Polmic - FB

opera/teatr (O)

G K M N O P S T W

Opera Nova


ul. Marszałka Focha 5

85-070 Bydgoszcz

tel. (+48 52) 325 15 02

fax

tel./fax

e-mail: dyrekcja@opera.bydgoszcz.pl

www: www.opera.bydgoszcz.pl




Dyrektor – Maciej Figas

 

Opera Nova w Bydgoszczy - jedna z dziesięciu scen operowych w Polsce i jedyny teatr muzyczny na terenie Kujaw i Pomorza, należy do najważniejszych instytucji artystycznych regionu.

Wszystko zaczęło się od Studia Operowego, którego pierwsze przedstawienie Flis i Verbum nobile Moniuszki w 1956 roku oraz Wesele w Ojcowie Kurpińskiego dało początek odległej jeszcze w czasie państwowej operze. Data 21 września 1956 roku wyznaczyła przed laty datę narodzin nowej placówki muzycznej w Bydgoszczy. W marcu 1959 Studio Operowe przekształcono w Teatr Muzyczny Opery i Operetki, a już 1 marca 1960 roku placówka ta została upaństwowiona. W 1963 roku utworzono własną orkiestrę (do tej pory korzystano z muzyków Filharmonii). W 1964 roku nastąpiła zmiana nazwy instytucji na: Opera i Operetka, w 1980 roku na: Państwowa Opera, natomiast w sezonie 1990/91 na: Opera Nova w Bydgoszczy. Starania środowiska artystycznego doprowadziły do powstania jednego z najnowocześniej wyposażonych teatrów operowych. Jego oddanie nastąpiło jesienią 2006 roku, kiedy bydgoska Opera obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia swego istnienia.

Opera w Bydgoszczy niemal natychmiast zyskała sławę miejsca, gdzie można bez przeszkód kształcić swój głos i zdobywać doświadczenia artystyczne. Tu odnosiły swoje pierwsze sukcesy i zaczynały wielką karierę: Barbara Zagórzanka, Bożena Betley-Sieradzka, Bożena Kinasz-Mikołajczak, Lidia Skowron, Monika Olkisz-Chabros, jak też śpiewacy Józef Stępień, Florian Skulski, Bronisław Pekowski. Obok nich gościli najwięksi artyści operowi: Antonina Kawecka, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Bernard Ładysz, Bogdan Paprocki, Ryszard Tarasewicz i później, na nowej operowej scenie: m.in. Małgorzata Walewska, Adam Kruszewski, Ko Seng Hyoun.

Dziś bydgoska Opera to imponujący obiekt , którego trzy kamienne kręgi malowniczo położone w zakolu Brdy, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta, stały się jednym z symboli miasta. Stałą ambicją teatru jest pozyskiwanie znakomitych realizatorów i zapewne z tego powodu kolejne premiery Opery Nova przyjmowane są z wielkim uznaniem.

Przedsięwzięciem, które najbardziej rozsławiło muzyczną Bydgoszcz jest stworzony w 1994 roku BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY. Impreza, której inicjatorem jest dyrektor Opery Nova, Maciej Figas, dokonała rzeczy z pozoru niemożliwej: wniosła życie w budowany od lat 70-tych (!) gmach bydgoskiej Opery, natchnęła entuzjazmem ku temu projektowi władze, sponsorów i społeczność regionu Pomorza i Kujaw. W efekcie Bydgoski Festiwal Operowy dziś odbywa się już w jednym z najnowocześniej wyposażonych polskich teatrów muzycznych. Od lat dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców, ludzi kultury z entuzjastami opery, operetki, musicalu, baletu oraz znakomita forma promocji tych sztuk. XVII edycja odbędzie się od 24 kwietnia do 9 maja 2010 roku i zainauguruje ją grand opera - La Gioconda Ponchiellego.

Premiery w wykonaniu bydgoskiego zespołu, które w ciągu minionej dekady były tu prezentowane, należały do najciekawszych polskich dokonań tego gatunku: Nabucco (reż. R. Peryt), La Traviata (reż. B. Igesz), Trubadur (reż. M. Korwin) Verdiego, Turandot Pucciniego (reż. Weiss-Grzesiński), Don Giovanni Mozarta (reż. J. Stokalska), Opowieści Hoffmanna Offenbacha (reż. W. Zawodziński), Carmen Bizeta (reż. B. Igesz), Mefistofeles Boito (reż. T. Konina), Hrabina Marica Kálmána, Tosca G. Pucciniego, Manru Paderewskiego (reż. Laco Adamik), Lakmé (reż. Krzysztof Kelm), Czarodziejski flet Mozarta (reż. Mattias Remus), Madama Butterfly (reż. Marianne Berglöff), Jaś i Małgosia (reż. Cezary Domagała), Napój miłosny (reż. Krzysztof Nazar). Podkreślić też należy, iż tylko na scenie Opery Nova można obecnie w Polsce usłyszeć opery: Mefistofelesa Boito (reż.Tomasz Konina), Lakmé Léo Delibes'a (reż. Krzysztof Kelm) oraz oratorium Mesjasz Händla zrealizowane w pełnej wersji teatralnej (w kostiumach, z ruchem scenicznym) przez R. Peryta.

BIEŻĄCY REPERTUAR OPERY NOVA OPERY:

Nabucco GiuseppeVerdi
Traviata Giuseppe Verdi
Don Giovanni W.A. Mozart
Opowieści Hoffmanna Jacques Offenbach (Les contes d'Hoffmann)
Cyrulik sewilski Gioacchino Rossini (Il barbiere di Siviglia)
Carmen Georges Bizet
Straszny dwór Sanisław Moniuszko (The haunted manor)
Turandot Giacomo Puccini
Mefistofeles Arrigo Boito (Mefistofele)
Trubadur Giuseppe Verdi (Il Trovatore)
Tosca Giacomo Puccini
Lakmé Léo Delibes
Czarodziejski flet W.A. Mozart (DieZauberflötte)
Madama Butterfly Gioacchino Puccini
Jaś i Małgosia Engelbert Humperdinck (Hansel und Gretel)
Napój miłosny Gaetano Donizetti

 

OPERETKI:

Zemsta nietoperza Johann Strauss (Die Fledermaus)
Hrabina Marica Emmerich Kálmán (Gräfin Mariza)

 

MUSICALE: My Fair Lady Frederick Loewe-Alan J.Lerner

 

BALETY:

Don Kichot Leon Aloisius Ludwig Minkus (Don Quichotte)
Kot w butach Bogdan Pawłowski
Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków Bogdan Pawłowski
Śpiąca królewna Piotr Czajkowski
Trzy kolory. Chopin w Nohant (do muzyki J.S. Bacha, G. Rossiniego, H. Villi-Lobosa, F. Chopina)
Pan Twardowski Ludomir Różycki

 

ORATORIUM W WERSJI SCENICZNEJ: Mesjasz Georg Friedrich Händel (Messiah)