polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

news

„Credo” Krzysztofa Pendereckiego w Archikatedrze Warszawskiej św. Jana Chrzciciela

okPolska Opera Królewska zaprasza 23 listopada 2017 roku o godz. 20.00 do Archikatedry Warszawskiej św. Jana Chrzciciela, gdzie zostanie wykonane Credo Krzysztofa Pendereckiego.

Credo, obok takich dzieł jak Pasja wg św. Łukasza, Siedem bram Jerozolimy czy Polskiego Requiem, reprezentuje nurt oratoryjnej muzyki religijnej wybitnego polskiego kompozytora. Pomyślane początkowo jako jedna z części cyklu mszalnego, stało się jednak samodzielnym monumentalnym utworem. Liturgiczny tekst wyznania wiary dopełniają pieśni, hymny i teksty sakralne, w oprawie fascynującej muzyki przekazując uniwersalne wartości.

Już 23 listopada Credo zabrzmi w Warszawie w dniu 84. urodzin Maestro Krzysztofa Pendereckiego. „Urodziny u Rodziny” - mowa tu oczywiście o artystycznej rodzinie Polskiej Opery Królewskiej, która właśnie w taki sposób postanowiła uczcić jubileusz Mistrza. Tego wieczoru zaprezentują się znakomici soliści Polskiej Opery Królewskiej: Olga Pasiecznik, Anna Wierzbicka, Anna Radziejewska, Wojciech Gierlach oraz gościnnie Krystian Krzeszowiak.

Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej, Chór Filharmonii Narodowej, Warszawski Chór Chłopięcy, zaś całość od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Maestro Maximiano Valdés.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”

cMuzyka Krzesimira Dębskiego, Adriana Williamsa, Jarosława Siwińskiego i Adama Porębskiego skomponowana na motywach dzieł Józefa Teodora Konrada Korzeniowskiego, czyli warszawski finał ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada” już 26 listopada 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Do udziału w organizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej Festiwalu zostali zaproszeni czterej kompozytorzy, a ich utworów inspirowanych twórczością Josepha Conrada publiczność słuchała w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim, Radomiu i Lesznie.

W kolekcji tegorocznych zamówień PTMW znalazły się kompozycje Krzesimira Dębskiego, Adriana Williamsa, Jarosława Siwińskiego i Adama Porębskiego na ośmioosobowy zespół kameralny, które powstały na motywach takich dzieł J. Conrada jak: Tajny Agent, Ocalenie, Jeszcze raz w Polsce i Smuga cienia. Ich prawykonania odbyły się podczas kolejnych czterech koncertów „Obrazów z Conrada” od lipca do listopada br. w czterech polskich miastach.

Każdy z tych nowych utworów, skomponowany w innym stylu i estetyce, jest niezwykle oryginalnym spojrzeniem twórców współczesnych na literaturę Josepha Conrada, która jest szalenie aktualna w naszych czasach. Warto więc wybrać się w niedzielę 26 listopada br. do Warszawy na finałowe spotkanie twórczością Josepha Conrada i muzyką.

Finał Festiwalu rozpocznie się o godz. 17:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Z. Modzelewskiego 59) spotkaniem, którego gośćmi będą kompozytorzy: Krzesimir Dębski, Jarosław Siwiński i Adam Porębski oraz aktorzy: Leszek Zduń i Grzegorz Ociepka. Koncert finałowy odbędzie się o godz. 18:00. W programie znajdą się wybrane fragmenty wszystkich kompozycji, które były prezentowane od lipca do listopada tego roku podczas koncertów prawykonań Festiwalu, oraz fragmenty utworów Josepha Conrada.

Projekt jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Conrad 2017”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Festiwalu można znaleźć na stronie https://ptmw.art.pl

III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

nfW dniach 25 listopada – 3 grudnia 2017 roku w Gdańsku odbędzie się III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Tegoroczny Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” nawiązuje koncepcją programową do poprzednich edycji. I tym razem organizatorzy postawili na różnorodność estetyk proponowanych przez twórców należących do kilku pokoleń, których zainteresowania rozciągają się od nowych odczytań wielkich klasyków po najnowsze eksperymenty dźwiękowe nakierowane na poszerzanie granic wyobraźni dźwiękowej – własnej i słuchaczy. Wyróżniającym się wątkiem III Festiwalu „Nowe Fale” będzie muzyka religijna. Rozpocznie się wykonaniem pieśni chóralnej autorstwa Wiesława Cienciały – twórcy reprezentującego krąg kultury polskich ewangelików. Tym gestem organizatorzy chcą uczcić przypadającą w tym roku 500. rocznicę Reformacji. Natomiast pod koniec festiwalu usłyszymy Magnificat Andrzeja Dziadka – utwór, którego podstawa słowna koresponduje z czasem, w którym odbywa się festiwal – z Adwentem.

