26 czerwca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Roman Rewakowicz

postać

dnia

Roman

Rewakowicz

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

książka

dnia

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat

za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (D)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Krzesimir Dębski, kompozytor, skrzypek jazzowy i dyrygent; ur. 26 października 1953, Wałbrzych. Studiował w klasie kompozycji Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę pod kierunkiem Witolda Krzemieńskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1980, jako lider zespołu jazzowego „String Connection”, koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Uczestniczył w wielu festiwalach, m.in. w Reno, Paryżu, Berlinie, Norymberdze, Helsinkach, Hadze, Montrealu i Baden-Baden.
Jest laureatem I nagrody na Światowym Konkursie Jazzowym w Hoeilaart (1983), Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego (1985), nagród czytelników magazynu Jazz Forum dla Muzyka, Kompozytora i Skrzypka Roku (1983-86). W 1985 znalazł się w ankiecie amerykańskiego pisma Down Beat wśród dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych świata. W 1986 otrzymał I nagrodę Konkursu Kompozytorskiego z okazji 25-lecia Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. W 1988 zdobył nagrodę Kanadyjskiej Akademii Filmowej „Genie Award” oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci. W 1998 uzyskał w Stanach Zjednoczonych nominację do „Emmy Award” za muzykę do filmu Andrzeja Maleszki Maszyna zmian. W 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej „Philip Award” za muzykę do filmu Ogniem i Mieczem. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos w Grecji nagrodzono jego muzykę do filmu W Pustyni i w puszczy. Muzyka do filmu Stara Baśń została wyróżniona Złotą Kaczką 2003 przez czytelników czasopisma „Film”. W 2005 otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni LimeLight Films na skomponowanie muzyki do 16 filmów Charlie Chaplina z lat 1914-17.
Krzesimir Dębski nagrał ponad 30 płyt ze swoimi kompozycjami dla wielu prestiżowych wytwórni płytowych. Od 1986 ograniczył działalność koncertową, poświęcając się twórczości kompozytorskiej. Skomponował ponad 50 utworów symfonicznych i kameralnych. Jest autorem muzyki do ponad 50 filmów fabularnych i dokumentalnych, tworzy także muzykę teatralną (ponad 40 premier) i eksperymentalną. W 1991 podjął również działalność dyrygencką, a jego dyskografia jako dyrygenta obejmuje już kilkanaście tytułów, m.in. z muzyką filmową dla Sony Classical. Prowadził koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd, jak: Jose Carreras, Jose Cura, Ewa Małas-Godlewska, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean- Luc Ponty, Mark O’Connor, John Blake i Nigel Kennedy.
W latach 1995-99 Krzesimir Dębski był członkiem Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. Jest również wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Wykładał na letnich kursach muzycznych m.in. w Ankarze, Darmstadt i San Diego.
twórczość
Krzesimir Dębski jest wziętym kompozytorem filmowym i większości melomanów kojarzy się właśnie z tą dziedziną. Ostatnio pisał muzykę do ekranizacji wielkich dzieł polskiej literatury, a komponuje również dla wytwórni w Hollywood. Ma za sobą wspaniałą karierę jazzmana. W 1985 roku znalazł się wśród dziesięciu najwybitniejszych skrzypków jazzowych na świecie wybranych przez prestiżowe amerykańskie pismo Down Beat. Nie rezygnuje jednak z pisania muzyki poważnej, a nawet stawia ją na pierwszym miejscu w swojej pracy twórczej. „Pracowałem niemal w każdej branży muzycznej - powiedział w wywiadzie dla miesięcznika «Studio» w 1999 roku. Rockowcy uważają mnie za muzyka rockowego, jazzmani za jazzmana, jeszcze inni za kompozytora muzyki filmowej. Tymczasem wiem, że mój świat to świat muzyki poważnej. Na komponowanie muzyki poważnej, współczesnej, poświęcam około osiemdziesięciu procent czasu - a niekiedy nawet więcej. Niestety, świat muzyki współczesnej jest tak malutki, że czasami odnoszę wrażenie, że można się w nim udusić. No i ja w nim chyba nie jestem za bardzo akceptowany. (...) «O! - powiadają - wszędzie go pełno, to po co się jeszcze do nas pcha.» Nie narzekam jednak, bo mam dużo wykonań. Wstrzymywałem się do tej pory z wydawaniem płyt (choć dawno mogłem opublikować je sobie własnym sumptem), ale teraz zapowiadam, że zaczną się one ukazywać. Na «Warszawskiej Jesieni» wprawdzie nigdy nie byłem grany, ale mam nadzieję, że dostąpię tego zaszczytu, gdy dożyję jubileuszu 80-lecia... (...) Co miesiąc mam jakieś wykonanie, często także za granicą. Cieszę się, że moje utwory są grane na normalnych koncertach filharmonicznych, a nie tylko na festiwalach.” („Studio” 1999 nr 5)
W roku 2002 firma Koch Classic wydała interesującą płytę z dwoma utworami koncertowymi Dębskiego. To zapewne pierwsza z zapowiadanych przez kompozytora płyt, jakie zamierza wydawać.


