polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

nasze patronaty

„Psalm" – spektakl Teatru Opera Modern

p21 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w sali teatralnej warszawskiej ASP przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 37/39 zostanie wystawiona opera Krzysztofa Kozłowskiego  Psalm.

Spektakl Teatru Opera Modern oparty jest na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha opracowanego na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, Psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych i arii Krzysztofa Kozłowskiego wykonywanych na żywo przez solistów operowych, zespół Hashtag Ensemble i Kwartet smyczkowy TheTonacja. W spektaklu biorą udział także aktorzy - mimowie z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartłomieja Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Opera opowiada o pogoni za szczęściem. Historia, to dramat dwóch par małżeńskich, różniących się zasobami finansowymi, statusem społecznym i zawodowym, kolorem skóry, pochodzeniem i religią. To dramat ludzi, których losy przeplatają się do tego stopnia, że nie umieją bez siebie żyć. To historia, która urasta do metaforycznej, wręcz biblijnej przypowieści o kondycji ludzi i o kraju, w którym przyszło im żyć. Gdzie jest dom? Czym jest miłość? Jak daleko można się posunąć, żeby zapewnić sobie lepszy byt? Jaką cenę można zapłacić za marzenia? To pytania, które stawiają sobie bohaterowie opery. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Projekt współfinasowany przez m. st. Warszawa. Wstęp na spektakl jest wolny. Rezerwacja miejsc: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://www.facebook.com/teatroperamodern/ 

„II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców"

Polskie Towarzystwo Muzyki Waspółczesnej zaprasza na koncert prawykonań drugiej części cyklu „Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców", który odbędzie się 16 grudnia 2017 roku o godz. 14:00 w Sali Koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (ul. Piłsudskiego 25).

„II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców" to cykl utworów przeznaczonych do wykonania w jednym koncercie w całości, jednocześnie każdy utwór cyklu stanowi osobną całość i może być również wykonany samodzielnie. Cykl jest adresowany do młodych wykonawców (uczniów szkół średnich muzycznych, studentów, młodych pedagogów) i ma łączyć możliwości wykonawcze tej grupy odbiorców z elementami koncertowymi i wirtuozowskimi. Ideą cyklu jest nawiązanie do ponad 90-letniej historii PTMW i głównego celu stowarzyszenia – skutecznego upowszechniania muzyki współczesnej. Zadaniem projektu jest propagowanie różnych stylów i gatunków najnowszej muzyki współczesnej oraz trwałe wprowadzenie jej do repertuaru szkół średnich muzycznych w formie wartościowych, koncertowych dzieł artystycznych poszerzających horyzonty, a nie tzw. utworów szkolnych.

Zaproszenie do realizacji cyklu dla wielu kompozytorów reprezentujących różne style, estetyki i generacje ma na celu stworzenie dzieła wielowymiarowego i przybliżenie różnych stylów najnowszej muzyki współczesnej młodym wykonawcom. Bogactwo doświadczeń i różnorodności pól i miejsc działalności poszczególnych twórców (część kompozytorów aktualnie mieszka i pracuje za granicą) zapewnia maksymalną różnorodność części II Albumu. Podczas koncertu uczniowie i nauczyciele Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, studenci Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz muzycy wrocławscy zaprezentują utwory Katarzyny Arnholdt, Rafała Augustyna, Barbary Jazwinski, Krystiana Kiełba, Tomasza Kienika, Sławomira Kupczaka, Krzysztofa Olczaka, Adama Porębskiego, Agaty Pyzel-Tondery, Jacka Rogali, Jakuba Szafrańskiego, Macieja Staszewskiego oraz Macieja Żółtowskiego.

Autorem koncepcji cyklu i jego kierownikiem artystycznym jest Anna Dorota Władyczka.

Przewidywana jest również transmisja koncertu na żywo pod następującym adresem: https://youtu.be/cxaSm2th_6g 

Dofinansowano z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronem medialnym przedsięwzięcia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: https://ptmw.art.pl

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry

sv„Sinfonia Varsovia Kameralnie” to nowy cykl koncertowy, który będzie się odbywał od 3 stycznia do 5 grudnia 2018 roku.

