25 lipca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Henryk Melcer-Szczawiński

postać

dnia

Henryk

Melcer-Szczawiński

Henryk Melcer Utwory kameralne

płyta

dnia

Henryk Melcer

Utwory kameralne

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (S)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Tadeusz Samerek,

wiolonczelista. W 1996 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Krzysztofa Sperskiego. W latach 1991–94 był laureatem czterech kolejnych edycji konkursów organizowanych przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Gdańsku. Za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne otrzymał w 1995 roku stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W tym samym roku otrzymał również stypendium Medyceuszy Gdańskich.

Swoje umiejętności w grze na wiolonczeli poszerzał na wielu Międzynarodowych Kursach Muzycznych pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów jak: Stanisław Firlej, Roman Jabłoński, Peter Leisegang, Wolfgang Boettcher, Arto Noras, Maria Czajkowska, Michel Strauss. Przez cały okres studiów poszerzał swoją wiedzę praktyczną i teoretyczną w dziedzinie muzyki kameralnej w klasie prof. Anny Prabuckiej-Firlej.

Już w czasie studiów rozpoczął pracę w trio fortepianowym „Trio Melankolic”. Jednym z ważniejszych sukcesów zespołu było zdobycie w Gdańsku w 1997 roku drugiego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa. Zespół zapraszany był na prestiżowe festiwale, takie jak: Festiwal Wyższych Szkół Muzycznych w Hamburgu, XV Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów Tarnów ‘97”, „Tenby Arts Festival” w Wielkiej Brytanii, VIII Ogólnopolski Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach. W 2001 roku wraz ze skrzypaczką Karoliną Piątkowską i pianistką Izabelą Paszkiewicz-Posańską utworzył trio fortepianowe, które po trzymiesięcznej współpracy otrzymało w Krakowie pierwszą nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego. Występ konkursowy został zarejestrowany na wydanej w tym samym roku płycie.

W programach koncertowych Tadeusza Samerka bardzo ważną pozycję zajmuje muzyka współczesna. Szczególnie bogaty zbiór utworów powstał w efekcie współpracy z kompozytorem Markiem Czerniewiczem. Obok miniatur na wiolonczelę i fortepian, Il Monte di San Michale na wiolonczelę i taśmę pojawiła się też kompozycja zatytułowana Lux aeterna na wiolonczelę, fortepian, taśmę oraz trzy filmy (stworzone m.in. przez Macieja Chojnackiego). Kompozycja prezentowana była m.in. w Estonii i na festiwalu „Zdarzenia” w Tczewie. Ostatni efekt współpracy wiolonczelisty z Markiem Czerniewiczem to kompozycja Miserere-Medytacja na wiolonczelę i orkiestrę kameralną, której prawykonanie miało miejsce w roku 2006

Na festiwalach i koncertach poświęconych muzyce współczesnej Tadeusz Samerek wykonywał utwory takich kompozytorów jak: Elżbieta Sikora, Helena Tulve, Andrzej Cwojdziński, Wojciech Blecharz (prawykonanie), Paweł Mykietyn (prawykonanie), Thüring Bräm czy Andrzej Nikodemowicz. W czerwcu 1998 roku razem z kwartetem smyczkowym Art-Ton wiolonczelista dokonał wraz z Trio Jazzowym Leszka Kułakowskiego nagrania albumu Katharsis. Płyta zajęła pierwsze miejsce w rankingu czasopisma „Jazz Forum”.

W 1995 roku rozpoczął pracę w Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku asystenta – stażysty pod opieką prof. Romana Sucheckiego. Od roku akademickiego 1996/1997 kontynuował pracę na stanowisku asystenta w klasie wiolonczeli prof. Krzysztofa Sperskiego, prof. Romana Sucheckiego oraz w klasie kameralnej prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Od 2002 roku zatrudniony jest w Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku adiunkta w klasie wiolonczeli oraz kameralistyki. W lutym 2012 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego.

W czerwcu 2000 roku nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku ukazała się książka zatytułowana Chopin-Schumann u źródeł romantycznych inspiracji, której Tadeusz Samerek jest współautorem. Z kolei w roku 2011 to samo wydawnictwo wydało nową książkę autorstwa Tadeusza Samerka: Akordy sukcesu i pasaże tęsknoty. Enneagram kluczem do interpretacji sonat wiolonczelowych F. Chopina i A. Tansmana. Do publikacji dołączona została płyta wraz z nagraniem wyżej wspomnianych utworów, dokonanym przez duet Tadeusz Samerek – wiolonczela oraz Anna Prabucka-Firlej – fortepian.

aktualizacja: lipiec 2016 (ac)

Oficjalna strona wykonawcy: www.tadeuszsamerek.pl

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information