Polmic - FB

indeks osób (M)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Anna Malewicz-Madey,

śpiewaczka (sopran); ur. 13 lutego 1937, Pińsk na Polesiu. W 1959 ukończyła studia wokalne u Zofii Brégy w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Swój warsztat wokalny doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem W. Wermińskiej, J. Stano, a także Giorgia Favaretta w Accademia Musicale Chigiana w Sienie, gdzie w 1967 uzyskała dyplom honorowy i nagrodę.

W 1958 otrzymała II nagrodę oraz nagrodę specjalną dla najmłodszego uczestnika na Ogólnopolskim Konkursie Śpiewaczym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, zaś w 1964 II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym w s’Hertogenbosch.

Anna Malewicz-Madey od 1959 do 1994 była związana z Teatrem Wielkim w Warszawie – zaśpiewała tu ponad 30 partii wokalnych w niemal 1600 spektaklach, w dziełach od baroku po opery współczesne. Jej rozległy repertuar obejmuje także oratoria, kantaty i pieśni.

Anna Malewicz-Madey brała udział w polskich prawykonaniach szeregu dzieł XX wieku, m.in. La Voix humaine i Stabat Mater Poulenca, Nox et Solitude Suchonia, Requiem Ligetiego, Il Tramonto Respighiego, Erwartung Schönberga, Wozzeck Berga. Prawykonała również utwory takich kompozytorów polskich, jak Sławomir Czarnecki, Jacek Domagała, Wojciech Kilar, Benedykt Konowalski, Włodzimierz Kotoński, Grażyna Krzanowska, Zbigniew Kozub, Szymon Laks, Bogusław Madey, Jan Adam Maklakiewicz, Bernadetta Matuszczak, Joachim Olkuśnik, Edward Pałłasz, Zbigniew Penherski, Piotr Perkowski, Stanisław Pruszyński, Witold Rudziński, Bogusław Schaeffer, Zbigniew Turski.

W ramach współpracy z Orkiestrą RAI w Turynie (1978-81) prawykonała Kinder Requiem Luciana Chailly'ego. Uczestniczyła w światowym prawykonaniu opery Tutto ció che accade ti riguarda Bruna Bartolozziego podczas Maggio Musicale Fiorentino we Florencji (1972). W latach 1971-72 współpracowała z wiedeńską Folksoper, gdzie wykonywała partię Charlotty w Wertherze Masseneta. Koncertowała z towarzyszeniem takich renomowanych orkiestr, jak ÖRF w Wiedniu, Radiową Orkiestrą w Kolonii, Stadlische Orchester w Gelsenkirchen, RAI w Turynie, Radio Svizzera Italiana w Lugano, Mozarteum w Salzburgu, Orchestre Philharmonique de l’O.R.T.F. w Paryżu.

Była zapraszana do udziału w najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in. w Festiwalu „Warszawska Jesień”, Salzburger Festspiele, Steirischer Herbst w Grazu, Wiener Festwochen, Maggio Musicale Fiorentino, York Festiwal, Festival van Vlaanderen, Pražské jaro. Występowała w Anglii, Austrii (Volksoper w Wiedniu), Armenii, Czechach (Opera Narodowa w Pradze), Egipcie, Francji, Holandii, Korei Południowej, na Litwie, w Luksemburgu, Niemczech (Komische Oper w Berlinie), Rosji (Teatr Bolszoj w Moskwie), Szwajcarii, na Ukrainie, Węgrzech i we Włoszech.

Anna Malewicz-Madey ma w swoim dorobku wiele nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, Polskich Nagrań, BBC, RAI, Radio Svizzera Italiana, Naxos, Olympia, Harmonia Mundi Le Chant du Monde, Acte Préalable, DUX.

W 1992 podjęła pracę pedagogiczną w Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie. Od 1995 do 2000 prowadziła klasę wokalną w Keimyung University w Taegu oraz kursy mistrzowskie w Kyong-Ju (Korea Południowa).

W latach 1992-2019, w ciągu 6 kadencji, piastowała funkcję prezesa Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. W 2019 roku działała w Honorowym Komitecie Obchodów Roku Moniuszki.

Została uhonorowana wieloma odznaczeniami, m.in. Medalem 40-lecia Polski Ludowej (1984), Orderem Odrodzenia Polski „Polonia Restituta” (1990), Złotym Krzyżem Zasługi, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2019).

aktualizacja: 2004, 2009 (Małgorzata Kosińska), 2024 (Wiktoria Antonczyk)

literatura wybrana

Bregy Wiktor Malewicz-Madey Anna w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 2000