23 kwietnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Nasze patronaty
1. Gdański Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat” PDF Drukuj Email

Mundus Cantat Gdańsk 2016W dniach 7-9 kwietnia 2016 roku Gdańskiem zawładną młodzi śpiewacy z Łotwy, Rosji, Czech i Polski. W salach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się 1. Gdański Międzynarodowy Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat”.

Jest to kolejna produkcja Fundacji Mundus Cantat, tym razem skierowana do młodych entuzjastów muzyki chóralnej. Młodzi chórzyści z całego świata będą mieli możliwość muzycznej konfrontacji swoich talentów w salach gdańskiej Akademii Muzycznej. Na festiwal przyjadą chóry z Łotwy, Czech, Rosji oraz Polski. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wejdą wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki – dr Teresa Pabiańczyk, dr Michał Kozorys (dyrektor artystyczny festiwalu) oraz prof. Marcin Tomczak.

Ceremonię otwarcia festiwalu, która odbędzie się 8 kwietnia 2016 o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, uświetni występ chóru akademickiego AM „Supra Vocalis Ensemble”. Organizatorzy przygotowali również niespodziankę – Muzyczny Flash Mob „Marsz Młodości” ul. Długą w Gdańsku. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zobacz: Program Festiwalu

Share on Facebook
 
Premiera sztuki „Multimedialne Coś” B. Schaeffera w Paryżu PDF Drukuj Email

Multimedialne CośSpektakl Multimedialne Coś Bogusława Schaeffera zostanie zaprezentowany 3 i 4 kwietnia 2016 roku w kultowym Théâtre de la Huchette w Paryżu. Premierowym pokazom we Francji towarzyszyć będzie wystawa grafik i partytur kompozytora, spotkanie z publicznością oraz czytania dramatu Schaeffera w języku francuskim.

Dyrektorzy teatru związanego z osobą Eugène’a Ionesco, Jean-Noël Hazemann oraz Franck Desmed, goszcząc w Warszawie na 7. edycji festiwalu „Era Schaeffera” w 2015 roku, zaprosili twórców do zaprezentowania spektaklu w Paryżu. Jedyna sztuka, w której Bogusław Schaeffer występował osobiście, powstała w 2007 roku dla aktora Marka Frąckowiaka. Spektakl był grany m.in. na festiwalu Fringe w Edynburgu, w Pradze, Bratysławie, Budapeszcie, Wiedniu oraz w kilkudziesięciu miastach w Polsce. Multimedialne Coś to brawurowy wykład na temat kondycji sztuki i artysty, rozpisany na trzech aktorów i akompaniatora. Obok Marka Frąckowiaka wystąpią Waldemar Obłoza oraz Agnieszka Grzybowska / Agnieszka Wielgosz Ze względu na stan zdrowia, w paryskiej odsłonie Bogusława Schaeffera zastąpi przy instrumencie Michał Urbaniak. Sam Mistrz przez cały spektakl obecny będzie w prezentowanych nad sceną multimediach.

Dwóch mężczyzn– wyglądają jak gentelmani z obrazów Magritte'a, zachowują się jak krzykliwe błazny, pretendujące do głównej roli bez znajomości tekstu i reguł. I kobieta – agresywna w swoich tezach, prowokująca, krzykliwa. W muzycznym tle Michał Urbaniak. Na tle jego błądzącej kantylenty aktorzy próbują przeprowadzić wykład o sztuce, który ostatecznie grzęźnie w pętli, obraca się w niekończącym się loopie, zjada własny ogon i demaskuje pustkę wywodu, smutną nieobecność treści, osamotnioną formę. Feeria dowcipu i szaleństwa niczym z Felliniego. Cyrk obłędu, za którym cicho ukrywa się odwieczne pytanie: kim jest Artysta?

