29 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Dobromiła Jaskot

postać

dnia

Dobromiła

Jaskot

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (S)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Edward Sielicki,

kompozytor i pedagog; ur. 3 czerwca 1956, Warszawa. Jest synem znanego kompozytora Ryszarda Sielickiego. W latach 1975-80 studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego. W 1984 kontynuował studia kompozytorskie, między innymi w dziedzinie muzyki elektronicznej, u Tona de Leeuw w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie (w ramach stypendium Rządu Holenderskiego). Dwukrotnie uczestniczył w Międzynarodowych Warsztatach Kompozytorskich w Amsterdamie (1984, 1988), w Kursach Wakacyjnych w Darmstadcie (1986) i w Awinionie (1991) oraz kilku kursach i warsztatach muzycznych w Polsce.

Jest laureatem m. in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Konkursu Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w Genewie i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges. Wiele jego dzieł zarejestrowanych zostało archiwalnie w Polskim Radiu i na płytach.

Uprawiana przez Edwarda Sielickiego twórczość muzyczna, obejmująca ponad 60 kompozycji symfonicznych, wokalno-instrumentalnych, chóralnych, kameralnych, solowych i elektroakustycznych, znalazła swój oddźwięk w licznych wykonaniach publicznych na takich czołowych imprezach i festiwalach muzycznych, jak Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i innych. Była także obecna na wielu festiwalach zagranicznych, jak choćby Polish Realities w Glasgow, Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges oraz na wielu koncertach w kraju i za granicą, które odbywały się w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Filharmonii Opolskiej, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, Akademii Muzycznej w Warszawie, Filharmonii Lwowskiej, Art Center w Daegu (Korea Południowa) i innych, a także w wielu kościołach, takich jak Kościół Mariacki w Krakowie, Kościół Farny w Kazimierzu Dolnym, Kościół Św. Piotra i Pawła w Sankt Petersburgu, Katedra Św. Jana w Warszawie i innych. Jego utwory wykonywane były m.in. Belgii, Finlandii, Rosji, Kanadzie, Meksyku, Francji, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wielu spośród wybitnych polskich i zagranicznych wykonawców ma w swym repertuarze jego kompozycje. Są wśród nich soliści: Maciej Grzybowski, Iwona Mironiuk, Alina Mleczko, Mariusz Pędziałek, Kazimierz Dawidek, Andrzej Niemierowicz, Stanisław Skoczyński, Jozsef Örmeny, Eun Shil Park, Klaudiusz Baran, Tomasz Strahl, Cezariusz Gadzina, Krzysztof Bąkowski, Marek Moś i Kwartet Śląski, oraz dyrygenci: Joel Suben, Sławek A. Wróblewski, Roman Rewakowicz, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Swoboda, Jan Łukaszewski, Ewa Marchwicka i inni.

Edward Sielicki ma istotne dokonania na polu twórczości dla dzieci i młodzieży. W 1994 staraniem Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego wyszła napisana przez niego, wspólnie z Ewą Marchwicką, praca Jakie to łatwe! – Czyli nowy sposób uczenia śpiewu wielogłosowego. Zawiera ona ponad 200 napisanych specjalnie w tym celu kompozycji dla dzieci. Utwory dla młodych wykonawców zamówili u niego także Festiwal „Do-re-mi” w Łodzi oraz orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Niektóre z jego kompozycji powstały w wyniku prestiżowych zamówień m.in. Warszawskiej Jesieni, Polskiego Radia, Szwajcarskiego Towarzystwa Fletów Prostych, Festiwalu Twórczości dla Dzieci i Młodzieży „Do-re-mi” oraz szeregu zamówień indywidualnych skierowanych od wybitnych wykonawców. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki w dziedzinie kompozycji, otrzymał także wiele nagród kompozytorskich w krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych. W 1979 otrzymał Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia za całokształt twórczości. Płyta zawierająca psalm Jubilate Deo na chór a cappella (1994) otrzymała w 2001 nominację do Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”.

Bierze udział w wielu międzynarodowych kursach i konferencjach, m.in. w międzynarodowym projekcie naukowo-badawczym „Forum” w centrum muzyki elektroakustycznej IRCAM w Paryżu.

