Polmic - FB


ze świata

Paryż | En hommage Jan Adam Maklakiewicz

Maklakiewicz2 października 2019 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu o godz. 19.00 odbędzie się wyjątkowy koncert muzyki polskiej, upamiętniający 120-stą rocznicę urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Podczas koncertu zabrzmią pieśni na sopran i fortepian Jana Adama oraz jego brata Franciszka Maklakiewicza, a także utwory na wiolonczelę i fortepian oraz skrzypce i fortepian m.in.: Reflexions op. 14, Suita huculska op. 15 nr 1, tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – wybitnym polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Kompozycje Jana Adama Maklakiewicza wykazują inspiracje muzyką dawną i narodową oraz polskim folklorem, zwłaszcza regionów Podhala i Śląska.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kompozytor Roman Czura laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Antoniego Dvořáka w Pradze

Roman CzuraKompozytor Roman Czura został laureatem II nagrody (i pierwszym laureatem z Polski w ogóle) podczas dziesiątej już edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Antoniego Dvořáka w Pradze.

Jest to konkurs o unikatowej formule. Został powołany z inicjatywy rodziny Dvořáków: początkowo głównym organizatorem przedsięwzięcia był wnuk kompozytora, Antonín III Dvořák, teraz obowiązki po nim objął jego syn i wnukowie. W tegorocznej edycji Konkursu wzięło udział kilkadziesiąt muzyków z całego świata; wśród uczestników etapu finałowego było 24 reprezentantów z 18 krajów. Pierwszy etap polegał na standardowej wysyłce utworu> W finale znalazło się 24 uczestników podzielonych na dwie grupy: junior (do 23 lat) i senior (do 33).

Finał konkursu polegał na komponowaniu na miejscu, w Praskim Konserwatorium, dwóch utworów w ciągu pięciu dni do danych w pierwszym dniu wydarzenia tematów (w tym jedna kompozycja w formie hołdującej tradycji – fuga, kanon, passacaglia lub wariacje). Zasady są surowo przestrzegane: codziennie kontrolowany był limitu czasu, konieczną była rejestracja sprzętu, uniemożliwiano przeniesienie papierowych szkiców czy laptopów z lokum (wszystko było codziennie skrupulatnie przeliczane). Każdemu uczestnikowi przysługiwała na czas trwania konkursu własna sala z instrumentem, oficjalny papier nutowy, ołówki i inne narzędzia i możliwość wydruku.

Zwycięzcy Konkursu serdecznie gratulujemy!

Pierwszy zagraniczny koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej!

ROKW zabytkowym Kościele Wniebowzięcia Maryi Panny w Policy nad Metują (Czechy) 6 lipca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się pierwszy zagraniczny koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej, który daje możliwość promowania Radomia na arenie międzynarodowej.

Dzięki współpracy z wrocławską orkiestrą Intercamerata Radomska Orkiestra Kameralna zaprezentuje się podczas Letniego Festiwalu Muzycznego „Za poklady Broumovska” (Skarby Ziemi Broumovskiej) w Policy nad Metują (Czechy). Festiwal każdego roku przyciąga publiczność swoimi wyjątkowymi koncertami, które odbywają się z udziałem znakomitych czeskich i zagranicznych artystów, w zabytkowych kościołach barokowych.

Radomska Orkiestra Kameralna i saksofonistka Magdalena Jakubska-Szymiec pod batutą Jana Jakuba Bokuna wykonają polsko-czeski program, składający się z kompozycji Pawła Łukaszewskiego, Josefa Suka, Samuela Barbera i Łukasza Wosia.

Dodatkowe informacje – na stronie http://rok.art.pl/ 

Premiera polskiej opery Karola Nepelskiego „Ptasiek” w Londynie

NepelskiOpera Ptasiek autorstwa młodego polskiego kompozytora Karola Nepelskiego, zostanie pokazana w Londynie 28 lipca podczas festiwalu Tête à Tête: The Opera Festival 2019.