Cykl „Sinfonia Varsovia Kameralnie” startuje 3 stycznia o godz. 19:00 w siedzibie Orkiestry przy ulicy Grochowskiej 272. Podczas siedmiu koncertów wystąpią muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu będzie muzyka polska skomponowana po 1918 roku. W każdą pierwszą środę miesiąca od stycznia do kwietnia i od października do grudnia zaprezentuje się inny zespół, utworzony z muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia. Usłyszymy zespoły smyczkowe od trio, przez kwartet aż do kwintetu, a także trio stroikowe, trio fortepianowe, kwintet dęty oraz ensemble składem i repertuarem nawiązujący do słynnej grupy Nonstrom (klarnet, puzon, wiolonczela, fortepian).

Kwintet smyczkowy Sinfonia Varsovia, tworzony przez koncertmistrzów i liderów orkiestry, wystąpi na koncercie inaugurującym cykl. W ich wykonaniu usłyszymy Quintetto per archi Krzysztofa Pendereckiego, a także The Elements Jana Stokłosy i Umbrae Andrzeja Kwiecińskiego. Podczas kolejnych koncertów zabrzmią dzieła ikon polskiej muzyki XX wieku, takich jak Aleksander Tansman, Andrzej Panufnik czy Wojciech Kilar. Organizatorzy poświęcą również sporo uwagi odkrywaniu zapomnianych twórców, jak choćby Szymon Laks czy też Mieczysław Wajnberg, którego twórczość przeżywa w ostatnich latach prawdziwy renesans.

Koncerty poprowadzą muzykolodzy i dziennikarze, znani m.in. z Radiowej Dwójki, jak Agata Kwiecińska czy Mariusz Gradowski. – „Rozpoczynając cykl Sinfonia Varsovia Kameralnie jesteśmy coraz bliżej stworzenia pełnego sezonu artystycznego. W nadchodzącym roku chcemy dać warszawiakom namiastkę tego, czym będzie Sinfonia Varsovia gdy ukończymy budowę naszej nowej sali koncertowej", – mówi Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu koncertów.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

SuperSam +1: Rabih Beaini / Mikołaj Trzaska

ss14 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 14 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Rabih Beaini i Mikołaj Trzaska.

Rabih Beaini to samotny głos w świecie muzyki elektronicznej. Niewiele osób potrafi zagrać tak wymagający i intrygujący koncert, podczas którego dark wave, krautrock, post wszystko i techno funkcjonują obok siebie jako jedna nawiedzona harmonia hardware’u. Jego wytwórnia Morphine jest dźwiękowo nieprzewidywalna, zarówno jak jego własne remiksy czy zdumiewające płyty długogrające, takie jak ponadczasowe dzieło What We Have Learned.

Mikołaj Trzaska to ikona jazzowej awangardy w Polsce. Na stałe związany z Gdańskiem, odbywa bliskie i dalekie podróże muzyczne w poszukiwaniu wspólnego mianownika pomiędzy muzyką chasydzką i współczesną muzyką improwizowaną. Jest saksofonistą, klarnecistą basowym i kompozytorem, wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z grupą przyjaciół muzyków zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – Miłości, oraz równie kreatywnego Łoskotu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Koncert finałowy Młodej Filharmonii AUKSO

mfaFinałowym koncertem 15 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Mediatece w Tychach (al. Piłsudskiego 16) zakończy się V edycja projektu Młoda Filharmonia AUKSO. Wystąpią Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO i Młoda Filharmonia AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia oraz znakomity skrzypek Jakub Jakowicz w roli solisty.

Projekt Młoda Filharmonia AUKSO to jedyne w Polsce warsztaty orkiestrowe, w których młodzi muzycy różnych narodowości podnoszą swoje umiejętności wśród wybitnych zawodowych muzyków tworzących Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

W programie koncertu finałowego dominować będzie muzyka polska. Zabrzmi Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego. Autograf tej kompozycji, pochodzącej z młodzieńczego okresu twórczości, został odnaleziony dopiero w 1986 roku. Następnie usłyszymy Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. Utwór powstał na zamówienie wybitnego skrzypka Yehudi Menuhina, a kompozytor, chcąc podkreślić ważność solowej partii, zrezygnował z zastosowania orkiestry symfonicznej na rzecz jedynie smyczkowej. W programie znajdzie się również Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego. Ta jedna z najsłynniejszych kompozycji powstała pod wpływem gorącego uczucia do Izabeli Hampton, przyszłej żony kompozytora. Całości dopełni Serenada E-dur Dvořáka, powstała w niespełna dwa tygodnie w maju 1875 roku i pozostająca do dziś jednym z najpopularniejszych dzieł orkiestrowych tego twórcy.

