polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Dominik Karski,

kompozytor; ur. 24 czerwca 1972, Szczebrzeszyn. Od 1991 do 2006 mieszkał w Australii, obecnie mieszka we Wrocławiu. Studiował kompozycję pod kierunkiem Briana Howarda, Stephena Cronina i Gerarda Brophy w Perth i Brisbane w Australii. Do końca 2008 jest w trakcie studiów doktoranckich na University of Melbourne (Australia), w ramach których pracował pod kierunkiem Chayi Czernowin na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien w latach 2006/2007.

W 1998 zdobył australijską nagrodę ABC Young Composers’ Award za Floating on the River of Time na zespół instrumentalny (1997). Na zamówienie FORUM 2000 w Montrealu napisał Les éruptions du rêve na 15 muzyków (1999). W 2001 zdobył I nagrodę za Threads of Fate na skrzypce, fortepian i wiolonczelę (2001) na Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Panufnika w Krakowie. W 2002 brał udział w Tygodniu Muzyki „Gaudeamus” w Amsterdamie, gdzie otrzymał honorowe wyróżnienie za utwór Glimmer na flet altowy i basowy (2002) oraz w Festiwalu Współczesnej Muzyki Azjatyckiej w Seulu. W 2003 reprezentował Australię na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO kompozycją Matter of Perspective na pięciu muzyków (2000). W tym samym roku jego utwór Streams of Consciousness na altówkę i wiolonczelę (2000) był wykonywany podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”. W lipcu 2005 uczestniczył w Międzynarodowym Kursie Letnim dla Młodych Kompozytorów w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie pod kierunkiem Chayi Czernowin, Stevena Kazuo Takasugi i Michaela Reudenbacha, podczas którego został wykonany przez Ensemble SurPlus jego utwór inward na flet piccolo, klarnet basowy i fortepian (2004). W 2009 ukończył utwór dla flecisty i zespołu zatytułowany pre-seed, napisany na zamówienie Richarda Craiga w ramach stypendium twórczego MKiDN, a także utwór solowy zatytułowany SuperbImposition na kontrabasowy flet prosty (tzw. Paetzold) na zamówienie Anny Petrini przy wsparciu KulturkontaktNord (Szwecja). Premiera tego ostatniego odbyła się podczas wrocławskiego festiwalu "Musica Electronica Nova" w roku 2011, a we wrześniu 2012 kompozycja została wydana na płycie przez dBProductions w Szwecji. Płyta otrzymała nagrodę „Nutida Sound” Best Contemporary Music CD of 2012. W 2013 roku Dominik Karski otrzymał stypendium MKiDN, którego efektem było powstanie utworu Certainty’s Flux na skrzypce solo napisanego dla szwedzkiej skrzypaczki Karin Hellqvist.

Od kilku lat Dominik Karski blisko współpracuje z ELISION ensemble, który prezentował jego muzykę m.in. podczas Huddersfield Festival w Anglii (2006), Warszawskiej Jesieni (2007) oraz na licznych koncertach w Australii. Wiele utworów kompozytora zostało napisanych specjalnie dla muzyków ELISION. Jego utwory są ponadto wykonywane przez takich artystów, jak skrzypaczkę Elizabeth Sellars, perkusistów Petera Neville’a i Claire Edwards, wiolonczelistę Geoffreya Gartnera, flecistkę Kathleen Gallagher, Libra Ensemble czy EnsembleOffspring.

aktualizacja: styczeń 2015 (mkk)

Strona internetowa kompozytora: www.dominikkarski.com
 

kontakt

e-mail: dominikkarski@yahoo.pl
skype: dominikkarski
tel. komórkowy: (+48) 781 677 757

twórczość

Muzyka Dominika Karskiego jest skupiona przede wszystkim na poszukiwaniu nowych struktur dźwiękowych i doznań muzycznych poprzez eksplorację fizyczności wydobywania dźwięku. Jest to podejście ukierunkowane ku samej jakości dźwięku, skupiające się na relacji wykonawca-instrument jako pierwotnym źródle substancji muzycznej. Materiał powstaje poprzez ideę syntezy indywidualnych elementów: forma nigdy nie jest wcześniej planowana, tylko stopniowo odkrywana w ciągu każdego momentu za pomocą interakcji pomiędzy połączonymi elementami. Wynikające z tego procesy muzyczne są generalnie nieprzewidywalne – ponieważ niezbędną rolę odgrywa element zaskoczenia podczas przepływu dźwięków – ale również spójne, gdyż wydarzenia dźwiękowe rozwijają się w sposób jakby organiczny.
Głównym celem w metodzie kompozytora jest poznawanie i artykułowanie pewnej energii, która wprawia w ruch poszczególne objekty.

Dominik Karski

kompozycje

Beginnings to no end na perkusję solo (1999)
Les éruptions du rêve na piętnastu muzyków (1999)
Along the Edge of Darkness na kontrabas solo (1999)
Matter of Perspective na pięciu muzyków (2000)
Streams of Consciousness na altówkę i wiolonczelę (2000)
Threads of Fate na skrzypce, fortepian i wiolonczelę (2001)
Glimmer na flet altowy i basowy (2002)
Inner Stream II na wibrafon i fortepian (2002)
motion + form na perkusję, harfę i kontrabas (2003)
open cluster M45 na flet basowy (2003)
streamforms na flet basowy (2003)
Streams Within na czternastu muzyków (2003)
streamforms II na wiolonczelę solo (2004)
inward na flet piccolo, klarnet basowy i fortepian (2004)
The Impulse Within na perkusję i kwartet smyczkowy (2004)
(e)motion of forms na skrzypce solo (2005)
To Remain in Change na flet piccolo (lub flet lub flet altowy lub flet basowy) i wiolonczelę (2005)
The Source na fortepian (2006)
RiverBed na flet, gitarę, harfę, skrzypce (2006)
WaveLength na klarnet piccolo, klarnet kontrabasowy, róg, wiolonczelę (2006)
OverFlow na obój, trąbkę/trąbkę piccolo, puzon, perkusję (2006)
The Source Within na fortepian solo i trzy grupy instrumentalne (2006)
The Outward Impulse na klarnet kontrabasowy z tam-tamem (2007)
Un-tempered na altówkę (2007)
Entangled na puzon i wiolonczelę (2007)
Gates of the Irrational na głos (bas-baryton) i fortepian (2007)
Oscillations of Presence na klarnet basowy i kontrabasowy (2008)
pre-seed na cztery flety i jednego solistę oraz zespół czterech instrumentów (2009)
112 Iphigenia na flet amplifikowany (2009)
In Search of Certainty na kwartet smyczkowy (2010)
SuperbImposition na amplifikowany kontrabasowy flet prosty (tzw. Paetzold) (2010)
Certainty’s Extent na wiolonczelę (2011)
Velied Voice na dwa flety (2012)
Veiled Words na dwa flety altowe i dwa tam-tamy (2013)
Certainty’s Flux na skrzypce (2013)
Streampulses na klawesyn (2014)
The Unsearchable na flet piccolo lub flet, perkusję i klawesyn (2014)