiędzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza ma już 55 lat i jest najstarszym polskim konkursem poświęconym kameralistyce. Jego 19. edycja rozpocznie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 10 kwietnia 2016 roku i trwać będzie 8 dni. Program konkursu to w największym skrócie ponad 60 godzin muzyki kameralnej: od Haydna i Beethovena po Poulenca, Szostakowicza i Pendereckiego.

Do konkursu zgłosiło się ponad 100 zespołów – w sumie blisko 250 młodych artystów. Są to muzycy z 23 krajów świata: Japonii, Chin, Korei Południowej, Tajwanu, Australii, Chile, Kazachstanu, Izraela, Ukrainy, Litwy, Rosji, Białorusi, Czech, Bułgarii, Grecji, Niemiec, Holandii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Serbii oraz z Polski. W pierwszym etapie przesłuchań zespoły wystąpią w trzech kategoriach: duet śpiew z fortepianem, duet instrumentalny z fortepianem oraz trio, kwartet i kwintet fortepianowy. W finale zwycięzcy zostaną wyłonieni spośród wszystkich ansambli, które zagrają w II etapie. Uczestników oceniać będzie jury w międzynarodowym składzie, najwyższa nagroda to 8 tysięcy złotych dla każdego członka zwycięskiego zespołu. Przewidziana jest również nagroda za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora. Dodatkowe nagrody w postaci koncertów przyznały również cztery filharmonie (Krakowska, Łódzka, Łomżyńska i Opolska).

Uczestników oceniać będzie jury w międzynarodowym składzie, złożone z uznanych artystów kameralistów. Będą to: Łukasz Błaszczyk – skrzypce (Polska), Mario Caroli– flet (Włochy), Nicholas Cox – klarnet (Wielka Brytania), Witold Holtz – fortepian (Polska), Katarzyna Jankowska-Borzykowska – fortepian (Polska), Kimihiko Kitajima – fortepian (Japonia), Katalin Kokas– skrzypce (Węgry), Urszula Kryger – śpiew (Polska), Zdzisław Łapiński – wiolonczela (Polska), Jadwiga Rappé – śpiew (Polska) i rektor łódzkiej Akademii Muzycznej Cezary Sanecki (fortepian) jako przewodniczący.

Konkurs rozpocznie się w niedzielę 10 kwietnia o godz. 18.00 galowym koncertem w wykonaniu wybitnych polskich kameralistów, m.in. dotychczasowych laureatów i tegorocznych jurorów. Wystąpią: Urszula Kryger – mezzosopran i Katarzyna Jankowska-Borzykowska – fortepian oraz trio w składzie: Marcin Sikorski – fortepian, Łukasz Błaszczyk – skrzypce i Rafał Kwiatkowski – wiolonczela.W programie pieśni Johannesa Brahmsa i Richarda Straussa oraz Trio op. 70 „Geister Trio” Ludwiga van Beethovena. Inauguracja i Koncert Laureatów odbędą się w Sali koncertowej Akademii przy ul. Żubardzkiej 2a, przesłuchania konkursowe w Sali kameralnej przy al. 1 Maja 4. Na koncerty i przesłuchania wstęp wolny.

Patronat honorowy nad Konkursem im. Kiejstuta Bacewicza objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki prof. Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Zapowiedź Konkursu

Szczegóły na stronie: www.amuz.lodz.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
Gdański Festiwal Muzyczny 2016 PDF Drukuj Email

9 edycja Gdański Festiwal Muzyczny 2016Gdańskiego Festiwalu Muzycznego potrwa od 8 do 15 kwietnia 2016 roku. Funkcję Artysty Rezydenta tegorocznej edycji przyjął Maxim Vengerov – wybitny rosyjski skrzypek, dyrygent i pedagog. Motywem przewodnim festiwalu, na który złoży się 14 zróżnicowanych przedsięwzięć muzycznych zorganizowanych w 7 lokalizacjach, będzie „Koncert Polski”.

