polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

chór (C)

A B C E F G H I K M O P R S T V W

COLLEGIUM MUSICUM - Chór kameralny Uniwersytetu Warszawskiego


ul. Żwirki i Wigury 93

02-089 Warszawa

e-mail: cm@uw.edu.pl

www: www.cm.uw.edu.pl


Kierownik artystyczny i dyrygent - Andrzej Borzym

Chór kameralny COLLEGIUM MUSICUM Uniwersytetu Warszawskiego powstał w sezonie 1994/1995 z inicjatywy najstarszych stażem chórzystów Chóru Akademickiego UW. Pod obecną nazwą działa od 1997. W skład zespołu (25-30 osób) wchodzą przede wszystkim studenci, pracownicy i absolwenci Uniwersytetu Warszawskiego, pragnący nawiązać do średniowiecznej tradycji collegium musicum – akademickiego stowarzyszenia muzycznego, skupiającego działalność muzyczną wszystkich osób związanych z uniwersytetem, dającego szansę amatorskiego muzykowania na profesjonalnym poziomie.

Repertuar a cappella chóru to przede wszystkim muzyka polska – dawna i współczesna (Wacław z Szamotuł, Mikołaj Zieleński, Mikołaj Gomółka, Karol Szymanowski, Henryk Mikołaj Górecki), uzupełniana XVI/XVII-wiecznymi utworami z kręgu muzyki włoskiej, hiszpańskiej i angielskiej (Quirino Gasparini, Cristóbal de Morales, Thomas Tomkins) oraz sakralnymi dziełami epoki romantyzmu (Franciszek Liszt, Johannes Brahms, César Franck). Jedną z jego specjalności jest polski repertuar kolędowy, wzbogacony o pieśni staropolskie i wiele zagranicznych.

W repertuarze wokalno-instrumentalnym Collegium Musicum UW znalazły się dotychczas liczne dzieła kompozytorów baroku i klasycyzmu – Jana Sebastiana Bacha (m.in. Pasja wg. Św. Jana BWV 245, Msza A-dur BWV 234, Magnificat D-dur BWV 243, motet Jesu, meine Freude BWV 227, kantaty), Jerzego Fryderyka Haendla (Dixit Dominus HWV 232, My song shall be alway HWV 252), Georga Philippa Telemanna, Johanna Adolfa Hassego, Marca-Antoine Charpentiera, Henry’ego Purcella, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Józefa Haydna i innych. Chór wykonywał także utwory późniejszych epok, m.in. Romancero Gitano – cykl pieśni na chór i gitarę do słów Federico Garcii Lorki, Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré, Symfonię Dokończoną c-moll Adama Sławińskiego do słów Jeremiego Przybory.

Ambicją Collegium Musicum UW jest prezentowanie utworów interesujących, lecz mało znanych – nowo odkrytych lub rzadko wykonywanych, m.in. Requiem Szymona Kurana, Litania cursoria Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, dzieła Giovanniego Battisty Coccioli i Hieronima Feichta.

Wizytówką zespołu są programy rozrywkowe w chóralnych aranżacjach Andrzeja Borzyma: Piosenki Starszych Panów, Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego, oraz Kiedy mnie już nie będzie z piosenkami Agnieszki Osieckiej, wielokrotnie prezentowane na scenach w całej Polsce – zarówno samodzielnie, jak też w towarzystwie Magdy Umer, Andrzeja Poniedzielskiego, Zbigniewa Zamachowskiego, Piotra Machalicy, Katarzyny Groniec i zespołu pod kierunkiem Wojciecha Borkowskiego.

Chór występuje w Warszawie – na Uniwersytecie i nie tylko, bywa w całej Polsce, bierze udział w wielu ważnych imprezach muzycznych: Czwartkowe Spotkania Muzyczne w Filharmonii Narodowej, BACH 200 UW, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Mazowsze w Koronie, Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Universitas Cantat w Poznaniu, Muzyka w Sandomierzu, Muzyka w zabytkach Chełmna, Międzynarodowy Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach. Współpracował także ze Polskim Radiem, Związkiem Kompozytorów Polskich, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Towarzystwem im. Fryderyka Chopina.

Zespołowi nieobce są też doświadczenia teatralne: wykonywał partię chóralną w przedstawieniach opery radiowej Macieja Małeckiego Balladyna w reżyserii Anny Seniuk (prod. Polskie Radio BIS; 2000-2002), zaś spektakl muzyczny Śpiewnik Pana Wasowskiego, w którym Collegium Musicum występowało u boku Justyny Steczkowskiej i Wojciecha Malajkata, przez trzy sezony utrzymywał się na afiszu warszawskiego Teatru Syrena (reż. Krzysztof Jaślar; 2013-2016).

