21 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Nasze patronaty
III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Patri Patriae” – Katowice, 2018 PDF Drukuj Email

p Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara ogłasza III edycję Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II dla uczniów średnich szkół muzycznych, studentów oraz młodych kompozytorów.

Organizatorami Konkursu są: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Centrum Edukacji Artystycznej i Związek Kompozytorów Polskich

Przedmiotem konkursu jest: utwór na dowolny instrument solowy, w tym także organy, lub utwór na chór żeński a cappella z możliwym zastosowaniem 1 lub 2 żeńskich głosów solowych, lub utwór na orkiestrę kameralną z możliwością zastosowania jednego instrumentu solowego, lub utwór na orkiestrę kameralną i chór żeński.

Konkurs odbywa się w dwóch grupach wiekowych: uczniowie średnich szkół muzycznych oraz studenci i kompozytorzy urodzeni po 1.01.1992 r.

Nadesłany utwór nie może być wcześniej opublikowany, publicznie wykonany i nagrodzony w innym konkursie. Konkurs jest anonimowy.

Za najlepsze utwory przyznane będą nagrody i wyróżnienia. Laureaci konkursu otrzymają statuetkę liry oraz zapis wykonania swojej kompozycji na płycie DVD. Utwory nagrodzone zostaną wykonane na Koncercie Laureatów w kwietniu 2018 roku.

Prace konkursowe należy przesyłać do 19 stycznia 2018 roku drogą pocztową.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin dostępne są na stronie: http://2st.zpsm.edu.pl

Share on Facebook
 
III Festiwal ORGANy Plus+ 2017 w Gdańsku PDF Drukuj Email

oW dniach 9-11 czerwca oraz 11-15 października 2017 roku w kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu odbędzie się trzecia edycja Festiwalu ORGANy Plus+.

We franciszkańskim kościele trwa realizacja projektu odbudowy wielkich historycznych organów Mertena Friese (www.organy.gda.pl). Tylko w tym miejscu możemy podziwiać piękno muzyki wybrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny gdzie indziej. W październiku zakończy się drugi etap odbudowy wielkich organów. Podczas jesiennej części Festiwalu słuchacze będą mogli podziwiać kolorowe brzmienia większości zrekonstruowanych sekcji organowych. Cały instrument będzie ukończony w czerwcu 2018 na 400-lecie jego powstania. Koncerty mają na celu jak najszerszą promocję możliwości wsparcia projektu przez każdego, komu bliski jest rozwój kultury naszego kraju, ale również prezentację niesamowitych możliwości brzmieniowych instrumentu w wykonaniu najwybitniejszych organistów europejskich z towarzyszeniem zaproszonych przez siebie gości w programach dedykowanych specjalnie dla festiwalu.

Tematem przewodnim będzie twórczość gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronau (1699? – 1747), którego 270. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Muzyk pozostawił po sobie największy zbiór fug i registracji organowych w osiemnastowiecznej muzyce europejskiej. W tym roku po raz pierwszy zabrzmią jego fugi partimento, przygotowane przez organistów na zamówienie festiwalu: będzie to współczesna sztuka muzyczna inspirowana epoką baroku.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.organyplus.com 

Share on Facebook
 
„Co mi w duszy gra?” PDF Drukuj Email

c„Co mi w duszy gra?” to cykl wydarzeń, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Koncerty odbędą się w dniach 24 maja - 28 grudnia 2017 roku w Katowicach w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Nowowiejski 2017”.

W roku Feliksa Nowowiejskiego Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” pragnie przybliżyć katowickim melomanom jego bogatą i wartościową twórczość. Program cyklu koncertowego został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Odpowiedziami na zadane pytanie będą koncerty o poszczególnych tytułach: Polska i jej historia, Muzyka ludowa, Poezja, Muzyka i sacrum, Baśnie i legendy, Polskie obyczaje.

Wydarzenia projektu to koncerty monograficzne i koncerty, w których twórczość Nowowiejskiego zostanie przedstawiona w otoczeniu dzieł innych wybitnych polskich twórców, takich jak: Karol Szymanowski, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Zygmunt Noskowski czy Witold Lutosławski.

