Polmic - FB

aktualności

Ostatnie akcenty Roku Kolberga 2014

Rok Oskara Kolebrga 201411 grudnia 2014 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędą się uroczystości oficjalnie zamykające obchody Roku Kolberga 2014 w Polsce. W roku jubileuszu 200. rocznicy urodzin wybitnego folklorysty i etnografa uruchomiono szereg działań dotyczących kultury tradycyjnej, które z pewnością poza ten rok wykroczą.

O godz. 12.00 już po raz 39. wręczona zostanie Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” wybitnym przedstawicielom środowiska kultury tradycyjnej. Nagroda przyznawana jest przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. Małgorzatę Omilanowską. Uroczystość połączona będzie z wręczeniem medali Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” przyznanych w Roku Oskara Kolberga.

Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” przyznawana jest od 1974 roku. Od początku miała rangę wyróżnienia ogólnopolskiego i najważniejszego w dziedzinie kultury ludowej. W gronie laureatów tegorocznej edycji nagrody znaleźli się artyści tworzący wybitne dzieła w zakresie ludowej sztuki plastycznej i rękodzieła, muzyki instrumentalnej, śpiewu i tańca, literatury. Wyróżniono osoby i zespoły twórców za wieloletnią i konsekwentną działalność na rzecz zachowania i kultywowania tradycji, autentycznych wartości regionalnej kultury ludowej materialnej, społecznej i artystycznej. Przyznano nagrody dokumentatorom i animatorom kultury tradycyjnej, których inicjatywa, kreatywność i wytrwałość w realizowaniu podjętych celów przyczynia się do budowania wiedzy społecznej i wrażliwości artystycznej, do kształtowania postawy zrozumienia i uszanowania kulturowego dziedzictwa swojego regionu i kraju.

Fundatorami nagród są Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja „Cepelia” Polska Sztuka i Rękodzieło oraz Samorząd Województwa Mazowieckiego. Organizatorem tegorocznej edycji nagrody są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Instytut Muzyki i Tańca, Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu, Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze oraz Program 2 Polskiego Radia.

W drugiej części uroczystości odbędzie się spektakl Orszak weselny/Żałobny rapsod w reżyserii Darka Błaszczyka, według scenariusza Jacka Hałasa i Darka Błaszczyka. W spektaklu wystąpią Zespół Śpiewaczy „Jarzębina” z Kocudzy, Męski Zespół Śpiewaczy z Godziszowa, Zespół „Tęgie Chłopy” ze Stanisławem Witkowskim, Orkiestra Dęta ze Zdziłowic, „Brodacze” ze Sławatycz oraz Jacek Hałas, który jest również autorem opracowania muzycznego całego spektaklu.

Czytaj więcej: Ostatnie akcenty Roku Kolberga 2014

Wrocław - W Stronę Polifonii

W stronę polifoniiW dniach 10-13 grudnia 2014 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się VI Międzynarodowy Turniej Dyrygentury Chóralnej „W Stronę Polifonii”.

Celem Turnieju jest promocja młodych, wybitnie utalentowanych dyrygentów. Do tegorocznej edycji konkursu zakwalifikowanych zostało 16 uczestników: Jurģis Cābulis (Łotwa), Aivis Greters (Łotwa), Łukasz Hermanowicz (Polska), Dawid Jarząb (Polska), Mirian Khukhunaishvili (Gruzja/Polska), Viacheslav Larin (Białoruś), Mariusz Lewy (Polska), Alexandra Makarova (Rosja), Sergii Nesteruk (Ukraina), Alenka Podpečan (Słowenia), Olga Prykhodko (Ukraina), Alexey Shamritsky (Ukraina), Vera Slasnaya (Rosja), Beata Śnieg (Polska), Wilhelms Georgs Vacietis (Łotwa) i Yuval Weinberg (Niemcy) oraz – rezerwowo - Magdalena Filipska (Polska), Ieva Lavrinovičova (Estonia), Wiktoria Batarowska (Ukraina/Polska), Ana Erčulj (Słowenia) i Josep Gil Gil (Hiszpania).

