Polmic - FB

indeks osób (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Mateusz Bień,

kompozytor, pedagog, realizator dźwięku; ur. 24 października 1968, Wrocław. Po ukończeniu krakowskiej Akademii Muzycznej (najpierw klasa oboju, następnie kompozycji) zainteresował się – szeroko rozumianą – syntezą muzyki i technologii. Ukończył również studium tyflopedagogiczne na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W 2004 roku wraz z Aleksandrą Gryką został pierwszym polskim stypendystą fundacji Kaske (www.kaske-stiftung.org), której stypendystami byli także m.in. P. Bulez, G. Ligeti czy K. Saariaho. Był także stypendystą fundacji Siemensa. Po obronionym w 2008 roku doktoracie z kompozycji (Concertino na wiolonczele, zespół kameralny i warstwę elektroakustyczną, wyk. Andrzej Bauer) otrzymał stopień doktora. W 2019 roku nadano mu stopień doktora habilitowanego sztuki w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki (w specjalności kompozycja).

Komponuje utwory z przeznaczeniem na instrumentarium klasyczne i elektroniczne. Nagrodzony na konkursach „Muzyka Ogrodowa” (2001), „Srebrna Szybka” (2005).

Jego muzyka wykonywana jest na wielu festiwalach i koncertach w kraju i za granicą. 

Od wielu lat zajmuje się realizacją dźwięku oraz tzw. „integracją” systemów dźwiękowych dla studiów nagraniowych, radiowych i telewizyjnych. Występuje w roli kompozytora, realizatora dźwięku, konsultanta i wykonawcy. Współpracuje z różnymi instytucjami kultury np. Poznańskim Teatrem Tańca (P(r)uder-ja - Bilińskia/Morawiec – realizacja nagrań i dźwięku), Muzeum Narodowym w Krakowie (Wyspiański – Teatr Ogromny projekt dźwięku instalacyjnego, nagrania), TVP Historia (muzyka do animacji), ja również z festiwalami „Wratislavia Cantans” i „Warszawska Jesień”. Przez kilka lat współpracował przy realizacji warstwy audiowizualnej na edukacyjnych koncertach Filharmonii Krakowskiej. To doświadczenie pozwoliło mu na przetestowanie własnych rozwiązań programistycznych. Dla potrzeb koncertów stworzył system sterujący prezentacją obrazów, realizacją video na żywo, nagłośnienia i sterowania światłem, który pozwalał mu samodzielnie sterować równocześnie wieloma mediami. Takich systemów sworzył jeszcze kilka dla potrzeb innych twórcow do realizacji ich wizji kompozytorskich.

Od 2014 roku współpracuje z Krakowskim Biurem Festiwalowym, a także z Festiwalem Muzyki Filmowej jako ekspert, wykładowca i juror konkursu Young Talent Award.

Równolegle intensywnie angażuje się w działalność edukacyjną. Rozwija programy kształcenia realizatorów dźwięku. Był ekspertem, egzaminatorem, autorem programów nauczania oraz doradcą przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przez piętnaście lat był kierownikiem studia nagrań i uczył realizacji dźwięku w krakowskim Ośrodku dla Niewidomych i Słabowidzących. Jest autorem oprogramowania dla osób niepełnosprawnych. Współpracował też z ośrodkami kształcenia zawodowego (KOWEZiU, CKE).

Obecnie Mateusz Bień pełni funkcję kierownika Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie oraz prodziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Współpracuje także z Uniwersytetem Jagiellońskim, Akademią Górniczo-Hutniczą, z Muzeum Narodowym tworząc interaktywną muzykę do wystaw.

Oficjalna strona kompozytora: http://mateuszbien.net 

aktualizacja: 2018, 2022 (wa)

kompozycje

Colon na harfę
Etiuda koncertowa na harfę
Postludium na harfę
Lina na harfę
TWT na flet i skrzypce (1989)
Divertimento na obój, skrzypce, wiolonczelę i klawesyn (1990)
Gigue na obój, 2 klarnety, fagot, 2 skrzypiec, 2 altówki, wiolonczelę i kontrabas (1990 )
Aitkenada na flet solo (1991)
Short Black Story na saksofon i harfę (1991)
Witamy w raju na flet i instrumenty perkusyjne (1991)
Turdidae na taśmę (1992)
Suita karnawałowa na saksofon solo (1992,2017)
La Caccia na harfę solo (1994)
Shizzz... na taśmę (1997)
Retroplexis na taśmę (1998)
Osiris - Trzy obrazy ze Zrównoważonego Świata [wersja I] na taśmę (1999)
Sinfony II na taśmę (2002)
Osiris - Trzy obrazy ze Zrównoważonego Świata [wersja II] na harfę solo i elektronikę (2004)
Puzzle na flet, skrzypce i fortepian (2005)
Gekon na 2 fortepiany (2005,2021)
Concertino na wiolonczelę, zespół kameralny i warstwę elektroniczną (2008)
Figury płaskie na kwartet smyczkowy (2015)
Linie na harfę (2016)
Mare Lunaris na wiolonczelę (2017)
Sonata Listopadowa na trio fortepianowe (2017)
Fluvlaar na flet, altówkę i harfę (2017)
Mazur na klarnet i fortepian (2017)
Toccata na 2 harfy (2017)
Scherzo na flet i fortepian (2017)
Sonata "romantyczna" na flet, rożek angielski i fortepian (2021)
Septimus na flet solo (2022)