Polmic - FB

indeks osób (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Bartosz Kowalski-Banasewicz,

pseudonim Bartmuz; kompozytor; ur. 7 marca 1977, Warszawa. Naukę kompozycji rozpoczął w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Sławomira Czarneckiego. Następnie studiował w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem. Jest także absolwentem Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Komputerowej i Audiowizualnej w Akademii Muzycznej w Łodzi, podczas których kształcił się pod kierunkiem m.in. Krzesimira Dębskiego, Zygmunta Koniecznego, Krzysztofa Knittla, Macieja Zielińskiego oraz Włodka Pawlika. Swoje umiejętności doskonalił podczas warsztatów w Musikhochschule Stuttgart prowadzonych przez Matiasa Hermana i Marka Chołoniewskiego. W 2002 uczestniczył w Międzynarodowym Seminarium Przedstawicieli Katedr Kompozycji Wyższych Uczelni Muzycznych Krajów Europy Centralnej. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych. Obecnie pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich: w 1996 otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Młodzieży Szkół Średnich w Tarnowie za Kwartet smyczkowy nr 1 (1996); w 1997 – wyróżnienie na III Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w Częstochowie za Zdrowaś Mario na chór mieszany (1997), Grand Prix, Rydwan Apollina oraz stypendium zagraniczne u Matiasa Hermana w Musikhochschule Stuttgart na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Szkół Średnich im. Andrzeja Krzanowskiego za utwór Domine Jesu na chór mieszany (1997) oraz II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na V Ogólnopolskim Młodzieżowym Konkursie Kompozytorskim w Tarnowie za Tchnienie wiosny na orkiestrę smyczkową (1997); w 1998 – II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na III Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Domine Deus na chór mieszany (1997) oraz III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów w Tarnowie za Etiudę na kwintet fortepianowy (1997); w 1999 – I nagrodę (ex aequo) na 41 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Studium Przestrzeni na wielką orkiestrę smyczkową (1999); w 2000 – I nagrodę (ex aequo) na V Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Sanctus Dominus Deus Sabaoth na chór mieszany (2000); w 2001 – I nagrodę (ex aequo) na 43 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Sny o przeobrażeniach materii na taśmę (2001) oraz I nagrodę na VI Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Lacrimosę na chór mieszany (2001); w 2002 – IV nagrodę na VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego za Symfonię okręgów na orkiestrę symfoniczną (2002) oraz I nagrodę (nagroda Rektora Akademii Muzycznej w Warszawie) na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Studentów Akademii Muzycznych za Kwintet na instrumenty dęte blaszane (2001); w 2004 – I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Stadium for piano and string quartet (2003); w 2005 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” za Crucifixus et Resurrexit na chór mieszany (2005); w 2006 – I nagrodę za Symfonię nr 2 (2006) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Jego Symfonia okręgów (Symphony of the Circles) została zakwalifikowana przez międzynarodowe jury w Zagrzebiu do wykonania na Światowych Dniach Muzyki „Chorwacja 2005”, corocznym festiwalu organizowanym przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej. W roku 2007 otrzymał II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego organizowanym z okazji 90-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, w 2010 – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Wandy Landowskiej za utwór Klawitiuda na klawesyn, w 2012 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” za Prismatic Shapes na orkiestrę smyczkową oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” za Rex Tremendae.

Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1997 i 2006), w roku 2005 otrzymał stypendium Funduszu Popierania Twórczośc Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a w sezonie 2012/2013 był Kompozytorem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej.

Dwa utwory Kowalskiego Contra tempus (2013) i Flautorganix (2015) zostały dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycja In affecto na skrzypce solo (2015) została utworem obowiązkowym na V Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo.

Jest autorem blisko stu kompozycji, wśród których znaczącą liczbę stanowią utwory symfoniczne, orkiestrowe, chóralne i kameralne. Jako instrumentalista improwizujący (trąbka, kornet, waltornia, flety proste, fortepian, gitary, instrumenty elektroniczne) bierze udział w licznych koncertach, warsztatach i happeningach. Jet związany z zespołem muzyki improwizowanej „Sonofrienia”. Tworzy również muzykę elektroniczną i filmową, ma w swym dorobku także szereg aranżacji i instrumentacji dzieł zarówno muzyki poważnej, jak i rozrywkowej.

aktualizacja: maj 2016 (wa)