Program konkursu obejmuje utwory ze światowego repertuaru chóralnego, w tym utwory kompozytorów polskich: Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Łukaszewskiego, Agaty Zubel i Rafała Augustyna.

Uczestnicy Turnieju oceniani będą przez międzynarodowe jury złożone z wybitnych autorytetów w dziedzinie muzyki chóralnej, w składzie: prof. Zofia Urbanyi-Krasnodębska (Przewodnicząca, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego, Wrocław), prof. Inessa Bodyako (Państwowa Białoruska Akademia Muzyczna, Mińsk, Białoruś), prof. Stanisław Krawczyński (Akademia Muzyczna, Kraków), prof. Jasenka Ostojič (Akademia Muzyczna, Zagreb, Chorwacja) i dr Andrea Angelini (International Federation for Choral Music, Rimini, Włochy).

Główną Nagrodą w konkursie jest 7 000 PLN. Przyznane również zostaną nagrody specjalne, m.in. za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego.

Dla młodych adeptów sztuki dyrygenckiej Turniej stanowić będzie doskonałą okazję do zaprezentowania swoich umiejętności przed gronem wybitnych fachowców, nawiązania ciekawych kontaktów artystycznych, poznania nowej literatury chóralnej, a przy okazji zwiedzenia Wrocławia – stolicy Dolnego Śląska, jednego z najpiękniejszych miast w Polsce.

Więcej informacji – na stronie: www.wstronepolifonii.pl

Między Ivesem a Crumbem

Charles Ives Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na cykl dziewięciu koncertów pt. Między Ivesem a Crumbem, które odbędą się między 6 a 21 grudnia 2014 roku.

Utwory artystyczne kompozytorów amerykańskich nie należą w Polsce do często wykonywanych. NOSPR posiada w swoim dorobku kilkanaście polskich prawykonań dzieł twórców tak wybitnych, jak: Charles Ives, John Cage, Edgar Varèse, George Crumb, Leonard Bernstein, John Adams. Niektóre z nich odbyły się w ramach festiwali „Warszawska Jesień”, pozostałe w poprzedniej siedzibie orkiestry. Obchodzona w bieżącym roku 140. rocznica urodzin i 60. rocznica śmierci Charlesa Ivesa (na zdjęciu), ojca nowoczesnej muzyki amerykańskiej, stała się bodźcem do poszerzenia tego dorobku, a w efekcie do stworzenia panoramy dwudziestowiecznej muzyki zza oceanu. Przegląd ten obejmie dzieła twórców pięciu pokoleń utrzymane w różnorodnej stylistyce i obsadzie wykonawczej.

Wykonawcami koncertów, obok NOSPR, będą zespoły: AUKSO, Camerata Silesia, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski, Trio fortepianowe AdAstra oraz soliści: klarnecistka Sharon Kam, skrzypkowie: Sergei Krylov, Piotr Pławner i Piotr Tarcholik, pianiści: Adam Wodnicki i Eugeniusz Knapik.

ZOBACZ: program koncertów

Europejskie Forum Muzyki i Trybuna Kompozytorów w 2016 roku we Wrocławiu!

Europejskie Forum MuzykiDzięki staraniom Polskiej Rady Muzycznej coroczne zebranie członków Europejskiej Rady Muzyki i towarzyszące mu 6. Europejskie Forum Muzyki odbędą się w 2016 roku po raz pierwszy w Polsce – poinformował prof. Krzysztof Knittel, Przewodniczący Polskiej Rady Muzycznej, a od czerwca 2014 roku także Członek Zarządu European Music Council. Przedstawicieli kilkudziesięciu organizacji z ponad 20 europejskich krajów gościć będzie Wrocław – Kulturalna Stolica Europy 2016.