Strona internetowa kompozytora: www.kdebski.pl
kompozycje
Fantazja na organy i orkiestrę (1978)
Muzyka do filmu Terrarium w reż. Andrzeja Titkowa (1980)
Cantabile in h [wersja I] na orkiestrę smyczkową (1980)
Cantabile in h [wersja II] na flet, klarnet i orkiestrę smyczkową (1980)
Cantabile in h [wersja III] na skrzypce i big-band (1980)
Backerfield Quintet na 2 trąbki, róg i 2 puzony (1981)
Workoholic, 8 utworów jazzowych (1983)
Muzyka do filmu Urodził się motyl w reż. Stanisława Lenartowicza (1983)
Quasi Waltz na 6 skrzypiec (1984)
Kwartet smyczkowy (1984)
Musica per archi (1985)
Muzyka do filmu Potrzask w reż. Józefa Malochy (1985)
Muzyka do filmu Medium w reż. Jacka Koprowicza (1985)
Muzyka do filmu Przestrzeń Krzesimira w reż. Ewy Banaszkiewicz (1985)
Muzyka do filmu Zwykła podróż w reż. Jacka Kasprzyckiego (1985)
Muzyka do filmu Dalej, dalej w reż. Jacka Kasprzyckiego (1985)
Motet na taśmę (1986)
Muzyka do filmu Pokój dziecinny w reż. Janusza Ganera (1986)
Muzyka do filmu Cudowne dziecko w reż. Waldemara Dzikiego (1986)
Paratum cor meum Deus na chór 6-głosowy (1986)
Muzyka do filmu XYZ w reż. Daniela Szczechury (1986)
Muzyka do filmu Wnętrze w reż. Jacka Kasprzyckiego (1986)
Muzyka do filmu Kingsajz w reż. Juliusza Machulskiego (1987)
Party Ballet na taśmę (1987)
Skane Quartet na kwartet smyczkowy (1987)
Romantic Stories na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1987)
Muzyka do filmu Opowieść Harleya w reż. Wiesława Helaka (1987)
Bunt komputerów, musical dla dzieci (1987)
Missa brevis na chór chłopięcy, obój, klarnet, fagot i organy (1988)
Pie Jesu Domine, oratorium na sopran solo, tenor solo, flet solo, chór mieszany i orkiestrę (1988)
Forbidden Fruit, 8 piosenek dla dzieci (1988)
Muzyka do filmu Złodziej w reż. Wiesława Helaka (1988)
Muzyka do filmu Alchemik Sendivius w reż. Jacka Koprowicza (1988)
Muzyka do filmu Alchemik w reż. Jacka Koprowicza (1988)
Anti-minimal Kaleidoscope na skrzypce i fortepian (1989)
Psalmodia na chór mieszany (1989)
Muzyka do filmu Déjà vu w reż. Juliusza Machulskiego (1989)
Muzyka do filmu Janka w reż. Janusza Łęskiego (1989)
Laudate Dominum na chór chłopięcy (1990)
Passacaglia Improvisazioni na orkiestrę symfoniczną (1990)
Synchromie-Dance Fantasy na orkiestrę symfoniczną * (1990)
Concertino na skrzypce i orkiestrę (1990)
Flutophonie na flet solo (1990)
Capriccio per violino e nastro in contemporania (1990)
Three Forms na orkiestrę symfoniczną (1990)
Solo, Duo, Trio e Orchestra na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę (1990)
Koncert na skrzypce i orkiestrę nr 1 (1990)
Impromptu na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę (1990)
Muzyka do filmu Mów mi Rockefeller w reż. Waldemara Szarka (1990)
Baccio alla Siciliana na puzon i tamburyn grany nogą * (1990)
Concerto for Piano na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1991)
Muzyka do filmu Papierowe małżeństwo w reż. Krzysztofa Langa (1991)
Muzyka do filmu V.I.P. w reż. Juliusza Machulskiego (1991)
Moment Musical na flet i fortepian (1992)
Sentimental déjà vu [wersja I] na kwartet smyczkowy (1992)
Sentimental déjà vu [wersja II] na orkiestrę smyczkową (1992)
Laudate Dominum na chór żeński, obój, klarnet, fagot i organy (lub smyczki) (1992)
Album z tego świata na taśmę (1992)
Moment Musical na orkiestrę symfoniczną (1992)
Passacaglia-improvisazioni na dwa fortepiany (1992)
Muzyka do filmu Żegnaj Rockefeller w reż. Waldemara Szarka (1992)
Muzyka do filmu Miasteczko w reżyserii Agnieszki Arnold (1992)
Muzyka do filmu Mama-Nic w reż. Andrzeja Maleszki (1992)
Muzyka do filmu Szwadron w reżyserii Juliusza Machulskiego (1992)
Muzyka do filmu Ofelia na wakacjach w reż. Andrzeja Maleszki (1992)