Muzyka Nowowiejskiego zabrzmi w interpretacji takich artystów, jak Paweł Konik i Michał Biel, Ewa Tracz, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, Anna Borucka, Aleksander Kruczek, Łukasz Zientarski, Jakub Pankowiak, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, Julian Gembalski i Marek Smoczyński (laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego im. F. Nowowiejskiego). Ponadto wystąpi zespół wokalny Contento core, kierowany przez Marię Piotrowską-Bogalecką, oraz Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl 

Share on Facebook
 
Krytycy zwyciężyli, nagrody rozdane! PDF Drukuj Email

kZa najlepsze teksty i najciekawszą książkę o muzyce, ale też za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej 28 maja 2017 roku w siedzibie PWM w Warszawie wręczono nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz trzeci. Nagrody otrzymali: Kaja Prusinowska, Małgorzata Gąsiorowska, Krzysztof Marciniak, David Pountney, Dominik Gac i Jakub Dymek. Przyznana po raz pierwszy w historii konkursu Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP trafiła zaś do wieloletniego publicysty Polskiego Radia Marka Zwyrzykowskiego. Nagrodę Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej otrzymał natomiast związany od wielu lat z Polskim Radiem i magazynem „Jazz Forum” dziennikarz i krytyk muzyczny Tomasz Szachowski.

Podczas gali poznaliśmy także laureata ufundowanej po raz pierwszy w ramach konkursu Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Otrzymał ją Leszek Gnoiński za książkę Republika. Nieustanne tango. „Grzegorz Ciechowski i Republika to bardzo ważne elementy polskiej kultury ostatnich 30-40 lat. Mam nadzieję, że ta książka to udowadnia”, - powiedział Gnoiński.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
Recital Ivo Pogorelića PDF Drukuj Email

p9 czerwca 2017 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się recital Ivo Pogorelića z cyklu Świat wielkiej muzyki, organizowanego przez Cracovia Music Agency.

Ivo Pogorelić urodził się w Belgradzie w 1958 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat, a w wieku lat 12 przeniósł się do Moskwy, gdzie kształcił się w Centralnej Szkole Muzycznej i Konserwatorium Moskiewskim. W 1976 rozpoczął intensywne studia pod opieką wybitnej pianistki i pedagoga Alizy Kezeradze, której był mężem od 1980 roku, aż do jej przedwczesnej śmierci w 1996. Pogorelić zdobył pierwszą nagrodę w Casagrande Competition w Terni (Włochy, 1978) i w Montreal International Music Competition (1980), lecz niespodziewanie w tym samym roku nie wszedł do finału Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Poczynając od debiutanckiego recitalu w Carnegie Hall (1981), zadziwiał publiczność w wielkich salach koncertowych na całym świecie. Występował z uznanymi orkiestrami filharmonicznymi Berlina, Wiednia, Chicago, Filadelfii, Bostonu, Los Angeles, Nowego Jorku, a także z orkiestrami londyńskimi i z Orchestre Philharmonique de Radio France. Gdziekolwiek i kiedykolwiek występuje, jego oszałamiające interpretacje muzyki potwierdzają oryginalność talentu artysty. Ivo Pogorelić nagrał imponującą liczbę płyt dla Deutsche Grammophon Gesellschaft z repertuarem począwszy od baroku po klasykę, od romantyzmu do muzyki XX wieku. Łączny efekt nagrań podkreśla jego status w świecie muzyki.

W sezonie 2015/2016 Ivo Pogorelić zagrał koncerty w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Macedonii i Turcji. W następnym sezonie pianista wyruszy w trasę koncertową po Chinach i Japonii. Podczas krakowskiego koncertu wykona m. in. Balladę F-dur op. 38 nr 2 oraz Scherzo cis-moll op. 39 nr 3 Fryderyka Chopina.

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Share on Facebook
 
IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Moniki Sikorskiej-Wojtacha „Czerwcowe dźwiękobranie” PDF Drukuj Email

cSzkoła Muzyczna I st. w Wieliczce zaprasza na IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny imienia znanej wykonawczyni muzyki współczesnej Moniki Sikorskiej-Wojtacha „Czerwcowe dźwiękobranie”, który odbędzie się w dniach 31 maja – 3 czerwca 2017 roku w Auli przy ul. Dembowskiego 59 w Wieliczce.

