23 czerwca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Newsy ze świata
Agata Zubel w Nowym Jorku PDF Drukuj Email

Agata Zubel Agata Zubel, znana polska kompozytorka i śpiewaczka, będzie gościem FERUS Festival 2015 w Nowym Jorku.

29 maja o godz. 19.00 wykona po raz pierwszy przed nowojorską publicznością swoją kompozycję – Parlando na głos i elektronikę. Artystce towarzyszyć będą: kompozytor i saksofonista Hafez Modirzadeh oraz wiolonczelista Jeffrey Zeigler.

Ferus Festival, organizowany przez VisionIntoArt (VIA), prezentuje najbardziej wyróżniających się obecnie twórców muzyki i teatru. W programie dwudniowego festiwalu zaplanowano spektakle łączące nową muzykę, teatr, dźwięk i sztuki wizualne.

Więcej informacji o projekcie – na stronie:
www.polishculture-nyc.org/index.cfm?eventId=2419

Share on Facebook
 
Halka/Haiti. 18°48’05” N 72°23’01” W – na La Biennale di Venezia PDF Drukuj Email

C.T. Jasper & Joanna Malinowska, Halka/Haiti 18°48'05"N 72°23'01"WW Pawilonie Polskim na 56. Biennale Sztuki w Wenecji zostanie w 2015 roku zaprezentowana monumentalna panoramiczna projekcja filmowa z dokumentacją przedstawienia opery Halka Stanisława Moniuszki, które odbyło się 7 lutego w miejscowości Cazale położonej w górach Haiti na północ od stolicy kraju. Inauguracja wystawy Halka/Haiti odbędzie się 9 maja.

Zwycięzcy konkursu na tegoroczną reprezentację Polski w Wenecji, artyści C.T. Jasper i Joanna Malinowska oraz kuratorka Magdalena Moskalewicz, postanowili wystawić Halkę na Haiti zainspirowani graniczącym z obłędem planem bohatera filmu Wernera Herzoga Fitzcarraldo, który pragnął wznieść operę w amazońskiej dżungli. Zafascynowani wiarą Fitzcarralda w uniwersalną moc opery, ale i świadomi nadmiernej filmowej neutralizacji jego postawy ufundowanej na kolonialnej relacji sił, autorzy zdecydowali się podważyć mit romantycznego bohatera poprzez zmierzenie się z realizacją jego szalonego planu w konkretnych społeczno-politycznych realiach.

Wybór padł na Cazale, gdzie do dzisiaj mieszkają potomkowie polskich żołnierzy z legionów napoleońskich. Wysłani w 1802 i 1803 roku przez Napoleona, by pomóc zdusić bunt czarnych niewolników na ówczesnym kolonialnym San Domingo, Polacy – którzy najczęściej wstępowali do legionów napoleońskich, aby walczyć o niepodległość swojej własnej okupowanej ojczyzny – obrócili się przeciwko francuskim dowódcom i przeszli na stronę powstańców. W uznaniu zasług konstytucja wolnego Haiti przyznała im specjalne przywileje zrównujące ich z czarnymi obywatelami republiki. Cazalczycy do dziś mówią o sobie Le Poloné i noszą skreolizowane wersje polskich nazwisk.

Prezentacja w Cazale Halki – polskiej opery narodowej, której ludowa tematyka i polskojęzyczne libretto były ze strony Moniuszki patriotycznym gestem wsparcia okupowanej ojczyzny – ujawnia bagaż wspólnej kolonialnej i postkolonialnej historii. Opowieść o tragicznej miłości góralki uwiedzionej i zdradzonej przez szlachcica ma szczególną wymowę w kontekście górzystego umiejscowienia Cazale, a pobrzmiewające w libretcie echa rabacji galicyjskiej i dramatycznych napięć klasowych pomiędzy polskim ziemiaństwem i podlegającym mu chłopstwem okazują się kluczowe w kontekście historii rewolucji haitańskiej.

