polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

indeks osób (C)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Marcel Chyrzyński,

kompozytor; ur. 26 listopada 1971, Częstochowa. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie: kompozycję w klasie Marka Stachowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1995), instrumentację pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego, a także u amerykańskich stypendystów fundacji Fulbrighta: Richarda Boulangera, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. W 1998 uzyskał doktorat z zakresu kompozycji, a w 2010 stopień doktora habilitowanego. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1994 otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki, w 2006, 2009 i 2014 stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich: Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursach Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997), pracując pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.

W kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej otrzymał dwukrotnie I nagrodę: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo (1988), a w 1990 za Trzy preludia na klarnet i fortepian (1990). W 1994 za Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian (1994) otrzymał I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Za Piece for Orchestra (1994-95) otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie w 1996. Otrzymał również dwukrotnie III nagrodę na II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Warszawie: w 1996 za Psalm 88 na chór mieszany a cappella (1996) i w 1997 za ...similes esse bestiis na chór mieszany a cappella (1997). Utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria (1997) otrzymał w 1997 I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.

Marcel Chyrzyński od 1995 jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich, od 1998 członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, od 2005 członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 członek Zarządu Głównego ZKP. Od 2014 roku – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.

Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Gruzji, Armenii, Estonii, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, RPA oraz na Słowacji, Białorusi, Łotwie i Ukrainie podczas wielu koncertów i festiwali, m.in.: Śląskich Dni Muzyki Współczesnej (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-2003, 2010-2011), „MOSAICO Music Festival” w Krakowie (1995), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1996), „Musica Moderna” w Łodzi (1997), „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu (1998), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), XII Witebskiego Festiwalu Muzycznego (2001), 8. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Kontrasty” we Lwowie (2002), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „The New Music Scene of Prishtina” w Kosowie (2003), IV. Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwalu New Music New Faces w Krakowie (2006), II Festiwalu Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), "Poznańska Wiosna" (2013), Fourth International Contemporary Harpsichord Festval w Padwie we Włoszech (2013), Festival de Clarinete w Mexico City (2013), Festiwal Muzyki Współczesnej "Golfstream 6" w Kijowie (2014), XXXIX Festiwal "Muzyka w Starym Krakowie" (2014), XXV Międzynarodowy Festiwal Kiev Music Fest w Kijowie (2014), Sügisfestival w Tallinnie w Estonii (2014) oraz Cool Capital Biennale w Pretorii w Afryce Południowej (2014).

Jego utwory: Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I na klarnet solo (1994) i Quasi Kwazi II na klarnet solo (1998) wykonane były na koncercie Dimensions of Time and Silence prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney w 1998, natomiast Extended Perception of Echo for strings (1992) reprezentował polską muzykę współczesną na Międzynarodowych Targach „Midem Classique 2000” w Cannes.

Kompozycje Marcela Chyrzyńskiego wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Edition Ferrimontana – Frankfurt, nagrane na płytach kompaktowych (DUX, PWM-DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki), były prezentowane przez Telewizję Polską, a także radiofonie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech i Australii.
Artysta koncertuje również grając na klarnecie, saksofonie, syntezatorze oraz EWI (elektroniczny instrument dęty) oraz generatorach szumów w zespole mch2, który założył wraz z Markiem Chołoniewskim (głos, instrumenty komputerowe). W ich programie znajdują się własne kompozycje elektroakustyczne oraz interaktywne.

aktualizacja: listopad 2014 

Strona internetowa kompozytora: www.chyrzynski.com

kompozycje

Miniatura na klarnet solo (1988)
Trzy preludia na klarnet i fortepian * (1990)
For you na wibrafon solo (1991)
Haiku na głos, klarnet, przetworzenia i komputer (1991)
Pamiętam... na sopran i kwartet smyczkowy (1992)
Extended Perception of Echo for strings * (1992)
La Musique d’adieu pour orchestre à cordes * (1993)
Trzy dialogi na obój i fagot (1993-94)
Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian * (1994)
Quasi Kwazi na klarnet solo * (1994)
Piece for String Orchestra (1994-95)
Piece for Orchestra * (1994-95)
Überraschung Cfaj na klarnet, przetworzenia, dwa syntezatory i komputer (1995-96)
In C na klarnet, altówkę (lub wiolonczelę) i fortepian * (1996)
Psalm 88 na chór mieszany a cappella * (1996)
Per diem clamavi in nocte coram te na chór mieszany a cappella (1996-97)
Quasi Kwazi II na klarnet solo * (1997)
Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria * (1997)
...similes esse bestiis na chór mieszany a cappella * (1997)
Quasi Kwazi III na klarnet solo * (1998)
Tribute to Miles na trąbkę i jednego perkusistę (1999)
Concerto 2000 na klarnet i orkiestrę symfoniczną (1999-2000)
Chamber Concerto 2000 na klarnet i orkiestrę smyczkową (1999-2000)
ForMS... na wiolonczelę solo * (2001)
EXCH-33 na EWI (elektroniczny instrument dęty) i taśmę (2002)
Reflection No. 1 na kwartet smyczkowy (2003)
Reflection No. 2 na klawesyn solo (2005)
Trans-At-LAN-Tic na orkiestrę symfoniczną i taśmę (2005)
Strade di Venezia na flet, klarnet i fagot (2005-2006)
Mahamudra na dźwięki elektroniczne (2006)
Beelden na amplifikowany flet prosty, klawesyn i taśmę (2006)
Dry Pieces na kwintet dęty (2007-2008)
Meditation No. 1 na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2010-2011)
Fuyu no sakura na mezzosopran i wiolonczelę (2011)
Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową (2012)
Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013)
Farewell na wiolonczelę i fortepian (2013)
Psalmus XXIII (Dominus regit me) na chór mieszany a cappella (2013)
Dance of Death na klarnet i fortepian * (2013)
Malchera. Koncert na harfę i orkiestrę symfoniczną (2014)
Betelgeuse na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014)
Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016)

literatura wybrana

Cichoń Ewa Chyrzyński Marcel w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd – suplement”, PWM, Kraków 2001