26 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Andrzej Koszewski

postać

dnia

Andrzej

Koszewski

- Gaude Mater 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Czestochowa 1990-2000

płyta

dnia

-

Gaude Mater 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Czestochowa 1990-2000

Koszewski Andrzej Nicolao Copernico dedicatum, kantata na trzy chóry mieszane

kompozycja

dnia

Koszewski Andrzej

Nicolao Copernico dedicatum, kantata na trzy chóry mieszane

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (M)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Krystyna Moszumańska-Nazar,

kompozytorka i pedagog; ur. 5 września 1924, Lwów; zm. 27 września 2008, Kraków. W latach 1950-55 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji Stanisława Wiechowicza oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Jana Hoffmana.
Zdobyła wiele nagród na konkursach kompozytorskich, m.in. w 1954 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Oberka z Suity tańców polskich na fortepian (1954), dwukrotnie wyróżniona została na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim – w 1961 za Hexaèdre na orkiestrę (1960) i w 1966 za Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę (1964), w 1962 – I nagrodę i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Buenos Aires za Muzykę na smyczki (1962), w 1966 – III nagrodę na Konkursie im. Artura Malawskiego za Variazioni concertanti na flet i orkiestrę kameralną (1966), w 1974 – II nagrodę na Konkursie im. Karola Szymanowskiego za poemat Madonny polskie na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1974).
Prowadziła również działalność pedagogiczną. W latach 1955-63 była nauczycielem przedmiotów teoretycznych i akompaniatorem w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie. Od 1963 wykładała kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1981 uzyskała tytuł profesora nadzwyczajnego, w 1987 profesora zwyczajnego. Na krakowskiej uczelni muzycznej pełniła jednocześnie funkcje: kierownika Katedry Kompozycji (1974-1975), dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (1975-1978), prorektora do spraw studenckich (1978-81), prorektora do spraw ogólnych i rozwoju kadry (1981-87), rektora (1987-93). Gościnnie wykładała m.in. w Lipsku, Norymberdze, Mannheim, Helsinkach, Lyonie, Mińsku, Lwowie, Kijowie. Aktywnie uczestniczyła w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich.
Za całokształt twórczości i wszechstronną działalność kulturalną Krystyna Moszumańska-Nazar została wyróżniona: pięciokrotnie nagrodami Ministra Kultury i Sztuki (1971, 1977, 1984, 1987, 1991), Nagrodą Miasta Krakowa (1970), Złotym Krzyżem Zasługi (1975), Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1977), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1988), Odznaką Zasłużonego dla Kultury Narodowej (1989), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1993), z okazji jubileuszu 75-lecia urodzin i 45-lecia pracy artystycznej – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1999), Nagrodą Honorową Fundacji Kultury Polskiej w Krakowie (2003), Medaille de l’Officier de l’ordre des Arts et des Lettres (2004), Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria artis” (2007).

aktualizacja: listopad 2008

kompozycje
Wariacje na fortepian (1949)
Suita tańców polskich na fortepian * (1954)
Concertino na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1954)
Uwertura nr 1 na orkiestrę symfoniczną (1954)
Uwertura nr 2 na orkiestrę symfoniczną (1956)
Allegro symfoniczne (1957)
Sonatina na fortepian * (1957)
Trzy miniatury na klarnet i fortepian * (1957)
Cztery eseje na orkiestrę (1958)
Pięć duetów na flet i klarnet * (1959)
Hexaèdre na orkiestrę symfoniczną * (1960)
Trio smyczkowe (1960)
Muzyka na smyczki * (1962)
Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę * (1964)
Variazioni concertanti per flauto e orchestra da camera * (1965-66)
Interpretacje na flet, taśmę i perkusję * (1967)
Trzy etiudy koncertowe na perkusję solo * (1969)
Pour orchestre * (1969)
Intonacje na dwa chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną (1970-71)
Bagatele na fortepian * (1971)
Konstelacje na fortepian (1972)
Bel canto [wersja I] na sopran, czelestę i perkusję * (1972)
Bel canto [wersja II] na sopran, czelestę, wiolonczelę i perkusję * (1972)
Quartetto per archi * (1973-74)
Madonny polskie, poemat na chór mieszany i orkiestrę * (1974)
Rapsod I na orkiestrę (1975)
From End to End Percussion * (1976)
Wyzwanie na baryton i zespół kameralny * (1977)
Warianty na fortepian i perkusję * (1979)
Kwartet smyczkowy nr 2 * (1980)
Sinfonietta na kameralną orkiestrę smyczkową (1983)
Pieśń nad pieśniami na sopran, głos recytujący, mały chór męski i kameralny zespół instrumentalny * (1984)
Canzona na skrzypce solo * (1985)
Koncert na orkiestrę symfoniczną (1985-86)
Fantazja na marimbafon solo * (1987)
Fresk nr 1 na orkiestrę (1988)
Music for Five for percussion * (1989)
Trois moments musicaux na kontrabas solo * (1990)
Quatre moments musicaux na wiolonczelę solo (1990-94)
Recitativo na wiolonczelę solo * (1991)
Fresk nr 2 na orkiestrę * (1991)
Un petit cadeau, trio na flet, wiolonczelę i perkusję * (1993)
Fresk nr 3 na orkiestrę (1993)
Dwa dialogi [wersja I] na zespół instrumentalny * (1994)
Dwa dialogi [wersja II] na orkiestrę (1994)
Oratio brevis na organy solo * (1995)
Kwartet smyczkowy nr 3 * (1995)
Leggiero e mobile na zespół instrumentów dętych (1996)
Kwiaty na flet, flet piccolo, obój, klarnet i fortepian (1996-97)
Serpentine na obój solo * (1997)
Pater noster na chór męski i organy * (1997)
Impresja na kwartet smyczkowy (1997-98)
Kwartet smyczkowy nr 4 (1998-2003)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (1999-2000)
Grande Valse d’anniversaire na fortepian (2000)
Walc na fortepian (2001)
Muzyka jesienią na klarnet, dzwony i dwie małe perkusje (2001)
Urodziny, urodziny... na wiolonczelę solo (2001)
Moment musical V na wiolonczelę solo (2002)
Musiquette na 2 trąbki i małą perkusję (2003)
Sonata per due violini (2003)
La Valse à la main gauche na fortepian (2003)
La Valse musette na fortepian (2003)
APigram na fortepian (2004)
Orfeusz i Eurydyka na sopran, baryton, narratora i orkiestrę kameralną (2005)
Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
Novelette na flet i fortepian * (2006)
literatura wybrana
Z walcem w tle.Rozmowa z Krystyną Moszumańską-Nazar, "Ruch Muzyczny" 2004 nr 18, s. 8-9
Helman Zofia Krystyna Moszumańska-Nazar.w: Komponisten der Gegenwart (eds. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparren), edition text + kritik, Munich 1992-
Kasperek Katarzyna Krystyna Moszumańska-Nazar. Katalog tematyczny utworów, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2004
Miklaszewska Joanna Moszumańska-Nazar Krystyna.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 2000
Mizerska-Golonek Ewa „Pieśń nad pieśniami” Krystyny Moszumańskiej-Nazar.w: Krakowska Szkoła Kompozytorska 1888-1988 (pod red. Teresy Maleckiej), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1992
Mizerska-Golonek Ewa Krystyna Moszumańska-Nazar i jej muzyka na perkusję solo.w: Muzyka polska 1945-1995 (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej i Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information