Polmic - FB

wykonawcy (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Joanna Stępalska-Spix,

kompozytorka i flecistka; ur. 4 września 1967, Kraków. W latach 1988-92 studiowała grę na flecie w klasie Barbary Świątek-Żelaznej w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem. Jednocześnie w 1990 w krakowskiej uczelni rozpoczęła studia kompozycji pod kierunkiem Bogusława Schaeffera (dyplom w 1993), a w 1992 – studia z zakresu muzyki elektronicznej i komputerowej u Józefa Patkowskiego oraz Marka Chołoniewskiego. Swoje umiejętności doskonaliła od 1993 do 1994 w Hochschule für Musik w Kolonii pod kierunkiem Johannesa Fritscha (kompozycja) i Klarenza Barlowa (muzyka komputerowa). W latach 1994-95 odbyła także roczny kurs sonologii w Królewskim Konserwatorium w Hadze.

Ponadto uczestniczyła w wielu kursach kompozycji i muzyki elektronicznej, m.in. w Warszawie (1992), Kazimierzu Dolnym nad Wisłą (1992), Krakowie (1992, 1993), Bratysławie (1993), Schwaz (1993), Darmstadt (1994) i Madrycie (1994). Uczestniczyła również w kursach fletowych (pod kierownictwem Ricarda Kanjiego, Jean-Claude'a Gérarda, Roberta Dicka), w Sympozjum Fletowym w Trossingen (docenci: Hartmut Gerhold, Peter Thalheimer, Elisabeth Weinzierl, Edmund Wächter; 2006), w kursie „Die Flöte im Jazz" (Flet w jazzie) w Wiesbaden (2013; docent Stephanie Wagner).

Kompozytorka otrzymała następujące stypendia: GFPS (Gesellschaft zur Förderung polnischer Studierenden in Deutschland), stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie, stypendium Ministerstwa Kultury i nauki Pólnocnej Nadrenii-Westfalli (NRW Deutschland).

Jest laureatką następujących konkursów: w 1988 – Konkursu Młodych Kompozytorów w Bielsku-Białej za Griffe na flet solo (1988), w 2002 – Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Andrzeja Panufnika w Krakowie za Die Baeche na flet i orkiestrę smyczkową (2002), w 2004 – International Competition for Music Composition Women Composers w Venice we Włoszech za Canto di Strega na flet (2004).

Występowała jako solistka (m.in. podczas Festiwalu „Warszawska Jesień” w 1993) i kameralistka (w grupie KeNeM-Ensemble, z którą koncertowała m.in. podczas Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich; współpraca z krakowskim zespołem Muzyka Centrum i holenderskim zespołem Sono-Ensemble).

Jej utwory są wykonywane w Polsce, Austrii, Niemczech, Holandii, we Francji, Włoszech, na Słowacji i Ukrainie.

Joanna Stępalska-Spix od 1996 jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, od 1999 – Frau und Musik Internationaler Arbeitskreis e.V. Kassel. W latach 1996-99 była członkiem GIMIK Initiative Musik und Informatik Köln.

W latach 1996 - 2002 prowadziła działalność dydaktyczną w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1999 na stale mieszka w Niemczech. Jest czlonkiem Niemieckiego Towarzystwa Fletowego/Deutsche Gesellschaft für Flöte e.V. , prowadzi działalność jako kompozytorka, flecistka oraz pedagog w okręgu Kolonia / Bonn / Bergisches Land.

Jej kompozycje wydawane są w wydawnictwach Zimmermann Verlag, Certosa Verlag, Waldkauz Verlag.

aktualizacja: 2004, 2008 (mk), 2020 (wa)

