26 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Andrzej Koszewski

postać

dnia

Andrzej

Koszewski

- Gaude Mater 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Czestochowa 1990-2000

płyta

dnia

-

Gaude Mater 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Czestochowa 1990-2000

Koszewski Andrzej Nicolao Copernico dedicatum, kantata na trzy chóry mieszane

kompozycja

dnia

Koszewski Andrzej

Nicolao Copernico dedicatum, kantata na trzy chóry mieszane

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (S)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Bolesław Szabelski, kompozytor i organista; ur. 3 grudnia 1896, Radoryż koło Łukowa; zm. 27 sierpnia 1979, Katowice. W latach 1908-13 uczył się gry na fortepianie i organach w szkole organistów przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym pod kierunkiem Jana Łysakowskiego. Od 1913 studiował grę na organach w klasie Mieczysława Surzyńskiego, teorię muzyki pod kierunkiem Romana Statkowskiego, a historię u Aleksandra Polińskiego w Konserwatorium Warszawskim, które ukończył w 1915. W tym samym roku wykonał, w roli solisty, Symfonię organową Feliksa Guilmanta z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Warszawskiej. Ok. 1917 podjął pracę jako pedagog w Szkole Organistowskiej oraz organista w Katedrze w Płocku. W latach 1921-22 pełnił obowiązki organisty w Kościele Mariackim w Radomiu. Następnie przeniósł się do Warszawy, gdzie grał w kościołach św. Bonifacego i św. Trójcy, a w 1923 został organistą w garnizonowym kościele św. Józefa na warszawskich Powązkach (funkcję tę sprawował do 1929). Jednocześnie kontynuował studia w zakresie gry na organach u Mieczysława Surzyńskiego i kompozycji pod kierunkiem Romana Statkowskiego (1923-25), później w klasie Karola Szymanowskiego (1927-29).
W 1929 Bolesław Szabelski rozpoczął pracę w Konserwatorium Śląskim w Katowicach, gdzie uczył kontrapunktu i gry na organach, a od 1934 także w Szkole Muzycznej w Cieszynie.
Podczas II wojny światowej przebywał głównie w Sadownem – tu był organistą w kościele parafialnym, a także komponował i zajmował się działalnością pedagogiczną. Od 1940 działał w Armii Krajowej pod pseudonimem Chmiel.
Od 1945 pełnił obowiązki dziekana Wydziału Pedagogicznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, od 1957 był kierownikiem Katedry Kompozycji. W 1958 otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Jednocześnie w latach 1946-50 kierował założoną przez siebie Szkołą Umuzykalniającą im. Karola Szymanowskiego. Jego uczniami w katowickiej uczelni byli m.in.: Zbigniew Bargielski, Edward Bogusławski, Ryszard Gabryś, Aleksander Glinkowski, Henryk Mikołaj Górecki, Jan Wincenty Hawel, Zdzisław Szostak, Piotr Warzecha.
Utwory Bolesława Szabelskiego wielokrotnie były wykonywane na Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a poza granicami kraju spopularyzował je dyrygent, Leopold Stokowski.
Od 1957 uczestniczył w pracach Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.
Otrzymał wiele nagród i odznaczeń, m.in. Nagrodę Państwową II stopnia (1953), Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski (1959), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1961, 1967), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1961) oraz I stopnia (1976), Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1977).

aktualizacja: marzec 2008
kompozycje
Kwartet smyczkowy nr 1 (1924)
Symfonia nr 1 (1925-26)
Kantata na chór i orkiestrę symfoniczną (1927-28)
Symfonia nr 2 na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1929-32)
Passacaglia na organy (1930)
Suita na orkiestrę symfoniczną (1936)
Etiuda na orkiestrę (1938)
Magnificat na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (1938-42)
Sonata na organy * (1943)
Marsz żołnierski [wersja I] na chór mieszany z towarzyszeniem instrumentów dętych * (1948)
Marsz żołnierski [wersja II] na chór mieszany i fortepian * (1948)
Sinfonietta na orkiestrę smyczkową i perkusję * (1948-49)
Symfonia nr 3 * (1951)
Poemat bohaterski na chór mieszany i orkiestrę (1952)
Uwertura uroczysta na orkiestrę symfoniczną (1953)
Concerto grosso na orkiestrę * (1954)
Concertino na fortepian i orkiestrę (1955)
Kwartet smyczkowy nr 2 (1956)
Symfonia nr 4 * (1957)
Sonety na orkiestrę * (1958)
Improwizacje na chór mieszany i orkiestrę kameralną (1959)
Wiersze na fortepian i orkiestrę symfoniczną * (1960-61)
Koncert na flet i orkiestrę * (1964)
Symfonia nr 5 na chór mieszany, organy i orkiestrę symfoniczną * (1968)
Mikołaj Kopernik, poemat symfoniczny na sopran solo, 2 chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną * (1972-75)
Reduta 56 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1976)
Koncert na fortepian i orkiestrę (1978)
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information