27 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Nasze patronaty
Koncert Zuzanny Bachmińskiej w cyklu „Music +” PDF Drukuj Email

Music+ Zuzanna BachmińskaW środę 11 maja 2016 roku o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”, organizowany przez MDK „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18). Wystąpi niezwykle uzdolniona 14-letnia wiolonczelistka Zuzanna Bachmińska, laureatka międzynarodowego konkursu Grand Prize Virtuoso w Paryżu.

W programie znajdą się następujące kompozycje: Camille Saint-Saëns – Koncert wiolonczelowy a-moll nr 1 op. 33, Johannes Brahms – Sonata wiolonczelowa e-moll op. 38 (cz. I Allegro non troppo), Fryderyk ChopinIntrodukcja i Polonez C-dur op. 3, György Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo (cz. I DialogoAdagio, rubato, cantabile), Krzysztof Penderecki Nokturn na wiolonczelę solo. Solistce przy fortepianie towarzyszyć będzie Magdalena Kantor-Michna.

Krakowianka Zuzanna Bachmińska rozpoczęła naukę gry na wiolonczeli w wieku siedmiu lat. Obecnie uczęszcza do drugiej klasy gimnazjum u prof. Zdzisława Łapińskiego. Od siedmiu lat doskonali sztukę gry na wiolonczeli, uczestnicząc w kursach muzycznych u wybitnych profesorów w Polsce i za granicą, m.in. Andrzeja Orkisza, Gotharda Poppa, Claussa Reichardta, Tomasza Strahla, a także kursach muzyki kameralnej oraz orkiestrowej pod opieką Czesława Grabowskiego, Doroty Sosnowskiej, Marka Szwarca, Dariusza Smolarskiego i Wojciecha Rodka.

W wieku 13 lat debiutowała z Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej podczas jubileuszowego koncertu 40. Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzeskiego. Występowała w renomowanych salach koncertowych w Polsce, a także w Niemczech, Holandii, Francji, Czechach, Słowacji oraz Argentynie, gdzie w maju 2015 roku jako pierwsza w historii Polka została zaproszona w charakterze solistki do reprezentowania swojego kraju na międzynarodowym festiwalu Iguazú en Concierto. Została szczególnie wyróżniona, gdyż w wielkim koncercie finałowym wykonała Sarabandę z I suity J. S. Bacha na wiolonczelę solo dla publiczności liczącej ponad 10 000 osób.

Zuzanna jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W 2015 roku debiutowała w National Opera Bastill w Paryżu jako laureatka I nagrody na Grand Prize Virtuoso Competition. Jej ostatnim sukcesem jest zdobycie I nagrody na VII Międzynarodowym Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna szybka”. Jest dwukrotną stypendystką Prezydenta Królewskiego Miasta Krakowa oraz sześciokrotną stypendystką Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie. W 2016 roku została laureatką Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Otrzymała także Stypendium Fundacji im. Teresy Sahakian przy Muzeum Narodowym Zamek Królewski w Warszawie na rok szkolny 2016/2017.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii w Poznaniu PDF Drukuj Email

8. Ogólnopolski Zjazd Studentów MuzykologiiW dniach 9-11 maja 2016 roku w Katedrze Muzykologii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii, którego organizatorem jest Studenckie Koło Naukowe Muzykologów. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem JM Rektora prof. dr hab. Bronisława Marciniaka i Dziekana Wydziału Historycznego prof. dr hab. Kazimierza Ilskiego.

Kolejne edycje Zjazdu wpisały się już na stałe w kalendarz corocznych wydarzeń integrujących polskie środowisko muzykologiczne. Tradycję studenckich konferencji zapoczątkował w 2009 roku ośrodek krakowski, a tegoroczna edycja będzie już drugą odbywającą się w Poznaniu – wcześniej Studenckie Koło Naukowe Muzykologów działające przy Katedrze Muzykologii UAM organizowało III Zjazd w 2011 roku.

Trzon Zjazdu stanowi konferencja naukowa obejmująca ponad 40 referatów. Referentami będą słuchacze studiów licencjackich, magisterskich oraz doktoranckich reprezentujący wszystkie muzykologiczne ośrodki akademickie w Polsce, tj. Uniwersytet Jagielloński, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Wrocławski.

