24 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Maria Szymanowska

postać

dnia

Maria

Szymanowska

Maria Szymanowska Piano Works

płyta

dnia

Maria Szymanowska

Piano Works

Dziadek  Magdalena, Moll  Lilianna M.

książka

dnia

Dziadek Magdalena, Moll Lilianna M.

"Oto artyści pełnowartościowi, którzy są kobietami..." Polskie kompozytorki 1816-1939

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (C)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Marcel Chyrzyński,

kompozytor; ur. 26 listopada 1971, Częstochowa. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie: kompozycję w klasie Marka Stachowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1995), instrumentację pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego, a także u amerykańskich stypendystów fundacji Fulbrighta: Richarda Boulangera, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. W 1998 uzyskał doktorat z zakresu kompozycji, a w 2010 stopień doktora habilitowanego. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1994 otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki, w 2006, 2009 i 2014 stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich: Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursach Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997), pracując pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.

W kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej otrzymał dwukrotnie I nagrodę: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo (1988), a w 1990 za Trzy preludia na klarnet i fortepian (1990). W 1994 za Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian (1994) otrzymał I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Za Piece for Orchestra (1994-95) otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie w 1996. Otrzymał również dwukrotnie III nagrodę na II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Warszawie: w 1996 za Psalm 88 na chór mieszany a cappella (1996) i w 1997 za ...similes esse bestiis na chór mieszany a cappella (1997). Utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria (1997) otrzymał w 1997 I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.

Marcel Chyrzyński od 1995 jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich, od 1998 członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, od 2005 członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 członek Zarządu Głównego ZKP. Od 2014 roku – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.

Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Gruzji, Armenii, Estonii, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, RPA oraz na Słowacji, Białorusi, Łotwie i Ukrainie podczas wielu koncertów i festiwali, m.in.: Śląskich Dni Muzyki Współczesnej (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-2003, 2010-2011), „MOSAICO Music Festival” w Krakowie (1995), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1996), „Musica Moderna” w Łodzi (1997), „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu (1998), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), XII Witebskiego Festiwalu Muzycznego (2001), 8. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Kontrasty” we Lwowie (2002), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „The New Music Scene of Prishtina” w Kosowie (2003), IV. Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwalu New Music New Faces w Krakowie (2006), II Festiwalu Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), "Poznańska Wiosna" (2013), Fourth International Contemporary Harpsichord Festval w Padwie we Włoszech (2013), Festival de Clarinete w Mexico City (2013), Festiwal Muzyki Współczesnej "Golfstream 6" w Kijowie (2014), XXXIX Festiwal "Muzyka w Starym Krakowie" (2014), XXV Międzynarodowy Festiwal Kiev Music Fest w Kijowie (2014), Sügisfestival w Tallinnie w Estonii (2014) oraz Cool Capital Biennale w Pretorii w Afryce Południowej (2014).

Jego utwory: Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I na klarnet solo (1994) i Quasi Kwazi II na klarnet solo (1998) wykonane były na koncercie Dimensions of Time and Silence prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney w 1998, natomiast Extended Perception of Echo for strings (1992) reprezentował polską muzykę współczesną na Międzynarodowych Targach „Midem Classique 2000” w Cannes.

Kompozycje Marcela Chyrzyńskiego wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Edition Ferrimontana – Frankfurt, nagrane na płytach kompaktowych (DUX, PWM-DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki), były prezentowane przez Telewizję Polską, a także radiofonie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech i Australii.
Artysta koncertuje również grając na klarnecie, saksofonie, syntezatorze oraz EWI (elektroniczny instrument dęty) oraz generatorach szumów w zespole mch2, który założył wraz z Markiem Chołoniewskim (głos, instrumenty komputerowe). W ich programie znajdują się własne kompozycje elektroakustyczne oraz interaktywne.

aktualizacja: listopad 2014 

Strona internetowa kompozytora: www.chyrzynski.com

kompozycje
Miniatura na klarnet solo (1988)
Trzy preludia na klarnet i fortepian * (1990)
For you na wibrafon solo (1991)
Haiku na głos, klarnet, przetworzenia i komputer (1991)
Pamiętam... na sopran i kwartet smyczkowy (1992)
Extended Perception of Echo for strings * (1992)
La Musique d’adieu pour orchestre à cordes * (1993)
Trzy dialogi na obój i fagot (1993-94)
Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian * (1994)
Quasi Kwazi na klarnet solo * (1994)
Piece for String Orchestra (1994-95)
Piece for Orchestra * (1994-95)
Überraschung Cfaj na klarnet, przetworzenia, dwa syntezatory i komputer (1995-96)
In C na klarnet, altówkę (lub wiolonczelę) i fortepian * (1996)
Psalm 88 na chór mieszany a cappella * (1996)
Per diem clamavi in nocte coram te na chór mieszany a cappella (1996-97)
Quasi Kwazi II na klarnet solo * (1997)
Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria * (1997)
...similes esse bestiis na chór mieszany a cappella * (1997)
Quasi Kwazi III na klarnet solo * (1998)
Tribute to Miles na trąbkę i jednego perkusistę (1999)
Concerto 2000 na klarnet i orkiestrę symfoniczną (1999-2000)
Chamber Concerto 2000 na klarnet i orkiestrę smyczkową (1999-2000)
ForMS... na wiolonczelę solo * (2001)
EXCH-33 na EWI (elektroniczny instrument dęty) i taśmę (2002)
Reflection No. 1 na kwartet smyczkowy (2003)
Reflection No. 2 na klawesyn solo (2005)
Trans-At-LAN-Tic na orkiestrę symfoniczną i taśmę (2005)
Strade di Venezia na flet, klarnet i fagot (2005-2006)
Mahamudra na dźwięki elektroniczne (2006)
Beelden na amplifikowany flet prosty, klawesyn i taśmę (2006)
Dry Pieces na kwintet dęty (2007-2008)
Meditation No. 1 na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2010-2011)
Fuyu no sakura na mezzosopran i wiolonczelę (2011)
Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową (2012)
Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013)
Farewell na wiolonczelę i fortepian (2013)
Psalmus XXIII (Dominus regit me) na chór mieszany a cappella (2013)
Dance of Death na klarnet i fortepian * (2013)
Malchera. Koncert na harfę i orkiestrę symfoniczną (2014)
Betelgeuse na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014)
Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016)
literatura wybrana
Cichoń Ewa Chyrzyński Marcel.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd – suplement”, PWM, Kraków 2001
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information