polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

opera/teatr (T)

K M N O P S T W

Gliwicki Teatr Muzyczny


ul. Nowy Świat 55/57

44-100 Gliwice

tel. (+48 32) 232 11 01

fax (+48 32) 301 51 93

www: www.teatr.gliwice.pl


Dyrektor: Grzegorz Krawczyk

Kierownik artystyczny: Krzysztof Korwin-Piotrowski

 

Gliwicki Teatr Muzyczny, który rozpoczął działalność w czerwcu 2001, dziedziczy bogatą tradycję istniejących w Gliwicach od 1890 roku scen teatralnych (m. in. Teatru Miejskiego, Operetki Śląskiej), których artystyczne osiągnięcia wpisały się na trwałe do historii polskiego teatru i muzyki. Miały tu miejsce polskie prapremiery musicali Człowiek z La Manchy M. Leigha, Hello, Dolly! J. Hermana, West Side Story L. Bernsteina, słynna premiera Ideału S. Moniuszki; występowały największe gwiazdy polskiego teatru muzycznego.

GTM jest zorganizowany jako swego rodzaju centrum kultury, przed którym postawiono wiele różnorodnych zadań. W jego repertuarze znajdują się zarówno klasyczne operetki (Księżniczka czardasza E. Kálmána, Ptasznik z Tyrolu K. Zellera, Orfeusz w piekle J. Offenbacha, Wiedeńska krew J. Straussa, Wesoła wdówka F. Lehára), jak i znaczące pozycje światowego musicalu (Zorba J. Kandera, Footloose T. Snowa – europejska prapremiera, Hello, Dolly! J. Hermana) oraz takie gatunki, jak: spektakl tańca współczesnego (Zagubieni w sobie K. Aleksander-Kmieć, Rzeczy niepokój J. Łumińskiego), opera (Cyrulik sewilski G. Rossiniego), oratorium (Gość oczekiwany J. Kohuta), balet (Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego), baśń muzyczna (Skarby Złotej Kaczki J. Talarczyka, Kot w butach M. Rosińskiego) czy widowisko edukacyjne (Akademia Teatralna, Mickiewicz L. Makowieckiego). GTM przygotowuje koncerty okolicznościowe, m. in. operetkowo-musicalowe i młodzieżowe. W przedstawieniach teatru występują wybitni artyści z całej Polski (m. in.: Grażyna Brodzińska, Małgorzata Długosz, Iwona Hossa, Andrzej Kostrzewski, Jacek Laszczkowski, Leszek Świdziński, Ewa Uryga, Adam Zdunikowski). Bardzo dobrze oceniani są artyści na stałe związani z gliwicką sceną (zwłaszcza soliści: Wioletta Białk, Anita Maszczyk i Michał Musioł) oraz chór, zespół baletowy i orkiestra teatru.

Instytucja jest organizatorem cyklicznych imprez teatralnych i filmowych, m. in.: Gliwickich Spotkań Teatralnych, Dziecięcych Spotkań Teatralnych, Jazz Sessions, Nocy Filmowych w Ruinach. Pod egidą GTM działa studyjne kino Amok, gdzie od ponad dziesięciu lat jest prowadzona Młodzieżowa Akademia Filmowa. Tamże odbywają się transmisje Live in HD z nowojorskiej Metropolitan Opera, moskiewskiego Teatru Bolshoi i haskiego Nederlands Dans Theater. Teatr był wydawcą „Gliwickiego Magazynu Kulturalnego” – bezpłatnego miesięcznika, przybliżającego mieszkańcom miasta jego ofertę kulturalną, oraz dwumiesięcznika „Magazyn GTM”. W 2005 Gliwicki Teatr Muzyczny przejął administrację „Ruinami Teatru Victoria”, a rok później budynkiem byłego gliwickiego kina Bajka. Odpowiednio od 2005 roku jest organizatorem cieszącego się ogromną popularnością Krakowskiego Salonu Poezji w Gliwicach, który odbywa się co miesiąc w „Ruinach”.
GTM jest obecnie jednym z najprężniej działających ośrodków kulturalnych na Śląsku. Jego zespół jest zapraszany na występy gościnne w największych polskich ośrodkach teatralnych. Artyści GTM gościli m. in. w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrze Muzycznym w Gdyni, Teatrze Polskim w Warszawie, w stołecznej Sali Kongresowej. Dobre recenzje i ogólnopolskie zainteresowanie działalnością teatru wskazują na to, że jego oferta jest zarówno doceniana przez profesjonalistów, jak i przez gliwicką i polską publiczność teatralną.

 

aktualizacja: maj 2016 (wa)