20 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Witold Maliszewski

postać

dnia

Witold

Maliszewski

- Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

płyta

dnia

-

Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

Gwizdalanka  Danuta, Meyer  Krzysztof Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

książka

dnia

Gwizdalanka Danuta, Meyer Krzysztof

Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (S)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Kazimierz Serocki,

kompozytor i pianista; ur. 3 marca 1922, Toruń; zm. 9 stycznia 1981, Warszawa. Studiował w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego oraz fortepian u Stanisława Szpinalskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. W latach 1947-48 kontynuował studia w zakresie kompozycji u Nadii Boulander oraz gry na fortepianie u Lazare Levy’ego w Paryżu. W latach 1946-51 występował jako pianista w kraju i za granicą, m.in. w Rumunii, Niemczech i Czechosłowacji. Od 1952 działał wyłącznie jako kompozytor. W latach 1954-55 był wiceprezesem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. Był jednym z organizatorów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Kazimierz Serocki jest laureatem wielu nagród artystycznych, polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrody Państwowej za muzykę do filmu Miłość Chopina w 1952, Nagrody Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości w 1963 oraz Nagrody ZKP w 1966. W 1956 i 1958 otrzymał nagrody na Konkursie im. Grzegorza Fitelberga za Sinfoniettę na dwie orkiestry smyczkowe (1956), Musica concertante na orkiestrę (1958) i cykl pieśni Oczy powietrza na sopran i fortepian (1957), w 1959 – wyróżnienie za Sinfoniettę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO. W 1972 otrzymał po raz drugi Nagrodę Państwową I stopnia „za wybitne osiągnięcia w twórczości kompozytorskiej”.

Strona internetowa o artyście: www.serocki.polmic.pl

twórczość

Kazimierz Serocki, czołowy przedstawiciel awangardy w nowej muzyce polskiej, zadziwia objawiającą się w jego twórczości różnorodnością zainteresowań, idącą w parze z aktywnością życiową. Po ukończeniu studiów pianistycznych i kompozytorskich w Polsce kształcił się w Paryżu. Po powrocie do kraju założył wraz z Tadeuszem Bairdem i Janem Krenzem „Grupę 49”, wyznającą „pozytywny optymizm” przejawiający się muzyką komunikatywną i nieskomplikowaną. Jednak kilka lat później, w roku 1956, razem z Tadeuszem Bairdem powołał do życia Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który miał być nieraz miejscem najbardziej awangardowych manifestacji muzycznych. Sam zaczynał swoją drogę twórczą od związków z muzyką ludową, co nie przeszkadzało mu interesować się wyrafinowaną techniką dodekafoniczną. Nie przegapił propagowanego przez słynną kuźnię awangardy - Międzynarodowe Letnie Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie - totalnego serialimu, w którym każdy element kompozycji jest jak najściślej zaplanowany. Wkrótce potem znalazł się jednak na estetycznych antypodach, stosując w swych utworach aleatoryzm zakładający znaczną rolę przypadku w komponowaniu i koncepcję formy otwartej. Przy tych wszystkich tak różnych postawach twórczych indywidualny wyraz nadaje dziełom Serockiego jego dynamizm i wrażliwość brzmieniowa. Brzmienie staje się najważniejszym elementem twórczym, a brzmieniowa inwencja kompozytora wydaje się nie mieć granic. Obok brzmień tradycyjnych stosuje Serocki brzmienia wydobywane z instrumentów w sposób niekonwencjonalny, wprowadza nowe instrumenty oraz nietypowe zestawy instrumentalne, wykorzystuje bogate układy perkusyjne i dźwięki elektroniczne. A całej swojej muzyce nadaje pociągającą witalność i dynamiczny temperament.

kompozycje
Tryptyk na orkiestrę kameralną (1948)
Sonatina na fortepian (1949)
Trzy melodie kurpiowskie na soprany, tenory i zespół kameralny (1949)
Romantic Concerto na fortepian i orkiestrę (1950)
Trzy śpiewki na chór mieszany a cappella * (1951)
Pieśń traktorzystów na głos z fortepianem * (1951)
Symfonia nr 1 * (1952)
Suita preludiów na fortepian * (1952)
Koncert na puzon i orkiestrę * (1953)
Krasnoludki miniatury dla dzieci na fortepian * (1953)
Suita na 4 puzony * (1953)
Symfonia nr 2 „Symfonia pieśni” na sopran, baryton, chór i orkiestrę * (1953)
Sobótkowe śpiewki na chór mieszany a cappella * (1954)
Sonatina na puzon i fortepian * (1954)
Suita opolska na chór mieszany a cappella * (1954)
Taniec na klarnet i fortepian * (1954)
Sonata na fortepian * (1955)
Sinfonietta na 2 orkiestry smyczkowe * (1956)
Serce nocy cykl pieśni na baryton i fortepian * (1956)
Oczy powietrza cykl pieśni na sopran i fortepian * (1957)
Musica concertante na orkiestrę * (1958)
Epizody na smyczki i 3 grupy perkusyjne * (1959)
A piacere propozycje na fortepian * (1962-63)
Freski symfoniczne na orkiestrę * (1963-64)
Continuum sekstet na instrumenty perkusyjne * (1965-66)
Niobe muzyka do fragmentów poematu K. I. Gałczyńskiego na 2 recytatorów, chór i orkiestrę * (1966)
Forte e piano muzyka na dwa fortepiany i orkiestrę * (1967)
Poezje na sopran i orkiestrę kameralną * (1968-69)
Dramatic Story na orkiestrę * (1968-70)
Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (lub kontrabas) i fortepian * (1970)
Fantasia elegiaca na organy i orkiestrę * (1971-72)
Ad libitum 5 utworów na orkiestrę * (1973-77)
Concerto alla cadenza per flauto a becco e orchestra * (1974)
Arrangements na 1-4 flety proste * (1975-76)
literatura wybrana
Jagiełło Aleksandra Kazimierz Serocki. Dżentelmen sonoryzmu, "Muzyka21" 2004 nr 3, s.26-27
Kaczorek Ireneusz Wartość estetyczna i artystyczna "Fresków symfonicznych" Kazimierza Serockiego.w: Dzieło muzyczne - studia i rozprawy (pod red. T. Brodniewicz, H. Kostrzewskiej i J. Tatarskiej), Akademia Muzyczna, Poznań 1999
Maciejewski Bogusław M. Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976
Paja-Stach Jadwiga Związki muzyki Kazimierza Serockiego z sonoryzmem, "Muzyka" 2008 nr 1, s.93-107-118
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information