polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

ze świata

VI Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

opW dniach 16–30 listopada 2017 roku we Lwowie, Kijowie i Warszawie odbędzie się VI edycja Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”.

Tegoroczna edycja jest absolutnie wyjątkowa: głównym miejscem przedsięwzięcia jest i pozostanie Lwów, ale od tej edycji wydarzenia festiwalowe będą miały miejsce również w stolicach organizatorów – Warszawie i Kijowie. Festiwal jest płaszczyzną do współpracy artystów z obu stron granicy, ale również szerzej rozumianym elementem budowy dobrych polsko-ukraińskich relacji.

Na wyjątkowość tegorocznej edycji zapewne ma wpływ przede wszystkim wyjątkowy program i wspaniali artyści. Wśród nich: Andrzej Bauer – profesor, wiolonczelista i dyrygent, Anna Maria Staśkiewicz – wybitna polska skrzypaczka, Lubawa Sydorenko – znakomita ukraińska młoda kompozytorka, Marianna Humetska – pianistka i jednocześnie dyrektor artystyczna Festiwalu, Jonathan Plowright – światowej sławy brytyjski pianista, Krzesimir Dębski – wybitny dyrygent, skrzypek i kompozytor muzyki filmowej, Grażyna Auguścik – absolutnie wyjątkowa mieszkająca w USA polska śpiewaczka jazzowa, która tym razem wystąpi z Nikolą Kołodziejczykiem i Maciejem Szczycińskim. Artyści wykonają m. in. utwory Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego.

W trakcie VI Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” odbywać się będzie wystawa prac znanego polskiego rzeźbiarza Andrzeja Renesa. Można ją będzie zobaczyć we Lwowskiej Galerii Sztuki między 15 a 19 listopada 2017, a także w Domu Polonii w Warszawie w dniach 25 listopada – 8 grudnia 2017. Wystawę otworzy innowacyjny happening, łączący elementy sztuk plastycznych, muzyki i multimediów.

25 listopada 2017 roku w Warszawie odbędzie się Konferencja naukowa pt. „Paderewski i jego wkład w dzieło Niepodległości”. W ramach konferencji przewidziane zostały prezentacje Marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego, prof. Marka Mariana Drozdowskiego, wicemarszałka Senatu Marii Koc, Xymeny Nowakowskiej-Plich, Marka Żebrowskiego, Adama Wibrowskiego, Elwiry Gilewicz, Adama Bali i wielu innych. Konferencja będzie transmitowana w Internecie.

Więcej – na stronie: http://paderewski.eu/pl

Utwory Karola Szymanowskiego w Paragwaju

s9 listopada 2017 roku utwory Karola Szymanowskiego zabrzmią w Asunción, stolicy Paragwaju.

Orquesta del Congreso Nacional, którą poprowadzi Jorge Luis Uzcátegui, zaprezentuje II Koncert skrzypcowy oraz IV Symfonię koncertującą. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Erica Richardson oraz pianistka Choo Choo Hu.

Obydwa utwory pochodzą z tego samego okresu twórczości kompozytora: symfonia z roku 1932, a koncert – z 1933. Przyjmuje się, że utwory powstałe po 1920 roku należą do trzeciego etapu twórczości Karola Szymanowskiego, w którym powstały i były realizowane założenia nowego stylu narodowego opartego na folklorze. Symfonia Koncertująca spełnia wszystkie warunki jej XVIII-wiecznego pierwowzoru. Utwór zbudowany jest z trzech części. W ślad za klasyczną formą idzie tu tradycyjne kształtowanie formalne. Instrumentem koncertującym jest fortepian, ale wzorem dawnej sinfonia concertante jeszcze kilka innych instrumentów traktuje Szymanowski solistycznie. Wydaje się, że to ogólne założenie formalne było źródłem dalszych konwencjonalnych upostaciowań. Tworzywo dźwiękowe IV Symfonii nie wyrasta bezpośrednio z materiału muzyki ludowej. To wewnętrzne napięcia wyrazowe struktur melodycznych, sposób ich łączenia i szeregowanie, zespolone z nimi struktury dynamiczne stanowią ów czynnik sublimacji elementu ludowego w narodowy, w „lechicki”, jak go nazywał sam kompozytor.

II Koncert skrzypcowy, choć pod każdym względem różny od I Koncertu, jednak podobnie wyróżniał się na tle ówczesnej muzyki europejskiej. Centralny element konstrukcji, rozbudowana cadenza, dzieli jednoczęściowy w zasadzie utwór na dwa różne pod względem charakteru i materiału segmenty: pierwszy zbliżony jest do formy wariacji, drugi do ronda.

Druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych

cW dniach 8 października – 5 listopada 2017 rokuodbędzie się druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych.

Pianista Marek Szlezer oraz wiolonczelista Jan Kalinowski, koncertujący wspólnie jako Cracow Duo, po raz kolejny występują w Stanach Zjednoczonych. Tournée, które rozpoczęło się 8. października w San Diego i potrwa miesiąc, będzie najdłuższą trasą koncertową w historii zespołu. Muzycy powrócą również do Nowego Jorku, gdzie w 2015 roku w Carnegie Hall zadebiutowali koncertem z okazji 205. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.