Projekt dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu "Muzyka i taniec – Interwencje 2017". Bilety dostępne są na stronie https://www.ticketpro.pl

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.aukso.pl i www.gorczycki.pl 

Dziecko a muzyka współczesna – „Neofonia” po raz szósty

nW dniach 12–13 grudnia 2017 roku w siedzibie Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się VI edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”. Wydarzeniu towarzyszyć będą Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski oraz Koncert Młodych Twórców i Wykonawców.

Temat tegorocznej edycji konferencji – „Dziecko a muzyka współczesna” – ma skłonić do refleksji nad obecnością dziecka we współczesnej kulturze muzycznej, zarówno w roli wykonawcy, odbiory, jak i twórcy. W czasie dwudniowych obrad studenci uczelni z Krakowa, Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia debatować będą nad zagadnieniami dotyczącymi m.in. muzyki współczesnej dedykowanej dzieciom, percepcji muzyki nowej przez najmłodszych odbiorców, syntezy muzyki z innymi mediami (bajka, animacja, film), czy możliwościami wykorzystania muzyki naszych czasów w dydaktyce.

Zgodnie z coroczną tradycją, pierwszego dnia „Neofonii” w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski, podczas którego wykonane zostaną utwory kameralne twórców młodego pokolenia reprezentujących polskie i europejskie uczelnie muzyczne. W ramach IV „Neofonii” oprócz sesji naukowych i Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego zaplanowano szereg interesujących wydarzeń towarzyszących nawiązujących do głównego tematu tegorocznej edycji wydarzenia. Pierwszego dnia konferencji wykład inauguracyjny wygłosi Hanna Gawrońska (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu), drugiego dnia odbędzie się konwersatorium z Jarosławem Kordaczukiem, kompozytorem muzyki dla dzieci i młodzieży. Wyjątkowym wydarzeniem będzie Koncert Młodych Twórców i Wykonawców, podczas którego usłyszymy utwory początkujących adeptów sztuki kompozytorskiej w wykonaniu dziecięcych orkiestr i zespołów kameralnych. Tuż po nim odbędzie się panel dyskusyjny z młodymi artystami i ich pedagogami.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem JM Rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Prezydenta Miasta Poznania. Jego organizatorem jest Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: na stronie Akademii.

SuperSam +1: Stian Westerhus / Tadeusz Sudnik

s7 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 7 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Stian Westerhus i Tadeusz Sudnik.

Stian Westerhus jest gitarzystą, który czuje się swobodnie improwizując, a czasem brzmi bardziej jak maszyna, niż człowiek. Westerhus łączy ze sobą zniekształcone dźwięki, tworząc rytmiczną plątaninę, która zdumiewa i frapuje. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu.

Tadeusz Sudnik – muzyk, kompozytor, reżyser dźwięku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia – realizował zamówienia kompozytorskie muzyki elektronicznej, jak również nagrywał muzykę teatralną, filmową i płyty. Współpracował także z MFMW „Warszawska Jesień” i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Równocześnie prowadzi działalność koncertową z zespołami grającymi muzykę intuicyjną.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”

mcWielkie kolędowanie w Sopocie rozpocznie się już 15 grudnia 2017 roku. Kolędy, pastorałki i pieśni adwentowe zabrzmią w Operze Leśnej, Centrum Sopot, Sopotece i w Kościele Chrystusowym podczas III Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”.

Trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot” 2017 odbędzie się w dniach 15–17 grudnia i jest konkursem o randze międzynarodowej. Mundusowe chóry będą kolędować w różnych językach świata w kulturalnych przestrzeniach Sopotu – zarówno w Sali PFK na terenie Opery Leśnej, Centrum Sopot, SopoTece, jak i w Kościele Chrystusowym. Zespoły z Łotwy i z całej Polski śpiewająco podzielą się dobrą nowiną w czasie wigilii organizowanej dla samotnych sopockich seniorów przez MOPS oraz Polski Komitet Pomocy Społecznej.

