21 sierpnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
kursy aktualne (X)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

X Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej – Warszawa, 25 czerwca – 2 lipca 2015


Organizator:  Fundacja Bednarska, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Dyrektor naukowy i artystyczny: prof. Urszula Bartkiewicz

Kierownik artystyczny: Ewelina Kliczkowska

Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej to impreza cykliczna, której ideą przewodnią jest kształtowanie świadomości właściwej estetyki i praktyki wykonawczej muzyki przedromantycznej w polskiej edukacji. Stanowi kompleksową i starannie opracowaną ofertę dydaktyczną doskonalenia zawodowego. Kursy łączą w sobie zarówno seminaria i warsztaty metodyczne dla nauczycieli szkolnictwa artystycznego, jak również konsultacje interpretacyjne dla uczniów, studentów i absolwentów szkół artystycznych wszystkich szczebli (solistów i kameralistów).

Kursy adresowane są do muzyków (instrumentalistów, wokalistów, rytmików) oraz tancerzy:
– nauczycieli szkół muzycznych wszystkich stopni
– studentów, absolwentów i wykładowców uczelni muzycznych
– uczniów i absolwentów szkół muzycznych II stopnia
– uczniów ostatnich klas oraz absolwentów szkół muzycznych I st.
– uczniów i nauczycieli szkół baletowych
– zespołów kameralnych zajmujących się muzyką dawną
– grup wokalno-instrumentalno-tanecznych działających przy ośrodkach kultury.

Interdyscyplinarny charakter Kursów łączy praktykę muzyczną z tańcem, z mocnym ugruntowaniem wiedzy teoretycznej. Szeroka i kompleksowa oferta dydaktyczna, przebieg zajęć oraz ich treści programowe zostały opracowane i dostosowane pod kątem możliwości udziału uczestników będących na różnych poziomach zaawansowania i znajomości problematyki. Oferta skierowana jest nie tylko do osób zaznajomionych już z zagadnieniami wykonawczymi muzyki dawnej, ale przede wszystkim do uczestników (uczniów, studentów, a zwłaszcza nauczycieli szkodnictwa artystycznego) pragnących poznać i poszerzyć zakres dotychczasowych umiejętności gry na instrumentach współczesnych o praktykę gry na instrumentach historycznych oraz pogłębić wiedzę na temat stylistyki muzyki dawnej, doskonaląc zarazem własny warsztat artystyczny oraz dydaktyczne kompetencje.

W programie znajdują się zarówno zajęcia seminaryjne i warsztatowe w formie lekcji otwartych (wg określonych specjalności), pokazy, prezentacje i seminaria naukowe, wykłady teoretyczne, kameralistyka, warsztaty taneczne i ruchowe, zajęcia ogólnorozwojowe (psychoedukacja, rehabilitacja, prezentacja sceniczna) oraz koncerty wykładowców i uczestników. W czasie kursów stosowane są wyłącznie materiały urtextowe i źródłowe.

Oferta Kursów Obejmuje:

I. Seminaria i warsztaty specjalistyczne dla muzyków - instrumentalistów
Seminaria, wykłady, lekcje otwarte oraz indywidualne konsultacje dotyczące praktyk wykonawczych muzyki dawnej oraz metod ich nauczania i stosowania, w następujących dyscyplinach:
– flet traverso
– obój barokowy
– skrzypce barokowe
– altówka barokowa
– wiolonczela barokowa
– klawesyn
– lutnia (renesansowa i barokowa), gitara (barokowa i romantyczna), teorba
– organy
– klawikord
– viola da gamba (konsultacje praktyczne).
Akceptowane są zarówno instrumenty historyczne jak również współczesne.

II. Mistrzowski Kurs Wokalny
Dla uczniów, studentów i absolwentów klas śpiewu. Liczba "uczestników czynnych" jest ograniczona.


III. Taniec dawny
a) Warsztaty: (instrumentaliści, wokaliści, rytmicy, tancerze, amatorskie grupy taneczne)
grupa początkująca
grupa zaawansowana

b) Seminarium dla uczniów i nauczyciel szkół baletowych
wykłady teoretyczne i warsztaty dla uczniów
wykłady metodyczne i lekcje pokazowe dla nauczycieli

IV. Seminaria naukowe
Seminaria naukowe prowadzone przez wykładowców kursu oraz ekspertów m.in. PAN i Instytutu Muzykologii UW; przedstawiające i porównujące dotychczasowe wyniki badań historyczno-muzycznych, metody poszukiwania traktatów historycznych oraz innych materiałów źródłowych; omawiające zagadnienia polskiej literatury muzycznej w kontekście europejskim oraz inne aspekty metodyczne problematyki wykonawczej muzyki dawnej, obejmujące wiedzę z zakresu retoryki muzycznej, ekspresji, improwizacji, ornamentyki, harmonii, temperacji historycznych i instrumentarium.

V. Seminaria i warsztaty uzupełniające
Podstawy improwizacji
Zajęcia teoretyczne i praktyczne przeznaczone dla instrumentów orkiestrowych.

Kameralistyka
Przydział do zespołu kameralnego na podstawie wewnętrznego przesłuchania pierwszego dnia Kursów.