Share on Facebook
Więcej…
 
Król Roger w Royal Opera House PDF Drukuj Email

Król Roger w Royal Opera HouseW piątek, 1 maja 2015 roku w londyńskiej Covent Garden - Royal Opera House odbędzie się premiera opery Król Roger Karola Szymanowskiego. Reżyserii spektaklu podjął się Kasper Holten, a w tytułowej roli wystąpi Mariusz Kwiecień.

Inscenizacja opery Karola Szymanowskiego jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń sezonu operowego w Londynie. Jak podkreśla duński reżyser Kasper Holten, kunszt dzieła polega na jego niejednoznaczności, możliwości wielorakiej interpretacji. Tytułową partię śpiewa znakomity polski baryton Mariusz Kwiecień, który wykonywał już ją z powodzeniem na scenie Santa Fe Opera, w Madrycie i Paryżu. Na scenie The Royal Opera w roli Roksany zadebiutuje amerykańska sopranistka Georgia Jarman, partię Pasterza zaśpiewa albański tenor Saimir Pirgu, doradcy Edrisiego - brytyjski tenor Kim Begley, a Arcybiskupa - irlandzki bas Alan Ewing. W roli Diakonessy usłyszymy polską mezzosopranistkę Agnieszkę Zwierko. O scenografię i kostiumy do Króla Rogera zadba Steffen Aarfing, za choreografię odpowiada Cathy Marston, a dyrygentury podjął się dyrektor muzyczny Royal Opera House - Antonio Pappano.

Nowa produkcja The Royal Opera powstała we współpracy z Dallas Opera, przy wsparciu: Monument Trust, Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music, a także Hamish and Sophie Forsythów, Davida
Hancocka, Michaela Hartnalla oraz Connoisseurs’ Series.

Premierę Króla Rogera odbędzie się 1 maja 2015 roku o godz. 19.30, a kolejne spektakle będzie można zobaczyć 6, 12, 19 maja (godz. 19.30) oraz 9 i 16 maja 2015 roku (godz. 19.00).

Portal Culture.pl zaprasza na transmisję na żywo spektaklu 16 maja 2015 roku o godz. 20.00.

Więcej informacji – na stronie: www.roh.org.uk/productions/krol-roger-by-kasper-holten

Share on Facebook
 
Polak zwycięzcą 12th Biennial Young Composers' Competition w Vancouver PDF Drukuj Email

Polak zwycięzcą 12th Biennial Young Composers' Competition w Vancouver24 kwietnia 2015 roku odbył się koncert finałowy 12. Konkursu dla Młodych Kompozytorów, organizowanego przez Vancouver Chamber Choir. Po wysłuchaniu utworów finalistów jury postanowiło przyznać I nagrodę (ex aequo) reprezentantowi Polski - Maciejowi Bałenkowskiemu za kompozycję Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany.

Maciej Bałenkowski pochodzi z Radomia. Obecnie jestem studentem 3 roku kompozycji w klasie dr hab. Roberta Kurdybachy w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Konkurs, odbywający się jako biennale, powołany został przez dyrygenta Jona Washburna, którego zamiarem było zachęcenie młodych kompozytorów do tworzenia, a młodych śpiewaków do wykonywania muzyki chóralnej. Organizowany jest w trzech kategoriach wiekowych, obejmujących łącznie twórców w wieku od 8 do 22 lat. Utwory zwycięskie w każdej z kategorii będą wykonane przez Vancouver Chamber Choir.

Więcej informacji o konkursie – na stronie: www.vancouverchamberchoir.com

Share on Facebook
 
Viva Italia, czyli koncert wyjazdowy Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej we Włoszech PDF Drukuj Email

Viva Italia, czyli koncert wyjazdowy Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej we WłoszechWe wtorek, 5 maja 2015 roku o godz. 20:45 w Teatro Comunale Giuseppe Verdi w Pordenone Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będzie reprezentować polską kulturę w słonecznej Italii.

