polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

official patronage

Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”

cMuzyka Krzesimira Dębskiego, Adriana Williamsa, Jarosława Siwińskiego i Adama Porębskiego skomponowana na motywach dzieł Józefa Teodora Konrada Korzeniowskiego, czyli warszawski finał ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada” już 26 listopada 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Do udziału w organizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej Festiwalu zostali zaproszeni czterej kompozytorzy, a ich utworów inspirowanych twórczością Josepha Conrada publiczność słuchała w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim, Radomiu i Lesznie.

W kolekcji tegorocznych zamówień PTMW znalazły się kompozycje Krzesimira Dębskiego, Adriana Williamsa, Jarosława Siwińskiego i Adama Porębskiego na ośmioosobowy zespół kameralny, które powstały na motywach takich dzieł J. Conrada jak: Tajny Agent, Ocalenie, Jeszcze raz w Polsce i Smuga cienia. Ich prawykonania odbyły się podczas kolejnych czterech koncertów „Obrazów z Conrada” od lipca do listopada br. w czterech polskich miastach.

Każdy z tych nowych utworów, skomponowany w innym stylu i estetyce, jest niezwykle oryginalnym spojrzeniem twórców współczesnych na literaturę Josepha Conrada, która jest szalenie aktualna w naszych czasach. Warto więc wybrać się w niedzielę 26 listopada br. do Warszawy na finałowe spotkanie twórczością Josepha Conrada i muzyką.

Finał Festiwalu rozpocznie się o godz. 17:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Z. Modzelewskiego 59) spotkaniem, którego gośćmi będą kompozytorzy: Krzesimir Dębski, Jarosław Siwiński i Adam Porębski oraz aktorzy: Leszek Zduń i Grzegorz Ociepka. Koncert finałowy odbędzie się o godz. 18:00. W programie znajdą się wybrane fragmenty wszystkich kompozycji, które były prezentowane od lipca do listopada tego roku podczas koncertów prawykonań Festiwalu, oraz fragmenty utworów Josepha Conrada.

Projekt jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Conrad 2017”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Festiwalu można znaleźć na stronie https://ptmw.art.pl

III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

nfW dniach 25 listopada – 3 grudnia 2017 roku w Gdańsku odbędzie się III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Tegoroczny Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” nawiązuje koncepcją programową do poprzednich edycji. I tym razem organizatorzy postawili na różnorodność estetyk proponowanych przez twórców należących do kilku pokoleń, których zainteresowania rozciągają się od nowych odczytań wielkich klasyków po najnowsze eksperymenty dźwiękowe nakierowane na poszerzanie granic wyobraźni dźwiękowej – własnej i słuchaczy. Wyróżniającym się wątkiem III Festiwalu „Nowe Fale” będzie muzyka religijna. Rozpocznie się wykonaniem pieśni chóralnej autorstwa Wiesława Cienciały – twórcy reprezentującego krąg kultury polskich ewangelików. Tym gestem organizatorzy chcą uczcić przypadającą w tym roku 500. rocznicę Reformacji. Natomiast pod koniec festiwalu usłyszymy Magnificat Andrzeja Dziadka – utwór, którego podstawa słowna koresponduje z czasem, w którym odbywa się festiwal – z Adwentem.

Będzie okazja bliższego zapoznania się ze współczesną muzyką skandynawską w wykonaniu znakomitego chóru gdańskiego 441 Hz, jak również ze światową twórczością akordeonową: najwybitniejsze dzieła napisane w ostatnim czasie na ten instrument przedstawi świetny niemiecki instrumentalista Stefan Hussong. Jako silna grupa, a może już nawet „szkoła” zaprezentują się kompozytorzy gdańscy, wśród nich kilkoro młodych, niedawnych absolwentów Akademii Muzycznej: Dixa, Diesner, Jędrzejczyk, Nikiel. Zaproszeni zostali też kompozytorzy z innych ośrodków Polski, m.in. w ramach współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