Będzie okazja bliższego zapoznania się ze współczesną muzyką skandynawską w wykonaniu znakomitego chóru gdańskiego 441 Hz, jak również ze światową twórczością akordeonową: najwybitniejsze dzieła napisane w ostatnim czasie na ten instrument przedstawi świetny niemiecki instrumentalista Stefan Hussong. Jako silna grupa, a może już nawet „szkoła” zaprezentują się kompozytorzy gdańscy, wśród nich kilkoro młodych, niedawnych absolwentów Akademii Muzycznej: Dixa, Diesner, Jędrzejczyk, Nikiel. Zaproszeni zostali też kompozytorzy z innych ośrodków Polski, m.in. w ramach współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

W ramach festiwalu odbędą się prezentacje kompozycji gdańskich studentów i doktorantów. Wzorem ubiegłorocznego festiwalu organizatorzy przygotowali również, we współpracy z Instytutem Teorii Muzyki gdańskiej Akademii Muzycznej, konferencję naukową z udziałem wybitnych specjalistów z kilku ośrodków. Będzie ona poświęcona zagadnieniom analizy muzycznej.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://2017.nowefale.pl/ 

Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”

svMonumentalne oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża zabrzmi na Nadzwyczajnym koncercie z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam” 24 listopada 2017 roku w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie o godz. 20.00. Orkiestrę Sinfonia Varsovia, Chór Filharmonii Narodowej oraz solistów poprowadzi Sebastian Perłowski. Koncert będzie transmitowany online.

Znalezienie Świętego Krzyża (Kreuzauffindung), uznawane przez krytyków za najlepsze oratorium Nowowiejskiego, nie było do tej pory często wykonywane. Choć lwowska premiera w 1906 roku była wielkim sukcesem, perypetie historyczne nie pozwoliły, aby utwór ten zagościł na stałe w repertuarze polskiej muzyki oratoryjnej. Szczęśliwie, twórczość Nowowiejskiego zaczyna być w ostatnich latach coraz bardziej doceniana, czego efektem jest stale rosnąca liczba koncertów i nagrań z utworami tego wyjątkowego kompozytora ale też dyrygenta, pedagoga, szambelana papieskiego i organisty-wirtuoza. Wykonanie oratorium będzie możliwe dzięki długotrwałym staraniom prof. Mieczysława Nowakowskiego. Ten wybitny dyrygent, zmarły w lutym tego roku, długi czas sam miał nadzieję zadyrygować ulubionym oratorium na zakończenie kariery w Warszawie. Ze stolicą związany był nie tylko jako dyrygent, gdzie poprowadził ponad 1200 spektakli w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, ale również jako profesor warszawskiej Akademii Muzycznej. Wykonanie „Znalezienia Świętego Krzyża” w tej samej bazylice, gdzie osiem miesięcy wcześniej odbył się pogrzeb prof. Nowakowskiego, zyska przez to dodatkowy, symboliczny wymiar.

Kreuzauffindung to opowieść o św. Helenie i jej misji odnalezienia krzyża, na którym umarł Jezus. W rolę św. Heleny wcieli się Ewa Biegas, a partię biskupa Jerozolimy, Makariusza, wykona Krzysztof Szumański. Orkiestrze Sinfonia Varsovia towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Narodowej przygotowany przez Bartosza Michałowskiego. Monumentalny, 160-osobowy aparat wykonawczy poprowadzi Sebastian Perłowski.

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Dla wszystkich, którzy nie mogą osobiście uczestniczyć w wydarzeniu, Orkiestra Sinfonia Varsovia – po raz pierwszy w historii – przygotowała transmisję wideo, która dostępna będzie na stronie www.sinfoniavarsovia.org.

Organizatorami koncertu są Orkiestra Sinfonia Varsovia i Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Patronem honorowym koncertu jest Kazimierz Kardynał Nycz, Metropolita Warszawski.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

III Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. W stronę semantyki”

kIII Międzynarodowa Konferencja Interpretacje dzieła muzycznego. W stronę semantyki z cyklu Interpretatio artis musicae odbędzie się w dniach 21-22 listopada 2017 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Organizatorem wydarzenia jest Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji. Centrum dyskursu naukowego stanowić będzie semantyka dzieła muzycznego rozważana z różnych perspektyw badawczych. Wieloaspektowość tej tematyki, determinowana m.in. polisemicznością dzieł muzycznych, strategiami kompozytorskimi, funkcjami kulturowymi dzieła, rozważana będzie w następujących obszarach zagadnień: „Pojęcia i kategorie semiotyki muzyki – ich znaczenia, zakresy, obszary zastosowań”; „Teorie muzyki interpretujące znaczenia struktur muzycznych”; „Dzieło muzyczne jako nośnik sensu wewnątrz- i międzykulturowego”; „Interpretacje dzieł muzycznych – ich kulturowe i historyczne konteksty”.

