Polmic - FB

indeks osób (W)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Piotr Wróbel,

kompozytor, aranżer, puzonista basowy, tubista; ur. 23 stycznia 1977, Warszawa. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Stanisława Moryty (2002) oraz Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie aranżacji i kompozycji jazzowej w klasie prof. Andrzeja Zubka (2005).

Laureat 11 nagród na ogólnopolskich i zagranicznych konkursach kompozytorskich; zdobył m.in. I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Krzysztofa Komedy za kompozycję BBC – Big-Band Concerto oraz I nagrodę na 48 Hour Film Project Poland za muzykę do filmu Pożądanie Piotra Więckowskiego.

Jego dorobek kompozytorski obejmuje utwory solowe, kameralne, orkiestrowe, chóralne, a także kompozycje i aranżacje na big-bandy i orkiestry dęte. Kompozycje Wróbla są w repertuarze znanych wykonawców tak w Polsce, jak i za granicą: Koncert na orkiestrę, prawykonany przez Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Łukasza Borowicza; Jazz Concerto Grosso na flet, kontrabas i orkiestrę smyczkową, napisany dla światowej sławy flecistki Jadwigi Kotnowskiej i kontrabasisty jazzowego Vitolda Recka; Violet Rhapsody na altówkę i orkiestrę smyczkową napisany dla altowiolisty Lecha Bałabana i Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”; Koncert na puzon i orkiestrę (stypendium MKiDN), prawykonany w Caracas na Festiwalu Muzyki Europejskiej przez wybitnego puzonistę Pedro Carrero; Solophony no. 2 skomponował dla Małgorzaty Dzikowskiej – pierwszej trębaczki Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Utwór Franio contra reszta świata - perkusyjne rozważania nad sytością i głodem - homage Themerson w wykonaniu Plock Percussion Duo zainaugurował 5. Transgraniczny Festiwal Sztuk im. Stefana Themersona "SkArPa" (2014). W 2016 roku Big-Band Radia Słoweńskiego wykonał w Lublanie jego BBC – Big-Band Concerto.

Obszerna jest zwłaszcza jego twórczość na instrumenty dęte blaszane. Przygotował aranżacje wybranych preludiów i mazurków F. Chopina w duchu muzyki synkopowanej dla kwintetu blaszanego Varsovia Brass Quintet, które zostały wykorzystane na płycie Chop-in Brass. Jest autorem jazzowych aranżacji kolęd, które przygotował dla dziesięcioosobowego zespołu blaszanego Trumpestra. Skomponował i zaaranżował utwory na puzon basowy, bandoneon, wokal jazzowy i kwartet smyczkowy na własną płytę Lullaby in Silent Town. Na zamówienie szwajcarskiego puzonisty basowego Johannesa Biglera (Luzern Sinfonie Orchester) skomponował utwory na puzon solo Solophony no. 1. Ostatnio. Jego utwór Brass Symphony na zespół 14 instrumentów dętych blaszanych i 2 perkusje powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (2016), oraz został prawykonany przez Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.

Jako propagator instrumentów dętych blaszanych Piotr Wróbel organizował Festiwal „Wiosna Puzonistów i Tubistów”. Jest również twórcą brass-bandu Brass Federacja (2011), kwartetu J4zz PuZone i Republiki Puzon oraz założycielem Wydawnictwa Nadente Music, specjalizującego się w muzyce na instrumenty dęte.

Współpracuje m.in. z Teatrem Roma, Studio Buffo, Teatrem Narodowym, Teatrem Studio, Teatrem Komedia, Teatrem Syrena, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Warszawską Orkiestrą Młodych Sinfonia Artis, Unplugged Orchestra, a także z wieloma innymi orkiestrami i zespołami na terenie całej Polski. Piotr Wróbel jako puzonista i tubista grał w zespołach takich znanych artystów, jak Maria Schneider (Warsaw Summer Jazz Days i Bielska Zadymka Jazzowa), Gary Guthman (projekt z piosenkami Jerzego Wasowskiego), Herbie Hancock, Hiram Bullock (Warsaw Summer Jazz Days), Chuck Mangione (Festiwal CineMagic w Płocku), Zbigniew Namysłowski (regularne poniedziałkowe występy w legendarnym klubie Tygmont), Tomasz Stańko (Festiwal Solidarity of Arts), Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Miśkiewicz, Wojciech Zieliński (Perfect Girls & Friends Orchestra, płyta Chopin Symphonic), Ryszard Borowski (big-bandy w klubach Akwarium i Jazzarium), Wiesław Pieregorólka (Big Collective Band, m.in. nagranie muzyki do filmu Excentrycy) czy Marcin Masecki (Warszawska Orkiestra Rozrywkowa, płyta Polonezy, występ na Tokyo Jazz Festival, Gala Paszportów Polityki).

Prawykonał napisane dla siebie Concertino Podlaskie i Balladę na puzon basowy i orkiestrę smyczkową (Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej), a także Scherzianę na motywach scherz Fryderyka Chopina (Festiwal Chopiniana w Płocku).

 

aktualizacja: 2016, 2023 (wa)