polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

indeks osób (Ś)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Adam Świerzyński, kompozytor; ur. 25 stycznia 1914, Kraków; zm. 6 lipca 1997, Warszawa. Syn Michała Świerzyńskiego. W latach 1926-31 uczył się w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. Następnie studiował – w latach 1931-34 – kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu, w latach 1936-39 prawo na Uniwersytecie Warszawskim (magisterium uzyskał w 1945), w latach 1947-50 kompozycję w klasie Piotra Rytla w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, a od 1948 do 1950 także muzykologię u Alicji Simon na Uniwersytecie Łódzkim.
W latach 1947-57 uczył przedmiotów teoretycznych w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1950-52 współpracował z Biurem Studiów Polskiego Radia – pisał recenzje z muzycznych audycji radiowych. Od 1952 do 1955 uczestniczył w akcji upowszechniania muzyki i jako prelegent oraz pianista brał udział w koncertach Państwowego Przedsiębiorstwa Estradowego „Artos”. W 1956 działał jako prezes Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.
Od 1963 głównym terenem aktywnej działalności społecznej Adama Świerzyńskiego było Stowarzyszenie Marynistów Polskich, Stowarzyszenie Działaczy Kultury Morskiej oraz Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. Od tej pory twórczość kompozytora koncentrowała się wokół tematyki morza i folkloru kaszubskiego. Organizował w Warszawie „Koncerty muzyki marynistycznej”, redagował wydawnictwo „Polska Muzyka Marynistyczna”, w 1974 założył i kierował zespołem instrumentalnym „Mare nostrum”, pisał artykuły poświęcone polskiej muzyce o tematyce morza. W 1981 został honorowym członkiem Stowarzyszenia Działaczy Kultury Morskiej.
Za twórczość marynistyczną i społeczną w 1970 otrzymał Złotą Odznakę „Zasłużonego Pracownika Morza”, w 1972 – Nagrodę Ministra Obrony Narodowej, w 1975 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki, w 1978 – Nagrodę Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, w 1979 – Odznakę „Zasłużonego Działacza Kultury”, w 1980 – Odznakę „Zasłużonego dla Polskiej Marynistyki”, a ponadto w 1982 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