Edward Sielicki od ponad 30 lat zajmuje się działalnością pedagogiczną, początkowo – w latach 1982-87 – w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, a następnie przez ponad 10 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadził zajęcia z harmonii, instrumentoznawstwa i technik kompozytorskich XX wieku, a także w Studiu Muzyki Elektronicznej tej szkoły. Jest autorem własnych programów autorskich. Od 1987 pracuje w Akademii Muzycznej w Warszawie na stanowisku adiunkta. W 1998 po odbyciu przewodu kwalifikacyjnego I stopnia otrzymał uprawnienia równoważne stopniowi doktorskiemu. W 2007 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. W latach 2008-2012 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Uczy kompozycji, muzyki elektronicznej i komputerowej, kontrapunktu i współczesnych technik kompozytorskich. Obecnie prowadzi Studium Nowej Muzyki oraz opiekuje się Studiem Muzyki Elektronicznej i Komputerowej macierzystej uczelni. Ponadto ma za sobą doświadczenia pedagogiczne na uczelniach zagranicznych. W latach 1992-93 wykładał na Letnim Uniwersytecie w Marly-le-Roi pod Paryżem, w 2001, 2003 i od 2005 do 2006 oraz w 2013 roku prowadził klasę kompozycji na Uniwersytecie Keimyung w Daegu w Korei Południowej. Prowadził też wykłady w St. Petersburgu i Stambule.

Ponadto pełnił różne funkcje w zarządach Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, ZAiKSu i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
 


aktualizacja: grudzień 2014 (bd)