Podczas koncertu inauguracyjnego, który odbędzie się 8 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi Nelson Goerner – światowej sławy argentyński pianista, juror XVII Konkursu Chopinowskiego, który z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej wykona Koncert fortepianowy I. J. Paderewskiego. Dzień później w Akademii Muzycznej w Gdańsku w wykonaniu Sinfonietty Pomeranii zabrzmi muzyka współczesnych kompozytorów gdańskich: Tadeusz Dixy, Andrzeja Dziadka, Marka Czerniewicza, Leszka Kułakowskiego, Radosława Łuczkowskiego, Krzysztofa Olczaka, Sławomira Zamuszko. Gwiazdą koncertu prezentującego Dawne Brzmienia Gdańskie będzie natomiast wybitny angielski dyrygent i kontratenor Paul Esswood, który poprowadzi obchodzącą swoje 35-lecie Cappellę Gedanensis.

10 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal z towarzyszeniem wiolonczelisty Macieja Kułakowskiego. Zabrzmią kompozycje B. Scheffera, J. Haydna i B. Smetany. Dzień później odbędzie się nadzwyczajny recital fortepianowy Georgijsa Osokinsa, finalisty XVII Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie. 13 kwietnia można będzie natomiast usłyszeć odznaczonego nagrodą „Zasłużony dla Kultury Polskiej” skrzypka Janusza Wawrowskiego, który z towarzyszeniem Bałtyckiej Filharmonii Młodych pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej wykona utwory Z. Noskowskiego i J. Sibeliusa.

Przedostatniego dnia festiwalu Bartosz Koziak i Radosław Kurek zaprezentują sonaty na wiolonczelę i fortepian L. van Beethovena, natomiast muzyka polska w całości wypełni koncert, który odbędzie się w Centrum św. Jana w ramach obchodów 1050-lecia chrzu Polski. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod batutą Jana Łukaszewskiego zaprezentuje publiczności polską klasykę wokalną XX i XXI wieku.

Zakończenie Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się 15 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. U boku Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta van Tiela wystąpi Maxim Vengerov, który w tym roku po raz drugi pełnić będzie funkcję przewodniczącego jury Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. W programie znajdą się kompozycje H. Wieniawskiego, M. Ravela oraz C. Debussy’ego. Z rejestracji koncertu, który poprowadzi twórca Gdańskiego Festiwalu Muzycznego – Konrad Mielnik, powstanie pamiątkowy album muzyczny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.gdanskifestiwal.pl  

Share on Facebook
 
Wiolonczelowa Wiosna w Krakowie po raz trzeci PDF Drukuj Email

3. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa3. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa odbędzie się w dniach 7-10 kwietnia 2016 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tegoroczna edycja obejmować będzie cztery koncerty, które odbędą się w Auli „Florianka” oraz w Sali Koncertowej AMK. Organizatorzy zapraszają do spędzenia wiosennych wieczorów z muzyką wiolonczelową w wykonaniu całej plejady wirtuozów tego instrumentu. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Pierwszy z koncertów poświęcony będzie pamięci zmarłego niedawno pedagoga klasy wiolonczeli krakowskiej uczelni muzycznej, nestora polskich wiolonczelistów, prof. Witolda Hermana. W wykonaniu jego absolwetnów z lat 1975-2005 oraz zaproszonych gości zabrzmią m.i.n. kompozycje Davida Poppera, Maxa Brucha oraz Krzysztofa Pendereckiego. Kolejny wieczór wypełnią ballady Leonarda Cohena w wykonaniu krakowskiego barda Michała Łanuszki, któremu towarzyszyć będzie zespół ośmiu wiolonczel.