Oprócz konferencyjnych paneli zaplanowano szereg wydarzeń towarzyszących, służących pogłębieniu więzi naukowych oraz integracji środowiska młodych badaczy. Ważną rolę odgrywają w nich wykłady i warsztaty prowadzone przez profesorów z Chorwacji, Irlandii i Włoch. Zarówno sesje naukowe, jak i dobór wydarzeń towarzyszących ukazują niezwykle szerokie spektrum zainteresowań młodych przedstawicieli dyscypliny. W programie znajdą się:

• spotkanie dyskusyjne z przedstawicielami poznańskiego środowiska kompozytorskiego – dr hab. Arturem Kroschelem, dr Katarzyną Taborowską oraz dr Rafałem Zapałą (moderator dyskusji: dr Ewa Schreiber);
• wykłady zagranicznych gości - prof. StanislavaTuksara i prof. Harry’ego White’a, na temat: Nacjonalizmy w muzyce XIX wieku: casus Chorwacji i Irlandii;
• warsztaty źródłoznawcze prowadzone przez zagranicznych gości - prof. Vjerę Katalinić i prof. Ivano Cavalliniego;
• wizyta w Instytucie im. Oskara Kolberga;
• prezentacja muzycznych zasobów zgromadzonych w Pracowni Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersyteckiej UAM;
• koncert poznańskiego kwartetu wokalnego BeFour oraz Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (10 maja 2016 roku, godz. 19.00, AulaLubrańskiego Collegium Minus UAM).

Partnerami Zjazdu są: Instytut im. Oskara Kolberga, Biblioteka Uniwersytecka UAM, Rada Samorządu Studentów Wydziału Historycznego UAM, zespół BeFour oraz Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: Polskie Radio Merkury, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Fundacja Kultury Akademickiej, czasopismo internetowe „MEAKULTURA” , blog muzyczny „Podsłuchaj” oraz portal kulturaonline.pl. Ponadto patronami są: Biblioteka Raczyńskich, Stowarzyszenie Musica Patria, a także Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki.

Share on Facebook
Więcej…
 
Akademia Sinfonia Varsovia – ostatni szlif u progu kariery zawodowej PDF Drukuj Email

Orkiestra Sinfonia VarsoviaOrkiestra Sinfonia Varsovia od kilku lat prowadzi program dla młodych instrumentalistów, stojących u progu kariery zawodowej. Pod okiem najlepszych muzyków Sinfonii Varsovii przez rok szlifują swoją grę pod kątem gry w profesjonalnej orkiestrze. W maju i czerwcu odbędą się kursy mistrzowskie dla uczestników 4. edycji otwarte dla publiczności oraz rekrutacja do kolejnej odsłony projektu.

Akademia Sinfonia Varsovia to projekt dla młodych, zdolnych muzyków, którzy w niedalekiej przyszłości będą starali się o pracę w najlepszych orkiestrach. Uczestnicy przez rok doskonalą umiejętności związane ściśle ze specyfiką gry orkiestrowej i przygotowują się do egzaminów do orkiestr. Ciężka i systematyczna praca jest nagradzana – młodzi muzycy są zapraszani do wspólnych projektów koncertowych i nagraniowych z Sinfonią Varsovią. To zarówno nie lada wyzwanie, jak i wyjątkowe wyróżnienie dla początkujących na rynku pracy muzyków. Absolwenci Akademii Sinfonia Varsovia grają m.in. w orkiestrze Filharmonii Narodowej, orkiestrze Narodowego Forum Muzyki i w Sinfonii Varsovii.

Powoli dobiega końca 4. edycja programu. To czas, gdy do Warszawy, na specjalne zaproszenie Orkiestry przyjeżdżają światowej klasy artyści, by przez kilka dniu pracować z uczestnikami Akademii Sinfonia Varsovia. W tym roku są to: chorwacka wiolonczelistka Jelena Očić, jeden z najlepszych flecistów na świecie Davide Formisano, portugalski klarnecista Antonio Saiote i Tomasz Tomaszewski, pierwszy koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie. Wszystkie kursy są otwarte dla publiczności – wystarczy przyjść do siedziby Orkiestry na warszawskim Kamionku i obserwować jak pracują wybitni artyści. Każdy z zaproszonych artystów swój kunszt zaprezentuje podczas Letnich Koncertów na Grochowskiej. Koncerty te odbędą się w dniach: 7, 15, 29 maja i 26 czerwca o godz. 16.00 w Auli głównego budynku przy ul. Grochowskiej 272. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Jednocześnie trwa rekrutacja do kolejnej, już piątej odsłony Akademii Sinfonia Varsovia. Tym razem zapraszamy do projektu młodych muzyków grających na altówce, wiolonczeli, kontrabasie, klarnecie lub fagocie. Dwa semestry warsztatów, w formule zajęć indywidualnych i sekcyjnych poprowadzą liderzy i muzycy soliści Sinfonii Varsovii: Katarzyna Budnik – Gałązka i Grzegorz Stachurski (altówka), Marcel Markowski i Piotr Mazurek (wiolonczela), Nicholas Franco i Michał Sobuś (kontrabas), Aleksander Romański (klarnet) i Zbigniew Płużek (fagot). Aby zostać uczestnikiem Akademii Sinfonia Varsovia, trzeba spełniać warunki określone w regulaminiei wygrać przesłuchania, które odbędą się 2 i 27 czerwca 2016 roku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org