Festiwal rozpocznie się w Centrum Sopot, gdzie młodzieżowe chóry oraz grupy instrumentalne szkół muzycznych z Lęborka i Sopotu wprowadzą nas w radosny klimat nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. Występy konkursowe 9 uczestniczących w konkursie chórów będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wchodzą wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki. W programie konkursowym znajdą się m. in. utwory polskich kompozytorów, takich jak Gerwazy Gorczycki, Karol Kurpiński, Maciej Małecki, Stanisław Moryto i Zbigniew Preisner. 16 grudnia o godz. 15.00 w Sali Koncertowej PFK (na terenie Opery Leśnej) odbędzie się Koncert Finałowy wraz z ogłoszeniem wyników. Zwieńczeniem festiwalu będzie coroczny koncert poświęcony pamięci Michaela Ray Dawidowa, który będzie miał miejsce w Kościele Chrystusowym (ul. Obrońców Westerplatte 21, Sopot) 17 grudnia o godz. 17.00. W programie koncertu usłyszmy Zespół Klarnetowy Sopockiej Szkoły Muzycznej pod kierunkiem Dariusza Egielmana, Chór Sopockiej Szkoły Muzycznej I st. oraz Chór Festiwalowy SSW „Mundus Cantat” pod dyrekcją Beaty Wróblewskiej. To wyjątkowe wydarzenie wprowadzi trójmiejską społeczność w radosny nastrój oczekiwania na przyjście świąt.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Organizatorzy w trakcie koncertu będą zbierać datki, zabawki oraz słodycze dla 11-letniego Mikołaja Charuka, ucznia Sopockiej Szkoły Muzycznej. 10-letni Mikołaj urodził się bez kości udowej w lewej nodze. Aby usprawnić mu poruszanie się w maju przeszedł operację w Stanach Zjednoczonych, a teraz przechodzi kilkumiesięczną rehabilitację.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie: http://munduscantat.pl

Czytaj więcej: III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”

III Festiwal Kwadrofonik

kW dniach 14–15 grudnia 2017 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się III Festiwal Kwadrofonik.

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz, Magdalena Kordylasińska-Pękala, Miłosz Pękala i Bartek Wąsik) wraz z zaproszonymi muzykami przywołają dzieła konfrontujące się z polityczną rzeczywistością; przypomną artystów, którzy za sprawą sztuki poszerzali sferę wolności, manifestowali solidarność z ludźmi upominającymi się o swoje prawa na ulicach, i wnosili przy okazji do sal koncertowych ducha improwizacji, a czasem nawet muzycznej rebelii. Kompozytor i pianista, Julius Eastman, swoją tożsamość (był Afroamerykaninem, homoseksualistą) uczynił kluczowym motywem twórczości. Był częścią awangardowego środowiska minimal music, ale o repetycjach w jego wykonaniu pisze się jako o syzyfowej pracy: mozolnym, powtarzanym bez końca, pełnym frustracji i gniewu wysiłku. Ten gniew wyraźnie słychać w Evil Nigger. Świat minimal music reprezentuje na festiwalu także Steve Reich, który w Daniel Variationsi oddaje hołd zamordowanemu (w 2002 roku) przez islamskich fundamentalistów dziennikarzowi „The Wall Street Journal” Danielowi Pearlowi.

Amerykański kompozytor o polskich korzeniach Frederic Rzewski, kolejny bohater trzeciej edycji festiwalu Kwadrofonik, jest przekonany, że czeka nas rewolucja, wciąż jednak nie wiemy, jaki przybierze kształt. Rzewski to zadeklarowany muzyczny aktywista, outsider, krytyk kapitalizmu (w tym związanych z muzyką instytucji, systemu wydawniczego itp.), wyznawca utopii, w której królować będzie improwizacja, na czele z free jazzem. W 1976 roku nagrał Rzewski jeden z najważniejszych swoich utworów – The People United Will Never Be Defeated! wariacje wywiedzione z pieśni, z którą wychodzili na ulice chilijscy robotnicy protestujący przeciwko puczowi Pinocheta. W Warszawie wykona go Michael Noble, dyrektor artystyczny festiwalu „Music of Changes”, i będzie to jego pierwszy występ w Polsce. Po raz drugi od premiery w 2016 roku we wnętrzach muzeum POLIN zabrzmi także skomponowana przez Miłosza Pękalę i Bartka Wąsika Ksenofonia (wykona ją Kwadrofonik i Royal String Quartet z towarzyszeniem VJ Wiktora Podgórskiego). Za intrygującym tytułem kryje się utwór napisany na 60. rocznicę Poznańskiego Czerwca. Pod martyrologiczną narracją młodzi muzycy dostrzegli opowieść o proteście, o jednostkowym buncie, o ryzyku i odwadze. Klęska nie musi oznaczać przegranej, każdy strajk, każda demonstracja, każdy gest oporu dowodzi istnienia potencjału rewolty i ducha wolności.