Następnego dnia publiczność będzie miała okazję wysłuchać czwartego już koncertu z cyklu „Only Cello!”, podczas którego zabrzmi prawie cała wiolonczelowa orkiestra. Nieczęsto się zdarza, iż jeden instrument, choć w zwielokrotnionej liczbie, wypełnia program całego wieczoru Wystąpią m.in. Karlien Bartels, Beata Urbanek-Kalinowska, Aleksandra Lelek, Monika Krasicka oraz Jan Kalinowski. W koncercie finałowym można będzie natomiast usłyszeć wybitnego niemieckiego artystę i pedagoga związanego z wyższą szkołą muzyczną w Stuttgarcie – Petera Bucka. Wraz ze swoimi absolwentami, młodymi wiolonczelistami z całego świata, wykona m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Widłaka oraz Aleksandra Tansmana.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zobacz: Program koncertów 

 

Share on Facebook
 
Muzyka tytanów PDF Drukuj Email

Sinfonia IuventusPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi 9 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, jednego z najbardziej cenionych polskich dyrygentów. Artysta współpracuje z czołowymi instytucjami, teatrami operowymi i orkiestrami filharmonicznymi w kraju i za granicą. W programie koncertu znajdą się dzieła symfoniczne Ludwiga van Beethovena i Johannesa Brahmsa.

Jako pierwsza zabrzmi uwertura do baletu Twory Prometeusza (Die Geschöpfe des Prometheus) op. 43 Ludwiga van Beethovena. Muzykę do heroiczno-alegorycznego baletu kompozytor napisał w latach 1800-1801, czyli w przerwie między I a II Symfonią. Z całego dzieła to właśnie uwertura utrzymuje się do dziś w repertuarze koncertowym. Drugim utworem, który można będzie usłyszeć podczas koncertu będzie I Symfonia c-moll op. 68 Johanessa Brahmsa, skomponowana w latach 1862-1876. Słynny niemiecki dyrygent i pianista Hans von Bülow nazwał to dzieło „X Symfonią Beethovena”. Z kolei bliski przyjaciel Brahmsa, znany krytyk muzyczny Eduard Hanslick, po wysłuchaniu I Symfonii, wskazał na duchowe pokrewieństwo kompozytora z ostatnim klasykiem wiedeńskim. Na zakończenie wieczoru zabrzmi I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena. Pisane w latach 1795-1800 dzieło nawiązuje w zakresie formy i brzmienia do symfonii londyńskich Josepha Haydna i ostatnich symfonii Wolfganga Amadeusa Mozarta. Indywidualne rysy wyraźne są najbardziej w części III Menuetto.

Bilety dostępne na www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
1. Gdański Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat” PDF Drukuj Email

Mundus Cantat Gdańsk 2016W dniach 7-9 kwietnia 2016 roku Gdańskiem zawładną młodzi śpiewacy z Łotwy, Rosji, Czech i Polski. W salach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się 1. Gdański Międzynarodowy Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat”.

Jest to kolejna produkcja Fundacji Mundus Cantat, tym razem skierowana do młodych entuzjastów muzyki chóralnej. Młodzi chórzyści z całego świata będą mieli możliwość muzycznej konfrontacji swoich talentów w salach gdańskiej Akademii Muzycznej. Na festiwal przyjadą chóry z Łotwy, Czech, Rosji oraz Polski. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wejdą wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki – dr Teresa Pabiańczyk, dr Michał Kozorys (dyrektor artystyczny festiwalu) oraz prof. Marcin Tomczak.

Ceremonię otwarcia festiwalu, która odbędzie się 8 kwietnia 2016 o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, uświetni występ chóru akademickiego AM „Supra Vocalis Ensemble”. Organizatorzy przygotowali również niespodziankę – Muzyczny Flash Mob „Marsz Młodości” ul. Długą w Gdańsku. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zobacz: Program Festiwalu

Share on Facebook
 
Premiera sztuki „Multimedialne Coś” B. Schaeffera w Paryżu PDF Drukuj Email

Multimedialne CośSpektakl Multimedialne Coś Bogusława Schaeffera zostanie zaprezentowany 3 i 4 kwietnia 2016 roku w kultowym Théâtre de la Huchette w Paryżu. Premierowym pokazom we Francji towarzyszyć będzie wystawa grafik i partytur kompozytora, spotkanie z publicznością oraz czytania dramatu Schaeffera w języku francuskim.