Producentem spektaklu jest Fundacja Przyjaciół Sztuki „Aurea Porta”, której zasadniczym celem jest wspieranie kultury polskiej oraz promocja inicjatyw artystycznych. Znaczna część działań fundacji koncentruje się na promocji twórczości muzycznej, dramaturgicznej i graficznej Bogusława Schaeffera.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Studenci AM w Krakowie w cyklu „Music +” PDF Drukuj Email

Music +Kolejny z cyklu koncertów „Music +” odbędzie się 30 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18).

Tym razem wystąpią studenci III roku Akademii Muzycznej w Krakowie: wokalistka Alicja Ciesielczuk oraz pianista Joachim Kołpanowicz. Na program koncertu złożą się między innymi utwory Piotra Czajkowskiego, Claude'a Debussy'ego, Leonarda Bernsteina, Edvarda Griega, Karola Szymanowskiego oraz Samuela Barbera.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
Więcej…
 
45. Poznańska Wiosna Muzyczna PDF Drukuj Email

45. Poznańska Wiosna Muzyczna45. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbędzie się w dniach 14–21 marca 2016 roku. Będzie to jubileuszowa edycja jednego z najstarszych i najważniejszych festiwali nowej muzyki w Polsce, a także w Europie. Festiwal jest w swym założeniu imprezą popularyzującą nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniającą wysokie oczekiwania koneserów muzyki współczesnej. Oba te aspekty wzajemnie się uzupełniają, tworząc niepowtarzalny charakter wydarzenia.

W roku 2016 „Poznańska Wiosna Muzyczna” będzie kontynuowała uzupełniające się wzajemnie trzy idee przewodnie. Pierwsza to pielęgnowanie oraz przypominanie (szczególnie młodym słuchaczom) kanonu muzyki drugiej połowy XX wieku, głównie polskiej, ale także zagranicznej. W programie znajdą się więc dzieła Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Iannisa Xenakisa. Drugi nurt to prawykonania i wykonania utworów polskich kompozytorów średniego i młodego pokolenia, ze szczególnym uwzględnieniem twórców poznańskich. W 2016 roku zaplanowanych zostało 11 prawykonań nowych utworów. I wreszcie trzeci kierunek „Poznańskiej Wiosny” to prezentacja szczególnie interesujących kompozytorów i najnowszych utworów muzyki zagranicznej. Festiwal spełnia potrzeby słuchaczy, którzy pragną mieć kontakt z nową muzyką ze świata, często prezentując pierwsze wykonania w Polsce.

Bez wątpienia szczególnym wydarzeniem 45. Jubileuszowej „Poznańskiej Wiosny” będzie Koncert inauguracyjny. Będzie to koncert muzyki perkusyjnej, połączony z Jubileuszem 50-lecia pracy artystycznej perkusisty prof. Mariana Rapczewskiego. Wydarzenie odbędzie się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, a jego kulminacją będzie światowe prawykonanie utworu dla 104 perkusistów, napisanego specjalnie na tę okoliczność przez Martę Ptaszyńską. 18 marca zabrzmi zaś prawykonanie Symfonii wiary i nadziei na chór i orkiestrę Krzysztofa Meyera w wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza. Nowe kompozycje na Festiwal napisali także: Zbigniew Kozub, Yao Chen, Nan Liang, Thorsten Encke, Ewa Fabiańska-Jelińska, Leo Bachmann, Rafał Zapała, Peter Bannister, Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Monika Kędziora, Grzegorz Duchnowski, Chang Seok Choi oraz Dariusz Kaliszuk.

Podczas jubileuszowego Festiwalu wystąpią artyści z Austrii (ensemble LUX), Wielkiej Brytanii (Anton Lukoszevieze wiolonczela), Irlandii (Quiet Music Ensemble), Chin (Peijun Xu), Szwajcarii (KONTRA-Trio) i oczywiście z Polski (Orkiestra Filharmonii Poznańskiej i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza, Duo Fortepianowe La Valse ’89, LutosAir Quintet, Hashtag Ensemble, Royal String Quartet, Sepia Ensemble, TrombQuartet, Rafał Łuc akordeon). Festiwal pozostaje otwarty na światowe zjawiska, a wykonawcy, którzy grają polskie kompozycje, włączają je do swojego stałego repertuaru. To właśnie tutaj często rozpoczyna się międzynarodowa współpraca instrumentalistów i kompozytorów. Koncertom towarzyszyć będą spotkania z twórcami, działaczami kultury, organizatorami życia muzycznego oraz krytykami i dziennikarzami muzycznymi zebrane w cykl „Atelier”. W ramach „Poznańskiej Wiosny” odbędzie się również cykl imprez dla dzieci i młodzieży „Wiosna Młodych”.