aktualizacja: czerwiec 2008

kompozycje

Cztery pieśni ludowe [wersja I] na tenor i fortepian (1932)
Cztery pieśni ludowe [wersja II] na tenor i orkiestrę (1932)
Pozdrowienie z Gdyni na fortepian * (1934)
Sonata na skrzypce i fortepian (1941)
Melodie Tatr [wersja I] na głos i fortepian (1949)
Melodie Tatr [wersja II] na głos i orkiestrę (1949)
Koncert fortepianowy (1949)
Krakowiak [wersja I] na flet i fortepian * (1950)
Koncert skrzypcowy (1951)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja I] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną * (1951)
Koncert fletowy (1953)
Uwertura na orkiestrę symfoniczną (1953)
Sonata na flet i fortepian (1954)
Stare Miasto, kantata (1954)
Sonatina na flet i fortepian (1955)
Drammatico na skrzypce i fortepian (1955)
Nokturn morski na flet i fortepian * (1956)
Etiuda na flet i fortepian * (1956)
Dwa preludia na skrzypce i fortepian (1956)
Preludium i melodia na flet i fortepian * (1957)
Krakowiak [wersja II] na orkiestrę symfoniczną (1957)
Lalki na fortepian (1960)
Impresje na tematy Henry Moore’a na małą orkiestrę symfoniczną (1960)
Trzy utwory na 2 fortepiany (1961)
Bursztynowa panna, balet (1961)
Rapsodia na orkiestrę symfoniczną (1963)
Cyranka na flet i fortepian (1964)
Pieśń o tęsknocie na orkiestrę symfoniczną (1964)
Witanie młodości na chór mieszany a cappella (1965)
Taniec kaszubski na flet i fortepian * (1965)
Luteńka na chór mieszany a cappella (1967)
Z nad morza na orkiestrę symfoniczną (1967)
Młodzi idą na chór męski a cappella * (1968)
Dialog, scena baletowa na orkiestrę symfoniczną (1969)
Polka na orkiestrę symfoniczną (1969)
Marsz, Druga Armio!, pieśń na baryton solo, narratora, chór męski, flet mały i werbel * (1969)
Usta Odry, kantata (1969)
Gdańscy Pocztowcy na recytatora, głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę i taśmę (1969)
Stutthof na narratora, głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (1970)
Przybyli ułani na orkiestrę symfoniczną (1970)
Dwa walce na flet i fortepian (1971)
Dwunastu [wersja I] na baryton i fortepian (1971)
Dwunastu [wersja II] na baryton i kwintet fortepianowy (1971)
Hosanna [wersja I] na baryton i fortepian (1971)
Hosanna [wersja II] na baryton i kwintet fortepianowy (1971)
Pieśń rybaków dalekomorskich [wersja I] na chór mieszany a cappella (1971)
Pieśń rybaków dalekomorskich [wersja II] na baryton i chór mieszany * (1971)
Powrót, kantata (1971)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja II] na chór mieszany (i fortepian ad libitum) * (1972)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja III] na chór męski (i fortepian ad libitum) * (1972)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja IV] na chór męski i orkiestrę symfoniczną (1972)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja V] na baryton i fortepian (1972)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VI] na tenor i fortepian (1972)
Mazur na orkiestrę symfoniczną (1972)
Liryki morskie na mezzosopran i zespół instrumentalny * (1972)
Noc fromborska [wersja I], 5 pieśni na baryton i kwintet fortepianowy (1973)
Noc fromborska [wersja II], 5 pieśni na baryton i fortepian (1973)
Pieśni morskie na mezzosopran i fortepian (1973)
Roztańczona polka [wersja I] na fortepian (1973)
Roztańczona polka [wersja II] na klarnet i fortepian (1973)
Roztańczona polka [wersja III] na klarnet i orkiestrę (1973)
Roztańczona polka [wersja IV] na zespół kameralny (1973)
Roztańczona polka [wersja V] na orkiestrę symfoniczną (1973)
Zamkowe godziny na sopran i fortepian (1973)
Malarz i syrena [wersja I] na głos i fortepian (1973)
Malarz i syrena [wersja II] na głos i orkiestrę (1973)
Hej żeglarzu, żegluj że na chór mieszany a cappella (1973)
Temu, który morze ujrzał pierwszy raz na mezzosopran i kwintet fortepianowy (1974)
Na śmierć Conrada na mezzosopran i kwintet fortepianowy (1974)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VII] na orkiestrę dętą (1974)
Morski wiatr [wersja I] na orkiestrę symfoniczną * (1974)
Morski wiatr [wersja II] na orkiestrę dętą (1974)
Morski wiatr [wersja III] na chór mieszany a cappella (1975)
Trzy tańce kaszubskie [wersja I] na skrzypce i fortepian * (1976)
Trzy tańce kaszubskie [wersja II] na skrzypce i zespół instrumentalny (1976)
Pięć pieśni kaszubskich na chór mieszany a cappella * (1976)
Bitwa pod Oliwą [wersja I] na zespół kameralny (1977)
Bitwa pod Oliwą [wersja II] na wielką orkiestrę symfoniczną (1977)
Roztańczona polka [wersja VI] na orkiestrę dętą (1977)
Dwa gdańskie tańce polskie w dawnym stylu [wersja I] na flet i orkiestrę smyczkową * (1978)
Dwa gdańskie tańce polskie w dawnym stylu [wersja II] na kwartet smyczkowy (1978)
Ave Maris Stella na zespół kameralny (1979)
Serenada kaszubska na chór mieszany a cappella (1979)
Morska panna na skrzypce i fortepian * (1979)
Kołysanka na chór mieszany a cappella * (1979)
Menuet na flet i fortepian (1980)
Kociewianka na fortepian * (1980)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VIII] na fortepian * (1980)
Kołobrzeskie zaślubiny [wersja IX] na orkiestrę symfoniczną (1980)
Fantazja morskich fal, bałtykana na flet i fortepian * (1980)
Lamento, Arend Dickmann in memoriam na wiolonczelę i fortepian * (1981)
Ballada, bałtykana na klarnet i fortepian * (1982)
Fantazja kaszubska na obój i fortepian * (1983)
Impresje morskie na altówkę i fortepian * (1983)
Taniec kociewski na skrzypce i fortepian * (1984)
Walc marynarski na flet i fortepian * (1984)
Romans morski na skrzypce i fortepian * (1984)
Smętek, wariacje na temat melodii kaszubskiej na fagot i fortepian * (1984)
Elegia na altówkę i fortepian * (1985)
Mewy na flet i fortepian * (1985)
Pieśni o Warszawie na głos i fortepian * (1985)
Słońce już wstało na chór żeński a cappella (1986)
Święta Cecylia na głos i fortepian * (1986)
Sonata księżycowa na głos i fortepian * (1986)
Krzyk na głos i fortepian * (1986)
Legenda o gdańskim młynie na obój i fortepian * (1987)
Poemat morski na klarnet i fortepian (1987)
Bałtykana na fagot i fortepian (1987)
Przez otwarte okno na głos i fortepian * (1987)
Fantazja morska na altówkę i fortepian (1988)
Capriccio na wiolonczelę i fortepian (1988)
Rapsodia bałtycka na wiolonczelę i fortepian (1988)
Pejzaż bałtycki na klarnet i fortepian (1988)
Legenda gdańska na orkiestrę kameralną (1988)
Oda do Bałtyku na obój i fortepian (1989)
Ogród Neptuna na fagot i fortepian (1989)
Melodie i tańce kaszubskie na fortepian (1989)
Polka kaszubska na flet i fortepian (1990)
Purim Bal, wariacje na temat tańca hebrajskiego na flet i fortepian (1990)