Wstęp na poszczególne festiwalowe wydarzenia jest bezpłatny. Bezpłatne wejściówki można rezerwować na stronie http://bilety.polin.pl/. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i Taniec – Interwencje 2017”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.kwadrofonik.com.pl/ 

Koncert finałowy XXVII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych – Interwencje 2017

fml15 grudnia 2017 roku o godz.18.00 w Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej (ul. Zacisze, 3) będzie miał miejsce koncert finałowy XXVII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych – Interwencje 2017 pt. „Szkice do opery – Stanisław Moniuszko Straszny dwór”.

Grudniowy finałowy koncert XXVII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych to wyjątkowe wydarzenie z udziałem młodych wokalistów, laureatów polskich i międzynarodowych konkursów, studentów i absolwentów akademii muzycznych różnych ośrodków edukacyjnych i uczestników Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Na estradzie Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego wystąpią w strojach scenicznych udostępnionych na ten wieczór przez Operę Śląską w Bytomiu i wykonają słynne arie, duety i sceny zespołowe z arcydzieła Stanisława Moniuszki Straszny dwór. Program tego koncertu-spektaklu zadowoli najbardziej wybrednego melomana. To m.in.: dumka Jadwigi Biegnie słuchać w lasy, w knieje…, aria Stefana Cisza dokoła…, aria Skołuby Ten zegar stary…, patriotyczne polonezy Miecznika i Hanny, duet Stefana i Zbigniewa Wiwat semper wolny stan, duet Hanny i Jadwigi Już ogień płonie…, tercet Stefana, Macieja i Zbigniewa Cichy domku modrzewiowy…, kwartet Hanny, Jadwigi, Stefana i Zbigniewa Ni boleści, ni rozkoszy….

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”. Bezpłatne wejściówki dostępne są w Biurze IPiUM „Silesia” (ul. 3 Maja, 31 a) oraz telefonicznie w godz. 10.00–14.00.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

27. Portrety Kompozytorów

p4 i 5 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum „Łowicka” (ul. Łowicka 21, Warszawa) odbędą się koncerty 27. Portretów Kompozytorów. Bohaterami tegorocznej edycji są Carlos Malcolm i Agnieszka Stulgińska.

Doprawdy, trudno wyobrazić sobie większy kontrast pomiędzy dwojgiem kompozytorów niż ten, który zaistnieje na tegorocznych „Portretach”. Z jednej strony – łagodna neoklasyka o iberyjskim zabarwieniu, z dalekimi echami muzyki Gabriela Fauré i Claude’a Debussy’ego. Dzień później – nowa awangarda, szukająca metafizycznego uzasadnienia w psychologii, biologii i fizyce cząstek elementarnych. W poniedziałek Carlos Malcolm, Kubańczyk w zacnym wieku, rozpieszczać nas będzie poezją karaibskich poetów, używając do tego skromnej, klasycznej obsady. We wtorek – młodsza o połowę Agnieszka Stulgińska pokaże teatr instrumentalny, amplifikowane dary ziemi i fizyczną niemal walkę na scenie.

Podczas koncertu odbędą się dwa prawykonania utworów, które powstały na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dzięki wsparciu przez Fundację PZU. Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017) Carlosa E. Malcolma jest owocem jego najnowszych doświadczeń kompozytorskich okresu pobytu w Polsce. Utwór wykona sam kompozytor i pianistka Kyeong-Yeon Seo. Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017) Agnieszki Stulgińskiej to utwór o kobiecości, macierzyństwie, trudnym surowym życiu, podróży, przestrzeni, tęsknocie, bliskości, sile i pokoleniach – wszystkim tym czego nie da się zawrzeć w ograniczonej przestrzeni i zapisie… Punktem wyjścia dla poszukiwania barw miały być białoruskie kresy, skąd pochodzi tata kompozytorki, oraz głos starej kobiety, ziemi. Kompozycję prawykonają znakomite śpiewaczki Maniucha Bikont i Marta Grzywacz oraz  Hashtag Ensemble.

