28 maja 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)

LEGENDA

Gwiazdki * przy tytułach kompozycji oznaczają, że partytura utworu (wydana lub kserokopia rękopisu) znajduje się w zbiorach bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Edward Bogusławski

postać

dnia

Edward

Bogusławski

Edward Bogusławski Utwory wybrane

płyta

dnia

Edward Bogusławski

Utwory wybrane

Bogusławski Edward Intonazioni I

kompozycja

dnia

Bogusławski Edward

Intonazioni I

Dziadek Magdalena, Mika  Bogumiła, Kochańska Anna Musica Polonica Nova na Śląsku. Oddział Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach 1945-2003

książka

dnia

Dziadek Magdalena, Mika Bogumiła, Kochańska Anna

Musica Polonica Nova na Śląsku. Oddział Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach 1945-2003

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

kompozytorzy (O)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Tomasz Jakub Opałka,

kompozytor; ur. 6 czerwca 1983, Ostrowiec Świętokrzyski. W latach 2006-2011 studiował kompozycję pod kierunkiem prof. Krzysztofa Baculewskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując dyplom z oceną celującą. W 2013 roku otrzymał tytuł doktora. Uczestniczył także w wielu kursach kompozytorskich oraz master classes, konsultując swoje prace z takimi twórcami, jak Michael Nyman, John Corigliano, Adriana Holszky, Christopher Young, Peter Golub, Jan A.P. Kaczmarek, Richard Bellis, Robert Elhai, Daniel Carlin, czy Dennis Sands.

Od 2012 roku swą działalność na polu muzyki koncertowej oraz filmowej dzieli pomiędzy Warszawę a Los Angeles.

Jest laureatem licznych nagród na konkursach kompozytorskich. W trakcie lat szkolnych był finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego dla uczniów szkół muzycznych CRESCENDO w Tarnowie w 2001 roku (za utwór Trio), dwukrotnie laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Uczniowskiego Forum Muzycznego - w 2002 roku za utwór Wspomnienie, a w 2004 roku zdobywcą I nagrody oraz Nagrody Wykonawców za utwór INTERACTION I. W 2006 roku został laureatem III nagrody (I nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Alexandra Moyzesa w Bratysławie za utwór Visions of Perfect Shapes na orkiestrę, w 2007 roku - II nagrody (I nie przyznano) podczas Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego za utwór QUADRA na orkiestrę, II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach za utwór EPIDERMA na wielką orkiestrę symfoniczną oraz III nagrody na I Konkursie Kompozytorskim im. Jana Pawła II za utwór Liść na chór i orkiestrę. W 2008 roku otrzymał I nagrodę w konkursie Telewizji Polskiej „Dolina Kreatywna”, w 2009 jego symfonia Horyzont Zdarzeń została nagrodzona III nagrodą podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz, w tym samym roku został także finalistą Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda z utworem Trans-Ist-One. W 2010 roku Jury konkursu kompozytorskiego „Wawel: Musica Festiva” pod przewodnictwem Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Eugeniusza Knapika nagrodziło Nagrodą Główną Przestrzenie na wielką orkiestrę symfoniczną; utwór wykonano w 600-lecie Bitwy pod Grunwaldem na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu, a koncert został wydany na DVD. W 2012 roku Opałka został finalistą Transatlantyk Film Music Competition oraz laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za utwór RIOT na orkiestrę kameralną. W 2013 roku po raz kolejny znalazł się w gronie finalistów Transatlantyk Film Music Competition oraz otrzymał Specjalne Wyróżnienie podczas International FMF Young Talent Composition Contest.

Jego utwory wykonywane były na wielu festiwalach i koncertach w Polsce i za granicą, takich jak: "Łańcuch" (2013, 2014), Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (2014), Festiwal Prawykonań (2013), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2012, 2013, 2014), „Warszawska Jesień” - Koncerty Koła Młodych ZKP (2008, 2010, 2011, 2012, 2013), Świętokrzyskie Dni Muzyki (2005, 2014), Brucken Festival fur Neue Musik (2009), COM'IN (2008, 2009), "Cztery Pory Roku - Jesień" (2009), Generacje (2007, 2012), Festiwal Młodych Kompozytorów "Chopin. Transgresje" (2010), "Wszystkie Mazurki Świata" (2010), Beijing Modern (2011), "Musica Moderna" (2012), festiwal organizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia – Letnie Koncerty na Grochowskiej, Druskmanija (2013), Provinzlarm (2013).

Muzyka Tomasza J. Opałki została wydana na sześciu płytach (Castello GT, POLMIC, Hudobne Centrum). Jest jednym z 16 polskich kompozytorów, będących bohaterami książki Dźwięki, Szepty, Zgrzyty Agnieszki Lewandowskiej-Kąkol.