Warto przypomnieć, iż pierwsza edycja „Poznańskiej Wiosny” odbyła się w 1961 z inicjatywy Tadeusza Szeligowskiego i Floriana Dąbrowskiego. Festiwal został zorganizowany w ramach II Wielkopolskiego Festiwalu Kulturalnego i prezentował przede wszystkim twórczość kompozytorów poznańskich. Organizatorem tegorocznej edycji festiwalu są Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu oraz agencja artystyczna More Than One Production. Od roku 2012 funkcję dyrektora artystycznego sprawuje Artur Kroschel.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl

Share on Facebook
 
Pierwszy tegoroczny koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!” PDF Drukuj Email

Warsaw Camerata a la carte!W niedzielę 20 marca 2016 roku o godz. 13.30 w warszawskiej katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana odbędzie się pierwszy tegoroczny koncert piątej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

W programie: Aria w dawnym stylu i Canzona Romualda Twardowskiego, Symfonia f-moll „La Passione” Hob.I:49 Josepha Haydna oraz Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Utwory te zabrzmią w interpretacjach orkiestry Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. Partie solowe w dziele G. B. Pergolesiego wykona Justyna Stępień – sopran i Aneta Łukaszewicz – mezzosopran. Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z artystami. Wstęp wolny.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze. Szczegółowych informacji udziela koordynator artystyczny projektu, Małgorzata Kołcz (tel. 790 395 228).

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Współpraca: Warsaw Camerata, Agencja Muzyczna Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria Adwokacka Marek Rychłowski

Patroni medialni: POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej, magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka, In Your Pocket, Wawcity.pl, cameralmusic.pl

Share on Facebook
 
Edward Pałłasz w Gdańsku PDF Drukuj Email

Edward PałłaszPolski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert Psalm snu naszego, który odbędzie się w sobotę 19 marca 2016 roku o godz. 19.30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku (ul. Świętojańska 72). Zabrzmią kompozycje chóralne Edwarda Pałłasza, w tym światowe prawykonanie utwór Et….

W wigilię ostatniej niedzieli wielkiego postu, Niedzieli Palmowej, organizatorzy zapraszają na koncert z kilku powodów wyjątkowy. Wśród siedmiu prezentowanych utworów znajdzie się światowe prawykonanie Et... dedykowanego wykonawcom, którego tekst pochodzi z dwudziestego rozdziału Apokalipsy św. Jana.

Prorocze i apokaliptyczne wizje tekstu ewangelisty domagają się użycia krańcowych środków muzycznych. I tak też uczyniłem. W całej partyturze występuje podział na 12 głosów, a w chwilach kulminacji tych głosów jest aż 24 – pisze Edward Pałłasz, który będzie gościem honorowym gdańskiego koncertu.

W programie znajdą się ponadto takie kompozycje jak: Pastor et Magister, De Beata Virgine Maria Claromontana, Trzy pieśni żałobne (Jeszcześ, mamuliczko, Psalm snu naszego, Epitafium), Naucz mnie, Panie.

Wydarzenie wpisuje się w praktykę organizowania przez Polski Chór Kameralny monograficznych koncertów twórców polskich, jak Krzysztof Penderecki czy Romuald Twardowski, a także zagranicznych, m.in. Heinrich Poos.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Koncert Pasyjny na Kamionku PDF Drukuj Email

Sinfonia VarsoviaW czwartek 17 marca o godz. 19:00 w Kościele Konkatedralnym na Kamionku odbędzie się koncert pasyjny z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Wystąpią Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek (sopran) i Wanda Franek (alt) z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się dzieła sprzyjające kontemplacji i modlitwie. Wstęp na koncert jest wolny.