W ramach festiwalu odbędą się prezentacje kompozycji gdańskich studentów i doktorantów. Wzorem ubiegłorocznego festiwalu organizatorzy przygotowali również, we współpracy z Instytutem Teorii Muzyki gdańskiej Akademii Muzycznej, konferencję naukową z udziałem wybitnych specjalistów z kilku ośrodków. Będzie ona poświęcona zagadnieniom analizy muzycznej.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://2017.nowefale.pl/ 

„Bartłomiej Pękiel. Opera omnia” – premiera płyty

p19 listopada 2017 roku w krakowskim Kościele Św. Katarzyny (ul. Augustiańska, 7) będzie miała miejsce premiera płyty Bartłomiej Pękiel. Opera omnia.

Projekt jest finalnym etapem realizacji podjętego w 2015 roku przez zespół OCTAVA ensemble zadania nagrania dzieł wszystkich Pękiela, opartego o przeprowadzone badania muzykologiczne dokonane w archiwach Krakowskiej Kapituły Katedralnej na Wawelu. O wysokiej potrzebie i ocenie zadania świadczy fakt, iż w jego realizację i finansowanie włączyły się flagowe instytucje i podmioty państwowe odpowiedzialne za polską kulturę i jej promocję, w tym: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Województwo Małopolskie, Gmina Miejska Kraków, FiNA - Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza (Culture.pl) i Instytut Muzyki i Tańca.

Trzypłytowy album jest pierwszym w historii rynku muzycznego pełnym obrazem i kompletną rejestracją fonograficzną twórczości nadwornego kompozytora Władysława IV Wazy. Twórczości, która do dziś nie posiadała pełnego opracowania i nagrania.

Podczas koncertu zespół OCTAVA ensemble pod dyrekcją Zygmunta Magiery zaprezentuje niektóre utwory genialnego polskiego twórcy, działającego w latach świetności Królewskiej Katedry na Wawelu, m. in.: Missa Concertata la Lombardesca, Dulcis Amor Iesu, Dum Complerentur, Assumpta est Maria, Ave Maria, Magnum Nomen Domini, Audite mortales. Koncert poprzedzi prelekcja na temat wykonywanych utworów, genezy i kontekstu ich powstania.

Podczas koncertu będzie możliwość nabycia premierowego wydawnictwa Bartłomiej Pękiel. Opera omnia po promocyjnej cenie. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad tym wyjątkowym wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: http://www.pekiel.pl/ 

II Studencki Festiwal „Mikstury Kultury”

m19 listopada 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący 2. edycję studenckiego festiwalu „Mikstury Kultury”.

Założeniem festiwalu „Mikstury Kultury” jest integracja środowisk artystycznych, a także promocja poszczególnych uczelni artystycznych oraz ich najbardziej utalentowanych studentów poprzez organizację koncertów i towarzyszących im wystaw prac studentów Akademii Sztuk Pięknych.

W ramach festiwalu wszyscy artyści – utalentowani studenci wyższych uczelni muzycznych z Warszawy, Katowic, Bydgoszczy, Poznania i Krakowa – zdecydowali się wystąpić pro publico bono. Towarzyszący koncertowi inauguracyjnemu wernisaż przygotowali studenci Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Dzięki zaangażowaniu studentów uczelni artystycznych będą mogli Państwo być świadkami eklektyzmu muzyki klasycznej, jazzu, muzyki z gry Heroes w opracowaniu Mateusza Alberskiego, Krzysztofa Ratajskiego i Caglara Sahina z live paintingiem, performancem teatralnym, czy vijeing'iem, co w całości połączy się w doskonałe wydarzenie artystyczne.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”

svMonumentalne oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża zabrzmi na Nadzwyczajnym koncercie z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam” 24 listopada 2017 roku w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie o godz. 20.00. Orkiestrę Sinfonia Varsovia, Chór Filharmonii Narodowej oraz solistów poprowadzi Sebastian Perłowski. Koncert będzie transmitowany online.