Share on Facebook
 
Światowy Dzień Akordeonu w Gdańsku PDF Drukuj Email

Światowy Dzień Akordeonu

6 maja 2016 roku Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Koło Naukowe Akordeonistów zapraszają na Światowy Dzień Akordeonu, w ramach którego odbędzie się II Studencka Sesja Naukowa – „Akordeonista-Kompozytor”.

Podczas części wykładowej wystąpią prelegenci z akademii muzycznych w Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy i Krakowie oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Sztuki w Szczecinie. Poruszana tematyka obejmować będzie zagadnienia związane z praktyką wykonawczą oraz kompozytorską w zakresie repertuaru akordeonowego.

Zwieńczeniem konferencji będzie koncert prawykonań muzyki akordeonowej. Publiczność będzie miała okazje wysłuchać premierowo kompozycji: Leszka Kołodziejskiego, Ryszarda Lubienieckiego oraz Macieja Zimki. Są to utwory specjalnie zamówione przez Koło Naukowe Akordeonistów na tę okazję u młodych twórców – wykonawców i kompozytorów. Program uzupełnią utwory Jana Sebastiana Bacha, Barbary Kaszuby, Władymira Runczaka, Beniamina Baczewskiego oraz Marcina Jabłońskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.gda.pl/events/ii-studencka-sesja-naukowa-akordeonista-kompozytor

Share on Facebook
 
Marian Sawa na skrzypce PDF Drukuj Email

Marian Sawa na skrzypceKoncert w 11. rocznicę śmierci warszawskiego kompozytora Mariana Sawy odbędzie się 27 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w warszawskiej Katedrze Polowej Wojska Polskiego (ul. Długa 13/15). Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną nowo odkryte utwory skrzypcowe twórcy. Wstęp wolny.

Na premierę wraz z promocją płyty CD Marian Sawa Complete Violin Works i wydania nutowego Marian Sawa Utwory Skrzypcowe serdecznie zaprasza Towarzystwo im. Mariana Sawy oraz wykonawczynie koncertu: skrzypaczka Jolanta Sosnowska i organistka Marietta Kruzel-Sosnowska.

Marian Sawa, odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i wieloma innymi nagrodami, był jednym z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Jest autorem około 800 kompozycji, w szczególności muzyki organowej i chóralnej, a także wokalno-instrumentalnej: wielu oratorów i mszy, jak również piosenek dla dzieci – w tym przeboju dla najmłodszych zatytułowanego Kolorowe Kredki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Oratorium „Peregrinus” w Tarnowie PDF Drukuj Email

Oratorium Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego. Koncert odbędzie się 23 kwietnia 2016 roku o godz. 18.30 w parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Tanowie.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Urząd Miasta Tarnowa. Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Tarnowa

Bezpłatne wejściówki na koncert do pobrania na stronie: www.peregrinus.evenea.pl  

ZOBACZ: Profil FB

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Polsko-ukraiński zespół wyruszy w tournée po Ukrainie PDF Drukuj Email

Neo Temporis GroupNeo Temporis Group to pierwsza polsko-ukraińska grupa tworząca muzykę współczesną. Powstała w 2013 roku z inicjatywy trójmiejskego kwartetu smyczkowego NeoQuartet oraz ukraińskiego Ensemble Nostri Temporis. W dniach 20-24 kwietnia 2016 roku muzycy zagrają cztery koncerty na Ukrainie, natomiast latem wydadzą debiutancką płytę w warszawskiej wytwórni Requiem Records.