W pierwszej części koncertu artyści wykonają Jasności promieniste – małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową skomponowane przez Mikołaja Góreckiego, syna słynnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego. Dzieło powstało w 2012 roku na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W tym czteroczęściowym utworze pojawiają się fragmenty poezji Czesława Miłosza: wierszy A jeżeli, Ogrodnik, a w części kulminacyjnej – tytułowe Jasności promieniste. Partię solową zaśpiewa sopranistka Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek.

Jednym z częściej wykonywanych utworów muzycznych w okresie Wielkiego Postu jest Stabat Mater Pergolesiego, które zabrzmi w drugiej części koncertu. Stabat Mater przedstawia mękę i śmierć Chrystusa z perspektywy stojącej pod krzyżem Matki Boskiej. Średniowieczna sekwencja wprowadzona przez Kościół Katolicki: Stabat Mater dolorosa, była wielokrotnie opracowywana muzycznie. Najsłynniejszym jest właśnie to, które w 1736 roku skomponował Giovanni Batista Pergolesi, włoski kompozytor, skrzypek i organista epoki baroku. Pergolesi pisał Stabat Mater, swój ostatni w pełni ukończony utwór, przebywając w zakonie franciszkanów w Pozzuoli. Kilka miesięcy później, po nawrocie gruźlicy kompozytor zmarł przedwcześnie, mając jedynie 26 lat.

Utwór przeznaczony jest na sopran, alt, orkiestrę smyczkową i basso continuo. Podczas koncertu w Kościele na Kamionku partie solowe zaśpiewają Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek i Wanda Franek, a towarzyszyć im będzie Sinfonia Varsovia pod batutą Wojciecha Rodka.

Patroni Medialni: TVP3 Warszawa, Radio Warszawa, Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/pl/2016-03-17-koncert-pasyjny-na-kamionku.html

Share on Facebook
 
Muzyka orientu w łódzkiej Akademii Muzycznej PDF Drukuj Email

Abu HassanAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na polską prapremierę opery komicznej Abu Hassan Carla Marii von Webera, która odbędzie się 5 marca 2016 roku. Kolejne spektakle w reżyserii Hanny Chojnackiej zaplanowano w dniach 6-9 marca 2016 – wszystkie w polskiej wersji językowej. Wykonawcami opery będą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi: soliści, Chór i Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marcina Wolniewskiego.

Abu Hassan – perełka sceny komicznej skomponowana przez Webera w 1811 roku stała się pierwszym operowym sukcesem kompozytorskim autora Wolnego strzelca. Opera została napisana do libretta Franza Karla Hiemera, opartego na wątkach zaczerpniętych z Baśni tysiąca i jednej nocy. Opowiada historię Abu Hassana i jego żony Fatimy, którzy – chcąc podstępem zdobyć środki na spłatę długu – pozorują własną śmierć. Seria zabawnych scen przypieczętowana zmartwychwstaniem małżonków oprawiona została przez Webera błyskotliwą muzyką, z modnymi wówczas tureckimi motywami.

Więcej na temat dzieła można będzie usłyszeć pierwszego dnia konferencji w ramach międzynarodowego projektu„OM: Orient w muzyce – Muzyka Orientu”, który zostanie zrealizowany w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 9-12 marca 2016 roku. Na program imprezy składa się seria wydarzeń artystycznych i naukowych przedstawiających wpływ tradycji Wschodu i przenikanie Orientu do muzyki Zachodu na przestrzeni wieków.