Muzyka do filmu Anuszim, Nuszim, We-taf w reż. Agnieszki Arnold (1992)
Album z Tego Świata, muzyka baletowa (1992)
Toccata na orkiestrę symfoniczną (1993)
Concertino na orkiestrę (1993)
Sinfonietta na orkiestrę symfoniczną * (1993)
Biografioły (Muzyka do biografiołów Stanisława Barańczaka) na 6-osobowy zespół wokalny (1993)
Trzy utwory dla dzieci na skrzypce i fortepian (1993)
Muzyka do filmu Człowiek z... w reż. Konrada Szołajskiego (1993)
Muzyka do filmu Bank nie z tej ziemi w reż. Marcina Ziembickiego (1993)
Muzyka do filmu Jacek w reż. Andrzeja Maleszki (1993)
Muzyka do filmu Kolos w reż. Witolda Leszczyńskiego (1993)
Muzyka do filmu Motyw cienia w reż. Josepha Kay’a (1993)
Muzyka do filmu Oczy niebieskie w reż. Waldemara Szarka (1993)
Muzyka do filmu Jacob w reż. Andrzeja Maleszki (1993)
Muzyka do filmu Goodbye Rockefeller w reż. Waldemara Szarka (1993)
Muzyka do filmu Niebieska róża w reż. Andrzeja Maleszki (1994)
Country in E [wersja I] na orkiestrę symfoniczną (1994)
Kantata e sonata na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1994)
Muzyka do filmu Matki, żony i kochanki w reż. Juliusza Machulskiego (1994-98)
Preludium – Interludium – Postludium [wersja I] na fortepian i kwartet smyczkowy (1995)
Solo, Duo, Trio na skrzypce, 2 wiolonczele, fortepian i orkiestrę symfoniczną (1995)
Koncert fortepianowy (1995)
Concerto per Corno na róg i orkiestrę (1995)
Muzyka do filmu Ramdan w reż. Andrzeja Maleszki (1995)
Kantata o św. Zygmuncie na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1995)
Muzyka do filmu Dłonie w reż. Andrzeja Maleszki (1995)
Preludium – Interludium – Postludium [wersja II] na orkiestrę smyczkową (1995)
Bulgarian Country na orkiestrę symfoniczną (1995)
Muzyka do filmu Autoportret z kochanką w reż. Radosława Piwowarskiego (1996)
Muzyka do filmu Maszyna zmian. Nowe przygody w reż. Andrzeja Maleszki (1996)
Tempi concertati na orkiestrę smyczkową (1996)
Poemat o mieście Lublinie, oratorium na sopran, tenor, recytatora, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1996)
Muzyka do filmu Maszyna zmian w reż. Andrzeja Maleszki (1996)
Muzyka do filmu Matka swojej matki w reż. Roberta Glińskiego (1996)
Muzyka do filmu Tajemnica Sagali w reż. Jerzego Łukaszewicza (1996)
Muzyka do filmu Kociak w reż. Andrzeja Maleszki (1996)
Zyclus na orkiestrę symfoniczną (1996)
Pieśń Heleny na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (1997)
Concerto per flauto dolce [wersja I] na flet prosty i kwartet smyczkowy (1997)
Muzyka do filmu Ciemna strona Wenus w reż. Radosława Piwowarskiego (1997)
Muzyka do filmu Prostytutki w reż. Eugeniusza Priviezeńcewa (1997)
Piaskowy zegar, muzyka baletowa (1997)
London in Cracow na orkiestrę symfoniczną (1997)
Concerto per flauto dolce [wersja II] na flet prosty i orkiestrę smyczkową (1997)
Siedem pieśni (Wiersze Wisławy Szymborskiej), muzyka do wierszy Wisławy Szymborskiej na sopran, tenor, chór żeński (lub chór chłopięcy) i orkiestrę (1998)
Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (1998)
Paysage a la Balthüs na 4 fagoty (1998)
Koncert na flet i orkiestrę (1998)
Muzyka do filmu Gwiezdny pirat w reż. Jerzego Łukaszewicza (1998)
Muzyka do filmu Kochaj i rób co chcesz w reż. Roberta Glińskiego (1998)
Muzyka do filmu Sto minut wakacji w reż. Andrzeja Maleszki (1998)
Koncert na skrzypce i orkiestrę symfoniczną nr 2 (1998)
Muzyka do filmu Ogniem i mieczem w reż. Jerzego Hoffmana (1999)
Muzyka do filmu Palce lizać w reżyserii Radosława Piwowarskiego (1999)
Can-brass Polka na kwintet dęty blaszany (1999)
The Two Stradivarius Concerto na skrzypce, altówkę i orkiestrę (1999)
