polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

aktualności

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Orientalna uczta baletomana

bWielkie klasyczne widowisko baletowe Korsarz już 22 października 2017 roku otworzy sezon 2017–18 transmisji kinowych z Teatru Bolszoj w Moskwie. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 17.00.

Osadzony we wschodniej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet z efektownymi scenami zbiorowymi. Wielokrotnie przerabiany i rozbudowywany przez kolejnych choreografów, jest kwintesencją baletu z akcją, która jednak służy głównie zaprezentowaniu całej maestrii znakomitego zespołu baletowego Bolszoj.

Korsarz to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory, którą koniecznie chce zdobyć bogaty pasza Seid. Kiedy w 2007 roku Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiali ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Postanowili odtworzyć wersję Mariusa Petipy z 1899 roku, bez późniejszych rosyjskich i radzieckich naleciałości. Odczytali więc m.in. notację oryginalnej choreografii, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. Artyści starali się też odtworzyć scenografię i kostiumy, wzorując się na dawnych szkicach, więc strona wizualna nie tylko zachwyca bogactwem charakterystycznym dla imperatorskiego teatru Petersburga, ale i wzrusza uroczą naiwnością rozwiązań scenicznych rodem z XIX wieku. Miłośników klasycznego baletu zaskoczy brak dodawanej w późniejszych wersjach postaci Alego, niewolnika i przyjaciela Konrada, który w kluczowej scenie pas de deux wykonuje popisowe tańce solowe. W wersji z Moskwy te partie przypadają samemu Konradowi.

Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adolphe’a Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesare’a Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. To prawdziwa muzyczna mozaika. Rozmach widowiska jest iście carski – w spektaklu bierze udział 120 tancerzy. W głównych partiach zobaczymy młodych solistów baletu Bolszoj, od kilku lat święcących tryumfy na tej scenie: tytułowego korsarza Konrada zatańczy Igor Cwirko, Medorą będzie Jekaterina Krysanowa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

„Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”

ntTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na kolejny koncert w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”. 22 października 2017 roku w Nowym Teatrze o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert „Beckett i inni”.

Twórczość Samuela Becketta to niewątpliwie jedno z najważniejszych literackich źródeł inspiracji dla muzyki XX i XXI wieku. Jego teksty wykorzystała m.in. Agata Zubel w trzech kompozycjach, w tym w Not I – utworze, dzięki któremu wrocławska kompozytorka i wokalistka zyskała szeroki międzynarodowy rozgłos, oraz w zamieszczonych w programie koncertu What is the Word (2012) i Cascando (2007). Odmienny w nastroju jest jej niewykonany jeszcze w Polsce Chapter 13 (2015) do tekstu zaczerpniętego z Małego księcia Antoine’a Saint-Exupéry’ego.

Po twórczość irlandzkiego autora kilkakrotnie sięgał György Kurtág (ur. 1926), jeden z najsłynniejszych żyjących kompozytorów. 32 muzyczne aforyzmy …Pas à pas – nulle part… (1993–1998) do poetyckich tekstów Becketta, wydobywające maksimum ekspresji z oszczędnych gestów, należą do najwybitniejszych osiągnięć węgierskiego twórcy.

Twórczość radiowa Witolda Lutosławskiego to nadal mało znana część jego dorobku. Dzięki inicjatywie Chain Ensemble składających się na nią pozycji będzie można wysłuchać na kolejnych koncertach zespołu w Nowym Teatrze. Przegląd ten zainaugurują Trzy fragmenty na flet i harfę (1953). Pierwszy z nich – Allegro molto – to ilustracja do słuchowiska „Magia” wg Teokryta, zaś drugi i trzeci – Andante con moto i Presto – to muzyka do słuchowiska „Odys na Itace" wg Odysei Jana Parandowskiego.

Przewodnikami w krótkim przeglądzie XX-wiecznych inspiracji literackich w nowej muzyce będą wraz z Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera znakomici soliści: niemiecki baryton Frank Wörner i Agata Zubel.

Koncert współfinansuje m. st. Warszawa. Bilety w cenie 20 zł do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na http://bilety.nowyteatr.org/ 

V Dolnośląski Festiwal Muzyczny

dV Dolnośląski Festiwal Muzyczny to wydarzenie cykliczne, trwające od września do grudnia 2017 roku.

Koncerty festiwalowe odbędą się w historycznych obiektach, pałacach, kościołach Dolnego Śląska. Podczas przedsięwzięcia swój repertuar zaprezentują uznani artyści, m. in. Clair obscur – kwartet związany z Berliner Philharmoniker, Chór i Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” w premierowym programie „Lux Aeterna” Thomasa Corneliusa, kwintet związany z Narodowym Forum Muzyki Lutos Air Quintet.

