28 kwietnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Katarzyna Szwed

postać

dnia

Katarzyna

Szwed

Bembinow, Borzym Jr, Szwed, Janiak, Kościów, Zamuszko, Zubel, Szmytka real life song

płyta

dnia

Bembinow, Borzym Jr, Szwed, Janiak, Kościów, Zamuszko, Zubel, Szmytka

real life song

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (M)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Roman Maciejewski, kompozytor, pianista i dyrygent; ur. 28 lutego 1910, Berlin; zm. 30 kwietnia 1998, Göteborg. Początkowo gry na fortepianie i skrzypcach uczyła go matka, uzdolniona skrzypaczka i pianistka. W latach 1916-19 kontynuował naukę gry na fortepianie w Konserwatorium im. Juliusa Sterna w Berlinie. W 1919 powrócił wraz z rodzicami do Polski i zamieszkał w Lesznie. W latach 1924-31 uczęszczał do Konserwatorium w Poznaniu, gdzie studiował grę na fortepianie w klasie Bohdana Zaleskiego, teorię u Władysława Raczkowskiego, harmonię i kontrapunkt u Kazimierza Sikorskiego oraz solfeż u Stanisława Wiechowicza. Od 1930 pełnił funkcję kierownika artystycznego Chóru im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W 1931 przeniósł się do Konserwatorium Warszawskiego, aby kontynuować naukę w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego. Wkrótce został jednak relegowany z uczelni za współorganizowanie strajku studentów żadających przywrócenia Karola Szymanowskiego na stanowsko rektora Konserwatorium.
W tym samym okresie rozpoczął działalność koncertową jako pianista. W 1932 wystąpił z recitalem m.in. w Instytucie Propagandy Sztuki, odnosząc wielki sukces. Występ zaoowocował także licznymi znajomościami, m.in. z ministrem spraw zagranicznych Józefem Beckiem, dzięki poparciu którego odbył tournée koncertowego po Bałkanach oraz stypendium na studia muzyczne w Paryżu. W 1933 wystąpił w Sofii i Belgradzie. Rok później wyjechał na stypendium do Paryża, gdzie studiował pod kierunkiem Nadii Boulanger. Poznał wtedy m.in. Igora Strawińskiego, Alfreda Casellę, Dariusa Milhauda, Artura Honeggera, Francisa Poulenca, a także zaprzyjaźnił się z Arturem Rubinsteinem. Od 1935 należał do Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu, w którym działał czynnie jako sekretarz Zarządu (1935) i wiceprezes (1936). W 1938 wyjechał na tournée koncertowe do Anglii. Tam spotkał niemieckiego choreografa Kurta Joosa, który zamówił u niego muzykę baletową dla swojego zespołu. Podczas pobytu w siedzibie grupy tanecznej (Darlington Hall) poznał swoją przyszłą żonę, szwedzką tancerkę – Elvi Gallen. Po ślubie wyjechał z nią w 1939 do Szwecji, gdzie spędził lata wojny. Czynnie udzielał się tam w środowisku Polonii (zorganizował m.in. Związek Polaków w Szwecji), koncertował. Zawarł znajomość z Ingmarem Bergmanem, dla którego spektakli teatralnych komponował muzykę (m.in. do Macbetha Williama Shakespeare’a, Caliguli Alberta Camusa, Divinas palabras Ramóna Maríi del Valle-Inclána). W Szwecji zaczął również tworzyć swoje monumentalne dzieło – Missa pro defunctis (Requiem) na solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1944-59), które w 1959 otrzymało Nagrodę Fundacji im. Ignacego Jana Paderewskiego. W latach 1951-77 przebywał w Stanach Zjednoczonych na zaproszenie Artura Rubinsteina. Pracował tam jako organista w kościołach katolickich w Los Angeles oraz stworzył 70-cioosobowy Roman Choir, z którym koncertował w całej Kalifornii. Od 1977 do śmierci mieszkał ponownie w Göteborgu w Szwecji. Został pochowany na cmentarzu w Lesznie.
Od 1997 w Lesznie działa Leszczyńskie Towarzystwo Muzyczne im. Romana Maciejewskiego, propagujące jego twórczość.