Uczestnikami konferencji będą teoretycy muzyki i muzykolodzy z europejskich ośrodków akademickich: Paryża, Lipska, Grazu, Kijowa, Lwowa, Odessy, Warszawy, Gdańska i Bydgoszczy, którzy wygłoszą referaty m. in. o twórczości kompozytorów polskich, takich jak Hanna Kulenty, Michał Kondracki, Henryk Czyż, Anna Małek, Andrzej Panufnik, Paweł Szymański, Zbigniew Bargielski, Zygmunt Mycielski, Feliks Nowowiejski oraz Karol Szymanowski. Wykład inauguracyjny nt. teorii znaku i strategii narracyjnych wygłosi Márta Grabócz.

Imprezą towarzyszącą jest koncert 21 listopada o godz. 19.00 w sali koncertowej Akademii, prezentujący najnowsze utwory kompozytorów związanych w uczelnią, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Hanny Kulenty i Bettiny Skrzypczak. Wstęp wolny.

POBIERZ: program Konferencji.

Otwórz uszy. Tu i teraz.

ou17 listopada 2017 roku wykonawcy krakowskiego zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble rozpoczynają nowatorski projekt, celem którego jest prezentacja twórczości wybitnych kompozytorów XX wieku osobom niezwiązanym ze środowiskiem muzycznym.

Comiesięczne spotkania organizowane we współpracy z krakowskimi instytucjami kultury łączą w sobie profesjonalizm muzyków, którzy brali udział w największych festiwalach muzyki nowej w Polsce i za granicą („Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Internationale Ferienkurse fur Neue Musik w Darmstadt) z przystępną formą prezentacji, która sprawia, że wydawać by się mogło niezrozumiała twórczość nagle zaczyna do nas przemawiać „ludzkim głosem”.

Choć wybór najważniejszych twórców XX wieku nie jest łatwym zadaniem członkowie zespołu zdecydowali się na nazwiska, które wydają się być najbardziej kluczowe dla odbiorców chcących by bliżej muzyki tworzonej w naszych czasach. Wśród nich znaleźli się George Crumb, Luciano Berio, Helmut Lachenmann, Paweł Mykietyn, Kazimierz Serocki.

Każde spotkanie ma trwać 60 minut i angażować od trzech do pięciu wykonawców zespołu. Punktem wyjścia zawsze jest muzyka: wykonane zostaną utwory lub fragmenty utworów idiomatycznych dla danego twórcy czy kierunku. Ponadto wykonawcy postarają się przybliżyć zainteresowanym muzyczne style i sensy słowem, zachęcając do dyskusji.

W obecnej formie projekt „Otwórz uszy. Tu i teraz” organizowany jest pro bono, tzn. muzycy oraz organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia za przygotowanie oraz realizację omawianych spotkań.

Najbliższe spotkania odbędą się 17 i 21 listopada, 14 i 15 grudnia w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Ośrodku Kultury Norwida i Integracyjnym Klubie Kultury Olsza.

Więcej – na stronie: https://www.spoldzielniamuzyczna.com

Rozpoczyna się III Festiwal Polska Muzyka Odnaleziona

pmoW dniach 17 listopada i 9 grudnia 2017 roku Narodowe Centrum Kultury zaprasza na 3. edycję festiwalu Polska Muzyka Odnaleziona, podczas którego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów – zapomniane, mniej znane lub dopiero odnalezione, czy nawet grane po raz pierwszy.

Współorganizatorem tegorocznej edycji jest Polskie Radio. Festiwal realizowany jest w ramach programu „Historia Muzyki Polskiej”. Na tegoroczną edycję złożą się dwa koncerty, oba w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego o godz. 19:00.

Podczas pierwszego z nich Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy wykona utwory czterech kompozytorów żyjących na przełomie XVIII i XIX wieku. Obok znanego wszystkim melomanom Karola Kurpińskiego usłyszymy też trzech autorów zapomnianych, dopiero teraz przywracanych zbiorowej pamięci Polaków – Wojciecha Dankowskiego, Macieja Radziwiłła i Jana Wańskiego starszego.