Co więcej, zaproszenie do Wrocławia na 2016 rok przyjęła także Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów (International Rostrum of Composers), będąca najważniejszym forum informacji i wymiany radiofonii publicznych całego świata, organizowana od 60 lat przez Międzynarodową Radę Muzyczną.

Oba wydarzenia rozgrywać się będą w tym samym czasie – 17-22 maja 2016 roku – wzajemnie podkreślając swój międzynarodowy prestiż i stanowiąc znakomitą okazję promocji kultury polskiej.

Marianowi Borkowskiemu - w 80. rocznicę Jego urodzin

Marian BorkowskiW ramach obchodzonego w roku 2014 jubileuszu osiemdziesięciolecia urodzin Profesora Mariana Borkowskiego odbyło się dotychczas prawie 30 koncertów - w wielu krajach i na kilku kontynentach, m.in. w: Chile (Viña del Mar), Korei Południowej (Seul), Łotwie (Ryga), Niemczech (Berlin, Brauweiler), Polsce (Warszawa, Bydgoszcz, Legnica, Lubostroń, Łańcut, Polkowice), Turcji (Antalya), Rosji (Krasnojarsk), Rumunii (Bukareszt), Stanach Zjednoczonych (Princeton — New Jersey, Irvine — California) i Wielkiej Brytanii (St Albans). Wykonywano podczas nich utwory Jubilata przeznaczone na instrumenty solowe, duety i zespoły kameralne, kompozycje chóralne, utwory wokalno-instrumentalne i na orkiestrę smyczkową. Niektóre z dzieł prezentowano wielokrotnie, częstokroć w interpretacji różnych artystów, zespołów kameralnych i wokalnych, chórów i orkiestr.

Ostatnie dwa koncerty jubileuszowe odbędą się w Warszawie w Salach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – uczelni, z którą prof. Marian Borkowski związany jest od kilkudziesięciu lat – początkowo jako student, a od 1968 roku jako wykładowca. 9 grudnia 2014 roku w ramach koncertu pt. Współczesna muzyka wiolonczelowa w wykonaniu wiolonczelisty Friedricha Gauwerky’a usłyszymy solowe Visions I i Images II, a dzień później podczas koncertu zatytułowanego Rektorzy Warszawskiej Uczelni Muzycznej zabrzmią kompozycje chóralne Jubilata: Hosanna II na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, Lux na chór mieszany a cappella, Libera Me I na chór mieszany a cappella oraz Hymnus na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Chór Mieszany i Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poprowadzi Piotr Borkowski - dyrygent.

Katedra Teorii Muzyki UMFC zaprasza także na dwa panele poświęcone Marianowi Borkowskiemu z cyklu "Rozumienie muzyki", które odbędą się w środę, 10 grudnia 2014 roku w godz. 12-14 i 15-17 w sali senatu warszawskiej uczelni. Dyskusję moderować będą: Marcin Łukaszewski oraz Alicja Gronau.
W dyskusji uczestnicy będą chcieli wspólnie zrozumieć tajemnicę pedagogiki sztuki w wykonaniu Mariana Borkowskiego, osobowość twórcy współczesnego - modernisty i romantyka, walory człowieka skupiającego wokół siebie ludzi różnych poglądów estetycznych, pokoleń, profesji, dzieł zawierających charakterystyczne i jedyne w swoim rodzaju sposoby przemawiania do odbiorcy, dzieł bezkompromisowo ujmujących przesłanie, trafiających do słuchacza z ekspresją silną i wyrazistą, dzieł dysponujących swoistą ekonomią: maksimum ekspresji przy minimum środków wyrazu.
Spotkanie będzie miało charakter burzy mózgów. Każdy uczestnik będzie mógł wypowiedzieć się i skomentować wypowiedź innego panelisty. Do dyspozycji będą: rzutnik i odtwarzacz CD.