Dyrektorzy teatru związanego z osobą Eugène’a Ionesco, Jean-Noël Hazemann oraz Franck Desmed, goszcząc w Warszawie na 7. edycji festiwalu „Era Schaeffera” w 2015 roku, zaprosili twórców do zaprezentowania spektaklu w Paryżu. Jedyna sztuka, w której Bogusław Schaeffer występował osobiście, powstała w 2007 roku dla aktora Marka Frąckowiaka. Spektakl był grany m.in. na festiwalu Fringe w Edynburgu, w Pradze, Bratysławie, Budapeszcie, Wiedniu oraz w kilkudziesięciu miastach w Polsce. Multimedialne Coś to brawurowy wykład na temat kondycji sztuki i artysty, rozpisany na trzech aktorów i akompaniatora. Obok Marka Frąckowiaka wystąpią Waldemar Obłoza oraz Agnieszka Grzybowska / Agnieszka Wielgosz Ze względu na stan zdrowia, w paryskiej odsłonie Bogusława Schaeffera zastąpi przy instrumencie Michał Urbaniak. Sam Mistrz przez cały spektakl obecny będzie w prezentowanych nad sceną multimediach.

Dwóch mężczyzn– wyglądają jak gentelmani z obrazów Magritte'a, zachowują się jak krzykliwe błazny, pretendujące do głównej roli bez znajomości tekstu i reguł. I kobieta – agresywna w swoich tezach, prowokująca, krzykliwa. W muzycznym tle Michał Urbaniak. Na tle jego błądzącej kantylenty aktorzy próbują przeprowadzić wykład o sztuce, który ostatecznie grzęźnie w pętli, obraca się w niekończącym się loopie, zjada własny ogon i demaskuje pustkę wywodu, smutną nieobecność treści, osamotnioną formę. Feeria dowcipu i szaleństwa niczym z Felliniego. Cyrk obłędu, za którym cicho ukrywa się odwieczne pytanie: kim jest Artysta?

Producentem spektaklu jest Fundacja Przyjaciół Sztuki „Aurea Porta”, której zasadniczym celem jest wspieranie kultury polskiej oraz promocja inicjatyw artystycznych. Znaczna część działań fundacji koncentruje się na promocji twórczości muzycznej, dramaturgicznej i graficznej Bogusława Schaeffera.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Studenci AM w Krakowie w cyklu „Music +” PDF Drukuj Email

Music +Kolejny z cyklu koncertów „Music +” odbędzie się 30 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18).

Tym razem wystąpią studenci III roku Akademii Muzycznej w Krakowie: wokalistka Alicja Ciesielczuk oraz pianista Joachim Kołpanowicz. Na program koncertu złożą się między innymi utwory Piotra Czajkowskiego, Claude'a Debussy'ego, Leonarda Bernsteina, Edvarda Griega, Karola Szymanowskiego oraz Samuela Barbera.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
Więcej…
 
45. Poznańska Wiosna Muzyczna PDF Drukuj Email

45. Poznańska Wiosna Muzyczna45. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbędzie się w dniach 14–21 marca 2016 roku. Będzie to jubileuszowa edycja jednego z najstarszych i najważniejszych festiwali nowej muzyki w Polsce, a także w Europie. Festiwal jest w swym założeniu imprezą popularyzującą nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniającą wysokie oczekiwania koneserów muzyki współczesnej. Oba te aspekty wzajemnie się uzupełniają, tworząc niepowtarzalny charakter wydarzenia.

W roku 2016 „Poznańska Wiosna Muzyczna” będzie kontynuowała uzupełniające się wzajemnie trzy idee przewodnie. Pierwsza to pielęgnowanie oraz przypominanie (szczególnie młodym słuchaczom) kanonu muzyki drugiej połowy XX wieku, głównie polskiej, ale także zagranicznej. W programie znajdą się więc dzieła Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Iannisa Xenakisa. Drugi nurt to prawykonania i wykonania utworów polskich kompozytorów średniego i młodego pokolenia, ze szczególnym uwzględnieniem twórców poznańskich. W 2016 roku zaplanowanych zostało 11 prawykonań nowych utworów. I wreszcie trzeci kierunek „Poznańskiej Wiosny” to prezentacja szczególnie interesujących kompozytorów i najnowszych utworów muzyki zagranicznej. Festiwal spełnia potrzeby słuchaczy, którzy pragną mieć kontakt z nową muzyką ze świata, często prezentując pierwsze wykonania w Polsce.