Ideę projektu stanowi ponadnarodowa kulturalna wymiana, przenikanie się muzycznych doświadczeń, poszukiwanie nowych jakości w sztuce – płaszczyźnie, na której nie ma znaczenia narodowość czy system edukacji, który nas ukształtował. Ukraińskie koncerty zespołu to także szansa na przybliżenie tamtejszej widowni i środowisku muzycznemu najnowszych polskich dzieł muzyki współczesnej wraz z sylwetkami kompozytorów, a także przekazanie informacji na temat działania polskiego rynku kultury oraz możliwości współpracy dla twórców w obu krajach. W programie koncertów znajdą się cztery utwory polskich kompozytorów (Sławomir Kupczak, Karol Nepelski, Dariusz Przybylski, Jerzy Kornowicz) oraz cztery utwory ukraińskich (Oleksij Shmurak, Bohdan Sehin, Max Kolomiiets, Zoltan Almashi).

Neo Temporis Group to jedno z najbardziej oryginalnych zjawisk w dziedzinie muzyki współczesnej ostatnich kilku lat, spontanicznie powstałe podczas Ukrainian Biennale of New Music, jeszcze przed historycznymi wydarzeniami na kijowskim Majdanie. Grupa składa się z utalentowanych muzyków i kompozytorów z Polski i Ukrainy i mimo krótkiej działalności ma na swoim koncie występy na prestiżowych festiwalach. Zespół zadebiutował w 2014 roku podczas festiwalu Warszawska Jesień, wykonując cztery kompozycje, napisane na tę okazję przez polskich i ukraińskich kompozytorów. Koncert został powtórzony w październiku 2014 w Gdańsku podczas festiwalu NeoArte Spektrum Muzyki Nowej oraz w lwowskiej Filharmonii na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Kontrasty. W roku 2015 zespół zamówił kolejną kompozycję u Maxa Kolomiietsa. Premiera odbyła się w październiku 2015 we Lwowie, a kolejne wykonania utworu w Gdańsku oraz w Krakowie.

Podczas ukraińskiego tournée zespołem będzie dyrygował Łukasz Wódecki. Każdy koncert poprzedzony zostanie prelekcją prowadzoną przez krytyczkę muzyczną Monikę Pasiecznik. Polska publiczność będzie mogła zapoznać się z koncertami chwilę później – wydanie płyty planowane jest na sierpień tego roku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
Więcej…
 
7. Festiwal „Q’arto Mondi” – święto muzyki kameralnej w Poznaniu PDF Drukuj Email

altSiódma edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi” odbędzie się w dniach 16-23 kwietnia 2016 roku. Koncerty będą miały miejsce w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego oraz w Centrum Kultury Zamek. Kontynuowanie tego wyjątkowego cyklu możliwe jest dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Poznania. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

Organizatorzy ponownie będą dzielić się z poznańską publicznością interpretacjami arcydzieł kameralistyki w wykonaniu wyjątkowych kwartetów smyczkowych, prezentujących różnorodne, ciekawe i intrygujące interpretacje. Wystąpią przedstawiciele wielu krajów, również z innych kontynentów, a to wszystko po to, aby tegoroczna edycja pozostała niezapomniana i wyjątkowa. Gospodarze festiwalu – Meccore String Quartet – pojawią się tym razem dwukrotnie, a poza nimi długa lista gwiazd: Doric Quartet (Wielka Brytania), Dover Quartet (USA), Kuss Quartett (Niemcy), Michel Lethiec (Francja), Quatour Hermès (Francja).

Tradycyjnie odbędą się również koncerty Meccore Proms, podczas których prezentowane są wyróżniające się zespoły, będące pod opieką pedagogów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas festiwalu odbędą się także kursy mistrzowskie otwarte dla studentów (jak również publiczności z zewnątrz!) prowadzone przez członków Kuss Quartett oraz Gregora Sigla, wybitnego skrzypka i altowiolisty Artemis Quartett.

Program „Q’arto Mondi” został ułożony tak, aby każdy koncert był inny, ciekawy i spełnił oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników tej doskonałej formy muzycznej, jaką jest kwartet smyczkowy. W programie koncertów znajdą się między innymi utwory takich kompozytorów jak: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, F. Schubert, R. Schumann, C. M. von Weber, J. Brahms, E. Grieg, A. Dvořák, J. Sibelius, A. Berg, A. Webern, G. Kurtág, G. Ligeti, G. Gerschwin oraz E. W. Korngold. Organizatorzy liczą na to, że muzyka i emocje przez nią wywołane sprawią, że kwiecień, jak co roku, stanie się świętem kwartetu smyczkowego w Poznaniu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Oficjalna strona wydarzenia: www.qartomondi.com

Share on Facebook
Więcej…
 
Laureaci XIX Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi PDF Drukuj Email

XIX Konkurs Muzyki KameralnejZwycięzcami zakończonego w niedzielę 17 kwietnia 2016 roku XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi został duet: pianistka Han-Wen Yu (Tajwan) i wiolonczelista Mon-Pou Lee (Hiszpania/Tajwan). Podczas koncertu laureatów, który odbyłsię w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi w samo południe,zwycięski zespół porywająco zagrał Sonatę na wiolonczelę i fortepian Claude’a Debussy’ego. Laureaci kolejnych nagród i wyróżnień zaprezentowali się w utworach Brahmsa, Saint-Saënsa, Moniuszki, Musorgskiego i Schumanna.

