polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

festiwal (D)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S U V W Ł Ź

Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego, ul. Zwierzyniecka 1

31-103 Kraków

tel. (+48) 12 619 87 21, 422 9

fax

tel./fax

www: www.filharmonia.krakow.pl


Pierwsze Dni Muzyki Organowej w Krakowie odbyły się w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej - ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie oraz Henryka Czyża - dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej. Festiwal ten powstał dla upamiętnienia zasług prof. Bronisława Rutkowskiego - artysty, pedagoga i długoletniego rektora krakowskiej PWSM, któremu zawdzięczamy renesans sztuki organowej w Polsce. Ten wyjątkowy cykl koncertów organizowany jest przez Filharmonię Krakowską nieprzerwanie od ponad czterdziestu pięciu lat.

Formuła Dni Muzyki Organowej, początkowo tygodniowa, przybrała następnie skromniejszą postać trzech koncertów, by znów, począwszy od sezonu koncertowego 2009-2010, stać się imprezą bardziej rozbudowaną: obok organów - instrumentu, który do tej pory był jedynym bohaterem Dni, pojawił się klawesyn.

Od samego początku impreza, uznawana za najstarszy krakowski festiwal muzyczny, spotyka się z dużym zainteresowaniem słuchaczy. W ramach Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej, taką bowiem nazwę nosi obecnie festiwal, organizowane są różnorodne koncerty: recitale organowe lub klawesynowe, koncerty kameralne, symfoniczne czy oratoryjne. Klawesyn lub organy prezentowane są jako instrumenty solo lub też współtworzą aparat wykonawczy dzieła orkiestrowego. Bogaty repertuar cyklu obejmuje dzieła od renesansu aż do czasów współczesnych. Literaturę organową prezentowali tak znakomici wirtuozi, jak np.: Marie-Claire Alan, Jennifer Bate, Guy Bovet, Josef Bucher, Olivier Latry, Simon Preston, Lionel Rogg, Daniel Roth, Almut Rössler, David Titterington czy Gillian Weir. Dzieła klawesynowe melomani mogli usłyszeć m.in. w wykonaniu dwóch najwybitniejszych polskich klawesynistek: Elżbiety Chojnackiej i Elżbiety Stefańskiej.

Dni Organowe Muzyki Organowo-Klawesynowej odbywają się obecnie w październiku, zarówno w sali koncertowej Filharmonii, jak i w obiektach sakralnych Krakowa. Także i dziś krakowskie instytucje - Akademia Muzyczna i Filharmonia współpracują przy organizowaniu Dni, a w ramach tej współpracy orkiestra akademicka ma możliwość koncertowania z najwybitniejszymi artystami. Rozszerzona formuła festiwalu ukazuje, że te dwa jakże różniące się od siebie instrumenty (dzieli je przepaść, gdy weźmie się pod uwagę ich walory dynamiczne i kolorystyczne) są prawdziwą „arystokracją” wśród instrumentów. Potwierdzają to dzieła, w których ich obecność stanowi warunek sine qua non wykonania. Powstające w ostatnich latach coraz liczniej utwory przeznaczone na organy i na klawesyn, zwiastują niechybnie kolejny w historii tych instrumentów renesans.