Bez wątpienia szczególnym wydarzeniem 45. Jubileuszowej „Poznańskiej Wiosny” będzie Koncert inauguracyjny. Będzie to koncert muzyki perkusyjnej, połączony z Jubileuszem 50-lecia pracy artystycznej perkusisty prof. Mariana Rapczewskiego. Wydarzenie odbędzie się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, a jego kulminacją będzie światowe prawykonanie utworu dla 104 perkusistów, napisanego specjalnie na tę okoliczność przez Martę Ptaszyńską. 18 marca zabrzmi zaś prawykonanie Symfonii wiary i nadziei na chór i orkiestrę Krzysztofa Meyera w wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza. Nowe kompozycje na Festiwal napisali także: Zbigniew Kozub, Yao Chen, Nan Liang, Thorsten Encke, Ewa Fabiańska-Jelińska, Leo Bachmann, Rafał Zapała, Peter Bannister, Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Monika Kędziora, Grzegorz Duchnowski, Chang Seok Choi oraz Dariusz Kaliszuk.

Podczas jubileuszowego Festiwalu wystąpią artyści z Austrii (ensemble LUX), Wielkiej Brytanii (Anton Lukoszevieze wiolonczela), Irlandii (Quiet Music Ensemble), Chin (Peijun Xu), Szwajcarii (KONTRA-Trio) i oczywiście z Polski (Orkiestra Filharmonii Poznańskiej i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza, Duo Fortepianowe La Valse ’89, LutosAir Quintet, Hashtag Ensemble, Royal String Quartet, Sepia Ensemble, TrombQuartet, Rafał Łuc akordeon). Festiwal pozostaje otwarty na światowe zjawiska, a wykonawcy, którzy grają polskie kompozycje, włączają je do swojego stałego repertuaru. To właśnie tutaj często rozpoczyna się międzynarodowa współpraca instrumentalistów i kompozytorów. Koncertom towarzyszyć będą spotkania z twórcami, działaczami kultury, organizatorami życia muzycznego oraz krytykami i dziennikarzami muzycznymi zebrane w cykl „Atelier”. W ramach „Poznańskiej Wiosny” odbędzie się również cykl imprez dla dzieci i młodzieży „Wiosna Młodych”.

Warto przypomnieć, iż pierwsza edycja „Poznańskiej Wiosny” odbyła się w 1961 z inicjatywy Tadeusza Szeligowskiego i Floriana Dąbrowskiego. Festiwal został zorganizowany w ramach II Wielkopolskiego Festiwalu Kulturalnego i prezentował przede wszystkim twórczość kompozytorów poznańskich. Organizatorem tegorocznej edycji festiwalu są Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu oraz agencja artystyczna More Than One Production. Od roku 2012 funkcję dyrektora artystycznego sprawuje Artur Kroschel.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl

Share on Facebook
 
Pierwszy tegoroczny koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!” PDF Drukuj Email

Warsaw Camerata a la carte!W niedzielę 20 marca 2016 roku o godz. 13.30 w warszawskiej katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana odbędzie się pierwszy tegoroczny koncert piątej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

W programie: Aria w dawnym stylu i Canzona Romualda Twardowskiego, Symfonia f-moll „La Passione” Hob.I:49 Josepha Haydna oraz Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Utwory te zabrzmią w interpretacjach orkiestry Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. Partie solowe w dziele G. B. Pergolesiego wykona Justyna Stępień – sopran i Aneta Łukaszewicz – mezzosopran. Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z artystami. Wstęp wolny.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze. Szczegółowych informacji udziela koordynator artystyczny projektu, Małgorzata Kołcz (tel. 790 395 228).