aktualizacja: luty 2009
(autoryzacja: Wojciech Maciejewski)
kompozycje
Sonata na fortepian nr 1 (1926)
Kołysanka na fortepian * (1928)
Pieśni kurpiowskie na chór mieszany * (1928)
Wariacje na fortepian (1928)
Mazurki na fortepian * (1928-90)
Preludia na fortepian (1930-33)
Tańce góralskie na fortepian (1931)
Bajka balet dla dzieci na fortepian (1932)
Trzy pieśni Bilitis [wersja I] na sopran i fortepian (1932)
Sonata na fortepian nr 2 (1932)
Etiudy na fortepian (1932)
Tryptyk na fortepian * (1933)
Trzy pieśni Bilitis [wersja II] na sopran i orkiestrę (1935)
Koncert na dwa fortepiany bez orkiestry * (1936)
Tarantella i kołysanka na dwa fortepiany * (1938)
Sonata na skrzypce i fortepian * (1938)
Oberek scena baletowa na dwa fortepiany (1943)
Allegro concertante na fortepian i orkiestrę symfoniczną * (1944)
Missa pro defunctis (Requiem) na solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną * (1944-59)
Negro spirituals na dwa fortepiany * (1946)
Matinata na skrzypce, altówkę i wiolonczelę * (1948)
Suita hiszpańska na dwie gitary (1948)
Mazurek na dwa fortepiany (1951)
Nokturn na flet, gitarę i czelestę (1951)
Kołysanka na trio smyczkowe, flet, dwie gitary i czelestę (1952)
Fandango na fortepian * (1953)
Msza pasterska kolędy polskie na 4-głosowy chór żeński lub chłopięcy z organami (1955)
Carrols na chór mieszany i organy (1956)
Missa Brevis na chór mieszany (lub baryton) i organy * (1964)
Msza Zmartwychwstania na chór mieszany i organy * (1966)
Msza ku czci św. Cecylii na chór mieszany i organy (1967)
Kwintet na instrumenty dęte * (1971)
Widok znad morza suita na małą orkiestrę (1972)
Kołysanka na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1976)
Hosanna na chór 2-głosowy, organy i kwartet dęty (1976)
24 transkrypcje na 2 fortepiany utworów klasycznych (x)
literatura wybrana
Adamska-Osada Aleksandra Muzyka jako modlitwa. "Requiem" Romana Maciejewskiego, "Ruch Muzyczny" 2006 nr 16, s.18-21
Bilica Krzysztof Roman Maciejewski i jego Missa pro defunctis, "Dysonanse" 1998 nr 1
Bilica Krzysztof Roman Maciejewski twórca wyzwolony i zniewalający, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 5, s.8-11
Bilica Krzysztof Sylwetka Romana Maciejewskiego.w: Muzyka polska 1945-1995 (red. Krzysztof Droba, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
Cegiełła Janusz Rozmowa z Romanem Maciejewskim.w: Szkice do autoportretu polskiej muzyki współczesnej, PWM, Kraków 1976
Kaczyński Tadeusz W zgodzie z naturą, „Tygodnik Powszechny” 1995 nr 12
Kłaput-Wiśniewska Aleksandra, Widłak Elżbieta Maciejewski Roman.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. “m”, PWM, Kraków 2000
Lilpop-Krance Filicja Powroty, Białystok 1991
Lisecki Wiesław ‘Requiem’ (1946-1959) Romana Maciejewskiego.w: Muzyka źle obecna (red. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska), Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 1989
Maciejewski Bogusław Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976
Zieliński Tadeusz A. Mazurki Romana Maciejewskiego, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 25, s. 37-40
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information