Han-Wen Yu i Mon-Pou Lee – muzycy pochodzący z Tajwanu – spotkali się w Berlinie, gdzie obecnie oboje mieszkają. 30-letnia pianistka Han-Wen Yukształci się w Hochschulefür Musikund Theater w Lipsku, 22-letni wiolonczelista Mon-Pou Lee studiuje na Universität der Künstew Berlinie. Prowadzą bogatą działalnością koncertową solo i kameralnie. Wspólnie koncertowali już w Niemczech, Czechach i we Włoszech, w planach mają koncerty w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i na Tajwanie, w najbliższym czasie wystąpią również w Konzerthaus Berlin, Berlin Philharmonie i Gasteig München. W 2015 roku jako duo zostali laureatami Concorso Internazionale Di Musica „Marco Fiorindo” we Włoszech. Nagroda, którą zdobyli w łódzkim konkursie, to nagroda pieniężna – 8 tysięcy złotych dla każdego członka zespołu. Artyści wrócą do Łodzi dzięki nagrodzie pozaregulaminowej ufundowanej przez Filharmonię Łódzką w postaci zaproszenia do wykonania koncertu kameralnego. Co złożyło się na sukces właśnie tego duetu? – Wielka indywidualność wiolonczelisty i znakomite wyczucie pianistki, która pozwoliła mu być sobą i jednocześnie potrafiła nawiązać z nim kameralny dialog – odpowiada prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska zasiadająca w jury konkursu.

II nagrodę w konkursie zdobył kwintet młodych artystów – studentów Akademii Muzycznej w Łodzi, który tworzą: Krzysztof Cegliński (fortepian), Sławomira Wilga (skrzypce), Maria Sosnowska (skrzypce), Magdalena Agatowicz (altówka) i Anna Cierpisz (wiolonczela). Dwie III nagrody ex aequo otrzymały duety: Aleksander Krzyżanowski (fortepian) i Iwo Jedynecki (akordeon) oraz Goun Kim z Korei Południowej (fortepian) i Dominik Manzz Niemiec (wiolonczela). Wyróżniono trio fortepianowe w składzie: Michał Kluska (fortepian), Weronika Pucka (skrzypce), Anna Cierpisz (wiolonczela) oraz duet: Kristina Raczyńska (fortepian) i Łukasz Hajduczenia (baryton). Nagroda za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego trafiła do Ryszarda Alzina (fortepian) i Michała Janickiego (baryton). Pośród laureatów zostały rozdzielone również pozostałe nagrody pozaregulaminowe, w tym koncerty w filharmoniach w Krakowie, Opolu, Łomży i w łódzkiej Akademii w ramach cyklu „Estrada Młodych”.

11-osobowe jury konkursu, które pracowało pod przewodnictwem prof. Cezarego Saneckiego, rektora łódzkiej Akademii Muzycznej, ogłosiło listę laureatów późnym wieczorem w sobotę 16 kwietnia 2016. Zdobywcy nagród zostali wyłonieni spośród 25 zespołów, które wystąpiły w drugim etapie. Było to 16 ansambli z Polski i 9 z zagranicy, w których grali muzycy z 11 krajów (Australia, Białoruś, Chiny, Czechy, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Rosja, Serbia, Tajwan, Ukraina). Przesłuchania konkursowe trwały aż 6 dni, od rana do wieczora. – Pracowaliśmy ciężko, ale z przyjemnością, ponieważ na konkurs przyjechało dużo świetnie grających zespołów i niełatwo było wybrać najlepszych – podsumowywał podczas Koncertu Laureatów Profesor Sanecki.

XIX Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza odbył się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 10-17 kwietnia 2016 roku. Jego organizatorem była Katedra Kameralistyki tej uczelni. Patronat honorowy konkursu: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki prof. Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
Debata na temat wyzwań współczesnej edukacji muzycznej w Białymstoku PDF Drukuj Email

Wyzwania współczesnej edukacji muzycznej 2Druga debata z cyklu „Wyzwania  Współczesnej Edukacji Muzycznej” odbędzie się w budynku Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w dniach 18-19 kwietnia 2016 roku.