Znalezienie Świętego Krzyża (Kreuzauffindung), uznawane przez krytyków za najlepsze oratorium Nowowiejskiego, nie było do tej pory często wykonywane. Choć lwowska premiera w 1906 roku była wielkim sukcesem, perypetie historyczne nie pozwoliły, aby utwór ten zagościł na stałe w repertuarze polskiej muzyki oratoryjnej. Szczęśliwie, twórczość Nowowiejskiego zaczyna być w ostatnich latach coraz bardziej doceniana, czego efektem jest stale rosnąca liczba koncertów i nagrań z utworami tego wyjątkowego kompozytora ale też dyrygenta, pedagoga, szambelana papieskiego i organisty-wirtuoza. Wykonanie oratorium będzie możliwe dzięki długotrwałym staraniom prof. Mieczysława Nowakowskiego. Ten wybitny dyrygent, zmarły w lutym tego roku, długi czas sam miał nadzieję zadyrygować ulubionym oratorium na zakończenie kariery w Warszawie. Ze stolicą związany był nie tylko jako dyrygent, gdzie poprowadził ponad 1200 spektakli w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, ale również jako profesor warszawskiej Akademii Muzycznej. Wykonanie „Znalezienia Świętego Krzyża” w tej samej bazylice, gdzie osiem miesięcy wcześniej odbył się pogrzeb prof. Nowakowskiego, zyska przez to dodatkowy, symboliczny wymiar.

Kreuzauffindung to opowieść o św. Helenie i jej misji odnalezienia krzyża, na którym umarł Jezus. W rolę św. Heleny wcieli się Ewa Biegas, a partię biskupa Jerozolimy, Makariusza, wykona Krzysztof Szumański. Orkiestrze Sinfonia Varsovia towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Narodowej przygotowany przez Bartosza Michałowskiego. Monumentalny, 160-osobowy aparat wykonawczy poprowadzi Sebastian Perłowski.

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Dla wszystkich, którzy nie mogą osobiście uczestniczyć w wydarzeniu, Orkiestra Sinfonia Varsovia – po raz pierwszy w historii – przygotowała transmisję wideo, która dostępna będzie na stronie www.sinfoniavarsovia.org.

Organizatorami koncertu są Orkiestra Sinfonia Varsovia i Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Patronem honorowym koncertu jest Kazimierz Kardynał Nycz, Metropolita Warszawski.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Met: live in HD: „Anioł zagłady” Thomasa Adèsa

mNajnowsza opera Thomasa Adèsa Anioł zagłady (prapremiera na Salzburger Festspiele w 2016 roku) na podstawie surrealistycznego filmu Luisa Buñuela z 1962 roku będzie transmitowana na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera już 18 listopada 2017 roku. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 18.35.

Na kolejną, po Burzy wg Szekspira (nagroda Grammy 2004 za najlepsze nagranie operowe), operę Thomasa Adèsa trzeba było czekać aż 12 lat. Kompozytor połączył siły z librecistą Tomem Cairnsem, który jest również reżyserem nowojorskiego spektaklu, i wspólnie udało im się stworzyć wyjątkowe dzieło. Inscenizacja Met z pewnością spotka się z uznaniem nawet najbardziej wymagających widzów. Orkiestrę poprowadzi sam kompozytor.

Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczną awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór oraz trzech oper: Powder Her Face (niedawno wystawionej również w Polsce), The Tempest (Burzy), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i – najnowszej – The Exterminating Angel (Anioła zagłady), wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało w oparciu o scenariusz filmu Luisa Buñuela z 1962 roku pod tym samym tytułem (El ángel exterminador). Grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie z niego wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie...