W programie Festiwalu ważne miejsce zajmuje muzyka polska XX–XXI wieków. Podczas inauguracji Festiwalu 3 września w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Starym Wielisławie Duo del Gesu (Arnoud Kamiński i Krzysztof Tymendorf) wykonano utwór Krzysztofa Pendereckiego Ciaccona In memoriam Giovanni Paolo II. 17 września w polanickim Teatrze Zdrojowym mezzosopranistka Magdalena Kulig oraz pianista Thomas Cornelius zaprezentowali w towarzystwie charyzmatycznego niemieckiego kwartetu saksofonowego Clair Obscur pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu Corneliusa. Powstały w stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego LutosAir Quintet – obecnie jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów dętych – 22 października w Pałacu Żelazno wykona m. in. Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu.

„Bolshoi Ballet Live” – sezon 2017/2018

BolshoiW nowym sezonie 2017/2018 Kino Praha jako jedyne w Warszawie będzie transmitować na żywo balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj. Widzowie będą mogli obcować zarówno z baletem klasycznym, jak i choreografią współczesną. W obu przypadkach wirtuozeria zespołu stoi na najwyższym, czasem aż niewiarygodnym poziomie.

Sezon rozpocznie się 22 października osadzonym w orientalnej scenerii Korsarzem w choreografii Alexeia Ratmanskiego. W bogatym programie ponownie pojawi się popularny Dziadek do orzechów, taneczna wersja Szekspirowskiej komedii Poskromienie złośnicy, a także Dama kameliowa z muzyką Fryderyka Chopina.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Obecnie zespołowi szefuje Makhar Vaziev, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine'a po Kyliána oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej imperatorskiej sceny. Balet Teatru Bolszoj przygotowuje przedstawienia, które wciąż są niedoścignionym wzorem dla innych zespołów baletowych, nawet tych zaliczających się do najwybitniejszych na świecie. Kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.

Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała – krytyk muzyczny i baletowy, administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl, stały współpracownik Instytutu Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.kinopraha.pl 

POBIERZ: program transmisji

„Wieczór z serenadą”

w„Wieczór z serenadą” to koncert, który zostanie zaprezentowany w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 20 października 2017 roku o godz. 19.00. W wykonaniu orkiestry smyczkowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz Jakuba Haufy zabrzmi m. in. kompozycja Krzysztofa Pendereckiego.

Dyrygentem, który poprowadzi orkiestrę smyczkową Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz wystąpi z nią jako skrzypek, będzie Jakub Haufa. Ten znakomity artysta od 2003 roku jest I koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą występuje na całym świecie, realizując nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.

W programie „Wieczoru z serenadą” zostaną wykonane kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Edwarda Williama Elgara. Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową to kompozycja, która pokazuje nam awangardystę Pendereckiego przyodzianego w archaiczny muzyczny strój, w którym jak się okazuje, jest mu wyjątkowo do twarzy. Koncert zakończy kompozycja Edvarda Griega – Suita Z czasów Holberga op. 40. Dzieło zostało skomponowane specjalnie na uroczyście obchodzoną w całej Skandynawii 200-tną rocznicę urodzin Ludviga Holberga - największego komediopisarza Północy, Norwega z pochodzenia, tworzącego na przełomie XVII i XVIII wieku.

W dniu koncertu o godz. 18.00 w sali kameralnej Filharmonii red. Piotr Matwiejczuk (Polskie Radio Program II) poprowadzi spotkanie, które będzie wprowadzeniem do koncertu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.olsztyn.pl

100. rocznica urodzin Edwarda Czernego

cGala koncertowa z okazji 100. rocznicy urodzin Edwarda Czernego będzie miała miejsce 21 października 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej.

W 2017 roku przypada 100. rocznica urodzin kompozytora Edwarda Eberharda Czernego. Z okazji tego jubileuszu koncerty z jego muzyką rozbrzmiewają w filharmoniach, akademiach muzycznych, studiach radiowych i innych instytucjach kultury. Przygotowano muzyczne spektakle, wystawy, prelekcje, audycje radiowe i telewizyjne związane z osobą Czernego oraz cykl spotkań wspomnieniowych z rodziną artysty w ramach Towarzystwa Miłośników Muzyki Edwarda Czernego.