Czy cokolwiek łączy te dwa światy, odległe od siebie o lata świetlne? Na pewno przyjemność/konieczność myślenia o muzyce. Przyjemność wysłuchania obu „Portretów” jest oczywista.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: 27. Portrety Kompozytorów

Bajeczny „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj w grudniu w polskich kinach

bŚwiąteczne pokazy Dziadka do orzechów, baśniowego baletu Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie będzie można oglądać w ponad 100 polskich kinach przez cały grudzień 2017. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się 17 grudnia o godz. 16.00.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Przedstawienia baletu Czajkowskiego przygotowują w tym okresie na całym świecie nie tylko profesjonalne zespoły baletowe, ale także szkoły tańca i amatorskie grupy. „Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzeniła się na cały świat” – opowiada Katarzyna Gardzina-Kubała, specjalistka ds. promocji nazywowkinach.pl. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj.

Grigorowicz prezentuje inne podejście do baletowej bajki: napełnia ją Hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością. W jego Dziadku do orzechów nie ma przesłodzenia, dosłownie i w przenośni. To nie balet o wyimaginowanym i błogosławionym Królestwie Konfiturowym (Krainie Słodyczy), gdzie na gałązkach choinki rozwieszone są cukierki, orzechy i marcepany, ale o fantasmagorycznych poczynaniach Drosselmeyera, dzięki któremu piękni książęta zwyciężają, reprezentując dobro, a Król myszy ginie wraz ze swoim wojskiem. Bohaterowie odbywają więc swoją wędrówkę w II akcie baletu w górę bożonarodzeniowego drzewka, spotykając lalki – choinkowe ozdoby. W głównych partiach zobaczymy wybitnych pierwszych solistów Bolszoj: Annę Nikulinę w roli Maszy, Denisa Rodkina jako Dziadka do orzechów/Księcia i Andrieja Merkuriewa jako Drosselmeyera.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Haydn. Pory dnia | Berenice

si15 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona dzieła Josepha Haydna: trzy symfonie Pory dnia oraz scenę dramatyczną Berenice, che fai.

Któż nie zna sławnych Pór roku Vivaldiego? Poświęcone tym astronomicznym okresom oratorium skomponował także w późnej fazie swej twórczości Joseph Haydn, a ciekawostką wczesnej fazy są trzy symfonie poświęcone innym porom – dnia. Istnieją wzmianki, że miało być ich cztery (podobnie jak w cyklu kantat Telemanna o tym samym tytule – być może znanych Haydnowi?), lecz jeśli należała do nich Noc, to nie zachowała się i dziś na cykl składają się trzy: Poranek, Południe i Wieczór, anonsowane w partyturach francuskimi tytułami. Co ciekawe – jest to jedyny cykl symfoniczny powiązany wspólnym programem w całej, ogromnej spuściźnie tego autora. Powstał zapewne około 1761 roku, niedługo po objęciu przez wielkiego kompozytora funkcji wicekapelmistrza zespołu księcia Pála Esterházy’ego. Te pełne rokokowego wdzięku utwory są świadectwem intensywnego poszukiwania nowego wyrazu dla prostej dotąd sinfonii o barokowej proweniencji i przeobrażania jej w dojrzałą, klasyczną symfonię.

Trzydzieści lat później, po śmierci księcia-chlebodawcy, sławny już Haydn przyjął zaproszenie do Londynu, gdzie witano go z wielkim szacunkiem i admiracją. Podczas drugiej wizyty w Londynie, w roku 1795, napisał dla włoskiej śpiewaczki Brigidy Banti scenę dramatyczną Berenice, che fai, wykorzystując ekspresyjny tekst z tragedii Antigono Pietro Metastasia. Berenika opłakuje w nim (domniemaną) samobójczą śmierć ukochanego Demetria. W Berenice, che fai Haydn pokazuje ogromne mistrzostwo w umuzycznianiu włoskiego tekstu, także partia orkiestrowa opracowana jest doskonale i nieszablonowo. Podczas koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus w postać targanej wielkimi emocjami Bereniki wcieli się jedna z najznakomitszych śpiewaczek, pochodząca z Ukrainy, a od lat mieszkająca w Polsce Olga Pasiecznik, uwielbiana przez publiczność za wiele niezapomnianych ról operowych, oratoryjnych i cudowne kreacje repertuaru pieśniowego.