Drugi koncert można nazwać koncertem monograficznym. Złożą się na niego w całości utwory Witolda Maliszewskiego, wykonane przez Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Tomasza Bugaja. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk. Początki kariery Witolda Maliszewskiego, Polaka urodzonego na Podolu, związane były z carską Rosją – studiował w Petersburgu u N. Rimskiego-Korsakowa, założył i prowadził konserwatorium w Odessie. Jednak po przewrocie bolszewickim związał dalszą część życia z Warszawą, gdzie pełnił liczne ważne funkcje edukacyjne, społeczne i rządowe, związane z organizacją życia muzycznego międzywojennej Polski. W prowadzonej przez niego klasie kompozycji w Warszawskim Konserwatorium Państwowym studiował Witold Lutosławski.

Szczegóły – na stronie: http://www.nck.pl

50 młodych dyrygentów zawalczy o Złotą Batutę w Katowicach

k17 listopada 2017 roku w Katowicach rozpocznie się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych na świecie, który został przyjęty do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.

50 młodych dyrygentów z 21 krajów zawalczy o Złotą Batutę, towarzyszyć im będzie 100 muzyków Filharmonii Śląskiej oraz wybitni soliści: Piotr Pławner, Jakub Jakowicz, Tomasz Strahl, Marcin Zdunik i Piotr Sałajczyk. Tegoroczna łączna pula wszystkich nagród w Konkursie wynosi 82 000 euro. Konkurs potrwa do 26 listopada, organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji na żywo w internecie.

Wagę i znaczenie katowickiego konkursu podkreśla wysoki zakres wymagań. W I etapie to uwertury klasyczno-romantyczne oraz symfonie Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Ludwiga van Beethovena. Drugi etap to akompaniamenty i wielka symfonika romantyczna, zaś trzeci to klasyka muzyki XX wieku i polska twórczość współczesna. Międzynarodowy Konkurs dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga zaliczany jest z tego względu do najtrudniejszych – rozległy repertuar i odmienny stylistycznie każdy z etapów wymaga od młodych dyrygentów najwyższych umiejętności. Mimo to każdorazowo zgłasza się do niego kilkaset uczestników, w tym roku – 270 z całego świata. Po wstępnej kwalifikacji do udziału w X MKD im. G. Fitelberga dopuszczono 50 uczestników z 21 krajów.

Dotąd w Katowicach zwyciężali: Claus Peter Flor (Niemcy, 1979), Chikara Imamura (Japonia, 1984), Michael Zilm (Niemcy, 1987), Makoto Suehiro (Japonia, 1991), Victoria Żadko (Ukraina, 1995), Massimiliano Caldi (Włochy, 1999), Aleksandar Markovic (Serbia) ex aequo Modestas Pitrenas (Litwa, 2003), Eugene Tzigane (USA, 2007) i Daniel Smith (Australia, 2012).

Podczas Koncertu inaugurującego 17 listopada o g. 19.00 w Filharmonii Śląskiej zabrzmią dzieła polskich twórców: Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika i II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej 27 listopada o g. 19.00.

Organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji z przebiegu Konkursu na stronie www.fitelbergcompetition.com/pl 

5. Młoda Filharmonia AUKSO

aW dniach 10–15 grudnia 2017 roku odbędzie się 5. edycja warsztatów „Młoda Filharmonia AUKSO”, której organizatorem jest Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO oraz Stowarzyszenie Gorczycki.pl. Projekt dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”.

Organizatorzy zapraszają do koncertowania z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia i z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem młodych muzyków wszelkiej narodowości (od 16 do 30 roku życia), grających na takich instrumentach orkiestrowych, jak: skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas.

Organizatorzy pokrywają wszystkie koszty uczestnictwa: noclegi; pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja); przejazdy (na warsztaty i z powrotem, przejazdy kolejowe i autobusowe); warsztaty orkiestrowe z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia oraz warsztaty solistyczne z Jakubem Jakowiczem. Program artystyczny obejmuje następujące utwory: Suita G-dur na orkiestrę smyczkową I. J. Paderewskiego, Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową A. Panufnika oraz Serenada E-dur op. 22 na orkiestrę smyczkową A. Dvořáka.

Zgłoszenia na warsztaty należy dokonać do 24 listopada 2017 roku za pośrednictwem Internetowej Karty Zgłoszenia (IKZ) dostępnej na stronie www.gorczycki.pl. Do karty zgłoszeniowej należy dołączyć krótkie nagranie audio od 2 do 4 minut, które nie musi być nagraniem studyjnym (profesjonalnym). Dopuszcza się nagranie z telefonu (audio). Należy przesłać dowolny fragment utworu z epoki baroku lub klasycyzmu na adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (dopuszcza się możliwość przesłania nagrania poprzez WeTransfer).

Wybór kandydatów zostanie potwierdzony do dnia 26 listopada 2017 roku.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły - na stronie: www.gorczycki.pl