Opel Fantasy na orkiestrę symfoniczną (1999)
Double Concerto na skrzypce, altówkę i orkiestrę symfoniczną (1999)
Muzyka do filmu Gdzie mój starszy syn Kain w reż. Agnieszki Arnold (1999)
Muzyka do filmu O zabawkach dla dzieci w reż. Hieronima Neumana (1999)
Quo Vadis, opera w 3 aktach według Henryka Sienkiewicza (1999-2001)
Musica da camera na orkiestrę smyczkową (2000)
Misterium [wersja I] na mezzosopran, 2 recytatorów, talerze, organy, 2 perkusje, 4 puzony i tubę (2000)
Muzyka do filmu Thomas the Falconer w reż. Vaclava Vrolicka (2000)
Hommage à Frederic Chopin na fortepian solo (2000)
Muzyka do filmu W pustyni i w puszczy w reż. Gavina Hooda (2000)
Country in E [wersja II] na skrzypce i fortepian * (2000)
Taniec huculski [wersja I] na orkiestrę (2000)
Landscape na klarnet i orkiestrę symfoniczną (2000)
Notturno na skrzypce, altówkę i orkiestrę symfoniczną (2000)
La Dolce Vita, muzyka baletowa (2000)
Taniec huculski [wersja II] na klarnet i orkiestrę symfoniczną (2000)
Misterium [wersja II] na sopran solo, 2 recytatorów, chór mieszany i orkiestrę (2000)
Musica Dominicana na orkiestrę instrumentów dętych blaszanych (2001)
W góry idziemy po życie na róg alpejski i orkiestrę (2001)
Oberek-variations na marimbę solo (2001)
Song for Viola (2001)
Muzyka do filmu Pieniądze to nie wszystko w reż. Juliusza Machulskiego (2001)
Muzyka do filmu Stacja w reż. Piotra Wereśniaka (2001)
Muzyka do filmu Tam i z powrotem w reż. Wojciecha Wójcika (2001)
Symfonia nr 1 „Nihil Homine Mirabilius” na mezzosopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2002)
Muzyka do filmu Bez litości w reż. Wojciecha Wójcika (2002)
Song for Violin (2002)
Muzyka do filmu Polisz kicz projekt w reż. Mariusza Pujszo (2002)
Muzyka do filmu Co kryje kurz w reż. Agnieszki Kluk-Kochańskiej (2002)
Muzyka do filmu Sfora w reż. Wojciecha Wójcika (2002)
Sounds from Serengeti na skrzypce, obój i orkiestrę smyczkową (2002)
Dances of Poland na orkiestrę (2003)
Organismi na fortepian (2003)
Muzyka do filmu Magiczne drzewo w reż. Andrzeja Maleszki (2003)
Muzyka do filmu Stara baśń w reż. Jerzego Hoffmana (2003)
Symfonia nr 2 „Ver Redit” na sopran solo, baryton solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2003)
Trojak Jubileuszowy na orkiestrę symfoniczną (2003)
Taniec Sudecki na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany (2003)
Kujawiak Pomorski na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany (2003)
Muzyka do filmu Oczyszczenie w reżyserii Agnieszki Arnold (2003)
Rudolf Valentino, muzyka baletowa (2003)
Tańce Rzeczpospolitej, muzyka baletowa (2003)
New Romantic Expectations na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2004)
Canzonetta na saksofon sopranowy, flet i fortepian (2004)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (2004)
New Romantic Temptations na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2004)
Quasi una fantasia na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2004)
Hubbell Songs na sopran i fortepian (2004)
Muzyka do filmu Słoneczne miasteczko w reż. Andrzeja Gąsienickiego (2004)
Koncert na kwartet smyczkowy i orkiestrę symfoniczną (2005)
Solemn Concerto na trąbkę, organy i orkiestrę symfoniczną (2005)
Muzyka do Sonetu #1 i 2 Wiliama Szekspira na sekstet wokalny (2015)
literatura wybrana
Krzesimir Dębski: jestem outsiderem.– rozmawia Tomasz Szachowski, „Jazz Forum” 1999 nr 4-5, s. 46-52.
Odwzorowywanie świata.Z Krzesimirem Dębskim rozmawia Aleksandra Tycner, "Twoja Muza" 2004 nr 2, s. 15-17.
Tusiewicz Grzegorz Dębski Krzesimir.w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd – suplement”, PWM, Kraków 2001
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information