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Współpraca: Warsaw Camerata, Agencja Muzyczna Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria Adwokacka Marek Rychłowski

Patroni medialni: POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej, magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka, In Your Pocket, Wawcity.pl, cameralmusic.pl

Share on Facebook
 
Edward Pałłasz w Gdańsku PDF Drukuj Email

Edward PałłaszPolski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert Psalm snu naszego, który odbędzie się w sobotę 19 marca 2016 roku o godz. 19.30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku (ul. Świętojańska 72). Zabrzmią kompozycje chóralne Edwarda Pałłasza, w tym światowe prawykonanie utwór Et….

W wigilię ostatniej niedzieli wielkiego postu, Niedzieli Palmowej, organizatorzy zapraszają na koncert z kilku powodów wyjątkowy. Wśród siedmiu prezentowanych utworów znajdzie się światowe prawykonanie Et... dedykowanego wykonawcom, którego tekst pochodzi z dwudziestego rozdziału Apokalipsy św. Jana.

Prorocze i apokaliptyczne wizje tekstu ewangelisty domagają się użycia krańcowych środków muzycznych. I tak też uczyniłem. W całej partyturze występuje podział na 12 głosów, a w chwilach kulminacji tych głosów jest aż 24 – pisze Edward Pałłasz, który będzie gościem honorowym gdańskiego koncertu.

W programie znajdą się ponadto takie kompozycje jak: Pastor et Magister, De Beata Virgine Maria Claromontana, Trzy pieśni żałobne (Jeszcześ, mamuliczko, Psalm snu naszego, Epitafium), Naucz mnie, Panie.

Wydarzenie wpisuje się w praktykę organizowania przez Polski Chór Kameralny monograficznych koncertów twórców polskich, jak Krzysztof Penderecki czy Romuald Twardowski, a także zagranicznych, m.in. Heinrich Poos.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Koncert Pasyjny na Kamionku PDF Drukuj Email

Sinfonia VarsoviaW czwartek 17 marca o godz. 19:00 w Kościele Konkatedralnym na Kamionku odbędzie się koncert pasyjny z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Wystąpią Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek (sopran) i Wanda Franek (alt) z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się dzieła sprzyjające kontemplacji i modlitwie. Wstęp na koncert jest wolny.

W pierwszej części koncertu artyści wykonają Jasności promieniste – małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową skomponowane przez Mikołaja Góreckiego, syna słynnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego. Dzieło powstało w 2012 roku na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W tym czteroczęściowym utworze pojawiają się fragmenty poezji Czesława Miłosza: wierszy A jeżeli, Ogrodnik, a w części kulminacyjnej – tytułowe Jasności promieniste. Partię solową zaśpiewa sopranistka Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek.

Jednym z częściej wykonywanych utworów muzycznych w okresie Wielkiego Postu jest Stabat Mater Pergolesiego, które zabrzmi w drugiej części koncertu. Stabat Mater przedstawia mękę i śmierć Chrystusa z perspektywy stojącej pod krzyżem Matki Boskiej. Średniowieczna sekwencja wprowadzona przez Kościół Katolicki: Stabat Mater dolorosa, była wielokrotnie opracowywana muzycznie. Najsłynniejszym jest właśnie to, które w 1736 roku skomponował Giovanni Batista Pergolesi, włoski kompozytor, skrzypek i organista epoki baroku. Pergolesi pisał Stabat Mater, swój ostatni w pełni ukończony utwór, przebywając w zakonie franciszkanów w Pozzuoli. Kilka miesięcy później, po nawrocie gruźlicy kompozytor zmarł przedwcześnie, mając jedynie 26 lat.

Utwór przeznaczony jest na sopran, alt, orkiestrę smyczkową i basso continuo. Podczas koncertu w Kościele na Kamionku partie solowe zaśpiewają Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek i Wanda Franek, a towarzyszyć im będzie Sinfonia Varsovia pod batutą Wojciecha Rodka.