Celem konferencji jest diagnoza sytuacji edukacji muzycznej w warunkach dynamicznej zmiany świata i wskazanie dróg rozwoju kształcenia muzycznego w kontekście świadomego i twórczego zgłębiania dóbr kultury muzycznej. Współczesny świat generuje nieznane wcześniej problemy, które tworzą skomplikowane konteksty działania szkolnictwa ogólnokształcącego i muzycznego. Zmieniająca się rzeczywistość w niezwykle trudnej sytuacji stawia wychowanie estetyczne dzieci i młodzieży, które niejednokrotnie w opozycji do obecnych trendów kulturowych wymaga zastosowania zindywidualizowanych i innowacyjnych praktyk edukacyjnych. W tych warunkach wizja nauczyciela, dyrygenta, animatora staje się kluczowa dla kształcenia przyszłych pokoleń młodych adeptów sztuki.

Mając na względzie wyzwania współczesnej pedagogiki muzycznej w obliczu dokonujących się zmian w świecie organizatorzy zamierzają skoncentrować uwagę na takich zagadnieniach jak: edukacja muzyczna jako przyszłość wychowania estetycznego dzieci i młodzieży, problemy kształcenia profesjonalnej kadry muzycznej, problematyka reformy szkolnictwa muzycznego, współczesne badania dotyczące edukacji muzycznej, preferencje i zainteresowania muzyczne dzieci i młodzieży rola muzycznych zajęć pozalekcyjnych w rozwoju muzycznym dzieci i młodzieży.

Przewidywana jest możliwość debaty w sesji plenarnej bądź w sekcjach tematycznych. Organizatorzy planują udział przedstawiciela Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program konferencji

Share on Facebook
 
Łódź stolicą kameralistów PDF Drukuj Email

XIX Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. K. BacewiczaMiędzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza ma już 55 lat i jest najstarszym polskim konkursem poświęconym kameralistyce. Jego 19. edycja rozpocznie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 10 kwietnia 2016 roku i trwać będzie 8 dni. Program konkursu to w największym skrócie ponad 60 godzin muzyki kameralnej: od Haydna i Beethovena po Poulenca, Szostakowicza i Pendereckiego.

Do konkursu zgłosiło się ponad 100 zespołów – w sumie blisko 250 młodych artystów. Są to muzycy z 23 krajów świata: Japonii, Chin, Korei Południowej, Tajwanu, Australii, Chile, Kazachstanu, Izraela, Ukrainy, Litwy, Rosji, Białorusi, Czech, Bułgarii, Grecji, Niemiec, Holandii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Serbii oraz z Polski. W pierwszym etapie przesłuchań zespoły wystąpią w trzech kategoriach: duet śpiew z fortepianem, duet instrumentalny z fortepianem oraz trio, kwartet i kwintet fortepianowy. W finale zwycięzcy zostaną wyłonieni spośród wszystkich ansambli, które zagrają w II etapie. Uczestników oceniać będzie jury w międzynarodowym składzie, najwyższa nagroda to 8 tysięcy złotych dla każdego członka zwycięskiego zespołu. Przewidziana jest również nagroda za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora. Dodatkowe nagrody w postaci koncertów przyznały również cztery filharmonie (Krakowska, Łódzka, Łomżyńska i Opolska).

Uczestników oceniać będzie jury w międzynarodowym składzie, złożone z uznanych artystów kameralistów. Będą to: Łukasz Błaszczyk – skrzypce (Polska), Mario Caroli– flet (Włochy), Nicholas Cox – klarnet (Wielka Brytania), Witold Holtz – fortepian (Polska), Katarzyna Jankowska-Borzykowska – fortepian (Polska), Kimihiko Kitajima – fortepian (Japonia), Katalin Kokas– skrzypce (Węgry), Urszula Kryger – śpiew (Polska), Zdzisław Łapiński – wiolonczela (Polska), Jadwiga Rappé – śpiew (Polska) i rektor łódzkiej Akademii Muzycznej Cezary Sanecki (fortepian) jako przewodniczący.