Współpracował z zespołami takimi, jak: Sinfonia Iuventus (dyr. Krzysztof Słowiński), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (dyr. Michał Klauza), Polska Orkiestra Radiowa (dyr. Wojciech Michniewski, Łukasz Borowicz, Szymon Bywalec), Orkiestra Muzyki Nowej (dyr. Szymon Bywalec), Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej (dyr. Monika Wolińska, Maciej Tworek, Zygmunt Rychert), Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej (dyr. Jacek Rogala, Mieczysław Gawroński), Orkiestra Musica Festiva (dyr. Stanisław Krawczyński), Orkiestra Filharmonii Łódzkiej (dyr. Michał Klauza), Orkiestra Filharmonii Kaliskiej (dyr. Adam Klocek), Scontri Ensemble, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II oraz soliści: Leszek Lorent, Janusz Wawrowski, Tadeusz Domanowski, Jadwiga Czarkowska, Wojciech Herzyk, Maciej Frąckiewicz.

Pisał utwory na zamówienie takich instytucji, jak: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonia Świętokrzyska, Filharmonia Gorzowska, Zamek Królewski w Warszawie, Filharmonia Kaliska, Centrum Myśli Jana Pawła II. W sezonie 2013/2014 Opałka pełni funkcję Kompozytora- Rezydenta w Filharmonii Gorzowskiej.

Z powodzeniem łączy działalność na gruncie muzyki poważnej, jak i filmowej. Jest autorem ponad 20 partytur filmowych, wśród których są filmy nagradzane na prestiżowych konkursach i festiwalach filmowych na całym świecie. Wiele z tych filmów pojawia się również regularnie na antenie TVP Kultura. Wśród najczęściej nagradzanych produkcji są: Drwal [Lubmerjack] (prod. Fumi Studio, Polska, w reżyserii Pawła Dębskiego - kilkanaście nagród), Skeleton Girl 3D (Kanada, prod. Bleeding Art Industries - Grand Prix na festiwalu filmów 3D BE FILM w Nowym Jorku, 2012), Na dobry początek Wojciecha Klimali (biorący udział w konkursie Młodego Kina podczas 36. Polskich Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni), ExAnimo (reż Wojciech Wojtkowski - zdobywca nagrody za najlepszy film animowany - Rhode Island, 2013).

Od 2010 roku Tomasza J. Opałka wykłada na macierzystej uczelni, jako asystent stażysta, a po uzyskaniu dyplomu w 2011 roku prowadzi zajęcia z instrumentacji oraz seminarium muzyki współczesnej. Poza wykładami w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina prowadzi również gościnne wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w Łazienkach Królewskich w ramach programu "Łazienki ForMusic".

W latach 2008-2012 był członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (w latach 2010-2012 jako jego wiceprzewodniczący). Od 2012 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich,  gdzie w latach 2013-2015 roku pełnił także funkcję członka Zarządu Głównego. Od 2007 roku należy również do Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Był trzykrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendystą Fundacji Pro Polonia, DongSan Research Foundation, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, dwukrotnym stypendystą Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

W 2013 roku powstał pełnometrażowy film dokumentalny w reżyserii Mai Baczyńskiej Kilka pytań o słyszenie świata – Portrety Kompozytorów, którego jednym z bohaterów jest Tomasz Opałka.

aktualizacja: maj 2014 (ai)
Strona internetowa kompozytora: www.tomasz-opalka.com
twórczość
W muzyce Tomasza Opałki dostrzec możemy znamiona ścieżki jego muzycznej edukacji i poszukiwań. Instrumenty perkusyjne i blacha stanowią ważny element tych z jego utworów, które charakteryzuje rytmiczna, ostra, agresywna narracja. Kompozytor jest jednak twórcą elastycznym, a jego umiejętność balansowania między tym, co wysublimowane, trudne, nowoczesne, ale też delikatne, przyjemne, bezpretensjonalne jest niezwykle inspirująca i zyskuje coraz większe uznanie odbiorców. Bardzo interesujący i różnorodny język dźwiękowy młodego twórcy jest jednocześnie coraz wyrazistszy i lepiej rozpoznawalny. Ulubioną materią dźwiękową od wielu lat konsekwentnie pozostaje dla Tomasza Opałki orkiestra symfoniczna i jej niesamowite możliwości kolorystyczne. Instrumentacja, której tajniki zgłębiał m.in. pod okiem prof. Marcina Błażewicza, stanowi jeden z najbardziej charakterystycznych elementów jego języka muzycznego i zarazem jeden z tych, do których kompozytor przywiązuje największą wagę. Zainteresowania Tomasza prowadzą do eksplorowania nowych dźwiękowych przestrzeni, dlatego w jego bogatej twórczości znajdziemy zarówno wielkie formy symfoniczne, jak i muzykę kameralną, ale też muzykę filmową, czy utwory pozostające pod wpływem estetyki etnicznej, rockowej, czy jazzowej.
kompozycje
Trio na flet, wibrafon i wiolonczelę (2001)
Wspomnienie… [wersja I] na orkiestrę kameralną (2001)
INTERACTION I na orkiestrę kameralną (2003)
Sleeping Mind na taśmę (2005)
Visions of Perfect Shapes na orkiestrę symfoniczną (2006)
Epiderma na orkiestrę (2006)
Muzyka do filmu Człowiek bez twarzy w reż. Janusza Dybowskiego (2006)
Sięgając do Początku na chór mieszany, orkiestrę symfoniczną i solistów (2007)
Autumn 8 na klarnet, waltornię, perkusję, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2007)
Muzyka do filmu Gra w reż. Janusza Dybowskiego (2007)
Liść na chór i orkiestrę symfoniczną do tekstu Mai Baczyńskiej (2007)

