Polmic - FB

sesje aktualne (I)


I Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. Teoria i praktyka” – Bydgoszcz, 24-25 listopada 2015


Organizator:  Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

I Międzynarodowa Konferencja
1st International Conference
Interpretacje dzieła muzycznego. Teoria i praktyka
Interpretations of Musical Works: Theory and Practice

Bydgoszcz,
24-25 listopada 2015
24th – 25th October 2015
Aula Akademii Muzycznej
Main lecture hall
Słowackiego 7


Wtorek 24 listopada 2015 / Tuesday 24th October 2015
10.00 Otwarcie konferencji / Conference opening
Rektor / Rector

Prof. Jerzy Kaszuba

Prowadzenie / Chair: Violetta Przech
10.15 Jolanta Maćkiewicz (Uniwersytet Gdański)
Odbiór i interpretacja czyli (współ)tworzenie tekstu
Reception and interpretation or the (co-)creating of text

Małgorzata Janicka-Słysz (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Czy teoria muzyki / muzykologia jest humanistyczna?
Does music theory / musicology belong to the humanities?

Anna Nowak (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
Interpretując dzieło muzyczne. Intentio interpretis wobec intentio operis
Interpreting the art of music. Intentio interpretis versus intentio operis


11.40 – 12.00 Przerwa kawowa / Coffee break

Prowadzenie / Chair: Luba Kijanowska
12.00 Helmut Loos (Uniwersytet w Lipsku)
Leitfigur in Beethoven: Thoughts on the development of German musicology in the light of the 1968 Movement
Beethovenowskie motywy przewodnie – refleksje na temat rozwoju niemieckiej muzykologii w świetle ruchu studenckiego 1968 r.

Katarzyna Szymańska-Stułka (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)
Przestrzeń performatywna a muzyka
Performative perspective in musical analysis - some remarks

Jänis Kudiņš (Litewska Akademia Muzyczna w Rydze)
Arturs Maskats’ “Valentīna” (2014) as the latest great opera genre sample in Latvia: some specific theoretical and artistic interpretation challenges
Valentīna Artursa Maskatsa z 2014 r. jako najnowszy przykład wielkiej opery łotewskiej: wybrane teoretyczne i artystyczne wyzwania interpretacyjne


13.30 – 15.30 Przerwa obiadowa / Lunch break

Prowadzenie / Chair: Anna Nowak
15.30 Violetta Przech (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
Koncepcje formy w twórczości Zbigniewa Bargielskiego
Form concepts in Zbigniew Bargielski’s oeuvre

Luba Kijanowska-Kamińska (Akademia muzyczna we Lwowie)
Model chóralnego koncertu duchowego w muzyce religijnej współczesnych kompozytorów ukraińskich
A model of the spiritual choral concert in the religious music of contemporary Ukrainian composers

Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie)
System figur fakturalno-brzmieniowych jako metoda analizy polskiej muzyki II połowy XX wieku
The concept of texture and sound figures as a method of analysing Polish contemporary music of the 2nd half of the 20th century: The case of Marek Stachowski’s music


17.00 – 17.15 Przerwa kawowa / Coffee break

Prowadzenie / Chair: Katarzyna Szymańska-Stułka
17.15 Elena Markowa, Alexandra Ovsjannikova-Trel (Akademia Muzyczna w Odessie)
Interpretacja muzyki Jana Sebastiana Bacha w XX wieku a filmy Andrieja Tarkowskiego
Interpreting the music of Johann Sebastian Bach in the 20th century and Аndriej Tarkovskij’s films

Barbara Mielcarek-Krzyżanowska (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
„Czymże jest poezja, która nie ocala Narodów ani ludzi?” Powojenny dwugłos Zygmunta Mycielskiego i Czesława Miłosza
"What is poetry that does not save nations or people?": Czesław Miłosz and Zygmunt Mycielski's artistic dialogue in the postwar period|