Konkurs rozpocznie się w niedzielę 10 kwietnia o godz. 18.00 galowym koncertem w wykonaniu wybitnych polskich kameralistów, m.in. dotychczasowych laureatów i tegorocznych jurorów. Wystąpią: Urszula Kryger – mezzosopran i Katarzyna Jankowska-Borzykowska – fortepian oraz trio w składzie: Marcin Sikorski – fortepian, Łukasz Błaszczyk – skrzypce i Rafał Kwiatkowski – wiolonczela.W programie pieśni Johannesa Brahmsa i Richarda Straussa oraz Trio op. 70 „Geister Trio” Ludwiga van Beethovena. Inauguracja i Koncert Laureatów odbędą się w Sali koncertowej Akademii przy ul. Żubardzkiej 2a, przesłuchania konkursowe w Sali kameralnej przy al. 1 Maja 4. Na koncerty i przesłuchania wstęp wolny.

Patronat honorowy nad Konkursem im. Kiejstuta Bacewicza objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki prof. Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Zapowiedź Konkursu

Szczegóły na stronie: www.amuz.lodz.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
Gdański Festiwal Muzyczny 2016 PDF Drukuj Email

9 edycja Gdański Festiwal Muzyczny 2016Gdańskiego Festiwalu Muzycznego potrwa od 8 do 15 kwietnia 2016 roku. Funkcję Artysty Rezydenta tegorocznej edycji przyjął Maxim Vengerov – wybitny rosyjski skrzypek, dyrygent i pedagog. Motywem przewodnim festiwalu, na który złoży się 14 zróżnicowanych przedsięwzięć muzycznych zorganizowanych w 7 lokalizacjach, będzie „Koncert Polski”.

Podczas koncertu inauguracyjnego, który odbędzie się 8 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi Nelson Goerner – światowej sławy argentyński pianista, juror XVII Konkursu Chopinowskiego, który z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej wykona Koncert fortepianowy I. J. Paderewskiego. Dzień później w Akademii Muzycznej w Gdańsku w wykonaniu Sinfonietty Pomeranii zabrzmi muzyka współczesnych kompozytorów gdańskich: Tadeusz Dixy, Andrzeja Dziadka, Marka Czerniewicza, Leszka Kułakowskiego, Radosława Łuczkowskiego, Krzysztofa Olczaka, Sławomira Zamuszko. Gwiazdą koncertu prezentującego Dawne Brzmienia Gdańskie będzie natomiast wybitny angielski dyrygent i kontratenor Paul Esswood, który poprowadzi obchodzącą swoje 35-lecie Cappellę Gedanensis.

10 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal z towarzyszeniem wiolonczelisty Macieja Kułakowskiego. Zabrzmią kompozycje B. Scheffera, J. Haydna i B. Smetany. Dzień później odbędzie się nadzwyczajny recital fortepianowy Georgijsa Osokinsa, finalisty XVII Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie. 13 kwietnia można będzie natomiast usłyszeć odznaczonego nagrodą „Zasłużony dla Kultury Polskiej” skrzypka Janusza Wawrowskiego, który z towarzyszeniem Bałtyckiej Filharmonii Młodych pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej wykona utwory Z. Noskowskiego i J. Sibeliusa.

Przedostatniego dnia festiwalu Bartosz Koziak i Radosław Kurek zaprezentują sonaty na wiolonczelę i fortepian L. van Beethovena, natomiast muzyka polska w całości wypełni koncert, który odbędzie się w Centrum św. Jana w ramach obchodów 1050-lecia chrzu Polski. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod batutą Jana Łukaszewskiego zaprezentuje publiczności polską klasykę wokalną XX i XXI wieku.

Zakończenie Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się 15 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. U boku Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta van Tiela wystąpi Maxim Vengerov, który w tym roku po raz drugi pełnić będzie funkcję przewodniczącego jury Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. W programie znajdą się kompozycje H. Wieniawskiego, M. Ravela oraz C. Debussy’ego. Z rejestracji koncertu, który poprowadzi twórca Gdańskiego Festiwalu Muzycznego – Konrad Mielnik, powstanie pamiątkowy album muzyczny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.gdanskifestiwal.pl  

Share on Facebook
 
Wiolonczelowa Wiosna w Krakowie po raz trzeci PDF Drukuj Email

3. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa3. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa odbędzie się w dniach 7-10 kwietnia 2016 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tegoroczna edycja obejmować będzie cztery koncerty, które odbędą się w Auli „Florianka” oraz w Sali Koncertowej AMK. Organizatorzy zapraszają do spędzenia wiosennych wieczorów z muzyką wiolonczelową w wykonaniu całej plejady wirtuozów tego instrumentu. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Pierwszy z koncertów poświęcony będzie pamięci zmarłego niedawno pedagoga klasy wiolonczeli krakowskiej uczelni muzycznej, nestora polskich wiolonczelistów, prof. Witolda Hermana. W wykonaniu jego absolwetnów z lat 1975-2005 oraz zaproszonych gości zabrzmią m.i.n. kompozycje Davida Poppera, Maxa Brucha oraz Krzysztofa Pendereckiego. Kolejny wieczór wypełnią ballady Leonarda Cohena w wykonaniu krakowskiego barda Michała Łanuszki, któremu towarzyszyć będzie zespół ośmiu wiolonczel.