Przedstawienie w języku oryginału (angielskim) z polskimi napisami trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Koncert Galowy z okazji Jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

s19 listopada 2017 roku o godz. 17.00 odbędzie się Galowy Koncert Jubileuszowy w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej z okazji Jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Orkiestrę Jubileuszową ZPSM nr 4 złożoną z uczniów, pedagogów i absolwentów, przygotowaną przez Wojciecha Pławnera, poprowadzi znakomity dyrygent Łukasz Borowicz – absolwent Szkoły z roku 1996. Jako soliści wystąpią: Marianna Żołnacz – flecistka, absolwentka, tegoroczna laureatka III Nagrody na Kobe International Flute Competition (Japonia), Koryfeusza Muzyki Polskiej, studentka Mozarteum w Salzburgu; Tomasz Ritter – absolwent z roku 2014, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu „Artur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy, obecnie student Konserwatorium Moskiewskiego; Zuzanna Kuklińska – przyszłoroczna dyplomantka klasy skrzypiec, laureatka wielu konkursów. Jubileuszowemu Chórowi ZPSM nr 4, poprowadzonemu przez Annę Perzanowską-Tarasiuk, towarzyszyć będą pianiści Jan Tabędzki i Zuzanna Moskwik.

W programie znalazły się utwory E. Chaussona, W. Kilara, K. Kurpińskiego, E. Pankiewicza, S. Prokofiewa, G. Reinecke oraz K. Szymanowskiego.

Galowy Koncert Jubileuszowy będzie jednocześnie XXV Koncertem Charytatywnym Szkoły na rzecz Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego.

Jubileusz został objęty Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wejściówki do nabycia w Sekretariacie ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego (ul. Krasińskiego 1, tel. 22 839-18-78, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jubileuszowy AŻ Festiwal

azPo raz piąty Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na AŻ Festiwal do Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej – zgodnie z nazwą A-Ż – Akademia na Żubardzkiej. Dziewięć festiwalowych koncertów zaplanowano w dniach 24 listopada – 10 grudnia 2017 roku.

Jak w poprzednich latach, AŻ Festiwal to prezentacja najważniejszych projektów orkiestrowych i scenicznych uczelni w wykonaniu studenckich zespołów, pedagogów Akademii oraz gości z kraju i zagranicy.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Marcina Wolniewskiego zagra w ramach inauguracji festiwalu koncert z muzyką filmową Wojciecha Kilara, Piotra Marczewskiego i Piotra Hertla. Będą to znane tematy muzyczne z filmów i seriali, m.in. Ziemi obiecanej, Daleko od szosy, Wakacji z duchami, Znachora, Granicy, Pana Tadeusza i wielu innych (24 listopada). Na finał młodzi symfonicy przygotowują pod kierunkiem Jerzego Swobody A Varsovie Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Muzykę tkaną Marcina Stańczyka i słynną Symfonię pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego (10 grudnia).

W tym roku gośćmi AŻ Festiwalu będą: amerykański artysta Rex Richardson, zaliczany do światowej czołówki trębaczy (7 grudnia), oraz słynny zespół Belgian Brass, czyli kwintet dęty z repertuarem złożonym z klasycznych przebojów Mozarta, Bizeta, Bernsteina i innych (9 grudnia).

Jazzową odsłoną AŻ Festiwalu będzie koncert znakomitego zespołu Zbigniew Namysłowski Quintet. Tego wieczoru muzykę Zbigniewa Namysłowskiego i Jacka Namysłowskiego zagra również Big Band Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzony przez Jacka Delonga (5 grudnia).

Miłośnicy muzyki dawnej przyjmą z radością dwa festiwalowe koncerty z barokowymi arcydziełami. Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa MUob (połączone orkiestry barokowe z Łodzi, Poznania i Wrocławia), wspólnie z muzykami z Łódzkiej Orkiestry Barokowej Altberg Ensemble, wykonają iście królewski program – suity z cyklu Muzyka na wodzie Händla i będzie to pierwsza w Łodzi prezentacja tej muzyki na instrumentach historycznych (27 listopada). Cztery pory roku Antonio Vivaldiego zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Smyczkowej PRIMUZ prowadzonej przez Łukasza Błaszczyka, a jako soliści wystąpią studenci łódzkiej Akademii – laureaci konkursów skrzypcowych. Orkiestra zagra również współczesne utwory łodzianina Krzysztofa GrzeszczakaReminiscencje i napisaną specjalnie dla niej miniaturę Upominek (3 grudnia).

