20 grudnia 2014
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Artur Rubinstein

postać

dnia

Artur

Rubinstein

Witold Lutosławski -

płyta

dnia

Witold Lutosławski

-

Ptaszyńska Marta   La novella d'inverno (Opowieść zimowa) na orkiestrę smyczkową

kompozycja

dnia

Ptaszyńska Marta

La novella d'inverno (Opowieść zimowa) na orkiestrę smyczkową

Chylińska Teresa (oprac.) Karol Szymanowski. Korespondencja. Pełna edycja zachowanych listów od i do kompozytora / Karol Szymanowski. Correspondence. A complete edition of extant letters from and to the composer

książka

dnia

Chylińska Teresa (oprac.)

Karol Szymanowski. Korespondencja. Pełna edycja zachowanych listów od i do kompozytora / Karol Szymanowski. Correspondence. A complete edition of extant letters from and to the composer

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (G)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Aleksandra Gryka,

kompozytorka; ur. 17 maja 1977, Warszawa. W wieku sześciu lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie i kontynuowała ją w latach 1985-90 w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego w Warszawie. W 1997 ukończyła Państwową Średnią Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Jaśminy Strzeleckiej, otrzymując dyplom z wyróżnieniem, nagrodę za ocenę celującą z improwizacji oraz nagrodę za dzialalność koncertową poza terenem szkoły i na terenie szkoły. W latach 1998-2003 studiowała w Akademi Muzycznej w Krakowie kompozycję pod kierunkiem Krystyny Moszumańskiej-Nazar oraz Magdaleny Długosz (dyplom z wyróżnieniem). W 2000 roku uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM/ACANTHES w Krakowie i Helsinkach, zaś w 2001 w kursach dla kompozytorów w Buckow w Niemczech. W roku 2002 brała udział w letnich warsztatach dla kompozytorow w Reichenau w Austrii, a od września do grudnia tego samego roku przebywała w Stanach Zjednoczonych w ramach programu wymiany studenckiej pomiędzy Central Washington University i Akademią Muzyczną w Krakowie. Na rok akademicki 2002/2003 otrzymała Stypendium Ministra Kultury za wyróżniające wyniki w nauce.

W 2000 roku zoastała laureatką I nagrody na Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór High3bbingNor. na orkiestrę symfoniczną (2000), w latach 2003 i 2006 otrzymała nominację do Paszportu Polityki w dziedzinie Muzyka Poważna, w 2004 – Nagrodę fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną, w 2006 – nominację do Nagrody TVP Kultura, a w roku 2009 - nominację do II edycji Nagrody Mediów Publicznych "Cogito" za utwór Youmec.

Utwory Aleksandry Gryki były wykonywane w Polsce oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Luxemburgu, Stanach Zjednoczonych oraz we Włoszech i na Ukrainie. Prezentowane były m.in. podczas Festiwalu „Warszawska Jesień” (od 2001 roku), czy festiwalu "Scarum Profanum" w Krakowie (od 2011 roku), a także na koncertach w interpretacji tak uznanych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jak berlińska grupa Novoflot (od 2004), Kwartludium (od 2001), Nonstrom (od 2005), an_ARCHE new music ensemble (od 2008), kwartet smyczkowy Asasello (od 2009), Kwadrofonik (od 2014). W swoim repertuarze kompozycje Gryki posiada także klawesynistka Gośka Isphording.

Od 2005 roku komponuje także muzykę do sztuki i spektakli dla teatrów w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Częstochowie, Koszalinie, Szczecinie, Zielonej Górze, Łodzi i Krakowie. W 2012 roku za muzykę do przedstawienia Trash Story (w reż. M. Libery, Teatr Lubuski) otrzymała nagrodę na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość Przedstawiona" w Zabrzu.

Jej dzieła sceniczne wystawiane są od 2006 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.

Od 2011 roku współpracuje także z tancerką Dominiką Knapik.

aktualizacja: listopad 2014 (ai)
kompozycje
For D. na fortepian solo (1999)
LIEN-AL na wiolonczelę, klawesyn i akordeon (2000)
High3bbingNor. na orkiestrę symfoniczną (2000)
Interioryzacion na komputer (2000)
OXYGEN nr.369,1 na taśmę i fortepian (2001)
NonStopping center na klawesyn solo (2001)
(1”)exists as…(-1”) na flet, akordeon, fortepian, trzy perkusje i wiolonczelę (2001)
Project ien na taśmę, video i tancerkę (2002)
JaIchIJe na kwartet smyczkowy i marimbę (2002)
Interialcell na zespół instrumentalny (2003)
Alpha Kryonia XE balet (2003)
eSU na taśmę i elementy wideo (2004)
konstrunity 0100 na 12 głosów (2004)
Tii na sopran i zespół instrumentalny z projektu opera saga Komander Kobayashi (2004-2005)
ambeoidal MTOCSs na klarnet, marimbę, fortepian, skrzypce, taśmę i video (2005)
NTvacou na recorder kontrabasowy, klawesyn, skrzypce i wiolonczelę (2006)
SERCAM YOU, opera z projektu Kommander Kobayashi II (2006)
Youmec na klawesyn i taśmę (2006)
{FFO.NO.}e na wiolonczelę (2007)
BAe 146 OY-CRG.Sylar na zespół instrumentalny (2007)
NEI na skrzypce, taśmę i video (2008)
SCREEM QUEEN opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2008)
t.Aamiper na orkiestrę, trąbkę solo i elektronikę (2009)
The LighetM na kwartet smyczkowy (2009)
Erschöpfung opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2010)
Glück opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2011)
einerjedeneither na orkiestrę (2011)
observerobserver na recorder peatzold kontrabasowy, flet kontrabasowy, elektronikę i video (2012)
10,12,13,-31 na kwartet smyczkowy (2012)
das Schloss opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013)
Der Sieg Uber die Sonne opera, powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013)
A.CELLfalserator na dwa fortepiany (2013)
W.ALTER’s(Z) na mezzosopran, dwóch pianistów, dwóch perkusistów i elektronikę (2014)
literatura wybrana
Nyffeler Max Im Bewusstsein der Freiheit. Die nächste Generation von Komponisten aus Polen, “Neue Zeitschrift für Musik” 2009 nr 6 (November – Dezember), s. 22-32
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information