Następnego dnia publiczność będzie miała okazję wysłuchać czwartego już koncertu z cyklu „Only Cello!”, podczas którego zabrzmi prawie cała wiolonczelowa orkiestra. Nieczęsto się zdarza, iż jeden instrument, choć w zwielokrotnionej liczbie, wypełnia program całego wieczoru Wystąpią m.in. Karlien Bartels, Beata Urbanek-Kalinowska, Aleksandra Lelek, Monika Krasicka oraz Jan Kalinowski. W koncercie finałowym można będzie natomiast usłyszeć wybitnego niemieckiego artystę i pedagoga związanego z wyższą szkołą muzyczną w Stuttgarcie – Petera Bucka. Wraz ze swoimi absolwentami, młodymi wiolonczelistami z całego świata, wykona m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Widłaka oraz Aleksandra Tansmana.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zobacz: Program koncertów 

 

Share on Facebook
 
Muzyka tytanów PDF Drukuj Email

Sinfonia IuventusPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi 9 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, jednego z najbardziej cenionych polskich dyrygentów. Artysta współpracuje z czołowymi instytucjami, teatrami operowymi i orkiestrami filharmonicznymi w kraju i za granicą. W programie koncertu znajdą się dzieła symfoniczne Ludwiga van Beethovena i Johannesa Brahmsa.

Jako pierwsza zabrzmi uwertura do baletu Twory Prometeusza (Die Geschöpfe des Prometheus) op. 43 Ludwiga van Beethovena. Muzykę do heroiczno-alegorycznego baletu kompozytor napisał w latach 1800-1801, czyli w przerwie między I a II Symfonią. Z całego dzieła to właśnie uwertura utrzymuje się do dziś w repertuarze koncertowym. Drugim utworem, który można będzie usłyszeć podczas koncertu będzie I Symfonia c-moll op. 68 Johanessa Brahmsa, skomponowana w latach 1862-1876. Słynny niemiecki dyrygent i pianista Hans von Bülow nazwał to dzieło „X Symfonią Beethovena”. Z kolei bliski przyjaciel Brahmsa, znany krytyk muzyczny Eduard Hanslick, po wysłuchaniu I Symfonii, wskazał na duchowe pokrewieństwo kompozytora z ostatnim klasykiem wiedeńskim. Na zakończenie wieczoru zabrzmi I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena. Pisane w latach 1795-1800 dzieło nawiązuje w zakresie formy i brzmienia do symfonii londyńskich Josepha Haydna i ostatnich symfonii Wolfganga Amadeusa Mozarta. Indywidualne rysy wyraźne są najbardziej w części III Menuetto.

Bilety dostępne na www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
1. Gdański Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat” PDF Drukuj Email

Mundus Cantat Gdańsk 2016W dniach 7-9 kwietnia 2016 roku Gdańskiem zawładną młodzi śpiewacy z Łotwy, Rosji, Czech i Polski. W salach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się 1. Gdański Międzynarodowy Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat”.

Jest to kolejna produkcja Fundacji Mundus Cantat, tym razem skierowana do młodych entuzjastów muzyki chóralnej. Młodzi chórzyści z całego świata będą mieli możliwość muzycznej konfrontacji swoich talentów w salach gdańskiej Akademii Muzycznej. Na festiwal przyjadą chóry z Łotwy, Czech, Rosji oraz Polski. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wejdą wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki – dr Teresa Pabiańczyk, dr Michał Kozorys (dyrektor artystyczny festiwalu) oraz prof. Marcin Tomczak.

Ceremonię otwarcia festiwalu, która odbędzie się 8 kwietnia 2016 o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, uświetni występ chóru akademickiego AM „Supra Vocalis Ensemble”. Organizatorzy przygotowali również niespodziankę – Muzyczny Flash Mob „Marsz Młodości” ul. Długą w Gdańsku. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zobacz: Program Festiwalu

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 10 z 22
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information