polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

festiwal (F)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S U V W Ł Ź

Festiwal Barokowych Smyczków i Strun


Fundacja Muzyki Dawnej CANOR

Poznań

tel. (+48 71) 792 79 63

fax (+48 61) 876 58 42

tel./fax (+48 61) 842 33 53

e-mail: canor@poznan.home.pl; guido@post.pl; wiosna@wr.home.pl

www: www.barokowesmyczki.pl


Pierwszy Festiwal Barokowych Smyczków i Strun odbył się w 2005 roku. Podczas pierwszej edycji jego program obejmował repertuar siedemnasto- i osiemnastowieczny, pisany na instrumenty, w których dźwięk powstaje dzięki poruszeniu strun: skrzypce, altówki, wiolonczele i kontrabasy, a także violę da gamba, jej różne odmiany i zestawy, lutnie we wszystkich swych wariantach, harfy, lirone, viole d'amore, viole da braccio, liry korbowe, ich różne lokalne warianty oraz klawesyny, wirginały, szpinety. W 2006 roku organizatorzy rozszerzyli formułę festiwalu o kompozycje na smyczki i instrumenty dęte, tłumacząc tę decyzję chęcią stworzenia możliwości pokazania instrumentów strunowych i smyczkowych w innej jeszcze roli, roli akompaniatora i uczestnika dialogu.

Skrzypce, które na początku siedemnastego wieku dopiero zastanawiają się, czym mogą być w świecie muzyki wysokiej, kilkadziesiąt lat później są już liderem eksperymentu, wyznaczają kierunki poszukiwań, błądzą, schodzą na (fascynujące) manowce, wytyczają główny szlak. Viola da gamba, na odwrót, przestaje być liderem i staje się outsiderem. Klawesyn zamienia się z instrumentu muzycznego w narzędzie do pisania estetycznych traktatów - opisują ideę festiwalu organizatorzy. Nie jest może wielkim problemem zagranie muzyki barokowej, ale jest wielkim wyzwaniem uobecnienie jej wewnętrznej wibracji, energii i nieprzewidywalności z chwili, gdy wykonywana była po raz pierwszy. To jest właśnie nasze zadanie i nasz estetyczny ideał: zagrać muzykę, którą dobrze znamy tak, jakbyś mieli z nią do czynienia po raz pierwszy, jakby dopiero zaczynała odkrywać przed nami swoje tajemnice, jakbyśmy byli uczestnikami procesu jej rozwoju, a nie zdystansowanymi obserwatorami i krytykami. (...) W siedemnastym i osiemnastym wieku, muzyka instrumentalna jest medium "znaczącym" - opowiada historie, snuje refleksje, wyraża i wzbudza emocje, modli się i filozofuje. Naszym zadaniem jest przerzucić pomost pomiędzy tamtym światem i naszym światem, sprawdzić, czy oni i my to ludzie z tej samej, czy już z zupełnie innej planety. Tak, w największym skrócie, wygląda nasz pomysł na ten festiwal.

Gospodarzem festiwalu jest orkiestra barokowa Arte dei Suonatori.