Gdańscy muzycy wystąpią pod batutą Massimiliano Caldiego, dyrygenta od wielu lat związanego z Polską i aktywnie promującego polską muzykę poza granicami kraju. W tournée weźmie także udział znana pianistka Beata Bilińska, laureatka nagród zdobytych w międzynarodowych konkursach pianistycznych, także na terenie Włoch.

W programie znajdą się takie utwory, jak: Uwertura na instrumenty smyczkowe i Pięć melodii ludowych Witolda Lutosławskiego, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Ciaccona na orkiestrę smyczkową z Polskiego Requiem, ku pamięci Karola Wojtyły oraz Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego.

Więcej informacji – na stronie: Teatro Comunale Giuseppe Verdi w Pordenone

Share on Facebook
 
Konferencja Cultural heritage and dialogue. Lutosławski – Nordheim. Oslo, 4 maja 2015 PDF Drukuj Email

Cultural heritage and dialogue. Lutosławski - Nordheim. Oslo, 4 maja 2015 Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje 4 maja 2015 roku w Oslo międzynarodową konferencję muzykologiczną pt. Cultural heritage and dialogue. Lutosławski – Nordheim, wieńczącą cykl sympozjów zaplanowanych w ramach projektu Pomiędzy tożsamością a wspólnotą kultur: od Chopina i Tellefsena do XXI wieku.

Twórczość Witolda Lutosławskiego dla polskiej kultury muzycznej – Arne Nordheima zaś dla norweskiej – ma najwyższą wagę. Obydwaj, należąc do najwybitniejszych twórców XX wieku, wznieśli współczesną muzykę swoich krajów na poziom światowy. To ciekawe, że Lutosławski i Nordheim przyjaźnili się. Miejscem, w którym spotykali się najczęściej, było Oslo: Nordheim mieszkał w nim niemal przez całe życie, dla Lutosławskiego już w dojrzałym wieku norweska stolica stała się drugim, obok Warszawy, miejscem życia – jego i jego najbliższych. Tym samym Oslo stało się symbolicznie miejscem spotkania wielkiej współczesnej kultury polskiej z norweską.

 W Konferencji w Oslo wezmą udział: Marcin Bogusławski, Grzegorz Michalski, Eva Maria Jensen, Harald Herresthal, Marcin Krajewski, Ola Nordal, Asbjorn Blokkum Flo, Bohdan Dziemidok.

W dniu obrad, o godz. 19:30 w Lindeman Hall w Norweskiej Akademii Muzycznej odbędzie się także koncert, podczas którego zabrzmią kompozycji obu bohaterów Konferencji.

Program Konferencji - na stronie: www.komponist.no - plik PDF

Share on Facebook
 
Sinfonia Varsovia w Azji PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

Szalone Dni Muzyki w Japonii Orkiestra Sinfonia Varsovia wyrusza na tournée po Azji. Między 2 a 16 maja 2015 roku wystąpi z 17 koncertami w ramach festiwalu „Szalone Dni Muzyki w Japonii”, a następnie po raz pierwszy historii zespołu, wykona 3 koncerty w Chinach.

Tradycyjnie już na przełomie kwietnia i maja Sinfonia Varsovia wyrusza do Japonii na tamtejszą edycję międzynarodowego festiwalu upowszechniającego muzykę klasyczną: „La Folle Journée” („Szalone Dni Muzyki”). Pierwsza i największa tegoroczna odsłona festiwalu, jak co roku, odbyła się we Francji na przełomie stycznia i lutego.