Na dwa muzyczne spektakle zapraszają pedagodzy i studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Wszystko o miłości w balladowym nastroju zaśpiewają młodzi adepci wokalistyki estradowej (26 listopada). Kilka dni później studenci dwóch specjalności – musicalu i choreografii – będą przekonywać, że Życie swe uroki ma, a muzycznymi argumentami będą przebojowe piosenki z polskich filmów i seriali, takich jak: Wojna domowa, Czterdziestolatek, Jak rozpętałem II wojnę światową, Noce i dnie, Ogniem i mieczem, Kogel-mogel, Jan Serce (29 listopada).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na: http://www.amuz.lodz.pl

BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich: „Narodziny Wiolonczeli”

bassoZapraszamy na interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich, które po raz drugi odbędzie się w Warszawie i potrwa do 30 listopada 2017 roku.

BASSO to wyjątkowe biennale, głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter. Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie możliwości instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem wiolonczeli, violi da gamba i kontrabasu, ale także instrumentów dętych i elektronicznych (tuba, fagot, gitara basowa) oraz ludowych (basy). Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Biennale BASSO jest interdyscyplinarnym wydarzeniem, ukazującym różne dziedziny muzyczne, eksponującym pięć nurtów i kierunków brzmieniowych, w tym nurt klasyczny i współczesny, w którego programie znalazły się kompozycje polskich twórców XX–XXI wieku, a także nurt muzyki dawnej.

Niekwestionowanym wydarzeniem 2. edycji Biennale będzie z pewnością występ koncert czołowego europejskiego zespołu barokowego Les Basses Réunies pt. „Narodziny Wiolonczeli” z programem przeznaczonym na smyczkowe instrumenty basowe i grupę continuo, przedstawiającym historię wiolonczeli. Artyści wystąpią 13 listopada o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego pod wodzą swego założyciela i dyrektora artystycznego Bruno Cocset. To jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów barokowych średniego pokolenia. Obok Cocseta wystąpią gambista Guido Balestracci i klawesynista Bertrand Cuiller. Program koncertu będą stanowić wspaniałe dzieła epoki późnego Renesansu oraz baroku autorstwa takich kompozytorów, jak Ortiz, Frescobaldi czy Dall’Abacco, ale nie zabraknie i polskiego akcentu w postaci utworów Adama Jarzębskiego.

Podczas pobytu w Polsce Bruno Cocset poprowadzi kurs mistrzowski na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w dniach 14-15 listopada. Organizatorzy zapraszają do udziału w warsztatach osoby grające na wiolonczeli barokowej, violi da gamba, violone oraz zespoły kameralne (od 16 roku życia). Koszt uczestnictwa czynnego: 200 zł, biernego 100 zł. Termin zgłoszeń: 10 listopada 2017 roku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: www.facebook.com/FundacjaFORTE (fundacjaforte[at]gmail.com).

Finałowy weekend 13th MÓZG Festival Bydgoszcz 2017

mZbliża się finałowy weekend XIII „Mózg Festival”, podczas którego publiczność zapozna się z improwizacjami Marka Pospieszalskiego, Rashada Beckera, Qby Janickiego i Bartłomieja Chmary.

11 listopada o godz. 21:00 w bydgoskim klubie „Mózg” rozpocznie się wydarzenie z udziałem Marek Pospieszalski Quartet, Rashada Beckera, Kondensatora Przepływu i Ædm.