QUADRA na orkiestrę symfoniczną *

(2007)
DreamScapes na organy i waltornię (2008)
Autumn8 v.2 na orkiestrę kameralną (2008)
Muzyka do filmu ZOOL Kontrolle w reż. Mario Suze (2008)

Myotis na klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę *

(2008)
Im-Pulse na fortepian i skrzypce (2008)
Saya na smyczki, kornet, saksofon, fortepian, perkusję, głos i taśmę (2008)
Piosenki do spektaklu BAAL (2009)
Five CloudScapes [wersja I] na akordeon solo (2009)
Cirro-Stratus na taśmę (2009)
per-Version na fortepian, klarnet i gitarę elektryczną (2009)
Muzyka do filmu Flash w reż. Mikołaja Syguły (2009)
Muzyka do filmu Rezonans w reż. Mikołaja Syguły (2009)
Muzyka do filmu Legenda w reż. Janusza Dybowskiego (2009)
Muzyka do filmu Ofiara w reż. Janusza Dybowskiego (2009)
In-Tension na flet, obój i skrzypce (2009)
per-Version v.2.5 na 2 trąbki, fortepian, gitarę elektryczną i klarnet (2009)
Symfonia Horyzont Zdarzeń na wielką orkiestrę symfoniczną (2009)
Blue, Black, White na flet, 2 głosy żenskie, perkusję i elektronikę (2009)
Tran-Ist-One na dwie perkusje i dwa fortepiany (2009)
Advection dla 18 wykonawców (2010)
Chop-in Matrix na nonet (2010)

Przestrzenie na wielką orkiestrę symfoniczną *

(2010)
x-Pose na klarnet/klarnet basowy, akordeon, gitarę elektryczną i wiolonczelę (2010)
Calisa Concerto na 10 fortepianów i orkiestrę (2010)
Muzyka do filmu Drwal (Lumberjack) w reż. Pawła Dębskiego (2010)

VITALITY – Koncert ma multiperkusję i orkiestrę symfoniczną *

(2011)
4 Phases for 2 na bass klarnet i marimbę (2011)
Organ Odyssey - Epilogue na organy (2011)
Flutters na 2 flety (2012)
Muzyka do filmu Bracia w reż. Wojciecha Klimali (2012)
Muzyka do filmu Żaklina w reż. Marcina Szuwarowskiego (2012)
Muzyka do filmu Skeleton Girl w reż. Leo Wiesera (2012)
Muzyka do filmu ExAnimo w reż. Wojciecha Wojtkowskiego (2012)
Fil d'araignée na skrzypce solo (2012)
Crossroads na dwa akordeony (2012)
RIOT na orkiestrę kameralną (2012)
Loca Deserta na gitarę i kwartet smyczkowy (2012)
Collisions of the Matter na orkiestrę symfoniczną (2012)
D.N.A. koncert na klarnet basowy i orkiestrę kameralną (2012)
L.A. Concerto koncert na skrzypce i orkiestrę (2013)
Dwa utwory baletowe Ogród Nocą oraz Zjawy do spektaklu Pan Lutosławski (2013)
HemiSphere na orkiestrę smyczkową (2013)
Entrada Concertante na orkiestrę (2013)
Muzyka do filmu Łakomstwa Endemita w reż. Natalii Dziedzic (2014)
Koncert fortepianowy na fortepian i orkiestrę symfoniczną (2014)
II Symfonia „EMERGE” na orkiestrę symfoniczną (2014)
Muzyka do filmu Entropia w reż. Wojciecha Klimali (2014)
...lips to kiss... na sekstet wokalny (2015)
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information