Strona internetowa kompozytora: www.sielicki.pl
kompozycje
Wariacje na dwa fortepiany (1976)
Kwintet dęty (1977)
Bagatele na klawesyn, harfę i kwartet smyczkowy (1977)
Movimento concertante na saksofon altowy i orkiestrę (1977-78)
Lasciatemi vibrate na trzy perkusje (1978)
Agnus Dei per coro misto a sei voci a cappella * (1978)
Luxuria na orkiestrę * (1978-79)
Ecclesiaes, oratorium na recytatora, solistów, chór i orkiestrę (1979-80)
Shir Tachnunim, psalmy błagalne na chór męski, instrumenty dęte blaszane i perkusję * (1981)
Salve Regina na chór chłopięcy i organy (1981)
Kwartet smyczkowy (1982)
Canzona da sonar na zespół instrumentów dawnych (1983)
Kwartet obojowy * (1984)
Kronos na kontrabas solo (1984)
Due canoni con intermezzo e finale na orkiestrę smyczkową (1985)
Cztery poematy „In memoriam Tadeusz Baird” na sopran i zespół kameralny * (1985)
Assumpta est Maria, motet na sopran, alt i chór mieszany (1985)
Małe formy na chór dziecięcy a cappella * (1985)
Trio sonata na akordeon, gitarę i wibrafon * (1986)
Arpeggione na skrzypce i gitarę * (1986)
Cadenza na rożek angielski (1986)
Micrologus na akordeon i zespół instrumentów dawnych (1987)
Symfonia nr 1 na chór i orkiestrę (1987)
Dulci Sono melodiae... na baryton i organy (1987)
Pulchrum est quod commensuratum est na lirę korbową, smyczki i klawesyn (1987)
Differencias na zespół instrumentów dawnych (1988)
Sześć utworów na altówkę i klawesyn * (1988)
Tabulatura na organy (1988)
ZIG-ZAG na perkusję i taśmę (1988)
Paralipomenon na taśmę (1988)
Labyrinth I na sześć instrumentów (1989)
Pezzo per chitarra * (1990)
Glenn Gould in memoriam na fortepian * (1990)
Wielki Nikt, opera kameralna dla dzieci (1991)
Jakie to łatwe!, wariacje w formie otwartej na chór dziecięcy a cappella (1991)
Serenada na 10 fortepianów (1991)
Labyrinth II na flety proste i trio smyczkowe (1993)
Trzy kolędy łacińskie na chór a cappella * (1994)
Jubilate Deo, psalm na chór a cappella (1994)
Koncert fortepianowy * (1994-95)
Konzertstück na wiolonczelę i fortepian (1995)
Soundcruncher na taśmę i aktora (1995)
Signs of Life na saksofon sopranowy i organy (1996)
Signs of life, wersja na saksofon sopranowy i fortepian (1996-2001)
Choralvorspiele na obój solo * (1997)
E pur si muoue... na orkiestrę (1997-78)
Weteringschans na saksofon sopranowy i taśmę (1998)
Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę smyczkową (1999)
Baila na saksofon, akordeon i kontrabas (2000)
Entre espejos na harfę i taśmę (2000)
Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (2000)
Sonata w pięciu częściach na fortepian na 4 ręce (2000)
Scherzonata na trąbkę i fortepian (2001)
Ballada na fortepian i taśmę (2001-2002)
Cztery tańce [wersja I] na kwartet stroikowy (2002)
Oh, Scottie!, ragtime na 2 fortepiany, 8 rąk (2002)
Koncert obojowy (2002-2004)
Der Ring et Melisande na trio fortepianowe (2003)
Growl na instrumenty akustyczne, elektroniczne i komputer (2003)
Cztery tańce [wersja II] na kwartet smyczkowy (2003)
Symfonia nr 2 (2003-2004)
Concerto per quartetto d’archi e orchestra (2004)
Sześć fantazji na flet solo (2004)
Koncert na flet i orkiestrę kameralną (2004-2005)
Sonatina na skrzypce i fortepian (2005)
Concertino na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2006)
Differentia specifica na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2006)
Kwintet na flet i kwartet smyczkowy (2006)
Mouvement pérpétuel na kwartet smyczkowy (2007)
Sonata na altówkę i fortepian – Pamięci mojego Ojca (2007)
Preludia na fortepian i orkiestrę smyczkową (2007-2008)
Differentia specifica (una fantasia quasi tango) na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową (2008)
Sonata na skrzypce i fortepian (2008)
Mała muzyka koncertująca na perkusję i orkiestrę smyczkową (2008)
Doppelsonate na organy i fortepian (2008)
Suita tańców nie-polskich na fortepian na 4 ręce (2009)
La Belle Epoque na media elektroniczne (2009)
Materia Circularis na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)
Doppelsonate, wersja na flet i organy (2010)
Korean trails na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2010)
Nostalgia nieskończoności na orkiestrę smyczkową i taśmę (2010)
Sinfonietta na 5 akordeonów, perkusję i fortepian (2010-2014)
Labyrinth III na klarnet, skrzypce i fortepian (2011)
Preludia multimedialne na dźwięki elektroniczne i wideo (2012)
Nie ma prawdy, Hörstück (2012)
Recursus at fontem (Powrót do źródeł) [wersja I] na trio saksofonowe (2012)
Recursus at fontem (Powrót do źródeł) [wersja II] na trio saksofonowe (2012)
Ensaladas na kwintet dęty blaszany (2012)
Fandango-Fantasie wg Antonio Solera na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2012)
Concerto per archi (2012)
Rapido na skrzypce i akordeon (2012)
Rains, koncert na fortepian na 4 ręce i orkiestrę smyczkową (2012-2013)
L’Estro Fisarmonico, koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową (2012-2013)
Per fas et nefas, sonata na 2 skrzypiec (2013)
Musica florea na flet, wiolonczelę i klawesyn (2013)
Musica florea, wersja na altówkę, kontrabas i fortepian (2013)
Rain, Steam and Speed (After Turner) na fortepian solo (2013)
Ile Europa (Wyspa Europa) na wiolonczelę solo (2013)
Wariacje metamorficzne na fortepian solo (2013)
…et nos cedemus amori…, cantata profana na sekstet wokalny i elektronikę (2013-2014)
Singel na marimbę solo (2014)
Doublure na saksofon i wiolonczelę (2014)
Sonata fletowa (wg Koncertu fletowego) (2014)
Till Eulenspiegel’ Secret Live na fortepian (2014)
Onde chiare e serene na taśmę (2014)
Growl II, wersja na flet, wiolonczelę i elektronikę (2014)
Memorabilia, fantazja koncertująca na bandoneon i orkiestrę smyczkową (2015)
literatura wybrana
Gronau-Osińska Alicja Sielicki Edward.w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information