Strona internetowa kompozytora: www.bartoszkowalski.com

kompozycje

Kwartet smyczkowy nr 1 * (1996)
Trzeci Błękit na wiolonczelę i fortepian (1996)
Cztery utwory na harfę (1996)
Tchnienie wiosny na orkiestrę smyczkową * (1997)
Impresja na skrzypce i fortepian (1997)
Pastorałki na zespół fletów prostych (1997)
Tam gdzie kończy się tęcza na obój, klarnet, róg i fagot (1997)
Domine Deus na chór mieszany * (1997)
Zdrowaś Mario na chór mieszany (1997)
Domine Jesu na chór mieszany * (1997)
Zakochany cień na altówkę i kontrabas (1998)
Oddech Kosmosu na taśmę (1998)
Amen na chór mieszany * (1999)
Studium Przestrzeni na wielką orkiestrę smyczkową * (1999)
Moment na smyczki (1999)
Etiuda na kwintet fortepianowy * (1999)
Dialog na dwie tuby * (1999)
Sanctus Dominus Deus Sabaoth na chór mieszany * (2000)
Ciebie Boże wysławiamy na chór mieszany (2000)
Si-La na trzy klarnety (2000)
Kontrsymetrie na 4 perkusistów (2000)
Cantabile na klarnet solo (2000)
Etiuda koncertowa na fortepian (2001)
Kwintet na instrumenty dęte blaszane (2001)
Lacrimosa na chór mieszany (2001)
Sny o przeobrażeniach materii na taśmę (2001)
Continuum na małą orkiestrę smyczkową (2001)
Epizod na orkiestrę symfoniczną (2001)
Kwartet smyczkowy nr 2 (Prometheyan String Quartet) (2001)
Atmosfery na taśmę (2001)
Kwartludium I na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian * (2002)
Symfonia okręgów na orkiestrę symfoniczną (2002)
Soul of the Old Machines na taśmę (2002)
Przeistoczenia na taśmę (2002)
Kwartludium II na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian * (2002)
Krople wspomnień na pajęczej sieci czasu na fortepian (2002)
Muzyka do filmu Jestem, reż. Sławomir Bergański (2002)
Ave Maria na chór mieszany (2003)
Fanfarodia na orkiestrę kameralną (2003)
Dies Irae per coro ed orchestra (2003)
Stadium for piano and string quartet (2003)
Muzyka do filmu Odbicie, reż. Anna Sujka (2003)
Kwartludium III na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian (2004)
Kwartet smyczkowy nr 3 „Quarthesis” (2004)
Barwy podhalańskie na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2004)
Suita kolędiana na chór i orkiestrę kameralną (2004)
Muzyka do filmu Rysy, reż. Alicja Pahl (2004)
The Study of Space II na orkiestrę smyczkową (2005)
Crucifixus et Resurrexit na chór mieszany (2005)
Constellations na dwie marimby i warstwę elektroniczną (2005)
Fanfara Jubileuszowa ZKP na zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005)
Światłość na chór do słów Barbary Czerwonki (2005)
Sploty chaosu na dwa fortepiany (2005)
Kum i Kuma na chór (2005)
Tkaninus na orkiestrę kameralną (2006)
Recordare na chór i orkiestrę symfoniczną (2006)
Gdzie jest kot na chór żeński (2006)
Symfonia nr 2 (2006)
Czwarty Błękit na wiolonczelę i fortepian (2006)
Gniew Wiatru na saksofon i małą orkiestrę (2006)
Symmetric Visions for orchestra (2006)
Crubleled Music for orchestra (2006)
Sonata Milanowska muzyka do 50 odcinka serialu Egzamin z życia (2006)
Z oddali na trąbkę, organy i perkusję (2006)
Brass Concerto na kwintet dęty i orkiestrę symfoniczną (2007)
Trofonic na małą trąbkę i taśmę (2007)
Micro-Circulation na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian (2007)
Exanastasis na orkiestrę symfoniczną (2007)
Wojtyliana na chór, orkiestrę i solistów (2007)
Jubilate Deo na chór i orkiestrę (2008)
Wojtyliana II na chór a cappella (2008)
Mała polska muzyka na orkiestrę smyczkową (2008)
Improfonium I, improwizacja kontrolowana na zespół instrumentalny (2008)
Dziwnotwór na wiolonczelę, fortepian i recytatora (2008)
Constellations II na dwóch perkusistów i elektronikę (2008)
Cantabile II na klarnet i beat-box (2008)
Kornetyzacje na kornet i elektronikę (2008)
Cyganeczka (pieśń kurpiowska) na chór (2009)
Jubilate Deo II, wersja na chór, dwa fortepiany, perkusję i kornet (2010)
Stadium II na fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową (2010)
Mały koncert polski na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2010)
The Final Exodus na dziesięć fortepianów i orkiestrę (2010)
Mindscape na orkiestrę, solistów i elektronikę (2010)
Piąty błękit na wiolonczelę i akordeon (2010)
Klawitiuda na klawesyn (2010)
Moment na trąbkę solo (2011)
Waltoriana na róg solo (2011)
Vice Versa na trzy flety i kontrabas (2011)
Etnia na fidel, cymbały, perkusję i orkiestrę smyczkową (2011)
Circles on the Water na klawesyn i smyczki (2011)
Circles on the Water II na harfę, wibrafon, fortepian i kwartet smyczkowy (2011)
Breaking Through the Silence na orkiestrę symfoniczną (2011)
Uwerturka na orkiestrę kameralną (2011)
Strumienie na harfę, kontrabas i media elektroniczne (2011)
Muzyka do filmu Błąd atrybucji, reż Łukasz Mejlon (2011)
Muzyka do filmu Noc Kuglarzy, reż Małgorzata Kałużyńska (2012)
Muzyka do filmu Biec w stronę Ty, reż. Hanna Brulińska (2012)
Duality Concertino na trąbkę, tubę i orkiestrę (2012)
Prismatic Shapes na orkiestrę smyczkową (2012)
Rex Mundi na chór, smyczki i perkusistów (2012)
Gniew Wiatru na saksofon i orkiestrę (2012)
Rex tremendae maiestatis na chór (2012)
Etnia II na wiolonczelę solo i orkiestrę kameralną (2012)
Contra tempus na zespół instrumentów barokowych (2013)
Action Stories na orkiestrę symfoniczną (2015)