Po wielu latach zbierania doświadczeń i inspiracji u innych muzyków Marek Pospieszalski prezentuje autorski projekt, własny obraz muzyki, która czerpie z całego dobrodziejstwa jazzu i muzyki improwizowanej, ale i wszelkich innych kreatywnych gatunków. Przede wszystkim jest w nim duża doza zespołowego grania, które objawia się m. in. przez grę fakturami oraz wielopłaszczyznowym prowadzeniem narracji. Melodyczna baza zderza się tu z sonorystyką. Do zespołu Pospieszalski zaprosił swojego muzycznego „brata” Maksa Muchę, który jest jednym z najbardziej rozchwytywanych basistów młodego pokolenia w kraju, oraz czołówkę młodych muzyków z berlińskiej sceny: pianistę Eliasa Stemesedera oraz perkusistę Maxa Andrzejewskiego. Marek Pospieszalski jest saksofonistą i klarnecistą. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Od najmłodszych lat zafascynowany awangardą jazzową, muzyką improwizowaną oraz nowymi brzmieniami, otwarty na wszelkie muzyczne gatunki.

Rashad Becker jest kompozytorem i muzykiem rezydującym w Berlinie. Jego kompozycje to wielopoziomowe narracje. Najnowsza twórczość Beckera obejmuje cykl „Traditional Music Of Notional Species”, wydany w dwóch częściach, oraz wieloczęściowe dzieło Based On A True Story, które czerpie partytury ze zdarzeń z historii w tym kontekście w formie „sonicznej inscenizacji”.

Kondensator Przepływu to duet Qby Janickiego i Bartłomieja Chmary. Ich drogi muzyczne od zawsze związane były z improwizacją, jednakże nigdy nie zamykały się w ramach jednego gatunku. Począwszy od pierwszej impro grupy Alias Free Trio, przez pierwsze produkcje związane ze sceną muzyki klubowej oraz liczne spontaniczne kolaboracje wynikające z indywidualnych połączeń artystycznych obydwu twórców, silnie związanych ze środowiskiem artystycznym wyrastającym z klubu „Mózg”, Kondensator jest aktualnie najdojrzalszą w dotychczasowej twórczości formą artystyczną realizowaną przez duet.

Zakończy wydarzenie DJ set Ædm.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.festiwal.mozg.pl 

5. Młoda Filharmonia AUKSO

aW dniach 10–15 grudnia 2017 roku odbędzie się 5. edycja warsztatów „Młoda Filharmonia AUKSO”, której organizatorem jest Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO oraz Stowarzyszenie Gorczycki.pl. Projekt dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”.

Organizatorzy zapraszają do koncertowania z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia i z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem młodych muzyków wszelkiej narodowości (od 16 do 30 roku życia), grających na takich instrumentach orkiestrowych, jak: skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas.

Organizatorzy pokrywają wszystkie koszty uczestnictwa: noclegi; pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja); przejazdy (na warsztaty i z powrotem, przejazdy kolejowe i autobusowe); warsztaty orkiestrowe z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia oraz warsztaty solistyczne z Jakubem Jakowiczem. Program artystyczny obejmuje następujące utwory: Suita G-dur na orkiestrę smyczkową I. J. Paderewskiego, Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową A. Panufnika oraz Serenada E-dur op. 22 na orkiestrę smyczkową A. Dvořáka.

Zgłoszenia na warsztaty należy dokonać do 24 listopada 2017 roku za pośrednictwem Internetowej Karty Zgłoszenia (IKZ) dostępnej na stronie www.gorczycki.pl. Do karty zgłoszeniowej należy dołączyć krótkie nagranie audio od 2 do 4 minut, które nie musi być nagraniem studyjnym (profesjonalnym). Dopuszcza się nagranie z telefonu (audio). Należy przesłać dowolny fragment utworu z epoki baroku lub klasycyzmu na adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (dopuszcza się możliwość przesłania nagrania poprzez WeTransfer).

Wybór kandydatów zostanie potwierdzony do dnia 26 listopada 2017 roku.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły - na stronie: www.gorczycki.pl

Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”

o17 listopada 2017 roku w Akademii Sztuki w Szczecinie odbędzie się konferencja naukowa (Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku.Celem projektu jest analiza problematyki wykorzystania głosu ludzkiego w muzyce początku naszego stulecia.