Patroni Medialni: TVP3 Warszawa, Radio Warszawa, Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/pl/2016-03-17-koncert-pasyjny-na-kamionku.html

Share on Facebook
 
Muzyka orientu w łódzkiej Akademii Muzycznej PDF Drukuj Email

Abu HassanAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na polską prapremierę opery komicznej Abu Hassan Carla Marii von Webera, która odbędzie się 5 marca 2016 roku. Kolejne spektakle w reżyserii Hanny Chojnackiej zaplanowano w dniach 6-9 marca 2016 – wszystkie w polskiej wersji językowej. Wykonawcami opery będą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi: soliści, Chór i Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marcina Wolniewskiego.

Abu Hassan – perełka sceny komicznej skomponowana przez Webera w 1811 roku stała się pierwszym operowym sukcesem kompozytorskim autora Wolnego strzelca. Opera została napisana do libretta Franza Karla Hiemera, opartego na wątkach zaczerpniętych z Baśni tysiąca i jednej nocy. Opowiada historię Abu Hassana i jego żony Fatimy, którzy – chcąc podstępem zdobyć środki na spłatę długu – pozorują własną śmierć. Seria zabawnych scen przypieczętowana zmartwychwstaniem małżonków oprawiona została przez Webera błyskotliwą muzyką, z modnymi wówczas tureckimi motywami.

Więcej na temat dzieła można będzie usłyszeć pierwszego dnia konferencji w ramach międzynarodowego projektu„OM: Orient w muzyce – Muzyka Orientu”, który zostanie zrealizowany w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 9-12 marca 2016 roku. Na program imprezy składa się seria wydarzeń artystycznych i naukowych przedstawiających wpływ tradycji Wschodu i przenikanie Orientu do muzyki Zachodu na przestrzeni wieków.

Zaplanowano m.in. instalację dźwiękową Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, koncert kapeli janczarskiej, koncert liryki wokalnej XIX i XX wieku Arabia felix, a także występ Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej z wykonaniem Les Indes Galantes Jeana-Philippe’a Rameau. W ramach finałowego Dnia japońskiego odbędą się natomiast prezentacje tradycyjnych instrumentów, koncerty, wykłady oraz pokaz dramatu Noh (prezentacja na DVD). Część wykładowa projektu to 2-dniowa międzynarodowa konferencja naukowa z udziałem 25 muzykologów z Chin, Łotwy, Turcji, Iranu, Tajlandii, Rosji, Rumunii, Japonii, Izraela oraz Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl  

Share on Facebook
 
Prawykonanie III Nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego PDF Drukuj Email

Koncerty Akademickiej Orkiestry Symfonicznej w Katowicach1 i 2 marca 2016 roku w ramach koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza odbędzie się prawykonanie kompozycji nagrodzonej III miejscem w II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zabrzmi String of Pearls amerykańskiego kompozytora Jonathana Posthumy (ur. 1989). Sam twórca opisał swoją kompozycję w następujący sposób:

Fili de Perle (Sznury pereł) to utwór wyrażający muzyczną witalność, płynność, puls i kolor, nawet w najściślej kontrolowanych wymiarach harmonicznych i rytmicznych. Kompozycja otwiera świat różnorodnych i wieloaspektowych gestów, wzajemnie powiązanych za pomocą harmonii i formy. Muzyka jest tańcem powtarzających się rytmów i kolorów. Jeśli chodzi o rytmikę, organizuje ją połączenie pulsacji na 3 i na 2 (metrum 3/8 i 4/8) oraz synkopy, które z tego połączenia wynikają. Podstawą harmoniczną są trzy współbrzmienia powstałe przez nałożenie tercji. Ich kombinacje umożliwiają ruch skalarny przypominający skalę oktatoniczną (często nazywaną „sznurem pereł”).

Podczas koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej zabrzmi także Koncert fotepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu Aleksandry Świgut oraz IV Symfonia d-moll op. 13 Antonína Dvořáka.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji Akademii Muzycznej w Katowicach (tel. 32 77 92 100).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Share on Facebook
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 9 z 21
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information