26 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Andrzej Koszewski

postać

dnia

Andrzej

Koszewski

- Gaude Mater 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Czestochowa 1990-2000

płyta

dnia

-

Gaude Mater 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Czestochowa 1990-2000

Koszewski Andrzej Nicolao Copernico dedicatum, kantata na trzy chóry mieszane

kompozycja

dnia

Koszewski Andrzej

Nicolao Copernico dedicatum, kantata na trzy chóry mieszane

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (M)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Aleksander Michałowski, pianista, kameralista, kompozytor i pedagog; ur. 17 maja 1851, Kamieniec Podolski; zm. 17 października 1938, Warszawa. Naukę gry na fortepianie rozpoczął pod kierunkiem matki w wieku 6 lat. W latach 1867-69 studiował w Konserwatorium Lipskim grę na fortepianie pod kierunkiem Theodora Cocciusa i Ignaza Moschelesa oraz kompozycję u Karla Heinricha Reineckego.
W 1869 zadebiutował jako pianista, grając Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina w sali Gewandhaus w Lipsku. Dysponował ogromnym repertuarem, zawierającym wszystkie preludia i fugi z Das Wohltemperierte Klavier Johanna Sebastiana Bacha (potrafił transponować je do dowolnych tonacji), wszystkie sonaty Ludwiga van Beethovena i wiele utworów m.in. Chopina, Moschelesa, Reineckego, Ferenca Liszta. Zawarł też bliską znajomość z Clarą Wieck-Schumann i grywał z nią na dwa fortepiany Andante z wariacjami Roberta Schumanna. W 1870 odbył pianistyczne studia uzupełniające pod kierunkiem Carla Tausiga w Berlinie. W 1871 spotykał się we Lwowie z Karolem Mikulim (uczniem Fryderyka Chopina) na konsultacjach artystycznych w zakresie interpretacji dzieł Chopina. W 1874 zamieszkał w Warszawie, gdzie 6 października 1875 wystąpił po raz pierwszy. Koncertował ponad 65 lat, niemal do końca życia – głównie w Polsce i co pewien czas wyjeżdżając do Niemiec, Austrii i Rosji (w Petersburgu występami w 1888 tak zachwycił Antoniego Rubinsteina, że kompozytor zaprosił go do Konserwatorium, by profesorom i studentom zademonstrował właściwą interpretację dzieł Chopina). Ponadto uprawiał kameralistykę, partnerując skrzypkowi Stanisławowi Barcewiczowi, a także grał w trio z Barcewiczem i wiolonczelistą Aleksandrem Wierzbiłłowiczem.
Aleksander Michałowski od 1874 do 1918 związany był z Instytutem Muzycznym w Warszawie – tu prowadził klasę fortepianu, od 1891 na stanowisku profesora. W 1918 uczył gry na fortepianie w szkole muzycznej przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym (od 1919 Wyższa Szkoła Muzyczna im. Fryderyka Chopina). Wykształcił kilka pokoleń pianistów, którymi byli m.in.: Stefania Allinówna, Zofia Buckiewiczowa-Ciborowska, Edwarda Chojnacka, Wiktor Chrapowicki, Róża Etkin, Janina Familier-Hepner, Zofia Frankiewicz, Witold Friemann, Bolesław Kon, Wanda Landowska, Jerzy Lefeld, Mischa Levitzki, Stanisław Nawrocki, Stefania Niekrasz, Henryk Pachulski, Ludomir Różycki, Piotr Rytel, Henryk Schulz-Evler, Władimir Sofronicki, Władysław Szpilman, Józef Śmidowicz, Juliusz Wertheim, Juliusz Wolfsohn, Bolesław Woytowicz, Aleksandr Zakin, Jerzy Żurawlew.
W jego redakcji zostało opublikowanych dla celów koncertowych i pedagogicznych kilkadziesiąt utworów różnych kompozytorów, w tym etiudy Johanna Baptisty Cramera, Gradus ad Parnassum Muzio Clementiego oraz 4 tomy sonatin fortepianowych dla wydawnictwa Strobla. Opracował także ćwiczenia przygotowujące do wykonania wszystkich etiud Fryderyka Chopina.
Aleksander Michałowski otrzymał wiele odznaczeń, m.in. Order Polonia Restituta III klasy.

aktualizacja: czerwiec 2008


WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE:
Berceuse Des-dur op. 1 na fortepian
Etude d’après l’Impromptu As-dur de F. Chopin op. 2 na fortepian
Feuille d’album D-dur op. 3 na fortepian
Gavotte g-moll op. 4 na fortepian
Mazurek fis-moll op. 5 na fortepian
Mazurek cis-moll op. 6 na fortepian
Mazurek f-moll op. 7 na fortepian
Menuet es-moll op. 8 na fortepian
Prélude b-moll op. 9 na fortepian *
Romance C-dur op. 10 na fortepian
Valse triste op. 11 na fortepian
Mélodie E-dur op. 12 na fortepian
Valse brillante As-dur op. 13 na fortepian
Prélude a-moll op. 14 na fortepian
Menuet G-dur op. 15 na fortepian
Mazourka As-dur op. 16 na fortepian
Mazurek cis-moll op. 17 na fortepian
Mazurek F-dur op. 18 na fortepian
Mazurek e-moll op. 19 na fortepian
Gavotte b-moll op. 20 na fortepian
Impromptu Des-dur op. 21 na fortepian *
Romance Des-dur op. 22 na fortepian
Valse A-dur op. 23 na fortepian
Rêverie A-dur op. 24 na fortepian
Pensée fugitive a-moll op. 25 na fortepian
Capriccietto (quasi polka) As-dur op. 26 na fortepian
Berceuse As-dur op. 27 na fortepian
Valse-impromptu G-dur op. 28 na fortepian
Valse mélancolique b-moll op. 29 na fortepian
Ballade op. 30 na fortepian
Mazurek h-moll op. 31 na fortepian
Cinq Préludes op. 33 na fortepian
Quatre Valse op. 34 na fortepian
Deux Bagatelles op. 35 na fortepian
Polonez gis-moll op. 36 na fortepian
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information