Propedeutyka kompozycji barokowej
Zajęcia teoretyczne zapoznające uczestników z elementarnymi zasadami konstrukcji oraz podstawami kompozycji utworów barokowych, przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych uczestników.

Praktyka basso continuo z elementami improwizacji dla początkujących (instrumenty klawiszowe)
Zajęcia przeznaczone są dla klawesynistów, organistów i pianistów, którzy rozpoczynają naukę twórczej realizacji basu cyfrowanego. Tematyka spotkań obejmuje: odczytywanie cyfrowania, podstawy prowadzenia głosów przy realizacji akordów, elementy improwizacji w różnych stylach w oparciu o historyczne wzorce (traktaty, przykłady z literatury muzycznej). Zajęcia będą realizowane na klawesynie, w grupach 23 osobowych.

Kameralistyka z realizacją basso continuo na klawesynie
Zajęcia specjalistyczne polegające na artystycznym badaniu, interpretacji i realizacji basu cyfrowanego w wybranych dziełach muzyki kameralnej. Są przeznaczone dla uczestników zaawansowanych w grze na instrumentach klawiszowych. Przydziały uczestników na podstawie wewnętrznego przesłuchania pierwszego dnia Kursów.

Basso continuo dla basowych instrumentów smyczkowych
Zajęcia teoretyczne i praktyczne zapoznające uczestników z elementarnymi zasadami realizacji basso continuo na wiolonczeli, violi da gamba i kontrabasie, przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych uczestników.

Kurs temperacji historycznych i strojenia klawesynu
Wykład i ćwiczenia warsztatowe z zakresu strojów muzycznych oraz umiejętności strojenia klawesynu, przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych uczestników.

Praca z akompaniatorem

VI. Warsztaty ogólnorozwojowe
Psychoedukacja – nowoczesne techniki rozwoju dla artystów (wykłady i ćwiczenia warsztatowe)
– trema
– pamięć i wyobraźnia muzyczna, słyszenie wewnętrzne
– strategia ćwiczenia
– modelowanie jako sposoby ćwiczenia
– sposoby pobudzania kreatywności i motywacji
– komunikacja w muzyce
– ćwiczenia rozwojowe
– równowaga psychofizyczna
Profilaktyka i rehabilitacja aparatu ruchowego u muzyków i tancerzy (wykład i konsultacje indywidualne z rehabilitantem)
– anatomia aparatu ruchu, aspekt ergonomii w pracy, profilaktyka
– sposoby przeciwdziałania złej postawie i korygowania ustawienia ciała podczas gry
– zwyrodnieniowa choroba zawodowa
– przykłady ćwiczeń relaksujących i rozciągających grupy mięśniowe po grze
– niwelowanie przeciążeń.
Warsztaty prezentacji scenicznej (wykład i ćwiczenia warsztatowe)
– zasady ruchu scenicznego, umiejętność poruszania się na scenie,
– symbole i struktury ruchowe
– autoprezentacja

VII. Prezentacje artystyczne
Koncert wykładowców
Koncerty i audycje sekcyjne uczestników
Koncert Finałowy

Zajęcia odbywać się będą w Warszawie w:
– Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie |ul. Bednarska 11|
– Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie |ul. Moliera 4/6|
Teatrze Wielkim |Pl. Teatralny 1|
– Kościele Akademickim Św. Anny |ul. Krakowskie Przedmieście 68|

Warunkiem uczestnictwa w kursie jest przesłanie zgłoszenia wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą formularza online znajdującego się na stronie www.muzykadawna.org oraz dokonanie przelewu opłaty w pełnej kwocie najpóźniej do15 maja 2016 roku.


Aktualne informacje, formularz zgłoszeniowy, program i bazę noclegową można znaleźć na stronie
: www.muzykadawna.org

 

PRZECZYTAJ: Informator Kursów - plik PDF


Kontakt:

infomuzykadawna@gmail.com

Uwaga: Podane są tu wybrane, podstawowe informacje, mające dać Państwu w każdym przypadku ogólny obraz wydarzenia - nie są one wystarczające do zgłoszenia udziału. Każdy chętny może zwracać się bezpośrednio do organizatorów.

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

Od 5 lipca do 30 sierpnia 2017 roku potrwa XVII Festiwal Letnie Wieczory Muzyczne „Dziekanka”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Ryszard Zimak. Koncerty odbywać się będą we środy o godz. 18.00 na zabytkowym dziedzińcu Domu Studenckiego „Dziekanka” (ul. Krakowskie Przedmieście 56/60

Więcej...

Międzynarodowa Konferencja naukowo-artystyczna „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki” – Warszawa, 23–24 IX 2017

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniach 23–24 września 2017 roku do udziału w Konferencji naukowo-artystycznej „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki

Więcej...

XXV Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura – Sanok, 24 VIII 2017

Biuro organizacyjne XXVII Festiwalu im. Adama Didura ogłasza XXV Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura dla twórców, którzy do dnia 31 XII 2017 r. nie ukończą 30. roku życia.

Tematem Konkursu jest pieśń, aria na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu lub kwartetu smyczkowego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information