polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kompozytorzy (G)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Krzysztof Grzeszczak, kompozytor, teoretyk muzyki i organista; ur. 17 września 1965, Maków Mazowiecki. W latach 1987-89 pobierał lekcje harmonii i kontrapunktu u Franciszka Wesołowskiego oraz lekcje gry na organach u Feliksa Rączkowskiego. W 1993 uzyskał dyplom z teologii w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), a następnie rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Łodzi w dwóch specjalnościach: kompozycji w klasie Jerzego Bauera (dyplom z wyróżnieniem w 1999) i teorii muzyki u Franciszka Wesołowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 2000). Jednocześnie kontynuował naukę gry na organach pod kierunkiem Piotra Grajtera. Ponadto w 1996 brał udział w kursie kompozytorskim prowadzonym przez Reinharda Wolschinę z Weimaru.
Jako organista w latach 1997-2001 współpracował z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Łodzi, z którym występował na koncertach w kraju i za granicą. Pełni także funkcję organisty i dyrygenta chórów w łódzkich kościołach.
Jest laureatem konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. Jego kompozycje były wykonywane na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in. w Czechach, Niemczech, Holandii, Francji i Włoszech.
Krzysztof Grzeszczak od 1999 wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2004 uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w specjalności kompozycja.
W 2001 został członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W 2004 otrzymał Brązowy Krzyż Zasługi.

kompozycje

Sześćdziesiąt pięć preludiów chorałowych na organy (1993-2008)
Benedicam Dominum chór mieszany i organy (1995)
Cztery spojrzenia na witraż na organy solo (1995-98)
Ptasie pogwarki na trzy flety, obój, klarnet i fagot (1996)
Tre pezzi per strumenti a percussione (1996)
Fantazja bożonarodzeniowa na organy na cztery ręce (1996)
Fuga in Des na organy solo (1996)
Fuga in C na organy solo (1996)
Lamento na róg solo (1996)
Muzyka jesienna na obój solo (1996)
Trzy psalmy: CXXX, CXVI, CL na alt i perkusję * (1996)
Kolęda [wersja I] na chór mieszany a cappella (1996)
Kolęda [wersja II] na chór żeński a cappella (1996)
Kolęda [wersja III] na chór męski a cappella (1996)
1 for 7 na klarnet, puzon, tam-tam, kotły, wibrafon, marimbę i fortepian * (1997)
Variazioni e corale per fiati (1997)
Pezzo quasi una fantasia na cztery trąbki i cztery puzony * (1997)
Offertorium I na chór mieszany i organy (1997)
Offertorium II na chór mieszany i organy (1997)
Moment musical for string orchestra (1998)
Petit pièce symphonique pour orchestre * (1998)
Eulogia na chór mieszany a cappella (1998)
Hymn Maryjny I: Według Efrema Syryjczyka na chór mieszany a cappella (1998)
Hymn Maryjny II: Według hymnu z V – VI w. na chór mieszany a cappella (1998)
Hymn Maryjny III: Według Germana z Konstantynopola na chór mieszany a cappella (1998)
Partita eucharystyczna na organy solo (1998)
Vexilla Regis na chór mieszany i organy (1998)
Surrexit Christus hodie na chór mieszany i organy (1998)
Trzy preludia kolędowe [wersja I] na organy solo (1998-2002)
Trzy preludia kolędowe [wersja II] na orkiestrę kameralną (1998-2002)
Hommage à J. S. B-A-C-H na organy solo (1999)
Via crucis na głos solo, recytatora, chór mieszany, wielką orkiestrę symfoniczną i organy (1999)
Toccata concertante na fortepian solo (2000)
Regina caeli na chór mieszany a cappella (2000)
Pastorale na chór mieszany a cappella (2000)
Piece joyeux sur le nom d’Grajter na organy solo (2001)
Fantaisie sur le Salve Regina na organy solo (2001)
Exspectatio na obój i fortepian (2001)
Antyfona na chór mieszany a cappella (2001)
Space 1: death – Lidia Skowron in memoriam na skrzypce i fortepian (2002)
Sekwens na zespół wokalny (lub chór mieszany), kwartet smyczkowy (lub orkiestrę smyczkową) i organy (2002)
Reminiscencje [wersja I] na kwartet smyczkowy (2002)
Reminiscencje [wersja II] na orkiestrę smyczkową (2003)
Commemoratio na sekstet smyczkowy i organy (2003)
Space 2: The Persons na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (2003)
Quasi una danza [wersja I] na organy solo (2003)
Quasi una danza [wersja II] na orkiestrę smyczkową (2003)
Glossarium – Bernard Pietrzak in memoriam: glossa prima – Continuum, glossa secunda – Chorale na organy solo (2003)
Pezzo anniversario na organy solo (2003)
Ex Libro Psalmorum na chór mieszany a cappella (2003)
Elegia – pamięci Bernarda Pietrzaka na chór mieszany a cappella (2003)
Partita bożonarodzeniowa na organy solo (2003)
Viva la musica na chór mieszany a cappella (2003)
Pieśń o wdzięczności na sopran i fortepian (2004)
Cantus silesiensis na organy (2004)
Praedictio doloris I na chór mieszany a cappella (2004)
Praedictio doloris II na chór mieszany a cappella (2004)
Sub tuum praesidium na chór mieszany a cappella (2005)
Entrée pour orchestre (2005)
Gloria na mezzosopran, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005)
Wariacje kolędowe – Pójdźmy wszyscy do stajenki [wersja I] na organy (2005)
Quasi una danza [wersja III] na orkiestrę kameralną (2006)
Baueriada na kwartet smyczkowy (2006)
Cantus regratiatorius na chór mieszany, 3 trąbki i organy (2007)
Dies solemnis na chór żeński (dziecięcy), jednogłosowy zespół chorałowy i flet (2007)
Maybe waltz na harfę i akordeon (2007)
Wariacje kolędowe – Pójdźmy wszyscy do stajenki [wersja II] na kwartet smyczkowy (2007)

literatura wybrana

Bęben Aleksandra Grzeszczak Krzysztof w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001