Przed dwoma laty Instytut Adama Mickiewicza umożliwił Nepelskiemu udział w warsztatach organizowanych przez London Philharmonic Orchestra (Young Composer Programme 2017/2018). Ten roczny program zakłada pracę nad nowym utworem przy wsparciu mentora – kompozytora i dyrygenta Sir James MacMillana. LPO, współpracująca z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music, co roku oferuje udział w programie warsztatowym jednemu kompozytorowi z Polski. Premiera Ptaśka jest pokłosiem tych właśnie warsztatów. Tête-à-tête Festival zaprosił Karola Nepelskiego do pełnej prezentacji opery po przedstawieniu performatywnego czytania dzieła.

Libretto Ptaśka autorstwa Waldemara Raźniaka oparte jest na znanej powieści Williama Whartona pod tym samym tytułem. Bohater, niegdyś obsesyjnie uwielbiający ptaki ekscentryk, po latach pogrążył się w szaleństwie. Wierzy, że sam jest ptakiem. Ptaki symbolizują dlań wolność, niezależność i szlachetność, których brakuje mu w otaczającej rzeczywistości.

Muzyka Karola Nelepskiego stwarza unikatową szansę wejścia w świat Ptaśka i jego przyjaciela, również poranionego przez życie i wojnę – Ala. W utworze Nepelskiego partie wokalne wzmocnione są przez cyfrowo przetworzone nagrania głosów kanarków.

W Londynie wykonawcami opery będą Michał Sławecki – Ptasiek (kontratenor), Ulato Sam – Al (aktor), Marta Piórkowska (skrzypce), Agnieszka Podłucka (altówka), Dominik Płociński (wiolonczela), Mateusz Loska (kontrabas), Renata Guzik (flety) i Bartosz Bury (puzon). Dyrygować będzie Lilianna Krych, a reżyserem spektaklu jest Waldemar Raźniak.

Magdalena Mich

Polski kompozytor w London Philharmonic Orchestra Young Composers

LPOMaciej Bałenkowski – młody polski kompozytor rekomendowany przez Instytut Adama Mickiewicza – został przyjęty do najnowszej edycji programu London Philharmonic Orchestra Young Composers.

Każdego roku London Philharmonic Orchestra organizuje warsztaty dla młodych artystów. Trwający rok program zakłada pracę nad nowym utworem z pomocą mentora – kompozytora i dyrygenta Jamesa MacMillana. Kompozycje przeznaczone są na 30-osobową orkiestrę. Uczestnicy poza pracą nad własną twórczością mają też okazję obserwować próby orkiestry, bywać na koncertach oraz uczestniczyć w działalności edukacyjnej LPO. Zwieńczeniem rocznego programu jest publiczna prezentacja skomponowanych przez uczestników dzieł w ramach odbywającego się wczesnym latem koncertu „Debut Sounds”.

LPO, współpracująca z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu „Polska Music”, co roku oferuje udział w programie warsztatowym jednemu kompozytorowi z Polski. W sezonie 2019/20 będzie to Maciej Bałenkowski (*1993), laureat i finalista ponad 20 międzynarodowych i krajowych konkursów kompozytorskich, którego promotorem jest Krzysztof Penderecki.

Natomiast polskim uczestnikiem kończącym ubiegłoroczną edycję LPO Young Composers jest Andrzej Karałow. Koncert, na którym London Philharmonic Orchestra wykona jego kompozycję, odbędzie się 1 lipca w Queen Elizabeth Hall w Southbank Centre. W sezonie 2018/2019 młodzi kompozytorzy musieli zmierzyć się z zagadnieniem cantus firmus i zinterpretować je w swoich kompozycjach. Program lipcowego koncertu zbudowany jest na zestawieniu nowopowstałych utworów z dziełami współczesnych kompozytorów z już ugruntowaną pozycją. W tym roku włączono również do programu Nie piej, kurku Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Agnus Dei z Missa Paschalis Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Warsztaty LPO umożliwiają młodym kompozytorom rozwój artystyczny, a także ułatwiają im nawiązywanie kontaktów i otwierają nowe perspektywy zawodowe i twórcze. Doskonałym tego przykładem jest prezentacja w Londynie twórczości polskiego uczestnika edycji 2017/2018 Karola Nepelskiego. 28 lipca br. jego opera Ptasiek, oparta na utworze Williama Whartona, będzie miała premierę w Londynie, w trakcie Tête à Tête: The Opera Festival 2019.

Olena Skwiecińska