Połączyła ich edukacja w Krakowie i Paryżu. Artyści – jako zespół Cracow Duo – występują razem już piętnaście lat. W ciągu tego czasu zyskali sobie uznanie publiczności oraz krytyków polskich i zagranicznych. Fascynacja rodzimą muzyką sprawiła, że muzycy od początku działalności pozostają zaangażowani w promocję kultury polskiej w kraju i zagranicą, prezentując publiczności m.in. dzieła współczesne na wiolonczelę z fortepianem napisane specjalnie dla nich. Fascynacja ta będzie również widoczna podczas najbliższych koncertów w Stanach Zjednoczonych. Odbywać się one będą pod wspólnym mianownikiem promocji polskiej muzyki i kultury. Oczywiście, nie zabraknie muzyki kompozytorów z innych krajów.

Artyści zaprezentują amerykańskiej publiczności utwory Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa, Krzysztofa Pendereckiego, Arvo Pärta, Astora Piazzolli czy Siergieja Rachmaninowa oraz muzykę współczesną, w tym trzy prawykonania światowe utworów Marcela Chyrzyńskiego, Jakuba Polaczyka oraz Davida Rodrígueza de la Peña.

Jan Kalinowski i Marek Szlezer występować będą nie tylko w duecie; 15 października, w Newman Recital Hall w Los Angeles, na estradzie towarzyszyć im będą Andrew Leonard (klarnet) oraz Jiwon Sun (skrzypce); 28 października wystąpią gościnnie z The New Zimro Ensemble oraz z Krystą Close (sopran) i Edem Levy (baryton) w Boston Court Performing Arts Center. Na zakończenie miesięcznego tournée zaprezentują Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena, partię skrzypiec wykona Maurice Sklar.

Trasa koncertowa realizowana jest przy wsparciu Instytutu Polskiego w Nowym Jorku oraz Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie.

Czytaj więcej: Druga trasa koncertowa Cracow Duo w Stanach Zjednoczonych

Sukcesy Polaków na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

uDo udziału w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego zarejestrowano 100 młodych śpiewaków z 18 krajów: z Białorusi, Chin, Cypru, Czech, Estonii, Francji, Japonii, Korei Północnej, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Rosji, Serbii, Słowenii, Tajwanu, Ukrainy, USA. W wypełnionych salach koncertowych w Ueckermünde zabrzmiały setki arii i pieśni Mozarta, Brahmsa, Moniuszki, Niewiadomskiego, Verdiego, kompozytorów koreańskich, rosyjskich, serbskich i wielu innych. Przez cały tydzień, w trzech rundach, młodzi śpiewacy rywalizowali o nagrody w pięciu grupach: dla uczniów szkół średnich (AI, AII, AIII) i dla studentów licencjatu i magisterium (BI, BII). Reprezentowali oni bardzo wysoki poziom wykonawczy, przysparzając tym samym międzynarodowemu jury nie lada kłopotu w wyborze laureatów. Wśród siedmiu jurorów znaleźli się w tym roku prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (Polska/Niemcy), Friederike Meinel (Niemcy), obie panie z Akademii Sztuki w Szczecinie, prof. Anna Korondi (Węgry), prof. Janet Williams (USA), obie panie z Akademii Muzycznej im. Hannsa Eislera w Berlinie, maestro Diego Crovetti (Włochy) z Akademii Donizettiego w Mediolanie, prof. Ulrich Messthaler (Niemcy, Francja, Szwajcaria) z Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei i Sorbony w Paryżu, prof. Włodzimierz Zalewski (Polska) z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Zwycięzcą tegorocznej edycji okazał się Koreańczyk, tenor Seongsoo Ryu, który poza wygraną Grand Prix w wysokości 2500 € otrzymał Nagrodę Miasta Ueckermünde im. Giulio Perottiego dla Najpiękniejszego Głosu Tenorowego oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece.

Z polskich uczestników najlepiej zaprezentował się Michał Kijewski z UMFC, zdobywając nie tylko 3 miejsce w grupie studentów magisterium, ale także Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Basowego, Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Niemieckiej Pieśni oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece. Osiemnastoletni Piotr Brożek, tenor z Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Bielsku-Białej, brat solisty Opery w Hannoverze tenora Pawła Brożka, wyśpiewał sobie trzecie miejsce w grupie uczniów szkół muzycznych AII w wieku 18-20 lat. Martyna Sułek, sopranistka i studentka magisterium z łódzkiej Akademii Muzycznej przekonała jury interpretacją moniuszkowskiej arii Halki Ha! Dzieciątko nam umiera, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną na Najlepszą Interpretację Polskiej Arii.

Michał Landowski, student fortepianu z Akademii Sztuki w Szczecinie został wyróżniony Nagrodą Specjalną za Najlepszy Akompaniament. Finalistom i laureatom towarzyszyła Orkiestra Akademii Sztuki w Szczecinie pod dyrekcją prof. Jacka Kraszewskiego.

Gratulujemy!

„Paderewski Lecture-Recital”: Marcel Chyrzyński

p15 października 2017 roku o godz. 19:00 Polish Music Center (Los Angeles) zaprasza na organizowany co roku przez USC Thornton School of Music „Paderewski Lecture-Recital”.

Podczas tego przedsięwzięcia o swojej twórczości opowie polski kompozytor i pedagog Marcel Chyrzyński, uczeń Marka Stachowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Po wykładzie odbędzie się koncert dynamicznego Cracow Duo (pianista Marek Szlezer i wiolonczelista Jan Kalinowski). Udział w koncercie wezmą również klarnecista Andrew Leonard i skrzypaczka Jiwon Sun.

 W programie koncertu znalazły się utwory kameralne Chyrzyńskiego, w tym światowa premiera Death in Venice – jego nowego utworu na klarnet, wiolonczelę i fortepian, napisanego specjalnie na to wydarzenie.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://music.usc.edu