20 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Witold Maliszewski

postać

dnia

Witold

Maliszewski

- Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

płyta

dnia

-

Zofia Adamska. Solo i Kameralnie

Gwizdalanka  Danuta, Meyer  Krzysztof Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

książka

dnia

Gwizdalanka Danuta, Meyer Krzysztof

Lutosławski. Tom I. Droga do dojrzałości

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (M)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Karol Mroszczyk, kompozytor i pedagog; ur. 24 stycznia 1905, Ciężkowice; zm. 1 lutego 1976, Sopot. Gry na skrzypcach uczył się u Józefa Cetnera. W latach 1924-29 studiował kompozycję w Konserwatorium Muzycznym w Krakowie w klasie Bolesława Wallek-Walewskiego i Bernardina Rizziego, a także muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po zdaniu w 1930 egzaminu przed Państwową Komisją Egzaminacyjną w Konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie pracował jako nauczyciel w Państwowym Seminarium Nauczycielskim w Borunach, Augustowie oraz Wilnie, gdzie równocześnie dyrygował Chórem Okręgu Wileńskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego. Kontynuował również studia kompozycji pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego. W latach 1940-41 i 1944-45 był zatrudniony na stanowsku pierwszego skrzypka w Państwowej Filharmonii Litewskiej Socjalistycznej Republiki oraz udzielał lekcji prywatnie. Od 1944 do 1945 nauczał także w Państwowym Konserwatorium Litewskiej Socjalistycznej Republiki. W 1945 przeniósł się do Łodzi, gdzie włączył się w organizację szkolnictwa muzycznego. Do 1950 był okręgowym wizytatorem szkół artystycznych, w latach 1950-53 dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej nr 2 w Łodzi, od 1953 dyrektorem Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej oraz wykładowcą przedmiotów teoretycznych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Przez wiele lat brał wszechstronny udział w działalności Ludowego Instytutu Muzycznego. Od 1962 ograniczył swą aktywność pedagogiczną jedynie do pracy w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie pozostał do 1975.
Karol Mroszczyk w 1955 otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za utwór Nad wodą wielką i czystą na głos z fortepianem do słów Adama Mickiewicza (1955) na konkursie zorganizowanym z okazji setnej rocznicy śmierci poety. Został także uhonorowany wieloma odznaczeniami, m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1967), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1975).

aktualizacja: sierpień 2005
kompozycje
Na ten ugór na chór a cappella (1935)
Pieśń żniwna na skrzypce i fortepian (1937)
Mały poemat na skrzypce i fortepian (1937)
Allegro [wersja I] na skrzypce i fortepian (1939)
Polonez D-dur na skrzypce i fortepian * (1941)
Sonata h-moll na skrzypce i fortepian (1941)
Sonata romantyczna na skrzypce i fortepian (1942)
Polonez na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (1942)
Mała suita na tematy ludowe na orkiestrę (1942)
Allegro [wersja II] na orkiestrę smyczkową (1943)
Dziesięć pieśni ludowych na chór mieszany a cappella (1946)
Chmury, pieśń na głos i fortepian (1946)
Dwie pieśni na głos z akompaniamentem fortepianu (1947)
Dwie pieśni na chór mieszany a cappella (1947)
Trzy preludia na fortepian solo (1948)
Wariacje w stylu klasycznym na skrzypce lub altówkę i fortepian (1948)
Pieśni ludowe [wersja I] na głos i fortepian (1948)
Dwie pieśni śląskie na głos, chór i zespół muzyczny (1948)
Etiudy na fortepian solo (1949)
Piosenki ludowe na głos i fortepian (1950)
Pieśni ludowe [wersja II] na chór mieszany a cappella (1950)
Temat z wariacjami na fortepian solo (1950)
Valse lente na głos koloraturowy i orkiestrę (1951)
Pieśń kurpiowska na głos i fortepian (1951)
Wariacje na fortepian solo (1952)
Quasi notturno na orkiestrę smyczkową (1953)
Kołysanka na małą orkiestrę symfoniczną (1954)
Kołysanka na orkiestrę smyczkową i instrumenty dęte drewniane (1954)
Nad wodą wielką i czystą na głos z fortepianem do słów Adama Mickiewicza * (1955)
Tryptyk na orkiestrę smyczkową (1955)
Pieśni dziecięce na głos i fortepian (1956)
Nokturn na skrzypce i fortepian (1957)
Szkice baletowe na małą orkiestrę symfoniczną (1958)
Pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny na głos i fortepian (1958)
Canzona antica na orkiestrę smyczkową (1960)
Szesnaście utworów dziecięcych na fortepian solo (1961)
Concertino Popolare na fortepian i orkiestrę (1962)
Koncert fortepianowy (1962)
Jedno małe kłamstwo, komedia muzyczna (1962)
Melodia na orkiestrę symfoniczną (1962)
Nad Odrą na chór a cappella (1964)
Dumo moja Warszawo na chór a cappella (1964)
Jesień na głos i orkiestrę (1964)
Taniec hiszpański na małą orkiestrę symfoniczną (1964)
Małe wariacje w rytmie gawota na fortepian solo (1964)
Trzy utwory na fortepian solo (1966)
Ballada sieradzka na głos z fortepianem (1967)
Sześć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny na sopran i fortepian (1967-68)
Odlatujące żurawie na głos z fortepianem (1968)
Erotyk na głos z fortepianem (1968)
Dwie pieśni na trzygłosowy chór dziecięcy a cappella (1968-69)
Pieśń o Janku Krasickim na trzygłosowy chór żeński i fortepian (ad libitum) (1968-69)
Jarzębina na głos z fortepianem (1969)
Słoneczny puch na głos z fortepianem (1969)
Nokturn [wersja I] na trzygłosowy chór żeński i fortepian (1969)
Nokturn [wersja II] na trzygłosowy chór żeński i orkiestrę (1969)
Nad źródłem na głos z fortepianem (1970)
Litworowe doliny na chór mieszany a cappella (1970)
Suita liryczna nr 2 na orkiestrę smyczkową (1970)
Brzoza na głos z fortepianem (1971)
Epizod na skrzypce i fortepian (1971)
Sonet na głos i fortepian (1971)
Canzonetta na skrzypce i fortepian (1972)
Wariacje e-moll na fortepian solo (1972)
Wariacje A-dur na fortepian solo (1972)
Sonatina na klarnet i fortepian (1973)
Obłoki, pieśń na głos z fortepianem (1973)
Pieśń Don Juana I na baryton i fortepian (1973)
Pieśń Don Juana II na baryton i fortepian (1973)
Moment musical na orkiestrę smyczkową (1973)
Arietta na skrzypce i fortepian (1973)
Trzy preludia na fortepian solo (1973)
Sonatina pamięci Muzio Clementiego na fortepian solo (1973)
Kołysanka na głos z fortepianem (1973)
Dwanaście utworów dziecięcych na fortepian solo (1973)
Sonata na wiolonczelę i fortepian (1974)
Sonata na skrzypce i fortepian nr 2 (1974)
Sonata na klarnet i fortepian (1975)
literatura wybrana
Szoka Marta Mroszczyk Karol.w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information