Koncert poprowadzi Gabriel Chmura, który obecnie współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Poznaniu, gdzie jest dyrektorem artystycznym. Ceniony na estradach i scenach wielu krajów, często współpracuje też z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, z którą w 2017 roku nagrał doskonale przyjętą płytę z symfoniami Prokofiewa i Wajnberga.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl 

Audio Stage 2017

 aFundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni” zaprasza na tegoroczny Audio Stage 2017, który będzie miał miejsce 10 grudnia 2017 roku w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Audio Stage 2017 jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu dedykowanego sztukom performatywnym. Jego ideą przerwodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które powstają w ramach projektu, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Projekt jest konsekwencją wieloletnich doświadczeń, jakie ma Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w organizowaniu wydarzeń interdyscyplinarnych (m.in. festiwale Audio Art w Warszawie). W Audio Stage biorą udział kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Prezentowane utwory audiosceniczne są formą muzyczną, w której wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, które powstają poprzez jego działania, takie jak ruch, taniec, mowa, live electronics, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest także zazwyczaj jego współautorem.

10 grudnia o godz. 18:00 odbędzie się koncert prawykonań 4 monodramów audioscenicznych, które skomponowali: Ewa Fabiańska-Jelińska, Wojciech Błażejczyk, Anna Maria Huszcza i Jarosław Kordaczuk. Źródłem dźwięku w każdej z tych kompozycji będzie wykonawca, który jest jednoczenie współautorem tych kompozycji. W tym roku będą to aktorki, tancerki i perfomerki: Dominika Miękus, Izabela Kościesza, Izabela Chlewińska i Marta Grzywacz. Premierowe audiosceny zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorem cyklu preludiów jest Krzysztof Knittel, który będzie również jego wykonawcą wraz z akordeonistą Aleksiejem Vorsoba.

Imprezą towarzyszącą o godz. 17:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu Małgorzata Kołcz.

Przedsięwzięcie będzie realizowane ze środków m.st. Warszawy. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

gW dniach 6 i 11 grudnia 2017 roku w Sali Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku i Instytucie Kultury Miejskiej odbędzie się po raz dziesiąty cykl koncertów „Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej”.

Zgodnie z ideą pomysłodawcy przedsięwzięcia Pawła Zagańczyka, założeniem koncertów jest prezentowanie możliwości akordeonu. Podczas koncertów zestawiane są awangardowe utwory współczesnych twórców z klasyką literatury oraz transkrypcjami. Akordeon prezentowany jest zarówno jako instrument solowy, jak i w połączeniu z innym instrumentarium. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości, wśród nich NeoQuartet, Orkiestra Kameralna Progress pod batutą Szymona Morusa, Cappella Gedanensis. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Marek Czerniewicz, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki i Paweł Sławiński.

Podczas tegorocznej edycji 6 grudnia prawykonane zostaną koncerty na akordeon autorstwa Krzesimira Dębskiego oraz Macieja Zimki. Wykonawcami koncertu prawykonań będą akordeonista Paweł Zagańczyk i zespół złożony ze studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku. Oprócz nich na estradzie Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku zaprezentuje się duet: Julianna An (skrzypce) oraz Martyna Podolska (akordeon) – laureatki I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Pradze (2017).

11 grudnia wystąpią młodzi adepci gry na akordeonie: uczniowie z klasy akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka (Błażej Reiter, Marta Stanzecka, Albert Woelke), uczący się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, oraz uczeń mgr. Tomasza Kwiatkowskiego (Paweł Wiśniewski) z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Grudziądzu. W repertuarze artystów znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie skomponowane na akordeon, jak i transkrypcje. Publiczność będzie miała również okazję wysłuchać gry studenta II roku Akademii Muzycznej w Gdańsku Pawła Ratajka.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny. Tegoroczną jubileuszową edycję zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska. Koncert „Głos młodych akordeonistów” dofinansowano w ramach programu „Otwarty IKM”. Organizatorem cyklu koncertów jest Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.