Występy telewizyjne to m.in. Piosenki Starszych Panów dla TVP 3 Regionalnej (2001), udział w Koncercie Jubileuszowym z okazji 50-lecia Telewizji Polskiej (2002) czy też finałowy koncert XXX Lidzbarskich Wieczorów Humoru i Satyry (2009).

Collegium Musicum UW często bierze udział w akademickich uroczystościach i sesjach naukowych, zaś od 2007 roku dzięki inicjatywie zarządu chóru na Uniwersytecie Warszawskim funkcjonuje stały cykl koncertowy.

Dyskografia chóru liczy 10 tytułów, w tym m.in: opera radiowa Balladyna (2000; wyd. Polskie Radio SA; prawykonanie światowe), Piosenki Starszych Panów (2002, wyd. Polpharma SA; prawykonanie fonograficzne), Haendel Charpentier Bach (2003, wyd. UW), Kolędy (2004, wyd. UW), Requiem, Um nóttina, Post mortem Szymona Kurana (2007, wyd. Acte Prealable; polskie i światowe prawykonania fonograficzne), Miserere Johanna Adolfa Hassego (2010; wyd. UW), a także gościnny udział w nagraniach Michała Bajora i Artura Andrusa.

Zespół koncertował już w 15 krajach na 3 kontynentach, m.in. w Chile (trzytygodniowe tournée – 2001), Egipcie (Kair – jubileusz 70-lecia polskiej archeologii w Egipcie, 2007), Niemczech (m.in. Stuttgart, Berlin, Norymberga), Włoszech (m.in. Bari, Wenecja, Werona, Parma, Palermo, Katania), Norwegii (m.in. Oslo, Bergen), Szwajcarii, na Litwie (Wilno, Kowno), Węgrzech, Islandii, Słowacji i Ukrainie. Ostatnie wyjazdy to Macedonia (2012 – Festiwal Chóralny w Ochrydzie), Francja (2013 – Semaine Polonaise w Tuluzie), Hiszpania (2014 – Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny Canco Mediterrania w Lloret de Mar: trzy złote dyplomy i zwycięstwo w kategorii „muzyka popularna”), Rosja (2016 – na zaproszenie Ambasady RP).

Dyrygentem COLLEGIUM MUSICUM UW od początku jego istnienia jest Andrzej Borzym, zaś od 2001 r. drugim dyrygentem jest Andrzej Borzym junior.

Dużą satysfakcję przynosi Collegium Musicum współpraca ze świetnymi orkiestrami – m.in. Polską Orkiestrą Radiową, Kukla Band, barokowymi zespołami Il Tempo, Concerto Polacco, Royal Baroque Ensemble – oraz znakomitymi muzykami wszelkich stylów i specjalności: Adolfo Tanzi, Cristian Carrasco, Agata Sapiecha, Marek Toporowski, Olga Pasiecznik, Krzysztof Herdzin, Anna Radziejewska, Zygmunt Kukla, Lilianna Stawarz, Wojciech Rajski, Ewa Bem, Zbigniew Wodecki, Magda Umer, Grzegorz Turnau, Henryk Miśkiewicz i wielu innych.

Chór współpracował także z wieloma innymi dyrygentami, m.in. z Borysem Somerschafem (sezon 1997/98), Wojciechem Rajskim, Markiem Toporowskim, Sławkiem A. Wróblewskim, Adolfo Tanzim, Cristianem Carrasco. Zespół miał okazję koncertować wspólnie z Polską Orkiestrą Radiową, barokowymi zespołami Il Tempo, Concerto Polacco, Royal Baroque Ensemble, Gradus ad Parnassum, {oh!} Orkiestra Historyczna, a także z Zygmuntem Kuklą i jego Kukla Band. Występował u boku takich artystów, jak Irena Santor, Anna Maria Jopek, Wojciech Młynarski, Wiesław Michnikowski, Wojciech Malajkat, Justyna Steczkowska, Zbigniew Zamachowski, Artur Andrus, Andrzej Poniedzielski, Piotr Machalica, Katarzyna Groniec, Janusz Radek, Agata Sapiecha, Olga Pasiecznik, Krzysztof Herdzin, Anna Radziejewska, Lilianna Stawarz, Ewa Bem, Zbigniew Wodecki, Magda Umer, Grzegorz Turnau, Henryk Miśkiewicz, Leszek Potasiński i wielu innych.

Od 2013 r. zespół związany jest organizacyjnie ze Stowarzyszeniem Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per musica.