Przewidziana jest część teoretyczna, której trzon stanowić będą wykłady współczesnych kompozytorów polskich, a także koncert prezentujący utwory wspomnianych twórców. Oba wydarzenia odbędą się w siedzibie Akademii – Pałacu pod Globusem, pl. Orła Białego 2 (wykłady: 9.30-14.00, koncert: 18.00). (Od)głosy współczesności są kontynuacją projektu Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce XX i XXI wieku (12-13 maja 2017).

W konferencji udział wezmą: dr hab. prof. UMFC Alicja Gronau-Osińska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie; tytuł referatu: Wpływ języka tekstu na założenia kompozytorskie muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej w ujęciu kompozytora), dr hab. prof. AM Monika Kędziora (Akademia Muzyczna w Poznaniu; tytuł referatu: Między słowem a dźwiękiem. O „umuzycznianiu” tekstu), dr hab. Aleksander Nowak (Akademia Muzyczna w Katowicach; tytuł referatu: Śpiew a rytm), dr Marcin Kopczyński (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy; tytuł referatu: Pieśni w mojej twórczości) i mgr Aleksandra Garbal (Toszek; tytuł referatu: Poezye Michelangelo Buonarrotiego z pespektywy analityczno-interpretacyjnej). Akademię Sztuki w Szczecinie reprezentować będzie dr Artur Cieślak (tytuł referatu: Sposoby traktowania słowa w moich kompozycjach wokalnych i wokalno-instrumentalnych).

Wykonawcami koncertu będą Lilianna Zalesińska (mezzosopran) i Piotr Szymanowicz (fortepian). W programie: Prośba o skrzydła op. 56 nr 1 i Kłamstwo op. 56 nr 2 do słów Leopolda Staffa (2011) Marcina Kopczyńskiego, Zwei selbstverfasste Lieder für Mezzosopran und Klavier (2013) Alicji Gronau, Trzy pieśni do wierszy Tadeusza Różewicza na głos i fortepian (2008) Artura Cieślaka, E. D. Monodram na mezzosopran i fortepian do tekstów E. Dickinson (2011) Moniki Kędziory, Trzy krótkie pieśni (2006/2007) Aleksandra Nowaka oraz Poezye Michała Anioła Buonarrotiego na mezzosopran i fortepian (2016) Aleksandry Garbal. Koncert poprowadzi Marta Szreder.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Mamo, Tato chodźmy na koncert!” z cyklu „Nowowiejski 2017. Co mi w duszy gra?”

n12 listopada 2017 roku o godz.16.00 w katowickiej Kaplicy Chrystusa Zbawiciela w Domu Katechetycznym przy Kościele Mariackim (pl. ks. E. Szramka 1) odbędzie się wieczór muzyczny pt. „Mamo, Tato chodźmy na koncert!” z cyklu „Nowowiejski 2017. Co mi w duszy gra?”.

W projekcie „Co mi w duszy gra” Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizuje także koncert dla najmłodszych melomanów „Mamo, Tato chodźmy na koncert!”. Dlaczego organy nazywamy królem instrumentów? Czy na organach można zagrać symfonię? Kto to jest wirtuoz? Dlaczego najstarsza polska pieśń religijna „Bogurodzica” ma takie dziwne słowa, które trudno wymówić? Co znaczy słowo „rota”? Czy trudno nauczyć się tej melodii, którą wymyślił polski kompozytor Feliks Nowowiejski do wiersza Marii Konopnickiej?

Aby uzyskać odpowiedzi na te wszystkie pytania, zapraszamy małych melomanów do przyjścia na koncert jak zwykle z rodzicami lub opiekunami do Kaplicy Chrystusa Zbawiciela przy Kościele Mariackim w Katowicach. To wyjątkowa okazja, żeby spotkać wirtuoza organów prof. Juliana Gembalskiego, posłuchać jego gry i opowieści o tajemnicach ukochanego instrumentu. W koncercie weźmie również udział znana śląska sopranistka Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, która nie tylko zaśpiewa piękne polskie pieśni religijne, ale zaprosi do krótkiej lekcji śpiewu wszystkich odważnych małych melomanów. Jak zawsze nie zabraknie muzycznych zgadywanek.