Zaplanowano m.in. instalację dźwiękową Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, koncert kapeli janczarskiej, koncert liryki wokalnej XIX i XX wieku Arabia felix, a także występ Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej z wykonaniem Les Indes Galantes Jeana-Philippe’a Rameau. W ramach finałowego Dnia japońskiego odbędą się natomiast prezentacje tradycyjnych instrumentów, koncerty, wykłady oraz pokaz dramatu Noh (prezentacja na DVD). Część wykładowa projektu to 2-dniowa międzynarodowa konferencja naukowa z udziałem 25 muzykologów z Chin, Łotwy, Turcji, Iranu, Tajlandii, Rosji, Rumunii, Japonii, Izraela oraz Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl  

Share on Facebook
 
Prawykonanie III Nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego PDF Drukuj Email

Koncerty Akademickiej Orkiestry Symfonicznej w Katowicach1 i 2 marca 2016 roku w ramach koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza odbędzie się prawykonanie kompozycji nagrodzonej III miejscem w II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zabrzmi String of Pearls amerykańskiego kompozytora Jonathana Posthumy (ur. 1989). Sam twórca opisał swoją kompozycję w następujący sposób:

Fili de Perle (Sznury pereł) to utwór wyrażający muzyczną witalność, płynność, puls i kolor, nawet w najściślej kontrolowanych wymiarach harmonicznych i rytmicznych. Kompozycja otwiera świat różnorodnych i wieloaspektowych gestów, wzajemnie powiązanych za pomocą harmonii i formy. Muzyka jest tańcem powtarzających się rytmów i kolorów. Jeśli chodzi o rytmikę, organizuje ją połączenie pulsacji na 3 i na 2 (metrum 3/8 i 4/8) oraz synkopy, które z tego połączenia wynikają. Podstawą harmoniczną są trzy współbrzmienia powstałe przez nałożenie tercji. Ich kombinacje umożliwiają ruch skalarny przypominający skalę oktatoniczną (często nazywaną „sznurem pereł”).

Podczas koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej zabrzmi także Koncert fotepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu Aleksandry Świgut oraz IV Symfonia d-moll op. 13 Antonína Dvořáka.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji Akademii Muzycznej w Katowicach (tel. 32 77 92 100).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Share on Facebook
Więcej…
 
Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec w Toruniu PDF Drukuj Email

II Międzynarodowy Festiwal SkrzypiecII Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec odbędzie się w dniach 14-28 lutego w Toruniu. Będzie to wydarzenie złożone z koncertów i recitali wybitnych skrzypków, a także konkursów, wystaw, seansów filmowych oraz pokazów lutniczych. Najważniejszą częścią festiwalu będzie odbywający się co 3 lata Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy. Honorowym Prezydentem Konkursu jest Maestro Prof. Krzysztof Penderecki.

Inauguracja festiwalu odbędzie się 14 lutego 2016 roku w nowej sali koncertowej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej – CKK Jordanki. Do udziału w koncercie zaproszono laureatkę I nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego – Soyoung Yoon, która wykona Koncert skrzypcowy Jeana Sibeliusa. W programie znajdzie się ponadto Uwertura „Egmont” Ludwiga van Beethovena oraz Uwertura-fantazja b-moll „Romeo i Julia”  Piotra Czajkowskiego. W kolejnych koncertach festiwalowych wezmą udział wybitni artyści, m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Jakub Jakowicz oraz Anna Maria Staśkiewicz.

19 lutego 2016 roku do Torunia po raz kolejny zjadą młodzi wirtuozi skrzypiec z całego świata, aby wziąc udział w IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypiec. Inicjatorem i pomysłodawcą konkursu, który obywa się od 2007 roku, jest Michał E. Staśkiewicz. Z blisko stu zgłoszeń do tegorocznej edycji konkursu zakwalifikowano 24 uczestników, m.in. z Japonii, Francji, Rosji, Polski czy Korei Południowej. W drugim etapie, do którego wybranych zostanie 12 osób, będzie można usłyszeć recitale wypełnione muzyką z akompaniamentem oraz obowiązkowe wykonanie utworu napisanego w XX wieku przez polskiego kompozytora. Finałowa szóstka zagra już z orkiestrą jeden z pięciu najpopularniejszych koncertów skrzypcowych w literaturze muzycznej. Jury pod przewodnictwem prof. Konstantego Andrzeja Kulki wyłoni sześciu finalistów, z których trzech otrzyma tytuł laureata, a kolejni trzej wyróżnienia. Wszyscy uczestnicy będą mieli także szanse na nagrody pozaregulaminowe, ufundowane przez instytucje polskie i zagraniczne.