kompozycje

Griffe na flet solo (1988)
Ghephis [wersja I] na flet i wibrafon (1989)
Fantazja na skrzypce solo (1990)
Dialog na obój i saksofon sopranowy (1990)
Fälle des Oboisten na obój solo (1991)
Three Phases na harfę i klawesyn (1991)
Four for Four na 4 saksofony (1991)
Spiel na flet solo (lub obój, lub klarnet) * (1992)
Ghephis [wersja II] na flet i wibrafon (1992)
The play with e flat na zespół instrumentalny (1992)
Two Looks na obój, wiolonczelę i smyczki (1992)
Kirameki na dwie harfy * (1992)
Samadhi na flet i taśmę (1992)
Fields na orkiestrę smyczkową (1992)
Sonata jednoczęściowa na fortepian (1992)
Spielerei na wiolonczelę (1992)
Gewirr und Ordnung na wielką orkiestrę symfoniczną (1993)
Pranayama na sopran, obój, rożek angielski i komputer (1993)
Pranayama II na obój, rożek angielski i komputer (1993)
Scherz! na flet, obój, skrzypce i fortepian (1993)
Duet na dwa flety (1993)
Trio na flet, obój i skrzypce (1993)
Evoluzione na skrzypce, fortepian i komputer (1993)
Proof soprax na saksofon sopranowy (1993)
We two na taśmę (1993)
Beregesave na flet piccolo i saksofon altowy (1994)
...Mes Amis...My Friends...Meine Freude... na 2 soprany i 2 harfy (1994)
Concerto per sassofono soprano e orchestra (1994)
Look. Why? Later na aktorkę-śpiewaczkę i kontrabas (1994)
Stukje na fortepian (1995)
Valse Macabre na kontrabas i taśmę (1995)
Horr(or)oboe na obój, komputer Macintosh i sampler Akai 1000 (lub 1100) * (1995)
Drzewo. Miłość. Wspomnienie, trzy pieśni na sopran, obój, flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1995)
Virgins na 3 flety i 2 taśmy (1996)
Look. Why? Later II na aktorkę-śpiewaczkę i fortepian (1996)
Like a „Ragtime” na dwa fortepiany (1996)
Klänge na mezzosopran/alt i fortepian (1996)
Trio – D na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1997)
Stückchen für Ara na flet piccolo, klarnet, wiolonczelę, fortepian i marimbę (1997)
Gerade-Ungerade na flet, obój, kontrabas, fortepian i taśmę (1997)
Ein Stück für Java-Gamelan (1998)
Fraktaletüde na 2 flety (lub 2 oboje) i komputer (lub taśmę) (1998)
Dialog II na flet i obój (1998)
Montagne na flet, wiolonczelę i fortepian (1998)
Walzer in F na harfę (1998)
Formule per cinque celli (1999)
Kaskady na dwie harfy (1999)
Duet II – quasi Heterophonie na dwa flety (1999)
Little Concert for Viola and String Orchestra (1999)
Ein Stück für Gamelan (1999)
Moon Palace Nr 954 na shakuhachi, flet piccolo, obój, klarnet, wiolonczelę, marimbę i 2 trójkąty (1999)
Ein’ feste Burg ist unser Gott! na flet, obój i organy (2000)
Gold and Ruby na flet i fortepian (2000)
Studium na 6 bongosów (2000)
Klex! na 3 głosy (2001)
Lux Vox na 4 głosy (2001)
Säbel na 2 wiolonczele (2001)
Amsel-Blues na fortepian (2001)
Die Baeche na flet i orkiestrę smyczkową (2002)
Miniatury wiosenne na flet i gitarę (2002)
Proof Saltax na saksofon altowy (2003)
Interfer(r)(a)nce na flet i saksofon (2003)
Konzert-Etüde na flet piccolo (2003)
Canto di Strega na flet (2004)
Non Perpetuum Mobile na fortepian (2004)
...immer wieder in allen Jahreszeiten... na obój i smyczki (2004)
Wir na flet piccolo, flet i flet altowy (2004)
8 Miniaturen für Klavier für Kinder (2004)
Valzer con spirito per Isolde na fortepian (2004)
A short story about fury na flet, obój, klarnet, fagot i trąbkę (2005)
Who’s Blues? na 3 flety (2005)
Zur Erinnerung – Barbara Heller gewidmet na flet altowy i fortepian (2005)
Proof Sentax na saksofon tenorowy (2005)
Proof Sentax II na saksofon tenorowy (2005)
Valzer triste e Hüppe-Polka na flet prosty, flet i fortepian (2006)
Ice-Landscape (for JJ) na flet, flet piccolo (1 wykonawca), obój, rożek angielski (1 wykonawca) i fagot (2006)
Proof Sarbax na saksofon barytonowy (2006)
Mały walczyk na gitarę (2007)
Pająk i Mucha na altówkę i fortepian (2007)
Interfe(r)rence na saksofony sopranowy, altowy i tenorowy oraz flet i piccolo (2008)
Kleine und große Stücke für kleine und große Flötisten (2009)
Chromatichaos na flet i flet piccolo (2010)
Drei Träume na flet, klarnet i gitarę (2010)
Vier Elemente na fortepian (2010)
Quartett na flet, gitarę, wiolonczelę i fortepian (2011)
Amsel-Blues na fortepian (2011)
Giuoco na cztery flety (2012)
Ein gülden Kränzlein na orkiestre (2013)
Hymne na chór i wielką orkiestrę symfoniczną (odtworzenie pełnego utworu z nieukończonego rękopisu kompozytora Maxa Brucha z roku 1913) (2015)
Kleine und große Kanons für kleine und große Flötisten (2016)
Idris(s) na klawesyn (2017)
Resperarte na dwa flety i dwa flety altowe (2019)
Dandai (River of the Youth) na flet basowy, klarnet basowy, harfę, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2020)