Celem Konkursu jest konfrontacja osiągnięć artystycznych uczniów szkół muzycznych, wymiana doświadczeń pedagogicznych pomiędzy nauczycielami oraz popularyzacja muzyki fortepianowej XX i XXI wieku, muzyki polskiej, a w szczególności twórczości kompozytorów krakowskich.

Konkurs skierowany jest do uczniów klas III – VI szkół muzycznych I stopnia oraz klas I – VI szkół muzycznych II stopnia. Organizator dopuszcza możliwość udziału w Konkursie uczestników z zagranicy, dla których obowiązuje kategoryzacja wiekowa.

Zgłoszenia należy przesyłać do dnia 5 maja 2017 roku drogą elektroniczną, używając formularza umieszczonego na stronie szkoły.

Konkurs dzięki oryginalnej formule, łączącej elementy rywalizacji z nowoczesnym podejściem do edukacji pianistycznej oraz interesującymi wydarzeniami artystycznymi przyciąga do Wieliczki coraz więcej uzdolnionej muzycznie młodzieży. Tylko w III edycji konkurs zgromadził blisko 90 wykonawców z najdalszych zakątków Polski od Szczecina poprzez Warszawę, Poznań po Rzeszów. W jury tegorocznego konkursu zasiądą: prof. Andrzej Pikul z Akademii Muzycznej w Krakowie – przewodniczący Jury, dr hab. Mariusz Ciołko z Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie – filii w Białymstoku, dr hab. Mariusz Drzewicki z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, dr hab. Michał Szczepański z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz dr Hubert Salwarowski z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

IV edycja konkursu wpisuje się w obchody 10-lecia Szkoły Muzycznej I st. w Wieliczce, dlatego będzie miała wyjątkowy charakter. Oprócz przesłuchań konkursowych będzie możliwość obcowania z muzyką podczas Koncertu Jubileuszowego, a także uczestniczenia w wykładzie dotyczącym sztuki pianistycznej, który wygłosi wybitny pianista i pedagog prof. Andrzej Jasiński z Akademii Muzycznej w Katowicach.

Regulamin oraz Formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie: www.smuzwieliczka.edu.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
XIII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” PDF Drukuj Email

mW dniach 15-20 maja 2017 roku odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – najbardziej rozśpiewana i zarazem multikulturowa impreza chóralna w Polsce. W programie festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z Kolumbii, Litwy, Ukrainy, Rosji oraz Polski.

Zespoły zmierzą się w trzech kategoriach muzycznych – muzyka sakralna, muzyka świecka oraz jazz, gospel i spirituals – i powalczą o Statuetkę Sopockiej Mewy oraz nagrodę Grand Prix. Chóry oceni profesjonalne międzynarodowe jury pod kierownictwem prof. Marcina Tomczaka (Akademia Muzyczna w Gdańsku) w składzie: dr Brady R. Allred (USA), prof. Theodora Pavlovitch (Bułgaria), Gérard’d du Toit (Republika Południowej Afryki). Wyniki konkursu poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 20 maja (sobota) o godz. 17.00 na tarasach przy Aquaparku w Sopocie. W koncercie wezmą udział najlepsze nagrodzone chóry oraz gości festiwalu – zespół Adila z Gruzji.

Mundus Cantat tradycyjnie zaistnieje w przestrzeni miejskiej za sprawą performance’ów chóralnych: Oddychanie Na Śniadanie – Śpiewający Streching na sopockim molo oraz Parady Otwarcia, kiedy 18 maja o 16.30 rozśpiewany kolorowy orszak przejdzie ulicą Bohaterów Monte Cassino i będzie zachęcał przypadkowych przechodniów do uczestnictwa w koncertach towarzyszących. Nie zabraknie śpiewów, luźnej atmosfery, melodii z całego świata oraz tańców za sprawą energicznego chóru z gorącej Kolumbii.

„Mundus Cantat” to nie tylko koncerty. 19 maja w sali PFK w Sopocie odbędą się Mistrzowskie Warsztaty Chóralne, które poprowadzą jurorzy festiwalu: dr Brady R. Allred oraz Gérard’d du Toit. Każdy może wziąć udział w warsztatach, jednak liczba miejsc jest ograniczona. Pytania o warsztaty należy kierować mailowo pod adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.  