Każda edycja „La Folle Journée” programowana jest według określonego klucza. W 2014 roku była to muzyka amerykańska. Tegorocznym motywem przewodnim są Pasje serca i duszy. W programach koncertów Sinfonii Varsovii w Tokio i Niigacie znajdą się dzieła od Bacha, przez klasyków wiedeńskich: Mozarta i Beethovena, czołowych przedstawicielu romantyzmu: Chopina, Dvořáka, Brahmsa, Griega, po twórców XX wieku – Rodrigo, Brittena i Marqueza. Orkiestrę poprowadzi młody amerykański dyrygent Robert Trevino, który zebrał ciepłe oceny krytyków i publiczności po koncercie z Sinfonią Varsovią podczas ostatniego Festiwalu Beethovenowskiego w Warszawie. Wśród licznych solistów, którym w Japonii będzie towarzyszyć polska orkiestra, znajdą się m.in. skrzypek Augustin Dumay oraz pianistka Yulianna Avdeeva. Warto podkreślić, że wszystkie koncerty Sinfonii Varsovii w ramach festiwalu „Szalone Dni Muzyki w Japonii” odbywają się w ogromnych salach koncertowych. Ta w City Performing Arts Center (Niigata) przeznaczona jest dla ok. 2000 osób, a w Tokyo International Forum – dla ponad 5000!

Po 9 dniach i 17 koncertach w ramach japońskich Szalonych Dni Muzyki, Sinfonia Varsovia poleci do Chin, gdzie wystąpi z trzema koncertami pod batutą Maestro Jerzego Maksymiuka. Artyści będą koncertować w najbardziej prestiżowej sali koncertowej w Chinach - National Centre for the Performing Arts w Pekinie, w Teatrze Wielkim w Tianjinie oraz w Qintai Concert Hall w Wuhan. W programie koncertów: I Symfonia D-dur op.25 „Klasyczna” Siergieja Prokofiewa oraz dzieła polskich kompozytorów: Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika z solistą Jakubem Haufą oraz II Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina w interpretacjach Pawła Wakarecego i słynnej chińskiej pianistki Chen Sa.

Trasa koncertowa Sinfonii Varsovii w Chinach to wydarzenie odbywające się w ramach Sezonu Polskiego w Chinach, które jest współorganizowane przez Culture.pl, Instytut Polski w Pekinie, Tianjin Grand Theatre, National Center of Performing Arts and Beijing Poly.
Share on Facebook
 
Martyna Kosecka zwyciężczynią Konkursu Kompozytorskiego na Music Biennale Zagreb PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 

Martyna Kosecka zwycięzcą Konkursu Kompozytorskiego na Music Biennale Zagreb21 kwietnia 2015 roku podczas Muzycznego Biennale w Zagrzebiu odbył się koncert wieńczący Konkurs Kompozytorski na 5-minutową Operę, podczas którego miały miejsce prawykonania dziesięciu finałowych utworów. Największe uznanie zdobyła opera Kochaway polskiej kompozytorki Martyny Koseckiej. Artystka w ramach głównej nagrody otrzyma zamówienie na napisanie opery przeznaczonej do wykonania na kolejnym, 29. Biennale Zagreb 2017.

Wykonawcami premierowych kompozycji byli muzycy orkiestry festiwalowej, sopranistka Monika Cerovèec i baryton Krešimir Stražanac pod batutą Sašy Britviæ’ego. Utwory oceniało Jury w składzie: Zoran Juraniæ, Daniel Matej, Ðuro Živkoviæ i Krešimir Seletkoviæ, a także słuchacze, którzy mogli głosować na swoje ulubione utwory.

Niestety polska kompozytorka nie mogła uczestniczyć w koncercie finałowym, podobnie jak Steven Prengels z Belgii - zdobywca II nagrody. 3. miejsce ex aequo otrzymali Greczynka Lina Tonia oraz Szwajcar Kevin Juillerat. Laureaci skomponują na zamówienie Music Biennale Zagreb utwór na orkiestrę lub zespół kameralny (II nagroda) oraz utwór solowy (III nagroda), które zostaną wykonane podczas następnej edycji festiwalu.
Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 następna > ostatnia >>

Strona 5 z 6
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information