27 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
festiwale (A)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Ad hymnos ad cantus - Festiwal Muzyka Staropolska w Zabytkach Warszawy


Warszawska Opera Kameralna
ul. Nowogrodzka 49

00-695 Warszawa

tel.: (+48 22) 628 30 96

tel.: (+48 22) 628 53 55

faks: (+48 22) 627 22 12

e-mail: artmgmt@wok.pol.pl

www: www.operakameralna.pl


Festiwal Muzyka Staropolska w Zabytkach Warszawy Ad hymnos ad cantus po raz pierwszy został zorganizowany przez Warszawską Operę Kameralną w 1979 roku. Jego ideą było połączenie zabytków architektonicznych Warszawy z dawną, nieznaną twórczością muzyczną. Nazwa imprezy nawiązuje natomiast do tytułu jednego z koncertów wokalno-instrumentalnych Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego i dokładnie oddaje symboliczny jej sens. Głównym zadaniem, jakie postawili przed sobą organizatorzy, była chęć przybliżenia słuchaczom historii oraz upowszechnianie nieznanej twórczości dawnych, polskich mistrzów. Z czasem formułę festiwalu rozszerzono na dzieła kompozytorów obcych działających w Polsce i komponujących dla rodzimych kapel. Od początku realizowano zasadę prezentacji muzyki od epoki średniowiecza, reprezentowanej zabytkami muzyki monodycznej i wczesną polifonią aż do czasów Chopina. Głównym składnikiem programów festiwalowych jest twórczość baroku. Duży wkład w tworzenie repertuaru poszczególnych edycji imprezy posiada powstały w 1984 roku Ośrodek Dokumentacji i Badań Dawnej Muzyki Polskiej Warszawskiej Opery Kameralnej. Dzięki jego odkryciom i opracowaniom w programach festiwali umieszczane są nowo znalezione kompozycje znanych i nieznanych twórców. Do 2000 roku organizatorzy corocznie starali się dodawać do programu imprezy przynajmniej jedno prawykonanie. Kolejne festiwale były prawdziwym forum upowszechniania najnowszych odkryć muzyki polskiej. W ten sposób słuchacze mieli sposobność poznać twórczość takich kompozytorów, jak: Józef Bolechowski, Bazyli Bohdanowicz, Wojciech Dankowski, Jan Engel, Antoni Milwid, Piotr z Grudziądza, Wincenty z Kielczy, Maciej Radziwiłł, Wisław z Rugii i Marcin Żebrowski. Podczas koncertów festiwalowych wykonane zostały również nowe kompozycje Krzysztofa Borka, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela, Marcina Mielczewskiego, Damiana Stachowicza, a także Józefa Elsnera i jego uczniów – Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Karola Kurpińskiego, Józefa Zarębskiego oraz Marii Szymanowskiej. Do 1999 roku festiwal charakteryzowała różnorodność form i gatunków prezentowanych kompozycji – od drobnych zabytków muzyki średniowiecza, poprzez polifonię, koncerty i większe formy religijne aż po operę. Od XXI Festiwalu organizatorzy skłonili się do obszerniejszego prezentowania muzyki kameralnej kosztem oratoryjno-kantatowej, a także podporządkowywania programu jednemu wykonawcy lub kompozytorowi.
W imprezie bierze udział wiele zespołów – obok muzyków Warszawskiej Opery Kameralnej także artyści z Czech, Niemiec, Francji, Szwajcarii i Rosji.
Do 1998 roku festiwal organizowany był jesienią we wrześniu, a od jubileuszowej XX jego edycji – wiosną. Z przyczyn finansowych więcej miejsca zaczęła w nim zajmować muzyka kameralna kosztem oratoryjno-kantatowej, podporządkowywano też program jednemu wykonawcy (w 2000 roku) lub jednemu kompozytorowi (w 2001 roku - J. Elsnerowi). W latach 2002-2004 festiwal, ze względów głównie finansowych, zawiesił swoją działalność. Odrodził się dopiero w 2005 roku i ponownie organizowany jest jesienią, we wrześniu. Podczas XXIV edycji odbyły się prawykonania utworów Szymona Ferdynanda Lechleitnera i Jana Engela, a rok później, w 2006 roku program festiwalu wypełniły kompozycje Franciszka Lessela, Antoniego Stolpe, Mikołaja Zieleńskiego, Wojciecha Dankowskiego, Feliksa Janiewicza i Adama Jarzębskiego.
Festiwal jest imprezą kameralną i ze względu na małe rozmiary sali Opery obliczoną na ograniczoną ilość słuchaczy. Zyskał jednak szybko opinię festiwalu o znamionach sztuki elitarnej.

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

Od 5 lipca do 30 sierpnia 2017 roku potrwa XVII Festiwal Letnie Wieczory Muzyczne „Dziekanka”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Ryszard Zimak. Koncerty odbywać się będą we środy o godz. 18.00 na zabytkowym dziedzińcu Domu Studenckiego „Dziekanka” (ul. Krakowskie Przedmieście 56/60

Więcej...

Międzynarodowa Konferencja naukowo-artystyczna „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki” – Warszawa, 23–24 IX 2017

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniach 23–24 września 2017 roku do udziału w Konferencji naukowo-artystycznej „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki

Więcej...

XXV Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura – Sanok, 24 VIII 2017

Biuro organizacyjne XXVII Festiwalu im. Adama Didura ogłasza XXV Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura dla twórców, którzy do dnia 31 XII 2017 r. nie ukończą 30. roku życia.

Tematem Konkursu jest pieśń, aria na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu lub kwartetu smyczkowego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information