Wstęp wolny na wszystkie festiwalowe wydarzenia za wyjątkiem Koncertu Finałowego oraz Mistrzowskich Warsztatów Chóralnych.

Szczegółowe informacje – na stronie: munduscantat.pl 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Festiwalu

Share on Facebook
 
Koncert symfoniczny Sinfonii Iuventus – Szymanowski / Strauss / Rimski-Korsakow PDF Drukuj Email

siPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert 20 maja 2017 roku, podczas którego w roli solistki zaprezentuje się Katarzyna Oleś-Blacha, a całość poprowadzi ceniony dyrygent Tomasz Tokarczyk. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia muzycy wykonają dzieła Szymanowskiego, Straussa i Rimskiego-Korsakowa.

Wokalna ornamentyka, zmysłowość, orientalne aluzje oraz bogata harmonika to cechy cyklu Pieśni księżniczki z baśni (1915 r.) Karola Szymanowskiego. Rodzeństwo sławnego kompozytora wykazywało się wieloma talentami: brat Feliks był zdolnym pianistą, siostra Stanisława – śpiewaczką, młodsza od niej Zofia miała ambicje literackie – to ona jest autorką tekstów pieśni (a brat zadedykował jej swe opracowanie). Zachęcony sukcesem pierwotnej wersji na głos i fortepian Szymanowski dokonał w 1933 roku orkiestrowej aranżacji trzech z sześciu pieśni, a ich pierwszą wykonawczynią była Ewa Bandrowska-Turska.

Wśród wielu utworów inspirowanych fascynującym kolorytem orientu do najbardziej emblematycznych i najpopularniejszych należy Szeherezada Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Rosyjski kompozytor słynął zwłaszcza z wielkiego uwrażliwienia na subtelności orkiestrowych barw i faktur. Jego maestria we władaniu symfonicznym instrumentarium była niezrównana, inspirując wielu późniejszych twórców. Czteroczęściowa fantazja-suita symfoniczna na motywach Baśni tysiąca i jednej nocy ukazuje cały ów kunszt, służący tu dźwiękowemu odtworzeniu tajemniczej aury wschodnich opowieści. Ponadto podczas koncertu zabrzmią 6 pieśni „Brentano-Lieder” na głos i orkiestrę Richarda Straussa.

Kompozycje wokalne wieczoru wykona Katarzyna Oleś-Blacha, solistka m.in. Opery Krakowskiej, oklaskiwana na wielu scenach i estradach Polski i świata, zwłaszcza za wspaniałe kreacje koloraturowe. Z Operą Krakowską związany jest także dyrygent wieczoru Tomasz Tokarczyk – obecnie jej kierownik muzyczny; oprócz wysoko cenionych realizacji teatralnych, w tym znakomicie przyjętych premier, ma na swym koncie owocną współpracę koncertową i fonograficzną z wieloma orkiestrami polskimi i zagranicznymi.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

Share on Facebook
 
III Konwencja Muzyki Polskiej PDF Drukuj Email

kW dniach 15-17 maja 2017 roku w Bibliotece Narodowej odbędzie się III Konwencja Muzyki Polskiej – ogólnopolskie spotkanie przedstawicieli środowiska muzycznego.

Celem III Konwencji Muzyki Polskiej jest dyskusja na temat różnych dziedzin muzyki i infrastruktury polskiej kultury muzycznej, postawienie diagnozy i formułowanie strategii zmian. Ważnym punktem odniesienia będą wnioski i postulaty sformułowane trzy lata temu, które dostępne są w archiwum II Konwencji Muzyki Polskiej z 2014 roku.

Konwencja skierowana jest do przedstawicieli środowiska muzycznego: kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów i teoretyków muzyki, dziennikarzy i krytyków, przedstawicieli instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studentów i melomanów.

Obrady pierwszego i trzeciego dnia trasmitowane są „na żywo” w Internecie. Początek transmisji 15 maja o godz. 10.00, 17 maja o godz. 12.00 na stronie transmisja.konwencjamuzyki.pl oraz na kanale IMITpolska na YouTube. Drugi dzień z panelami dyskusyjnymi zostanie nagrany i udostępniony w formie audio po zakończeniu Konwencji.

Konwencja zajmie się całokształtem spraw polskiej muzyki od dzieł historycznych do szerokiego spektrum współczesności: od muzyki poważnej, poprzez jazz, alternatywę, muzykę tradycyjną do muzyki popularnej. Przygotowywane analizy będą zawierały dane o uczestnictwie w kulturze, dostępie do muzyki, aktywności artystycznej i kulturoznawczej, wydawnictwach, mediach, instrumentarium kulturowym i infrastrukturze prawnej w tym prawie autorskim.

Cztery panele odbywają się w ramach przygotowań do Ogólnopolskiej Konferencji Kultury (Wrocław, 5 czerwca 2017). Pierwszego dnia wygłoszone zostaną referaty otwierające, a także będą zaprezentowane wybrane projekty muzyczne narodowych instytucji kultury (IMiT, NIFC, IAM, PWM) oraz Polskiej Rady Muzycznej i Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Odbędzie się także prezentacja wyników badań dotyczących powszechnej edukacji muzycznej w Polsce oraz przedstawione zostaną propozycje działań animacyjnych w tym obszarze. Drugiego dnia odbędą się równoległe, otwarte dla publiczności panele dyskusyjne, prowadzone przez zaproszonych moderatorów. Trzeciego dnia nastąpi podsumowanie dyskusji panelowych, po którym odbędzie się dyskusja plenarna.

Organizatorem Konwencji jest Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Polską Radą MuzycznąZwiązkiem Artystów Wykonawców STOART, Otwartym Forum Muzyki, Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków oraz Forum Muzyki Tradycyjnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.konwencjamuzyki.pl 

Share on Facebook
 
Gala „Kropki” już w najbliższą niedzielę PDF Drukuj Email

kNagrody za najlepsze teksty o muzyce opublikowane w 2016 roku, ufundowana po raz pierwszy Nagroda Publiczności czy nagroda za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – Gala Finałowa III edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” już w najbliższą niedzielę 28 maja 2017 roku w Warszawie.

To już trzecia edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”, którego organizatorem i pomysłodawcą jest Fundacja Meakultura. Jurorzy tegorocznej edycji – Daniel Cichy (przewodniczący), Waldemar Kuligowski, Paweł Gancarczyk, Miłosz Bembinow, Ewa Szczecińska, Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Ich decyzją Grand Prix za najlepszy tekst o muzyce – 3000 zł oraz zestaw głośnikowy MAESTRO III firmy Tonsil o wartości ok. 2500 zł – otrzyma Kaja Prusinowska („Muzyka w Mieście”). W kategorii artykuł/felieton Nagrodę Główną – 1500 zł – odbierze Małgorzata Gąsiorowska („Ruch Muzyczny”), natomiast w kategorii recenzja/relacja Krzysztof Marciniak („Glissando”). Wyróżnienie dla debiutanta przypadnie w tym roku Karolinie Annie Pawłowskiej (Meakultura.pl), zaś Nagrodę Specjalną dla dziennikarza zagranicznego piszącego o polskiej muzyce otrzyma David Pountney („The Guardian”).

Nagroda Indywidualna Piotra Metza trafi w tym roku do Dominika Gaca („Gazeta Magnetofonowa”), Nagroda Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM do Jakuba Dymka (Dwutygodnik.com), a przyznana po raz pierwszy w historii konkursu Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP do Marka Zwyrzykowskiego.

Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się w warszawskiej siedzibie PWM. Podczas gali poznamy także laureata Nagrody Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz zdobywcę ufundowanej po raz pierwszy w ramach konkursu Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku.

Wydarzenie uświetnią swym występem znakomici muzycy: Cezariusz Gadzina (saksofon), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Maurycy Raczyński (klawesyn). Ceremonię poprowadzi zaś znany z wielu ról filmowych i serialowych aktor Maciej Makowski.

Zaproszenia na galę można rezerwować pod adresem mailowym: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.  

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
Inauguracja III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” PDF Drukuj Email

pTrzecia edycja III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” została zainaugurowana 26 kwietnia 2017 roku o godz. 17:00 na Uroczystym koncercie w Auli im. Bolesława Szabelskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W programie znalazły się utwory Bolesława Szabelskiego, Aleksandra Lasonia oraz kompozycje laureatów konkursu poprzednich edycji: Barbara Kaszuba Kontemplacje na skrzypce solo (1998), Paweł Hendrich Kiolik na flet solo (2002), Grzegorz Jurczyk Góry mgłą złączone na gitarę solo (2014), Nikodem Pospieszalski Przejście (2006), Jose Luis Gómez Aleixandre Reflections concertino na klarnet i orkiestrę smyczkową (2014).

