polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

indeks osób (S)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Antoni Szałowski, kompozytor; ur. 21 kwietnia 1907, Warszawa; zm. 21 marca 1973, Paryż. Edukację muzyczną rozpoczął nauką gry na skrzypcach pod kierunkiem ojca, wybitnego skrzypka i pedagoga. W 1930 ukończył z najwyższym odznaczeniem Konserwatorium Warszawskie, gdzie studiował: kompozycję w klasie Kazimierza Sikorskiego, dyrygenturę u Grzegorza Fitelberga oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Pawła Lewieckiego. W latach 1931-36 kontynuował studia w Paryżu u Nadii Boulanger. Tam też osiadł na stałe. Od 1936 do 1948 był prezesem Stowarzyszenia Młodych Polskich Muzyków w Paryżu.
Zdobył wiele nagród na konkursach kompozytorskich, m.in. w 1960 otrzymał I nagrodę Radiodiffusion-Television Française w Paryżu za balet La femme têtue (1958).

aktualizacja: kwiecień 2004

kompozycje

Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1926)
Dwie pieśni na głos z orkiestrą (1927)
Wariacje symfoniczne (1928)
Kwartet smyczkowy nr 1 (1928)
Preludium na skrzypce i fortepian (1928)
Mazurek na fortepian (1928)
Kaprys na orkiestrę (1929)
Koncert fortepianowy (1930)
Sonet na sopran i orkiestrę kameralną (1931)
Suita na skrzypce i fortepian (1931)
Sonata fortepianowa (1932)
Kołysanka na skrzypce i fortepian (1932)
Partita na wiolonczelę solo (1933)
Sonatina nr 1 na fortepian (1933)
Kwartet smyczkowy nr 2 (1934)
Andante na skrzypce i fortepian (1934)
Melodia na fortepian (1935)
Trzy pieśni dla Zygmunta na głos z towarzyszeniem fortepianu (1935)
Aria i burleska na wiolonczelę i fortepian * (1936)
Kwartet smyczkowy nr 3 * (1936)
Trio na obój, klarnet i fagot * (1936)
Mała humoreska na fortepian (1936)
Sonatina na klarnet i fortepian (1936)
Perpetuum mobile na fortepian (1936)
Symfonia (1939)
Duo na flet i klarnet (1939)
Kolędy na głos i organy (1939)
Sinfonietta na orkiestrę symfoniczną (1940)
Duet na skrzypce i wiolonczelę (1941)
Concertino na orkiestrę kameralną (1942)
Partita na orkiestrę (1942)
Trzy pieśni ludowe na sopran i fortepian * (1942)
Trzy utwory na harmonium (1943)
Zaczarowana oberża [wersja I – sceniczna], balet w 1 odsłonie (1945)
Zaczarowana oberża [wersja II – koncertowa], fragmenty symfoniczne (1945)
Sonatina na obój i fortepian (1946)
Pastorales na flet i trio smyczkowe (1947)
Tryptyk na orkiestrę symfoniczną (1950)
Divertimento baletowe na orkiestrę (1950)
Dwie pieśni ludowe na głos i fortepian (1950)
Study na fortepian (1950)
Concertino na flet i orkiestrę smyczkową (1951)
Utwory dla dzieci na skrzypce i fortepian (1951)
Suita na orkiestrę symfoniczną (1952)
Musique de brasserie na orkiestrę kameralną (1952)
Ametyst na klawesyn (1953)
Indicatifs na dwie trąbki i bęben (1953)
Koncert skrzypcowy * (1954)
Partita na orkiestrę kameralną (1954)
Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i róg (1954)
L’autre na chór i orkiestrę kameralną (1954)
Divertimento na obój, klarnet i fagot (1955)
Radio-musique na orkiestrę (1955)
Kwartet smyczkowy nr 4 (1956)
Pieśni ludowe na głos i fortepian (1956)
Aria i toccata na orkiestrę kameralną (1957)
Sonatina nr 2 na fortepian (1957)
Bagatela na orkiestrę (1958)
Moto perpetuo na orkiestrę (1958)
Mały kaprys na orkiestrę (1958)
Koncert na obój, klarnet i fagot z orkiestrą (1958)
La femme têtue, balet radiowy (1958)
Mazurek na orkiestrę (1959)
Wskrzeszenie Łazarza na orkiestrę (1960)
Taniec na orkiestrę (1960)
Kantata na głosy żeńskie i orkiestrę kameralną (1960)
Indicatifs na orkiestrę (1960)
Intermezzo na orkiestrę (1961)
Allegretto [wersja I] na fagot i fortepian (1962)
Allegretto [wersja II] na fagot i orkiestrę (1962)
Cudowna podróż Suzanne Michel na orkiestrę kameralną, chór i solistów (1962)
Kołysanka dla Clémentine na orkiestrę (1964)
Pater noster na głos i organy (1966)
Dwa utwory na fale Martenota (1968)
Muzyka na smyczki (1970)
Sześć szkiców na orkiestrę kameralną (1972)

literatura wybrana

Maciejewski Bogusław M. Antoni Szałowski w: Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976
Szczurko Elżbieta „Sérénite” w twórczości Antoniego Szałowskiego w: Język, system, styl, forma w muzyce, cz. VI i VII, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2003
Szczurko Elżbieta Problem organizacji czasu i ruchu w muzyce Antoniego Szałowskiego w: Język, system, styl, forma w muzyce, cz. VI i VII, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2003