„Dyrygent – rezydent” – nabór wniosków do rozszerzonej edycji program IMiT

Instytut Muzyki i TańcaUruchomiony został nabór wniosków do III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca - „Dyrygent - rezydent”. W sezonie 2015/16 program został rozszerzony o rezydencje w teatrach operowych i muzycznych.

Program „Dyrygent – rezydent” adresowany jest do polskich instytucji muzycznych oraz do młodych polskich dyrygentów – absolwentów lub osoby posiadające licencjat na wydziale dyrygentury symfoniczno-operowej do dwóch lat od ukończenia studiów magisterskich lub otrzymania stopnia licencjata.

Od III edycji realizacja programu odbywa się poprzez rezydencje dyrygenckie w zawodowych zespołach orkiestrowych (priorytet I) oraz w teatrach operowych i muzycznych (priorytet II).
Priorytet I – program polega na czynnym udziale dyrygenta-rezydenta w przygotowaniach co najmniej czterech programów koncertowych w sezonie artystycznym instytucji koncertowej – filharmonii lub orkiestry, w tym na samodzielnym przygotowaniu i poprowadzeniu minimum jednego koncertu z udziałem orkiestry w danym sezonie artystycznym z zastrzeżeniem, że musi to być koncert abonamentowy lub koncert ze stałej działalności statutowej instytucji.

Priorytet II – program polega na czynnym udziale dyrygenta-rezydenta w przygotowaniach co najmniej dwóch premier lub dwóch wznowień (lub jednej premiery i jednego wznowienia) dzieł scenicznych w teatrach operowych lub muzycznych (z gatunku: opera, operetka, balet, przedstawienie dla dzieci). W ramach rezydencji dyrygent-rezydent powinien samodzielnie poprowadzić co najmniej trzy spektakle w ramach jednego z przygotowywanych tytułów.

W ramach programu Instytut Muzyki i Tańca dofinansuje koszy związane z rezydencją, czyli honorarium dyrygenta-rezydenta oraz dodatkowe koszty poniesione przez instytucję w związku z organizacją rezydencji. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do Instytutu łącznie dyrygent i instytucja muzyczna. III edycja programu obejmuje sezon 2015/2016.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 31 stycznia 2015 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do realizacji 28 lutego 2015 roku.

Regulamin wraz z przewodnikiem po programie, w którym opisane są również dotychczasowe efekty jego realizacji, dostępny jest na stronie www.imit.org.pl w zakładce programy.

Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiej

Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiejKoncert towarzyszący Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów i Doktorantów pt. Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiej, organizowanej przez Akademię Muzyczną w Krakowie, odbędzie się 2 grudnia 2014 roku o godzinie 19:00 w Sali koncertowej przy ul. św. Tomasza 43.

Trwający właśnie rok Oskara Kolberga stwarza okazję do refleksji nad aktualnym stanem tradycji ludowej oraz jej rolą w kulturze współczesnej. Czy ludowość, w kształcie takim, w jakim 200 lat temu zastał ją Kolberg, dziś jeszcze istnieje? A może wszystko, co zwykliśmy nazywać „folklorem”, stanowi jedynie imitację zjawisk bezpowrotnie straconych? W tym kontekście na plan pierwszy wysuwa się fenomen folkloryzmu, który w swoim podstawowym znaczeniu stanowi twórcze przekształcenie tekstów kultury ludowej. W muzyce polskiej folkloryzm przyjmował rozmaite kształty: od naśladowania rytmiki polskich tańców w muzyce XVI i XVII wieku, poprzez romantyczną manifestację tożsamości narodowej za pomocą „podnoszenia ludowego do ludzkości”, aż po nowoczesne odczytanie ludowości, zapoczątkowane przez Karola Szymanowskiego i kontynuowane przez jego duchowych spadkobierców.