W ramach Festiwalu odbędzie się również II Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski oraz Konkurs na Recenzję Muzyczną. Jury Konkursu Kompozytorskiego spośród nadesłanych partytur jednoczęściowego utworu na skrzypce i orkiestrę smyczkową wybierze i nagrodzi trzy kompozycje. Konkurs na recenzję ma na celu zachęcenie uczestników do pogłębiania wiedzy muzycznej i bardziej świadomego odbioru muzyki. Chętni będą mieli możliwość udziału w warsztatach przygotowujących do wzięcia udziału w konkursie. Przeprowadzone będą także wykłady oraz pokazy lutnicze.

Dla fanów kina przygotowano projekcje filmów o tematyce muzycznej (Kwartet, Paganini: Uczeń diabła, Purpurowe skrzypce). Dla młodszych odbiorców Teatr Impresaryjny Afisz przedstawi spektakl Janko Muzykant. Podczas Festiwalu nie zabraknie również połączenia dowcipu z muzyką. Mistrzami w tej dziedzinie są muzycy z Grupy MoCarta, którzy będą mieli okazję zaprezentować się przed publicznością czwartego dnia Festiwalu w trakcie koncertu Ale Czad!, czyli podróże Grupy MoCarta.

Więcej informacji – na stronie: www.violintorun.tos.art.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej. 

Share on Facebook
 
Uczniowie POSM w Krakowie w cyklu „Music +” PDF Drukuj Email

Music +Kolejny koncert z cyklu „Music +”, który organizowany jest przez MDK „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18), odbędzie się w środę 24 lutego 2016 roku o godz. 19.00. Wystąpią uczniowie Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Krakowie.

Wśród wykonywanych utworów znajdą się m.in.: Etiuda – Obraz g-moll op.33 Siergieja Rachmaninowa, Recitativo i Scherzo-Caprice na skrzypce solo op. 6 Fritza Kreislera, Allegro Barbaro Beli Bartóka oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 cz. I Mieczysława Karłowicza.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
Więcej…
 
Nowy klip Meccore String Quartet PDF Drukuj Email

Meccore String Quartet: Szymanowski & DebussyW styczniu 2016 roku ukazał się teledysk promujący najnowszy album zespołu Meccore String Quartet: Szymanowski & Debussy, na którym znalazły się oba przełomowe kwartety Karola Szymanowskiego oraz uwodzicielski kwartet Claude'a Debussy’ego.

Charakter kompozycji sprowokował wielowymiarowe odczytanie, któremu brak słów i jasno zakodowanych znaczeń dodaje tylko aktualności i intuicyjnego przekazu. Dzięki choreografii stworzonej przez Izabelę Szostak, energetyzujące nagranie przemawia do słuchacza-widza z jeszcze większą intensywnością.

Utworzony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najwybitniejszych polskich kwartetów smyczkowych. Ma na koncie wiele nagród polskich i międzynarodowych. Zespół kształcił się m.in. w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz w mistrzowskiej klasie kameralistyki Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów z całego świata. Ważnym wydarzeniem w życiu artystycznym zespołu było uczestniczenie w kursie interpretacji muzyki Ludwiga van Beethovena prowadzonym przez Alfreda Brendla. Artyści występowali w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. w Londynie, Nowym Jorku, Wiedniu, Madrycie czy Berlinie. W 2011 roku kwartet otrzymał nominację do nagrody Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna m.in. za śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów. Artyści organizują także Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Q’arto Mondi i rozwijają działalność charytatywną.

ZOBACZ KLIP: www.youtube.com/watch?v=7sso7y3Uesg  

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Towarzystwo Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
2. edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA PDF Drukuj Email

KROPKA - Konkurs Polskich Krytyków MuzycznychFundacja MEAKULTURA zaprasza do udziału w drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Nabór zgłoszeń potrwa do 22 lutego 2016 roku.