Bezpłatne wejściówki dostępne w biurze IPiUM „Silesia” (ul. 3 Maja 31 a) lub telefonicznie 32 258 90 49, 32 259 84 83.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.silesia.art.pl

XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego

fgggDwunasty Festiwal – dwanaście miast, dwadzieścia koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Gorczyckiego (350. rocznica urodzin), Telemanna (250. rocznica śmierci), Haydna (285. rocznica urodzin) i Nowowiejskiego (140. rocznica urodzin). Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 17 listopada w Bytomiu (miejscu urodzin Gorczyckiego) i potrwa do 3 grudnia 2017 roku.

Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar i udział znakomitych artystów. 12. edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie. W ciągu dwóch tygodni na 20 koncertach w 12 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się m. in. Piotr Anderszewski, Joseph Tawadros – gwiazda ostatniej edycji BBC Proms Dubai, Valeriy Sokolov, Franz Raml, Szymon Nehring, Yeyoung Sohn, Łukasz Długosz, Andrzej Lampert, Kasia Moś, Davide Fior, Katarzyna Myćka, Diego Godoy-Gutiérrez, Jiří Miroslav Procházka, oraz zespoły: Hassler Consort, Morphing Chamber Orchestra Vienna, Wiener Kammersymphonie, Extempore, Cracow Royal Singers, Octava Ensemble, Mozarteum, Baroque Collegium 1685, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra AUKSO czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami G. G. Gorczyckiego oraz drugiego jubilata F. Nowowiejskiego. Kompozytorzy w swojej twórczości inspirowali się podobną tematyką oraz są autorami muzyki do dwóch niezwykle istotnych w historii Polski hymnów: Gorczycki – Gaude Mater Polonia, Nowowiejski – Rota. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami J. Haydna i G. P. Telemanna oraz wielkich arcydzieł mistrzów – J. S. Bacha i W. A. Mozarta, a to wszystko w specjalnie zamówionych projektach na Festiwal.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

Nowowiejski 2017. „Muzyka i sacrum”

n5 listopada 2017 roku o godz.17.00 w katowickim Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła (ul. Mikołowska 32) będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Nowowiejski 2017. Co mi w duszy gra?” pt. „Muzyka i sacrum”.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na listopadowy koncert w katowickim Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła. To kolejna odsłona projektu „Co mi w duszy gra?”, dedykowanego Feliksowi Nowowiejskiemu. Tym razem twórczość muzycznego jubilata roku 2017 reprezentować będą jego pieśni religijne, ale do programu swojego występu znana śląska sopranistka i pedagog katowickiej Akademii Muzycznej Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska wybrała także pieśń Ignacego Jana Paderewskiego Chłopca mego mi zabrali do słów Adama Asnyka.

Tego wieczoru zostaną zaprezentowane także symfonie organowe Nowowiejskiego, których łącznie powstało 9 i które kompozytor nazywał swoim „muzycznym testamentem”. O wyjątkowym obliczu koncertu zadecydują improwizacje prof. Juliana Gembalskiego, znanego wirtuoza organów i mistrza improwizacji. Ich motywem przewodnim stanie się pieśń patriotyczna Rota Feliksa Nowowiejskiego do słów Marii Konopnickiej. Po raz pierwszy wykonano ją publicznie 15 lipca 1910 roku w Krakowie w czasie uroczystości odsłonięcia pomnika Grunwaldzkiego z okazji uroczystości 500-lecia zwycięstwa Polski w bitwie pod Grunwaldem. W wykonaniu Roty wzięło wówczas udział kilkuset chórzystów z terenów objętych zaborami. Ponadto w wykonaniu artysty zabrzmią Preludia na organy z op. 38 W. Żeleńskiego. W finale koncertu tematem wokalno-organowej improwizacji stanie się najstarsza polska pieśń religijna Bogurodzica.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl