27 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Nasze patronaty
II Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale PDF Drukuj Email

NII edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale, odbywająca się w Gdańsku w dniach 6-17 listopada 2016 roku, ma na celu ukazanie bieżących prac polskich kompozytorów, reprezentujących różne pokolenia i środowiska.

Program festiwalu obejmuje premierowe wykonania utworów rodzimych twórców, jak również dzieł znanych już publiczności innych ośrodków, lecz jeszcze nie granych w Gdańsku. Z muzyki zagranicznej zostaną zaprezentowane dzieła twórców z Niemiec, Skandynawii i Ukrainy. Z wyjątkiem koncertu ukraińskiego, który stanowi przekrój dorobku tamtejszej muzyki XX i XXI wieku, uwzględniający w dużej mierze dzieła twórców narodowej szkoły ukraińskiej (Barwinski, Latoszynski, Łysenko i in.), propozycje te pochodzą głównie z XXI wieku, lecz reprezentują panoramę zjawisk, którym przypisuje się pierwszorzędne znaczenie w twórczości muzycznej ostatnich kilku dekad. Są to przede wszystkim rozmaite postacie dialogu z tradycją: odkrywanie na nowo dawnych (albo dopiero co przebrzmiałych) gatunków i stylistyk, a także rozszerzanie granic twórczości poprzez sięganie po inspiracje jazzowe, etniczne czy płynące z pop-kultury.

Na określenie tych zjawisk – typowych zresztą nie tylko dla nowej muzyki, ale także literatury i sztuk plastycznych – stosuje się pojemny termin „intertekstualizm”. Jak go rozumieć? I czy słuszne jest utożsamianie technik intertekstualnych stosowanych w literaturze i muzyce? Tej problematyce będzie poświęcona towarzysząca festiwalowi konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na którą zostali zaproszeni czołowi polscy muzykolodzy i kulturoznawcy.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Share on Facebook
 
Koncert Katedry Kompozycji UMFC PDF Drukuj Email

UMFC21 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w ramach koncertu Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpi Unplugged Orchestra pod dyrekcją Michała Śmigielskiego.

Koncerty Katedry Kompozycji odbywają się dwa razy do roku i służą prezentacji dzieł studentów, absolwentów i pedagogów związanych z Katedrą Kompozycji UMFC. W programie koncertu zabrzmią takie utwory, jak: Con sordino Zbigniewa Bagińskiego, Mała fantazja Miłosza Bembinowa, Sinfonietta – The Night of Fireworks Aleksandry Chmielewskiej, PRISMA II na fortepian i orkiestrę smyczkową Bartosza Kowalskiego, Tryptyk Michała Malca oraz Fantasie Collerica na orkiestrę smyczkową i 2 kotły Artura Słotwińskiego.

Autorzy utworów to pedagodzy w klasach kompozycji na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (Zbigniew Bagiński, Miłosz Bembinow i Bartosz Kowalski), a także studenci klasy prof. Pawła Łukaszewskiego (Aleksandra Chmielewska oraz Michał Malec). Artur Słotwiński pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, jest absolwentem kompozycji w klasach prof. Stanisława Moryto i prof. Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu wystąpi w roli solisty pianisty.

Wstęp na koncert, który będzie miał miejsce w Sali Koncertowej UMFC, jest wolny (obowiązują bezpłatne wejściówki).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
12. Festiwal Kwartesencja PDF Drukuj Email

KwartesencjaFestiwal Kwartesencja to od 12 lat nie tylko esencja najpiękniejszego, bo kameralnie intymnego muzykowania, lecz także odpowiedź na pytania o to, jak brzmi współczesny świat. W dniach 22 – 23 października 2016 roku nadarzy się znakomita okazja przejrzenia się w dźwiękowym zwierciadle, które stawiają przed nami muzycy najlepszego polskiego kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zaproszeni przez nich goście.

Royal String Quartet zawsze dowodził, że muzykę powinno dzielić wyłącznie na dobrą i złą, a wykonywać tylko tę pierwszą. Ich współpraca z czołówką polskich jazzmanów, Kayah, DJ Lenarem, Kapelą Ze Wsi Warszawa czy Stanisławą Celińską przyniosła zespołowi popularność nie tylko w kręgach filharmonicznych. Choć artyści mają w repertuarze całą klasyczną literaturę kwartetową, to podczas Kwartesencji najchętniej grają dzieła XX wieku oraz utwory nowe, często pisane specjalnie dla nich.

Podczas 12. Kwartesencji w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się prawykonanie zamówionego przez RSQ Kwartetu smyczkowego Zygmunta Koniecznego, żywej legendy Piwnicy pod Baranami. Obok jego delikatnie melodyjnej muzyki zabrzmi intrygujący i mocny w wyrazie Kwintet fortepianowy Mieczysława Weinberga, odkrywanego od kilku lat w Polsce i na świecie polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora połowy minionego stulecia. Nie zabraknie wielkich klasyków XX wieku: niegdysiejszego czołowego awangardzisty Europy Krzysztofa Pendereckiego (słynna klasycyzująca Sinfonietta w wersji na akordeon solo) oraz buntownika Wolfganga Rihma (cykl intensywnie emocjonalnych, niepokojących miniatur Fetzen na akordeon i kwartet). Wyjątkowo ciekawie zapowiada się wykonanie Musica da camera per quartetto d’archi Jana Krenza, obchodzącego dziewięćdziesiąte urodziny artysty, którego muzyka wciąż pozostaje w cieniu jego wybitnej działalności dyrygenckiej. RSQ zaprosił w tym roku charyzmatycznego Macieja Frąckiewicza, najlepszego polskiego akordeonistę młodego pokolenia, oraz pianistę Mischę Kozłowskiego, cenionego solistę i wybitnego kameralistę.

Royalsi i ich goście przekonują swoją publiczność, że słuchanie muzyki współczesnej – nawet jeśli wymaga od odbiorcy otwartości, skupienia i odrobiny wysiłku – daje ogromną satysfakcję i potrafi odmienić. Pokazują też niezwykłą różnorodność brzmień i stylów kameralistyki. Dowodzą, że Wolfgang Rihm miał rację, gdy twierdził, że muzyka jest wolnością.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Share on Facebook
Więcej…
 
Koncert prawykonań IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 PDF Drukuj Email

v5 listopada 2016 roku o godz. 19:30 w kościele franciszkanów na Wzgórzu Przemysła w Poznaniu odbędzie się ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert prawykonań Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Opus 966 to ogólnopolski konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przed młodymi twórcami stawiane jest wyjątkowe zadanie – skomponowanie utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z... 966 znaków muzycznych. Ich prace ocenia Jury pod przewodnictwem wybitnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Podczas ogłoszenia wyników nagrodzone utwory są wykonywane przez Poznański Chór Kameralny. Efektem edycji 2013, 2014, 2015 i 2016 jest prawie 100 nowych utworów chóralnych, z których wiele zostało włączonych do repertuarów chórów w Polsce i za granicą.

5 listopada ujawnione zostaną nazwiska sześciorga laureatów IV Konkursu ukrywających się do tej pory pod wybranymi przez siebie godłami. Po raz pierwszy zabrzmią też nagrodzone utwory. Wyniki konkursu ogłosi przewodniczący jury Opus 966 Paweł Łukaszewski. Wykonawcą koncertu będzie jeden z najlepszych polskich zespołów wokalnych - Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Opus 966 – na stronie: www.opus966.pl

Share on Facebook
 
II Gdański Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej MUNDUS CANTAT im. Jana Pawła II PDF Drukuj Email

MundusCantat2016Od 20 do 23 października 2016 roku potrwa 2. Edycja Gdańskiego Międzynarodowego Festiwalu Sakralnego MUNDUS CANTAT. Koncerty oraz przesłuchania odbędą się w gdańskich kościołach. Organizatorzy zaplanowali również niespodziankę dla słuchaczy – Noc Chórów!

W programie Festiwalu znajdą się koncerty na wysokim poziomie wykonawczym z udziałem chórów m.in. z Mińska, Białej Podlaskiej i Wejherowa. Przesłuchania konkursowe odbędą się w Kościele pw. Matki Bożej Fatimskiej na gdańskiej Żabiance. Zespoły będą oceniane przez profesjonalne jury w składzie: prof. Anna Fiebig, dr hab. Beata Wróblewska, prof. Waldemar Górski z Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz prof. Wiesław Delimat z Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie, a walczyć będą o Grand Prix, nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska oraz o statuetkę UBI Leones. 21 października chóry festiwalowe wyśpiewają NOC CHÓRÓW w kościołach gdańskiej Żabianki w hołdzie Janowi Pawłowi II, Wielkiemu Polakowi. Koncert Finałowy, na którym poznamy laureatów festiwalu, odbędzie się 22 października w Archikatedrze Oliwskiej. Obok laureatów Trójmiejskiej publiczności zaprezentuje się gość festiwalu - Chór Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Non Serio.

Hasłem tegorocznego festiwalu są słowa „Niech połączy nas melodia modlitwy”. Połączone chóry MUNDUS CANTAT GDAŃSK we wspaniałych wnętrzach gdańskich kościołów zaśpiewają utwór skomponowany specjalnie na tę okazję przez młodą, utalentowaną kompozytorkę z Wejherowa Annę Rocławską - Pieśń na cześć Jana Pawła II. Wydarzenie będzie wyrazem hołdu naszemu wielkiemu Polakowi Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II, który był strażnikiem pokoju na świecie.

Festiwal odbędzie się pod patronatem Metropolity Gdańskiego Jego Ekscelencji ks. Abp Sławoja Leszka Głódzia.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje - na stronie: munduscantat.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
XXVI Międzynarodowy Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych PDF Drukuj Email

fInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki SILESIA zaprasza na XXVI Międzynarodowy Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych, odbywający się pomiędzy 9 a 23 października 2016 roku. Dwutygodniowy muzyczny maraton jest wydarzeniem wyjątkowym, nie tylko ze względu na liczbę odbywających się koncertów, ale przede wszystkim na udział w nim wybitnych artystów różnych specjalności.

Są to laureaci najważniejszych konkursów muzycznych odbywających się w Polsce, na których otrzymują nagrodę specjalną SILESII w postaci zaproszenia do Katowic. Laureaci wezmą udział w koncertach, które odbywają się w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sali Kameralnej NOSPR w ramach „Środy młodych”, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej.

W tym roku po raz kolejny w Katowicach wystąpią laureaci głównych nagród prestiżowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium, jego ostatniej jubileuszowej 65 edycji. W koncercie inauguracyjnym w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego wraz z Orkiestrą Sinfonietta Cracovia, którą poprowadzi Massimiliano Caldi, zagrają zdobywca I nagrody i nagrody publiczności belgijski kontrabasista Wies de Boevé i czeska waltornistka Kateřina Javůrková, która została laureatką II nagrody (I nie przyznano). W Sali Kameralnej NOSPR wystąpi natomiast niemiecki kwartet smyczkowy Aris Quartett, laureat II nagrody i nagrody publiczności. Wśród zagranicznych gości festiwalu jest również słowacka wokalistka Mária Havril’aková, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Iuventus Canti 2016” we Vrablach, niezwykły ukraiński kwartet instrumentów ludowych „Labirynt” oraz młodzi artyści reprezentujący Konserwatorium Muzyczne im. Leoša Janáčka w Ostrawie.

Muzycznym znakiem XXVI Festiwalu będzie również wykonanie dwóch dzieł powstałych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”. W niedzielę 9 października utwór Mikołaja Góreckiego Trio concerto w katowickiej Akademii Muzycznej wraz z orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentuje trio wybitnych śląskich artystów: Joanna Domańska, Roman Widaszek i Tadeusz Tomaszewski. Drugi koncert z tej serii zaplanowany został w Muzeum Archidiecezjalnym, gdzie odbędzie się prawykonanie sekstetu Concertino Appassionato Benedykta Konowalskiego z udziałem zespołów Airis Quartet i Fluent Ensamble.

Finałowy koncert festiwalu zorganizowany został z myślą o najmłodszych odbiorcach muzyki w ramach projektu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!” W specjalnie dla nich przygotowanym widowisku muzyczno-multimedialnym „Muzyczny dźwiękogród” zagra Marcin Wyrostek ze swoim zespołem Tango Corazon.

Na koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc zgodnie z informacjami umieszczonymi w materiałach reklamowych i na stronie internetowej: http://www.silesia.art.pl/.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program PDF

Share on Facebook
 
Dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Międzylesiu PDF Drukuj Email

alt5 listopada 2016 roku odbędzie się trzecie ostatnie spotkanie z cyklu warsztatów improwizacji dla dzieci w wieku 3 – 8 lat „Opowiedz mi bajkę” w Międzylesiu, podczas których one będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Ideą projektu jest połączenie improwizacji, inspirowanych grafiką: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną.

Warsztaty poprowadzą aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński, muzycznymi gośćmi będzie Trillingen Duo, który tworzy Iwona Jędruch [gongi, misy dźwiękowe, skrzypce, śpiew] i Małgorzata Kołcz [kontrabas]. Podczas warsztatów dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji. Podczas zajęć oprócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku z instrumentów, które eksponują ich walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na drobnych perkusjonaliach.

Zajęcia, podczas których uczestnikom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie, trwają 90 minut z krótką przerwą. Udział jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: Wydarzenie na FB

Share on Facebook
Więcej…
 
SINFONIA IUVENTUS kameralnie PDF Drukuj Email

SI28 października 2016 roku o godz. 19.00 w murach najstarszej i największej uczelni muzycznej w Polsce, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, zabrzmi znakomita XX-wieczna kameralistyka. Zespoły kameralne muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonają utwory Francisa Poulenca i Arnolda Schönberga oraz zaprezentują prawykonanie nowego dzieła Piotra Wróbla pod batutą Andrzeja Borzyma juniora.

W pierwszej części koncertu – subtelne piękno, bogata, neoromantyczna ekspresja sekstetu smyczkowego Verklärte Nacht, op. 4 austriackiego pioniera dodekafonii Schönberga współgrać będzie z na poły namiętnym, na poły melancholijnym Sekstetem op. 100 Poulenca i jego przewrotną, groteskową częścią I (Allegro vivace).

Wieczór zwieńczy prawykonanie nowego dzieła aranżera, puzonisty basowego i tubisty Piotra Wróbla pt. Brass Symphony (2016) na 14-osobowy zespół instrumentów blaszanych, ubarwionych instrumentami perkusyjnymi. Utwór podzielony został na pięć części – Wiara, Walka, Katharsis, Beztroska i Spełnienie, o których sam kompozytor powiedział, iż odzwierciedlają dążenia człowieka do zmian, na poziomie zarówno błahym, codziennym, jak i na poziomie ważnych celów życiowych. Jest to pierwsza symfonia tego kompozytora, i, jak ma nadzieję, nie jego ostatnia.

Wstęp na koncert jest wolny: obowiązują bezpłatne zaproszenia, których dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00.

Utwór powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl  

Share on Facebook
 
Audio Stage 2016 PDF Drukuj Email

ASPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na Audio Stage 2016. Wieczór preludiów i monodramów audioscenicznych odbędzie się 23 października o godz. 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Tegoroczny Audio Stage jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych. Projekt jest dedykowany sztukom performatywnym. Jego ideą przewodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Podczas koncertu zostaną przedstawione prawykonania czterech monodramów audioscenicznych, skomponowanych przez Aldonę Nawrocką, Piotra Roemera, Adama Porębskiego i Andrzeja Kopcia. Wykonawcami oraz współautorami tych kompozycji będą aktorzy i tancerze: Bartosz M. Martyna, Ewa Wojtkiewicz, Krzysztof Boczkowski i Aleksandra Dziurosz.

Ich utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorką cyklu preludiów jest Agnieszka Stulgińska, a wykonawcami – klarnecista Michał Górczyński oraz wiolonczelista Robert Jędrzejewski.

Imprezą towarzyszącą o godz. 18:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu - Małgorzata Kołcz.

Zamówione przez PTMW u kompozytorów utwory, zostały sfinansowane w ramach stypendiów Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Projekt jest realizowany ze środków Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy oraz ZAiKS.

Wstęp na imprezę będzie wolny.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Share on Facebook
 
XVII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Inspiracja – Inwencja – Interpretacja PDF Drukuj Email

Muzyczne Konfrontacje„Inspiracja – inwencja – interpretacja" to hasło tematyczne XVII Festiwalu Muzyczne Konfrontacje, odbywającego się w dniach 25 września - 23 października 2016 roku.

Ideą tegorocznego przedsięwziecia jest zwrócenie uwagi na często pomijany, niekiedy wręcz dyskredytowany problem inspiracji i inwencji w muzyce polskiej, konfrontacja wybranych dzieł kompozytorów minionych epok, także uznanych mistrzów XX i XXI wieku z utworami powstającymi współcześnie. Festiwal będzie próbą spojrzenia na te zagadnienia z perspektywy poglądów i refleksji wybitnego polskiego muzykologa Bohdana Pocieja, który współtworzył pierwsze Muzyczne Konfrontacje. Jemu to – w piątą rocznicę śmierci – XVII Muzyczne Konfrontacje są dedykowane.

Program festiwalu pozwala na zaledwie dotknięcie złożonej problematyki określonej w podtytule. Dobór repertuaru warunkuje kameralna przestrzeń wnętrz, w których odbywać się będą koncerty. W porównaniu z poprzednimi edycjami Muzycznych Konfrontacji tegoroczny program w znacznie większym stopniu uwzględnia twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku. Po raz pierwszy w siedemnastoletniej historii Muzycznych Konfrontacji na tegorocznym Festiwalu zabrzmią prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Zgodnie z tradycją tego Festiwalu w programie znajdują się różne gatunki muzyczne, w tym jazz, muzyka improwizowana (inspirowana autentycznymi pieśniami ludowymi z Kurpiów) oraz spektakl poetycko-muzyczny, inspirowany poezją Adama Zagajewskiego (Prolog wydarzenia).

Festiwal stanowić będzie ponadto konfrontację muzycznych interpretacji/kreacji wybitnych polskich artystów (laureatów prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych i festiwalach, zdobywców „Fryderyków"), specjalizujących się w wykonawstwie muzyki różnych epok i stylów.

Data ostatniego spotkania festiwalowego (Epilogu) przypada 23 października, tj. w dniu 60. rocznicy Powstania Węgierskiego 1956 roku. Wydarzenie zakończy zatem muzyka Beli Bartoka oraz Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa.

Organizatorem XVII Festiwalu jest po raz pierwszy Fundacja Spotkania Muzyczne, działająca przy Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Share on Facebook
Więcej…
 
The Metropolitan Opera – live in HD: „Don Giovanni" 22 października PDF Drukuj Email

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii M. Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji 22 października można będzie podziwiać słynną operę Don Giovanni Mozarta w nowej obsadzieMET.

Sezon 2016/17 to bardzo ważny jubileusz. Tym razem zespół MET – założony w 1883 roku – będzie świętował 50- lecie swojej działalności w Lincoln Center. Pierwsze przedstawienie w nowym gmachu operowym MET dała w roku 1996. 11. sezon transmisji to 10 przedstawień na żywo ze sceny nowojorskiej The Metropolitan Opera, która tym razem zagra w swojej siedzibie łącznie 225 spektakli. Jak zwykle część przedstawień będzie transmitowana w Polsce i już po raz czwarty w Kinie Praha. Widzowie transmisji obejrzą 5 nowych inscenizacji (w tym jedno dzieło napisane w 2000 roku), 3 opery, których dotąd nie pokazywano w ramach cyklu, a także 2 wcześniej prezentowane, ale w nowej obsadzie.

Kierownictwo MET jak zwykle zaprosiło do współpracy najbardziej pożądanych śpiewaków świata. Nina Stemme, Placido Domingo, Diana Damrau, Vittorio Grigolo, Kristine Opolais, Renee Fleming, Elīna Garanča, Simon Keenlyside, Sonya Yoncheva, Thomas Hampson, Anna Netrebko, Dmitri Hvorostovsky, Nadine Sierra, Alice Coote, Matthew Polenzani – to tylko początek imponującej listy. Za pulpitem staną uznani dyrygenci. Nie zabraknie legendarnego Jamesa Levine’a, dyrektora muzycznego MET.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
Super Sam + 1 – Evan Parker / Jerzy Mazzoll PDF Drukuj Email

SuperSam„SUPERSAM PLUS 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram.

„SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów, „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „PLUS 1” w tytule oznacza, że podczas każdego z koncertów prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Każdy koncert „SUPERSAM PLUS 1” przewiduje udział uznanych artystów zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne oraz jednego artysty warszawskiego.

Podczas koncertu 20 października 2016 roku premiery swoich dzieł przedstawią Evan Parker oraz Jerzy Mazzoll.

Evan Parker jest znany z muzyki solowej granej na saksofonie sopranowym, jego twórczość w ostatnich latach skoncentrowana była na jego nieustannych poszukiwaniach technik takich jak cyrkularne oddychanie, przedęcie, multifonia i palcowanie krzyżowe. To środki techniczne, z których Parker korzysta bardziej analitycznie niż intuicyjnie, solowe występy określa jako wchodzenie w stan podobny do transu. Muzyka powstała w wyniku jest zdecydowanie hipnotyczna i tworzy nieprzerwany ciąg wijącego się i wielowarstwowego dźwięku, który sam Parker określa jako „iluzję polifonii”.

Jerzy Mazzoll jest uważany za jednego z najciekawszych klarnecistów w Polsce. W swojej grze wykorzystuje zarówno elementy klasyki, jak i muzyki współczesnej, jest twórcą unikalnych technik. Jest autorem muzyki do awangardowych filmów i multimedialnych instalacji, które powstawały w Polsce, Holandii i Niemczech, a także do pełnometrażowego filmu fabularnego jutro będzie niebo w reż. J. Marszewskiego i filmu dokumentalnego Słowa jak ściany o Małgorzacie Hillar (TVP2). Jest współtwórcą formy scenicznej zwanej dyfuzją, która powstała przy współpracy z R. Knuthem w ramach projektu Diffusion Ensamble, gdzie brał udział w pokazach obok takich artystów jak: Harald Naegeli, Jenny Holzer, Felix Droese.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.mozg.pl

Share on Facebook
 
45. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka i władza” PDF Drukuj Email

wW dniach 13–15 października 2016 roku odbędzie się w Poznaniu 45. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP zatytułowana „Muzyka i władza”, zorganizowana przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W konferencji wezmą udział naukowcy z wielu ośrodków akademickich w Polsce, reprezentujących różne orientacje badawcze oraz różne generacje badaczy. Przewidziane są 44 wystąpienia w ramach 14 sesji plenarnych. Miejscem obrad będzie nowa siedziba Instytutu Muzykologii na kampusie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wiodąca problematyka konferencji stanie się okazją do ukazania relacji muzyka – władza w różnych kontekstach, kulturach i w różnym czasie historycznym. Będzie ona obejmować szerokie spektrum ważnych dla dawnej i współczesnej kultury muzycznej pól badawczych, uwzględniających zarówno aspekty pozytywne tej relacji (mecenat władców czy rządów w Polsce i Europie, ich dodatni wpływ na twórczość kompozytorską i kulturę muzyczną danego regionu bądź epoki), jak i jej aspekty negatywne (destrukcyjne oddziaływanie władzy, zwłaszcza totalitarnej, na twórczość kompozytorską bądź kulturę muzyczną regionu czy epoki). Poznańska konferencja będzie płaszczyzną wymiany poglądów oraz prezentacji wyników najnowszych badań na temat relacji muzyki i władzy. Intencją organizatorów jest rozszerzenie i intensyfikacja badań nad tą zaniedbywaną w dyskursie akademickim problematyką.

Pierwszego dnia Konferencji odbędzie się również uroczystość wręczenia Nagród im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2015. Jej laureatami zostali: Małgorzata Grajter i Julia Gołębiowska (nagroda ex aequo) oraz Marcin Strzelecki (wyróżnienie). Fundatorem 16. edycji Nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.

Konferencja dofinansowana jest ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program PDF

Share on Facebook
 
Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie PDF Drukuj Email

OMB15 października 2016 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na kontynuację ubiegłorocznych warszawskich warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które Towarzystwo organizuje we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat.

Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

Podczas najbliższych zajęć (15.10) prócz zabaw z improwizacjami i książką „Opowiem ci, mamo, co robią narzędzia” wydawnictwa Nasza Księgarnia, pojawią się również niecodzienne instrumenty perkusyjne.

Gośćmi będą świetni muzycy: wokalistka Iza Kowalewska i perkusista Ryszard Bazarnik. Warsztaty poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz oraz kompozytor Jarosław Siwiński.

Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Patronat medialny nad wydarzeniem objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Share on Facebook
Więcej…
 
III Krakowski Festiwal Akordeonowy PDF Drukuj Email

KFAW dniach 9-16 października 2016 roku odbędzie się trzecia edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, który jest międzynarodowym i ogólnopolskim świętem muzyki akordeonowej.

Festiwal ma za zadanie zaprezentować możliwości tego wyjątkowego instrumentu poprzez wykonanie muzyki rozmaitych gatunków, nurtów i kierunków. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów różnych generacji w ramach festiwalu przewidzianych jest wiele wydarzeń towarzyszących związanych z akordeonem, takich jak warsztaty, wykłady, wystawa i konkurs filmowy.

Jednym z celów Festiwalu jest rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w każdym wieku o rozmaitych zainteresowaniach. Podczas koncertów zabrzmi m. in. muzyka poważna, klezmerska, jazzowa, etniczna i improwizowana w wykonaniu takich znanych artystów, jak Maciej Frąckiewicz, Paweł Zagańczyk, Jarosław Bester, a także Kazimierz Pyzik, Łukasz Kuropaczewski i Marek Chołoniewski. Organizatorem wydarzenia, które w tym roku odbędzie się w Krakowie i Nowym Sączu, jest Fundacja Art Forum.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu i FB: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/  https://www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy

Share on Facebook
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 6 z 22
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information