26 kwietnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Marek Pijarowski

postać

dnia

Marek

Pijarowski

Wojciech Kilar To, co najpiękniejsze

płyta

dnia

Wojciech Kilar

To, co najpiękniejsze

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (A)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Bassem Akiki,

dyrygent; ur. 11 maja 1983, Bejrut (Liban). Studiował obój i śpiew w konserwatorium w Bejrucie oraz filozofię w Lebanese International University. W 2003 roku rozpoczął studia na kierunku dyrygentura chóralna w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Stanisława Krawczyńskiego, które kontynuował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego. Równoległe zainteresowanie muzyką i filozofią pozwoliło mu na napisanie pracy magisterskiej traktującej o relacjach pomiędzy myślą Wagnera, Nietzschego i R. Straussa oraz przygotowanie rozprawy doktorskiej pt. Antropocentryzm i teocentryzm w muzyce XXI wieku na przykładzie opery Petera Eötvösa „Angels in America". Dzieło Petera miało swoją polską premierę pod batutą Bassema Akiki w ramach Festiwalu Opery Współczesnej we Wrocławiu (2012). W 2013 roku artysta uzyskał tytuł doktora.

W latach 2007-2009 prowadził cykl wykładów na temat wzajemnych wpływów muzyki Zachodu i Wschodu w Philipps-Universität Marburg (Niemcy).

Bassem Akiki był półfinalistą prestiżowego 11. Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. Antonio Pedrottiego odbywającego się w Trento we Włoszech.

Ma w swoim repertuarze dzieła symfoniczne i operowe twórców klasycznych i romantycznych, a także współczesnych kompozytorów polskich (m.in. opera Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty oraz La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika).

W 2005 roku rozpoczął współpracę z Operą Wrocławską jako artysta chóru, następnie jako asystent dyrygenta chóru, dodatkowo prowadził chór dziecięcy, którego był dyrygentem i opiekunem artystycznym. W 2007 roku zadebiutował jako dyrygent prowadząc spektakl Traviata G. Verdiego. W latach 2009-2013 był dyrygentem Opery Wrocławskiej. W tym okresie pełnił funkcję kierownika muzycznego spektakli: Anioły w Ameryce Pétera Eötvösa i Sid, wąż, który chciał śpiewać M. Foxa, współpracował przy przygotowaniu muzycznym superwidowisk: Kniaź Igor A. Borodina, Bal Maskowy G. Verdiego i Turandot G. Pucciniego, a także dyrygował licznymi przedstawieniami operowymi. W 2012 roku poprowadził w Teatrze Wielkim w Poznaniu światową premierę opery Slow Man Nicholasa Lensa.

Od sierpnia 2013 roku artysta rozwija karierę indywidualną, współpracując w nowym sezonie z różnymi teatrami muzycznymi ( m.in. Warszawa, Łódź, Poznań, Bruksela) i Filharmonią Wrocławską oraz Szczecińską. W sezonie 2013/14 prowadził kilkakrotnie spektakle w Teatrze Wielkim w Łodzi - Carmen G. Bizeta i Czarodziejski flet W.A Mozarta, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie - Nabucco G. Verdiego i Jolanta P. Czajkowski / Zamek Sinobrodego B. Baróka (m.in. drugi spektakl premierowy), a także w Teatrze Wielkim w Poznaniu - Carmen G. Bizeta (m.in. premierę).

Od 2014 roku posiada obywatelstwo polskie. Mieszka w Warszawie.

aktualizacja: lipiec 2014 (ai)

Strona internetowa artysty: www.bassemakiki.eu
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information