19.00 Koncert kompozytorski / Concert
Sala koncertowa im. Romana Sucheckiego / Concert hall, Staszica 3


Środa 25 listopada 2015 / Wednesday 25th October 2015

Prowadzenie / Chair: Małgorzata Janicka-Słysz
10.00 Kinga Kiwała (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Ekspresja i wartość dzieła muzycznego jako przedmiot badań. Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika
Musical expression and value as a research subject: Eugeniusz Knapik's String Quartet

Magdalena Stochniol (Akademia Muzyczna w Katowicach)
Kategorie inspirowane językoznawstwem i psychologią poznawczą jako przydatne narzędzia w analizie muzycznej na przykładzie wybranych kompozycji Sofii Gubajduliny
Categories inspired by linguistic and cognitive psychology as useful tools in music analysis based on selected compositions by Sofia Gubaidulina

Elżbieta Szczurko (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
"Męka Pańska według św. Mateusza" Krzysztofa Knittla wobec tradycji gatunku
Krzysztof Knittel's St Matthew Passion and the tradition of the genre


11.30 – 12.00 Przerwa kawowa / Coffee break

Prowadzenie / Chair: Michał Zieliński
12.00 Joanna Subel (Akademia Muzyczna we Wrocławiu)
Symbolika śmierci w Requiem Karla Jenkinsa
The symbolism of death in Requiem by Karl Jenkins

Aleksandra Kłaput-Wiśniewska (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
Concertino na fortepian i orkiestrę Henryka Czyża – polska wersja „Hollywoodian Short Concerto”
Henryk Czyż’s Concertino for Piano and Orchestra: A Polish version of the ‘Hollywoodian short concerto’

L’ubomir Chalupka (Uniwersytet Katolicki w Ružomberok)
Kwartet smyczkowy nr 1 Josefa Siksty, kompozytora słowackiego jako przedmiot interpretacji teoretycznej
String Quartet No. 1 (1965) by the Slovak composer Jozef Sixta (1940 – 2007) as the subject matter of theoretical interpretation


13.30 – 15.30 Przerwa obiadowa / Lunch break

Prowadzenie / Chair: Elżbieta Szczurko
15.30 Elżbieta Frołowicz (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
Motywy marynistyczne w twórczości współczesnych kompozytorów związanych z Pomorzem Gdańskim
Marine motifs in the oeuvre of contemporary composers living in and inspired by the historical region of the Gdansk Pomerania

Piotr Kędzierski (Akademia Muzyczna w Łodzi)
Aleatoryczne Ludus Musicalis w muzyce kameralnej
The aleatoric Ludus Musicalis in chamber music

Jésus Aquila (Université Toulouse Jean Jaurés)
Pierre Jodlowski, "L'aire du dire": How to balance between musical analysis based on the fixed score, and scenic analysis
L'aire du dire Pierra Jodlowskiego: W poszukiwaniu równowagi pomiędzy analizą muzyczną opartą na partyturze a analizą sceniczną


17.00 – 17.15 Przerwa kawowa / Coffee break

Prowadzenie / Chair: L’ubomir Chalupka
17.15 Marianna Lechmanová (Uniwersytet Katolicki w Ružomberok)
Ethical moments in Slovak operas as part of a theoretical interpretation of a musical work
Etyczne aspekty słowackich utworów operowych jako część interpretacji teoretycznej dzieła muzycznego

Marcin Simela (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
Problematyka analizy harmonicznej utworów późnoromantycznych na przykładzie dzieł organowych Feliksa Nowowiejskiego
Issues associated with the harmonic analysis of late romantic works: The case of Feliks Nowowiejski's organ pieces


19.00 Koncert muzyki fortepianowej / Piano recital
Sala koncertowa / Concert hall, Gdańska 20


Kontakt:

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
ul. Słowackiego 7, 85-008 Bydgoszcz
tel. (centrala): +48 52 321-05-82; +48 52 321-06-87
www.amuz.bydgoszcz.pl 

Uwaga: Podane są tu wybrane, podstawowe informacje, mające dać Państwu w każdym przypadku ogólny obraz wydarzenia - nie są one wystarczające do zgłoszenia udziału. Każdy chętny może zwracać się bezpośrednio do organizatorów.