W programie koncertu znajdą się kompozycje: Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy op. 62 (I Kwartet smyczkowy) Henryka Mikołaja Góreckiego, Dwanaście pieśni kurpiowskich na głos i fortepian op. 58 (wybór: Lecioły zórazie, Wysła burzycka, Uwoz mamo, U jeziorecka) Karola Szymanowskiego, prawykonanie Łapanowskich piosnek (2011): Tam na górze gołąbki gruchają, Jedną dolinecką, Przez tę grabską wieś, Moja mamo jado goście, Tam pod Krakowem Michała Jakuba Papary oraz kompozycje Zbigniewa Namysłowskiego inspirowane polskim folklorem.

Czytaj więcej: Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiej

Brand-New Music 2014

BRAND-NEW MUSIC 2014Festiwal „Brand-New Music” odbędzie się w Katowicach w dniach 2-5 grudnia 2014 roku. Gościem Specjalnym będzie Helmut Lachenmann, zaś autorami zamówionych kompozycji Krzysztof Gawlas, Joanna Szymala i Sławomir Wojciechowski.

Festiwal, organizowany przez Instytut Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Katowicki Oddział Związku Kompozytorów Polskich istnieje ze zmienną regularnością od roku 2001. Jego ideą jest prezentacja najnowszej twórczości muzycznej, spotkanie z jej twórcami i rozmowa o jej problematyce i kondycji. Tradycją Festiwalu jest zapraszanie do udziału Gościa Specjalnego, wybitnego kompozytora o międzynarodowej renomie oraz zamawianie i prawykonania nowych utworów młodych polskich kompozytorów. W ubiegłych latach na Festiwalu gościli Louis Andriessen i Per Norgard, a nowe kompozycje pisali Dobromiła Jaskot, Sławomir Kupczak, Karol Nepelski, Adrian Robak, Marcin Stańczyk i Krzysztof Wołek.

Tegoroczna edycja organizowana jest przy wsparciu ze strony: Centrum Badawczo-Rozwojowego Pro Novum, Urzędu Miasta Katowice oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

ZOBACZ: program Festiwalu

65. Musica Moderna

65. Musica ModernaWspółczesna muzyka orkiestrowa, organowa, kameralna i elektroniczna wypełni 65. sesję „Musica Moderna” organizowaną przez łódzką Akademię Muzyczną w dniach 26 listopada – 17 grudnia 2014 roku.

Program imprezy to: koncert z udziałem solistów i orkiestry w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej, dwa koncerty kameralne i koncert muzyki elektronicznej w nowym budynku przy al. 1 Maja 4, ponadto koncert organowy, który po raz pierwszy odbędzie się w ramach sesji w Archikatedrze Łódzkiej. Najmłodszych melomanów organizatorzy zapraszają w Mikołajki na koncert „mm” do Szkoły Muzycznej przy ul. Sosnowej. Dopełnieniem programu są imprezy towarzyszące w postaci wykładów i prezentacji gości z zagranicy: Debory Bradley-Kramer z Columbia University w Nowym Jorku, rosyjskiego kompozytora Alexandra Raskatova i śpiewaczki Eleny Wassilievej (sopran). Gościnnie wystąpią również: kompozytor Jarosław Płonka z Akademii Muzycznej w Krakowie z wykładem ilustrowanym oraz warszawski zespół Integro.

Inauguracja artystyczna 65. sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas koncertu 29 listopada (godz. 18.00), który jest jednocześnie finałem drugiej edycji AŻ Festiwalu. Będzie to koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Jerzego Swobody z udziałem solistów: Dominika Połońskiego (wiolonczela) i Roberta Stefańskiego (klarnet). Usłyszymy m.in. prawykonanie utworu młodej kompozytorki Marty Śniady - aer na klarnet i orkiestrę kameralną, Rapsod Zygmunta Krauzego oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę kameralną Sławomira Kaczorowskiego. Ostatnim punktem koncertu jest Symfonia kameralna op. 110a Dymitra Szostakowicza.

Czytaj więcej: 65. Musica Moderna