Dużo mówi się o tym, że w nowoczesnych mediach nie ma miejsca na krytykę muzyczną, organizatorzy jednak wierzą, iż jest ona wciąż potrzebna i spełnia się w słuchaniu, pisaniu, czytaniu – w żywych praktykach. Zamiast formułować definicje krytyki woleliby widzieć ją w działaniu i na tej podstawie wnioskować o roli, jaką wyznacza jej współczesność. Okazję ku temu stwarza konkurs przeznaczony dla krytyków – rywalizacja, która pozwoli zebrać wartościowe teksty w jednym miejscu, by wyłonić spośród nich te najlepsze.

W konkursie mogą wziąć udział nie tylko autorzy działający w kraju, ale także ci, którzy piszą o muzyce polskiej za granicą. Krytykę można dziś wywodzić zarówno z akademickich czasopism, jak i z Internetu, zinów bądź tygodników opinii. Przyjmuje najróżniejsze formy (recenzja, esej, felieton, wpis na blogu). Dotyczy rozmaitych gatunków i stylów muzycznych. Krytyka, która poszukiwana jest w konkursie, oferuje wnikliwy kontakt z muzyką, o której traktuje, oraz z czytelnikiem, do którego jest kierowana. Gdzieś pomiędzy nimi znajduje się tekst – medium, którego opanowanie pozwala ocenić poziom umiejętności, wiedzy i zaangażowania krytyka.

A zatem krytyka krytyki? Oczywiście. Krytyk poświęca się muzyce, a organizatorzy chcą jego pracę (d)ocenić i promować przez usytuowanie jej wśród najistotniejszych elementów dzisiejszej rzeczywistości – tych, które pozwalają nam się w niej orientować i aktywnie w niej uczestniczyć. KROPKA to konkurs, który – wbrew nazwie – nie ma nic wspólnego z zakańczaniem. Współzawodnictwo ma ukazać krytykę jako proces, pracę w centrum i na peryferiach, podejmowaną przez autorów młodych, rozwijających się, oraz tych, którzy zdobyli już w tej sferze doświadczenie. Integracja środowiska oraz zaprezentowanie go publiczności jest głównym zamiarem konkursu.

Teksty należy wysyłać na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Nagrody zostaną przyznane w trzech kategoriach: Nagroda Główna, Wyróżnienie dla debiutanta / Wyróżnienie dla blogera, Nagroda Specjalna. W tym roku przewidziane są także: Nagroda Indywidualna Piotra Metza, Nagroda Redaktora Naczelnego PWM oraz Nagroda Fundacji MEAKULTURA Ogłoszenie wyników nastąpi 15 kwietnia 2016 roku. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 12 maja 2016 roku w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.

Więcej informacji znajduje się na stronie: www.fundacjameakultura.pl/kropka

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Pieśni, piosenki, wiersze czyli „Śpiewnik miłosny” PDF Drukuj Email

Śpiewnik miłosnyW przeddzień wspomnienia świętego Walentego, który jest patronem zakochanych, Polski Chór Kameralny zaprasza gdańską publiczność na przygotowane przez Macieja Małeckiego i Annę Seniuk widowisko słowno-muzyczne, na które składają się pieśni i piosenki napisane przez kompozytora. Koncert zatytułowany Śpiewnik miłosny odbędzie się w sobotę 13 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w Sali mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35).

Miłość. Chyba nie ma w sztuce, bez względu na jej dziedzinę, tematu, który byłby wykorzystywany przez artystów częściej i chętniej. Kiedy jednak przyjrzymy się muzyce chóralnej, powyższe twierdzenie przestaje być tak zupełnie oczywiste. Okazuje się jednak, że pośród utworów sakralnych (które nota bene często mówią o miłości, ale do Boga czy Matki Boskiej) czy patriotycznych można znaleźć przykłady twórczości opisującej w fakturze chóralnej także miłość w tym bardziej ludzkim wymiarze – jako coś, czego pragniemy i czego szukamy na co dzień. Zawarta w Śpiewniku miłosnym muzyczna wizja miłości według Macieja Małeckiego obejmuje pieśni i piosenki zaaranżowane na chór oraz wiersze polskich poetów, m.in. Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima oraz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Wyboru poezji dokonała Anna Seniuk, która sprawuje pieczę nad całością przedstawienia.