Utwory wykonali: Władysław Szymański (organy), Barbara Kaszuba (skrzypce), Alicja Molitorys (flet), Błażej Sudnikowicz (gitara), Piotr Ptak (klarnet) oraz orkiestra uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Satellite Orchestra pod dyrekcją Macieja Cisowskiego.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
The Metropolitan Opera – live in HD: „Kawaler z różą” Richarda Straussa PDF Drukuj Email

m13 maja 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera premiery sezonu: spektaklu Kawaler z różą Richarda Straussa.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć komedię muzyczną Der Rosenkavalier Richarda Straussa pod dyrekcją Sebastiana Weigle’a.

Najbardziej wiedeńska z oper Richarda Straussa twórczo nawiązuje do lekkich i pikantnych dzieł W. A. Mozarta. Pełno tu przebieranek, żartobliwych i niegroźnych pomyłek i oszustw, które mają na celu utarcie nosa zbyt dumnym arystokratom lub zbyt roznamiętnionym podrywaczom. Młodziutki kochanek Marszałkowej otrzyma miłość równie młodej Zofii, a zbyt starzy już na miłość Marszałkowa i Baron Ochs usuną się w cień – ona z rezygnacją, on ze wstydem, wystrychnięty na dutka.

Reżyser Robert Carsen, który przygotował premierę niniejszej inscenizacji w The Metropolitan Opera, zapowiada, że umieści akcję w schyłkowym okresie cesarstwa Habsburgów, podkreślając podtekst opery, jakim jest konflikt klasowy na bogatym tle z czerwonego adamaszku. W roli Marszałkowej zobaczymy Renée Fleming, najwspanialszą odtwórczynię tej roli w ostatnich trzech dekadach. W pozostałych rolach wystąpią: Elīna Garanča (Oktawian), Erin Morley (Zofia), Matthew Polenzani (Śpiewak), Marcus Brück (Faninal) i Günther Groissböck (Baron Ochs).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Share on Facebook
 
IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny „Czerwcowe dźwiękobranie" im. Moniki Sikorskiej-Wojtachy PDF Drukuj Email

cW dniach 31 maja – 2 czerwca 2017 roku w Auli Szkoły Muzycznej przy ul. Dembowskiego 59 w Wieliczce odbędzie się IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny „Czerwcowe dźwiękobranie" im. Moniki Sikorskiej-Wojtachy.

Od trzeciej edycji patronką Konkursu jest znana wykonawczyni muzyki współczesnej pianistka Monika Sikorska-Wojtacha, profesor Akademii Muzycznej w Katowicach (zmarła w 2014 roku). Zgodnie z regulaminem program występu musi zawierać utwór napisany w XX lub XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł kompozytorów polskich. Przewodniczący jury prof. Andrzej Pikul ufundował nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Krystyny Moszumańskiej-Nazar. Jury pod przewodnictwem Pikula wysłucha 50 młodych pianistów.

Konkurs dzięki oryginalnej formule, łączącej elementy rywalizacji z nowoczesnym podejściem do edukacji pianistycznej oraz interesującymi wydarzeniami artystycznymi, przyciąga do Wieliczki coraz więcej uzdolnionej muzycznie młodzieży. Prestiż konkursu podkreśla znamienite jury, w którym zasiądą wybitni polscy pianiści i pedagodzy. Przesłuchaniom towarzyszyć będą warsztaty pianistyczne prowadzone przez jurorów oraz wykład prof. Andrzeja Jasińskiego z Akademii Muzycznej w Katowicach o twórczości fortepianowej W. A. Mozarta oraz F. Chopina. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina jest fundatorem głównych nagród dla laureatów konkursu. Wyróżnieni pianiści otrzymają nuty sponsorowane przez PWM, a zdobywca Grand Prix – obraz artysty malarza Henryka Kozubskiego i voucher od hurtowni muzycznej Magnus. Koleje Małopolskie zapewniają uczestnikom darmowy przejazd pociągiem, a Café Pistacja funduje lody Wielickie Solone.