Edward Czerny tworzył muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową, został prekursorem polskiej jazzowej muzyki orkiestrowej 2. połowy zeszłego stulecia: był nazywany „królem parafraz” i „ojcem ery polskiego swingu”. Orkiestra Czernego była najpopularniejszym powojennym big bandem za żelazną kurtyną na europejskim poziomie wykonawczym. Od kilkunastu lat rodzinna Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, która posiada wszelkie prawa wynikające z własności intelektualnej pozostawionej przez swego patrona, przygotowuje programy koncertów, projekty i scenariusze przedstawień muzycznych na bazie partytur i nagrań artysty. W tym czasie odbyło się ponad 120 koncertów monograficznych z cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu” w Polsce i na świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego kompozycje i parafrazy Edwarda Czernego wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wojciecha Rodka. W programie znalazły się utwory pisane dla twórcy Krakowskiej Orkiestry Polskiego Radia Jerzego Gerta, dla Orkiestr Symfonicznych Polskiego Radia w Warszawie i Łodzi oraz orkiestr radiowych w Berlinie i Hanowerze. W roli solistów wystąpią: wspaniały polski pianista jazzowy Adam Makowicz, który zaprezentuje cztery improwizacje na tematy kompozycji jubilata, śpiewaczka Anna Serafińska i laureat organizowanych przez Fundację im. Czernego corocznych przesłuchań skrzypek Dawid Czernik.

Austria meets Poland 3

aW dniach 17–19 października 2017 roku Austriackie Forum Kultury zaprasza na trzy koncerty „Austria meets Poland 3”, które odbędą się w Kielcach, Łodzi i Warszawie.

W 2012 roku znakomite saksofonistki Cornelia Högl-Egretzberger i Alicja Wołyńczyk stworzyły międzynarodowy projekt „Austria meets Poland", który ujrzał światło dzienne dzięki współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie. Polsko-austriacki zespół saksofonowy zamawia i prawykonuje utwory austriackich i polskich kompozytorów. To już trzecia edycja projektu. Tym razem zostaną zaprezentowane utwory na zespoły trzyosobowe. Trio austriackie to: Cornelia Högl (saksofon altowy), Cordula Bösze (flet) i Stefan Schön (fortepian). Polski zespół tworzą: Alicja Wołyńczyk (saksofony altowy i sopranowy), Jarosław Gałuszka (akordeon) i Adam Sychowski (fortepian).

Usłyszymy trzy prawykonania utworów zamówionych dla „Austria meets Poland”. Główną inspiracją Sonore Anny Marii Huszczy jest twórczość wielkich klasyków wiedeńskich, a zwłaszcza eksplorowanie formy muzycznej, jaką jest sonata. Nawiązanie to nie jest dosłowne – inspiracją jest bowiem włoski źródłosłów, czyli słowo sonare, co oznacza brzmieć, dźwięczeć. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Z kolei jednoczęściowa kompozycja Violi Falb zainspirowana została III Symfonią Witolda Lutosławskiego. Synergie, czyli synergia, czy też synergizm oznacza „współdziałanie różnych czynników, skuteczniejsze niż suma ich oddzielnych działań" , a kompozytorka podkreśla jeszcze ich wzajemny wpływ na siebie. Pięcioczęściowy Kreistanz Julii Schreitl wykorzystuje różnorakie inspiracje i konotacje kultury austriackiej, polskiej oraz instrumentarium użytego w utworze.

Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Pendereckiego, Grahama Fitkina, Maxa Nagla, Floriana Bramböcka i Guya Lacoura.

Wstęp na koncerty jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Festiwal „Obrazy z Conrada” / „The Diminishing Parts of Peace”

c17 października 2017 roku o godz. 13:00 zapraszamy do Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu (ul. 25 Czerwca, 70) na trzeci koncert ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada”, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego.

Do współpracy zaproszono 4 kompozytorów, których najnowsze utwory zabrzmią podczas kolejnych koncertów festiwalu „Obrazy z Conrada”. Każdy z twórców komponuje nowy utwór na podstawie wybranego dzieła patrona festiwalu.

17 października odbędzie się prawykonanie utworu The Diminishing Parts of Peace angielskiego kompozytora Adriana Williamsa wraz z recytacjami fragmentów eseju Jeszcze raz w Polsce / Poland Revisited Josepha Conrada.

Wykonawcy: Grzegorz Ociepka (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Maciej Halama (waltornia), Iwo Jedynecki (akordeon), Magda Miłaszewska-Delimat (harfa), Katarzyna Duda (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas).

Przed koncertem o godz. 12:00 w tym samym miejscu odbędzie się spotkanie autorskie, którego gościem będzie kompozytor Adrian Williams oraz aktor i reżyser Grzegorz Ociepka. Goście opowiedzą o inspiracjach i literaturze Josepha Conrada oraz o najnowszym festiwalowym utworze The Diminishing Parts of Peace.

Bilety w cenie 8 zł do nabycia przed koncertem. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację pod adresem: Zespół Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga / Towarzystwo Muzyczne w Radomiu, ul. 25 czerwca 70, 26-600 Radom, tel. 48 36 266 65, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.