Sam kompozytor tak mówi o swoim dziele: „Najpierw Polski Chór Kameralny cudownie wykonał moją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie. To obudziło we mnie pragnienie współpracy z tym zespołem i zainspirowało do dopisania kolejnych pieśni do wcześniej już skomponowanych. Tak powstały Pieśni miłosne ze słowami Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Gdański chór parokrotnie już je wykonywał. A potem w czasie rozmów z Janem Łukaszewskim zrodziła się myśl stworzenia większego programu koncertowego. I oto rezultat – Śpiewnik miłosny, na który składają się wspomniane wyżej Pieśni Tetmajerowskie, dwa utwory bez słów oraz moje pieśni i piosenki w większości ze sztuk teatralnych. Śpiewnik miał swą premierę w 2003 roku. Pracowałem wówczas intensywnie przez całe lato i połowę jesieni, aby dokonać transkrypcji tych piosenek na chór a cappella, co okazało się zajęciem piekielnie trudnym.” 

Patronad medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Share on Facebook
 
Michaił Jurowski z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w Warszawie PDF Drukuj Email

Emocjonalizm i potęga patosuWyjątkowo zapowiada się specjalny koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 11 lutego 2016 roku w Filharmonii Narodowej. Jego bohaterem będzie jeden z czołowych europejskich dyrygentów – Michaił Jurowski. Maestro pokieruje Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus po raz pierwszy. Będzie to także pierwszy koncert słynnego Rosjanina na deskach Filharmonii Narodowej.

Pochodzący z muzycznej rodziny dyrygent dorastał wśród tak wielkich artystów jak Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Pavel Kogan, Emil Gilels oraz Aram Chaczaturian. Bliskim przyjacielem rodziny Jurowskich był Dymitr Szostakowicz, z którymMichaił miał okazję grywać na fortepianie utwory na cztery ręce. Nic więc dziwnego, że Maestro Jurowski uznawany jest dziś za jednego z czołowych interpretatorów muzyki Szostakowicza. W 2012 roku dyrygent został uhonorowany trzecią Międzynarodową Nagrodą im. Szostakowicza przyznawaną przez Fundację im. Szostakowicza w Gohrisch.

W swojej karierze Maestro Jurowski z powodzeniem łączy dyrygowanie orkiestrami filharmonicznymi i operowymi. Pracował z najbardziej liczącymi się orkiestrami w Europie i na świecie, m.in. z Teatru Bolszoj, Komische Oper Berlin, WDR Rundfunkorchester w Kolonii, Opery w Lipsku, z Orkiestrą Symfoniczną Radia Berlin, Orkiestrą Gewandhaus w Lipsku, Filharmonii Drezdeńskiej i Staatskapelle Dresden, Orkiestrą Filharmoniczną w Oslo, Orkiestrą Symfoniczną w São Paulo i Orkiestrą Symfoniczną Stavanger.

Maestro Jurowski zadyryguje w Warszawie IX Symfonią d-moll Antona Brucknera oraz II Koncertem fortepianowym Sergiusza Rachmaninowa, którego solistą będzie wybitny pianista Konrad Skolarski. Jak powiedział prof. Peter Feuchtwanger: „Kiedy słucham gry Konrada Skolarskiego to, co przychodzi mi na myśl, to złota era pianistyki”.

Bilety na koncert dostępne na www.filharmonia.pl, www.bilety24.pl oraz w kasach Filharmonii Narodowej (od poniedziałku do soboty, w godzinach 10.00-14.00 oraz 15.00-19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Share on Facebook
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 10 z 21
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information