Młodzi pianiści zagrają na fortepianie marki „Fazioli”, który specjalnie na czas trwania konkursu udostępnia Silesia Music Center.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie organizatora: www.smuzwieliczka.edu.pl 

Share on Facebook
 
„SUPERSAM + 1”: Zdzisław Piernik i David Moss PDF Drukuj Email

s25 maja 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) rozpocznie się cykl wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

Projekt „SUPERSAM + 1” koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. „SUPER” w tytule oznacza, że program przewiduje udział uznanych artystów polskich i zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SAM” określa występ solowy, ale również twórcze osamotnienie. „+ 1” oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Podczas koncertu 25 maja wystąpią Zdzisław Piernik i David Moss. Zdzisław Piernik ukończył studia w warszawskiej PWSM. Jest interpretatorem muzyki współczesnej. Ściśle współpracował z wieloma kompozytorami, demonstrując możliwości tuby naturalnej i preparowanej. Jako pierwszy tubista w Polsce wprowadził do swojej gry flażolety, glissanda, frullato, wielodźwięki. Preparując swój instrument wydobywa dźwięki dalekie od naturalnej barwy tuby. Ma bardzo różnorodny repertuar koncertowy – od własnych transkrypcji dzieł dawnych mistrzów po najnowsze zdobycze muzyki współczesnej. David Moss jest perkusistą i śpiewakiem, dyrektorem artystycznym Institute for Living Voice. Współpracuje z Samem Auingerem (elektronika), Lillevan (wideo) i minimalistycznym groove trio Denseland.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Share on Facebook
 
Juwenalia Artystyczne 2017 PDF Drukuj Email

jTegoroczna, czwarta już edycja Juwenaliów Artystycznych odbędzie się 12 i 13 maja 2017 roku. Gmach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wypełni sztuka z pogranicza trzech dziedzin: muzyki, plastyki i teatru.

Juwenalia Artystyczne są jedynym studenckim festiwalem, którego podstawowym założeniem jest nawiązanie bliskiej współpracy trzech uczelni artystycznych – Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Poprzednie odsłony wydarzenia bezsprzecznie udowodniły, że koncerty, spektakle teatralne, warsztaty oraz wystawy organizowane w warszawskich uczelniach artystycznych cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i przyciągają uwagę szerokiego grona odbiorców.

W tym roku studenci, dość odważnie, postanowili postawić na folklor i tradycje, które w codziennej gonitwie zdają się powoli ginąć. Poprzez odświeżenie tematów pochodzenia i kultury tradycyjnej, połączenia ich z obecnymi trendami, młode pokolenie postara się najlepiej jak potrafi skłonić widzów do chwili refleksji nad kulturą i historią miejsca, w którym żyją.

W tym roku wydarzenie tradycyjnie rozpocznie Koncert Symfoniczny, stworzony w całości przez studentów UMFC, a wykonany wraz z zaproszonymi gośćmi: Kapelą ze Wsi Warszawa, Bum Bum Orkestar, Klaudiuszem Baranem, Pawłem Gusnarem. Orkiestra festiwalowa pod batutą Martyny Szymczak przedstawi trzy suity tematyczne, skomponowane specjalnie na tę okazję przez Zuzannę Koziej, Dominika Lasotę i Andrzeja Karałowa. Utwory zawierają trzy myśli przewodnie: folklor ludowy, muzykę klezmerską oraz szlagiery przedwojennej Warszawy. Następnego dnia w Sali koncertowej UMFC Teatr Pijana Sypialnia wystawi spektakl Łojdyrydy.

Na scenie plenerowej (skwer im. Bohdana Wodiczki) podczas dwóch dni Juwenaliowych wystąpią Ayran, Folklomerat, Grzeczni Chłopcy, Witold Janiak Trio, Woda na Młyn, Bum Bum Orkestar oraz Gooral.

Obok muzyki na scenie pojawią się tez występy teatralne, a całą przestrzeń UMFC wypełnią obrazy, warsztaty oraz scenografia, wykonana przez młodych artystów z ASP. Uniwersyteckie patio zmieni się w park rzeźb, przywiezionych specjalnie na tę okazję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona wydarzenia: https://www.facebook.com/juwenaliaartystyczne/ 

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 2 z 24
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information